Μονοθεματική και επικεντρωμένη σε θέματα που αφορούν την αστική κινητικότητα, ήταν η συνέντευξη που παραχώρησε η επικεφαλής της παράταξης Ιωάννινα_2023 Τατιάνα Καλογιάννη.
Η κα. Καλογιάννη άσκησε στοχευμένη κριτική στην δημοτική αρχή επικεντρώνοντάς την στον σχεδιασμό προσβάσιμων, βιώσιμων και αξιοβίωτων δημόσιων χώρων.
«Σήμερα, στον δικό μας Δήμο, ακόμη συζητάμε και προσπαθούμε να αντιληφθούμε πώς και με ποιον τρόπο μπορεί ο δήμος μας να μετασχηματιστεί από αυτοκινητο-κεντρικό πυρήνα σε ανθρωποκεντρικό χώρο έντονης κοινωνικής, οικονομικής και πολιτιστικής δραστηριότητας. Ουσιαστικά δηλαδή, δεν έχουμε οριστικοποιήσει τον σχεδιασμό προσβάσιμων, βιώσιμων και αξιοβίωτων δημόσιων χώρων».
Σύμφωνα με την κα. Καλογιάννη δεν έχουν αντιμετωπιστεί επαρκώς, θέματα, όπως:
– Η προσβασιμότητα στον δημόσιο χώρο για τα άτομα που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες (αφαίρεση ή περιορισμός των εμποδίων, δημιουργία ραμπών, δίκτυο όδευσης τυφλών χωρίς να διακόπτεται από κολώνες ή δέντρα)
– Το ανεμπόδιστο βάδισμα (διαπλάτυνση πεζοδρομίων, δίκτυα πεζοδρόμων και πράσινων διαδρομών, δίκτυα ζωνών ήπιας κυκλοφορίας με παρτέρια και τεχνητά εμπόδια, χρωματισμός οδοστρώματος ή αλλαγή του υλικού επίστρωσης του οδοστρώματος σε συγκεκριμένα σημεία π.χ. διαβάσεις πεζών)
– Η διευκόλυνση και η ανάπτυξη της χρήσης του ποδηλάτου (ανάπτυξη δικτύου ποδηλατοδρόμων, σύστημα Κοινόχρηστων Ποδηλάτων, κλπ)
– Η ανάπτυξη ολιστικού συστήματος μετακινήσεων με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
– Η Οδική Ασφάλεια (με δημιουργία ζώνης προστασίας περιμετρικά των σχολικών μονάδων ή ανακατασκευή κόμβων σε κρίσιμα σημεία του δικτύου, κλπ).
«Η σημερινή δημοτική αρχή, διέθεσε μέχρι σήμερα το 79% του προϋπολογισμού του τεχνικού προγράμματος σε έργα οδοποιΐας, ασφαλτοστρώσεων, διαμορφώσεων πλατειών, αναπλάσεων κτλ. Έργα διάσπαρτα, ίδιου αντικειμένου, με τυχαία ιεράρχηση, διάφορων και διαφορετικών προδιαγραφών χωρίς να γνωρίζουμε τον ενιαίο σχεδιασμό (αν υπάρχει για κάθε δημοτική ενότητα). Η πολιτική σκοπιμότητα βεβαίως είναι προφανής. Αρχίζει και τελειώνει στον επικοινωνιακό ντόρο, δεδομένου ότι τα διπλάσια ή πολλαπλάσια έργα προκαλούν διπλάσια ή πολλαπλάσια φωτογραφικά instantané ή δελτία τύπου» υπογράμμισε χαρακτηριστικά.
Ενδεικτικά αναφέρθηκε σε συγκεκριμένα έργα για να καταδείξει, όπως χαρακτηριστικά είπε, την έλλειψη μιας στοιχειώδους οργάνωσης, και ενός μεθοδικού σχεδιασμού. Ανάμεσα σε αυτά η αναβάθμιση δομημένου περιβάλλοντος περιοχής Καλούτσιανης – Κιάφας και οι διαμορφώσεις πεζοδρόμων και οδών ήπιας κυκλοφορίας στο Τζαμί Καλούτσιανης.
Ειδική αναφορά έκανε στο Ανοικτό κέντρο εμπορίου Δήμου Ιωαννιτών (Open Mall), που αφορά κυρίως επεμβάσεις στην οδό Ανεξαρτησίας. Όπως είπε μεταξύ άλλων «εκτός από το ότι το αποτέλεσμα των κατασκευαστικών επεμβάσεων έχει ήδη δημιουργήσει στην κοινή γνώμη μεγάλα ερωτηματικά για την αναγκαιότητα αυτής της επένδυσης, η δημοτική αρχή δεν ξέρει ακόμη σήμερα –γιατί δεν το έχει μελετήσει- τον χαρακτήρα της οδού» είπε και συνέχισε λέγοντας «άλλα δρομολογήθηκαν, άλλα προκύπτουν, άλλα πιθανώς να θέλουν οι έμποροι της περιοχής, άλλα πιθανώς οι επιχειρηματίες της εστίασης, άλλα οι επιχειρηματίες στον τομέα του τουρισμού, άλλα οι μόνιμοι κάτοικοι της περιοχής».
Καταλήγοντας ξεκαθάρισε ότι «στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, το μοντέλο να γίνεται αποκατάσταση των διαλυμένων από χρόνια πεζοδρομίων με απλή αντικατάσταση πλακών ή να ρίχνεις άσφαλτο από δώ κι από κεί, είναι πλέον παρωχημένο και πολιτική πρακτική άλλων εποχών».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΕΛΕΝΑ ΣΤΑΜΟΥ