Ριζικά θα αλλάξει η εικόνα των Ιωαννίνων από αυτή που μέχρι σήμερα μας είναι γνωστή μέσω του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας το οποίο μονοπώλησε τη συζήτηση του Δημοτικού Συμβουλίου το βράδυ της Τετάρτης.
Κύρια παρέμβαση αποτελεί η πεζοδρόμηση της οδού Αβέρωφ, από την οδό Ελ. Βενιζέλου έως την οδό Εθν. Αντιστάσεως και στη συνέχεια της Λεωφόρου Καραμανλή, έως και την Πλ. Μαβίλη, δημιουργώντας έναν άξονα, που θα ενώνει το εμπορικό και διοικητικό κέντρο με το Κάστρο και τη λίμνη.
Αντίστοιχου χαρακτήρα παρέμβαση αποτελεί η πεζοδρόμηση της οδού Ανεξαρτησίας (στο τμήμα της από την οδό Ζωσιμάδων έως την οδό Μητροπόλεως), για την οποία έχει πρόσφατα κατατεθεί πρόταση για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα για τη δημιουργία Ανοικτού Κέντρου Εμπορίου (Open Mall), καθώς και του τμήματος της Μητροπόλεως από Αντιστάσεως έως Άννης Κομνηνής.
Ο άξονας Γιοσέφ Ελίγιά – Κουντουριώτου θα παραμείνει ανοικτός στην κυκλοφορία και συνδέει την Λεωφ. Γ. Παπανδρέου με την οδό Γαριβάλδη και τη Λεωφ. Αρχ. Μακαρίου.
Ακόμη περιλαμβάνει την Πεζοδρόμηση όλου του παραλίμνιου μετώπου από την είσοδο/έξοδο του χώρου στάθμευσης νότια του κάστρου (Θεατράκι Σκάλας) έως την Πλατεία Μαβίλη
Θα δημιουργηθεί έτσι ένας (προς ανάπλαση) εκτεταμένος κοινόχρηστος χώρος αναψυχής (μήκους περίπου 1.2 χλμ), για περίπατο, τζόκινγκ, ποδηλασία, υπαίθρια παιχνίδια, αθλητικές – πολιτιστικές εκδηλώσεις, κλπ, σε όλο το μήκος του παραλίμνιου μετώπου του Κάστρου.
Τέλος, προβλέπει τη δημιουργία χώρου στάθμευσης στις στρατιωτικές φυλακές ενδεικτικής χωρητικότητας 100-200 οχημάτων. Ο εν λόγω χώρος, σε συνδυασμό με τον Δημοτικό χώρο στάθμευσης χωρητικότητας 180 οχημάτων, την περιοχή στάθμευσης στον παραλίμνιο άξονα της Λ. Καρ. Παπούλια (400 οχημάτων), τις 90 περίπου θέσεις επισκεπτών στη Λ. Αρχ. Μακαρίου και τον υφιστάμενο χώρο στάθμευσης στο Θεατράκι Σκάλας χωρητικότητας 120 θέσεων, θεωρείται ότι καλύπτουν τις ανάγκες στάθμευσης των προσερχόμενων στην κεντρική περιοχή από Νότο.
«Για πρώτη φορά ο Δήμος Ιωαννιτών έχει στα χέρια του ένα επιστημονικό εργαλείο για την οργάνωση της πόλης με ορίζοντα εικοσαετίας. Οφείλουμε να παραλάβουμε την μελέτη του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και να προχωρήσουμε μπροστά».
Αυτό τόνισε στο Δημοτικό Συμβούλιο, κλείνοντας τη συζήτηση για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που εκπονήθηκε για το Δήμο Ιωαννιτών – το οποίο παραλήφθηκε με αυξημένη πλειοψηφία- ο Δήμαρχος Ιωαννίνων, Θωμάς Μπέγκας.
«Το σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας προσπαθεί οργανωμένα, επιστημονικά και ολοκληρωμένα, με επίκεντρο τον άνθρωπο, να θέσει τα θεμέλια για να προχωρήσουμε στην επόμενη μέρα της πόλης. Η προσέγγιση που έγινε είναι συνολική και όχι μόνο για το κέντρο των Ιωαννίνων στο οποίο δίνει ίσως μεγαλύτερη βαρύτητα γιατί έχει και τις περισσότερες ανάγκες προκειμένου να γίνει πιο βιώσιμη η πόλη», πρόσθεσε ο κ. Μπέγκας.
