Ο στρατηγικός σχεδιασμός και η χάραξη των πολιτικών για την επόμενη μέρα αποτέλεσαν το βασικό αντικείμενο της συνεδρίασης της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης του Δήμου Ιωαννιτών.
Η διαπίστωση της αναγκαιότητας για τη διαμόρφωση ενός νέου βραχυπρόθεσμου πλάνου τουριστικής προβολής και ανάπτυξης για την πόλη, ήταν ο κύριος στόχος της συνεδρίασης της Επιτροπής Τουρισμού του δήμου Ιωαννιτών, η οποία έγινε το απόγευμα της Τρίτης στο δημαρχείο, πλην όμως, στο δεύτερο σκέλος της, αυτό των τοποθετήσεων, περίσσεψε η κριτική προς τη δημοτική αρχή, για τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε τον στρατηγικό σχεδιασμό από την αρχή της θητείας της και μέχρι σήμερα.
Έτσι, θα μπορούσε να πει κάποιος, ότι η συνεδρίαση είχε δύο σκέλη, το μεν πρώτο όπου ο δήμαρχος Μ. Ελισάφ, ο σύμβουλος στρατηγικού σχεδιασμού για τον τουρισμό Σπ. Πέγκας και ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Γ. Λώλης παρουσίασαν τις ενέργειες που έχουν γίνει και τα επόμενα βήματα, το δε δεύτερο με τις παρεμβάσεις των μελών της Επιτροπής Τουρισμού και δη των εκπροσώπων του ξενοδοχειακού κλάδου, που άσκησαν σκληρή κριτική προς τη δημοτική αρχή.
Πέρα από τις γενικές διαπιστώσεις πάντως και την κριτική υπήρξε και μία νεότερη εξέλιξη, η οποία αφορά στην επαναπροσέγγιση μεταξύ των τοπικών φορέων και της Aegean, για την προοπτική των απευθείας πτήσεων από Λάρνακα και Τελ Αβίβ προς τα Ιωάννινα.
Όπως ανέφερε ο κ. Ελισάφ, στις αρχικές συζητήσεις που έγιναν με την αεροπορική εταιρεία εκφράστηκε μία θεωρητική θετική διάθεση, στην πορεία όμως και εξαιτίας του γεγονότος, ότι πολλά αεροσκάφη παραμένουν καθηλωμένα, λόγω της πανδημίας, η εταιρεία άνοιξε και πάλι τον δίαυλο της επικοινωνίας, με καλύτερες προϋποθέσεις για να εκτελεστούν οι πτήσεις αυτές, μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες.
Ο δήμαρχος, Μ. Ελισάφ, στην τοποθέτησή του επανέλαβε ουσιαστικά όσα δήλωσε και τη Δευτέρα στα τοπικά μέσα σχετικά με την αναπροσαρμογή των αρχικών πλάνων μετά το τέλος της καραντίνας, που στόχευε στην προσέλκυση επισκεπτών από τα Βαλκάνια για την πόλη και από το Ισραήλ για το διάστημα Αυγούστου – Οκτωβρίου.
Το πρώτο πλάνο πήγε περίπατο, αφού οι χώρες της Βαλκανικής παρουσιάζουν τεράστια αύξηση κρουσμάτων και η είσοδος στην Ελλάδα από τις χώρες αυτές γίνεται πλέον με το σταγονόμετρο. Επίσης όμως, πολύ δύσκολα θα υλοποιηθεί και το πλάνο για τους ισραηλινούς, λόγω και της εκεί μεγάλης αύξησης των κρουσμάτων.
Έτσι, ο κ. Ελισάφ επέμεινε στην ανάγκη διαμόρφωσης ενός νέου πλάνου που θα επικεντρώνεται στην διασφάλιση των απαραίτητων προϋποθέσεων αφενός για την ενίσχυση του εγχώριου τουριστικού ρεύματος προς τα Ιωάννινα και αφετέρου για την ασφαλή διοργάνωση των αθλητικών εκδηλώσεων που έχουν προγραμματιστεί όπως και των συνεδρίων, από τις αρχές Σεπτεμβρίου.
«Το πρώτο μεγάλο συνέδριο το δεύτερο σαββατοκύριακο του Σεπτεμβρίου είναι ένα μεγάλο στοίχημα για εμάς», τόνισε ο κ. Ελισάφ.
Χειραφέτηση του τμήματος Τουρισμού
Στη δική του εισήγηση ο σύμβουλος στρατηγικού σχεδιασμού Σπ. Πέγκας αναφέρθηκε στο μοντέλο της συνεργασίας που υλοποιήθηκε στην πόλη της Θεσσαλονίκης την προηγούμενη δεκαετία και στις βασικές στοχεύσεις για την προώθηση του τουριστικού προϊόντος της πόλης των Ιωαννίνων.
Η αξιοποίηση του τουριστικού κεφαλαίου περνά μέσα από την ανάδειξη του branding της πόλης, όπως ανέφερε, παρότι η διαπίστωση είναι πως η προσπάθεια των προηγούμενων ετών δεν απέδωσε σημαντικά οφέλη.
«Επίσης, πρέπει να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες που δίνει στην πόλη, η εκλογή ενός δημάρχου με διαφορετικό θρήσκευμα, γιατί αυτό είναι κάτι που μπορεί να μετρήσει διαφορετικά στο εξωτερικό και πρέπει να το επικοινωνήσουμε ως τέτοιο», σημείωσε ο κ. Πέγκας για να κάνει ιδιαίτερη αναφορά στην ανάγκη αυτονόμησης – χειραφέτησης του τμήματος Τουρισμού.
«Έχουμε το παράδειγμα της περιφέρειας Ηπείρου, όπου οι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες έχουν πλήρη γνώση και άποψη για το προϊόν. Αυτό το υπηρεσιακό κεφάλαιο πρέπει να το αναδείξουμε», πρόσθεσε.
Αναφέρθηκε στην αναπροσαρμογή της στρατηγικής μετά την άρση της καραντίνας, αλλά και στις νέες αλλαγές που επιβάλλουν οι τελευταίες διεθνείς εξελίξεις.
Αν και προτεραιότητα αποτελεί πλέον ο εσωτερικός τουρισμός, ο δήμος παραμένει ευέλικτος και έτοιμος για κάθε νέα εξέλιξη που προκύπτει ενώ το επόμενο διάστημα θα εντείνει την ψηφιακή προβολή.
Τέλος, ο κ. Πέγκας πρότεινε τη δημιουργία ενός ανεξάρτητου φορέα που θα ασχολείται αποκλειστικά με την προώθηση του συνεδριακού τουρισμού, για τον οποίο έχουν μπει ισχυρές βάσεις τα τελευταία χρόνια στην πόλη.
Το στάδιο της κριτικής
Από την παράταξη «Πολίτες για την Ανατροπή» ο Αστερινός Μάνθος τόνισε, ότι ο στρατηγικός σχεδιασμός στον οποίο αναφέρεται η δημοτική αρχή δεν έχει συζητηθεί ποτέ στο δημ. συμβούλιο και καμία παράταξη δεν έλαβε γνώση αυτού.
Περισσότερο στοχευμένη ήταν η κριτική που άσκησε ο Στ. Σιούτης ως εκπρόσωπος της Ένωσης Ξενοδόχων, με αφορμή και τον στρατηγικό σχεδιασμό και τη σύσταση της Επιτροπής Τουριστικής Ανασυγκρότησης στην οποία δεν κλήθηκαν να μετέχουν πολλοί φορείς του τουρισμού.
«Μας λέτε ότι έχουν γίνει επαφές με τουριστικούς φορείς, αλλά δεν ξέρουμε τα αποτελέσματα. Ανακοινώσατε, ότι στείλατε επιστολές για την προβολή των Ιωαννίνων στην εθνική καμπάνια, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει αναρτηθεί τίποτε σχετικό Συγκροτήσατε την Επιτροπή Ανασυγκρότησης, χωρίς να ξέρουμε τη θεματολογία της και τις αποφάσεις της, κάτι που εμείς το κρίνουμε ως απαράδεκτο. Για το 2020 η τουριστική προβολή στηρίζεται σε ένα γενικό περίγραμμα και όχι σε κάτι στοχευμένο», ανέφερε ο κ. Σιούτης.
Πληρότητες του 20%
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ιωαννίνων Σπ. Σουρέλης τόνισε, ότι οι πληρότητες αυτή τη στιγμή στην πόλη βρίσκονται περίπου στο 20% και υπάρχουν κάποιες πρώτες κρατήσεις από τις αρχές Αυγούστου κυρίως λόγω του Πανελλήνιου Στίβου. Αναφορικά με τη στόχευση για τον συνεδριακό τουρισμό, ο κ. Σουρέλης τόνισε, ότι η πόλη μπορεί να φιλοξενήσει κατά βάση μικρά συνέδρια, μέχρι 2000 άτομα, καθώς σε διεθνές επίπεδο, τα μεσαία συνέδρια θεωρούνται αυτά που μπορούν να φιλοξενήσουν περισσότερους από 4000 συνέδρους και συνοδούς, ενώ ούτε λόγος να γίνεται για μεγάλα διεθνή συνέδρια.