Στην εισήγησή της η αρμόδια αντιδήμαρχος, Ελένη Βασιλείου, τόνισε ότι το ΣΒΑΚ δεν αφορά ένα απλό, καθημερινό υπηρεσιακό ζήτημα, αλλά το «όραμα για το μέλλον του Δήμου και των συμπολιτών μας».
Η ίδια σημείωσε πως η βιώσιμη αστική κινητικότητα αποτελεί τη σύγχρονη απάντηση σε όλα τα προβλήματα που προκαλούνται από την αύξηση της κίνησης στα αστικά κέντρα όπως η συμφόρηση, η ατμοσφαιρική ρύπανση και τα τροχαία ατυχήματα.
«Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας δεν είναι μια συμβατική μελέτη πολεοδομικού, κυκλοφοριακού, συγκοινωνιακού ή περιβαλλοντικού χαρακτήρα αλλά αποτελεί ένα ευρύτερο στρατηγικό σχέδιο, μια στρατηγική μελέτη. Προϋποθέτει ένα σαφές όραμα και εφαρμόζει μέτρα, πολιτικές, έργα και δράσεις προκειμένου να εξασφαλίσει την βέλτιστη εξυπηρέτηση των αναγκών για κινητικότητα των ανθρώπων και των επιχειρήσεων».
Σημειώνεται πως, σύμφωνα με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες, η ύπαρξη ενός Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας σε μια αστική ή μητροπολιτική περιοχή αλλά και σε μία περιφέρεια, θα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση παρεμβάσεων και έργων με συνδρομή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των διαφόρων χρηματοδοτικών εργαλείων της.
Συνεπώς, η εκπόνηση ΣΒΑΚ δεν θα είναι μόνο υποχρεωτική στο άμεσο μέλλον αλλά και αναγκαία προκειμένου οι ΟΤΑ να απορροφούν οικονομικούς πόρους για την υλοποίηση του προγράμματός τους.
Στη συνέχεια κα. Βασιλείου αναφέρθηκε στη διαδικασία που ακολουθήθηκε μέχρι την συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο. «Επιδιώξαμε και πετύχαμε την ζωντανή και δυναμική συμμετοχή της τοπικής κοινότητας: Φορείς, ιδρύματα, οργανισμοί, επιχειρήσεις, επαγγελματικές ομάδες και ομάδες ενδιαφερόντων, σύλλογοι και φυσικά απλοί πολίτες κλήθηκαν να συμμετάσχουν σε έναν ευρύ δημόσιο διάλογο και εξέφρασαν τους προβληματισμούς, τις απόψεις και τις προτάσεις τους για την ανάπτυξη του σχεδίου.
Είναι σαφές πως πρώτη μας προτεραιότητα αποτελεί η δημιουργία ενός ελκυστικού περιβάλλοντος και η προστασία της κίνησης των πεζών (δίκτυο πεζοδρόμων, διαμόρφωση πεζοδρομίων επαρκούς πλάτους, διαβάσεις πεζών, ράμπες, υποδομές προσβασιμότητας με σεβασμό σε όλους τους χρήστες). Ταυτόχρονα προβλέπεται η αναβάθμιση της ασφάλειας στις γειτονιές της πόλης με προστασία των γειτονιών από διαμπερή κυκλοφορία κ.α.
Εν κατακλείδι, δικαίως μπορούμε να ισχυριστούμε πως μέσω της εκπόνησης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου Ιωαννιτών οραματιζόμαστε και σχεδιάζουμε το μέλλον της πόλης στο οποίο αδιαμφισβήτητα βρίσκεται ‘’στο κέντρο ο άνθρωπος’’», κατέληξε η κ. Βασιλείου.
Λοιπές παρεμβάσεις
Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας δεν περιορίζεται σε όσα αναφέρθηκαν παραπάνω αλλά περιλαμβάνει παρεμβάσεις που αφορούν όλες σχεδόν τις πτυχές της μετακίνησης των πολιτών στον ιστό της πόλης.
Προτείνει για παράδειγμα την αναδιάρθρωση Λεωφορειακών Γραμμών με στόχο τη μείωσή τους. Ακόμη προβλέπει μικρότερα μήκη διαδρομών τα οποία συνδυαστικά επιτρέπουν τη βελτιστοποίηση της αξιοποίησης του υφιστάμενου στόλου και την επίτευξη υψηλότερων συχνοτήτων εξυπηρέτησης.
Ως αποτέλεσμα, οι νέες γραμμές πρόκειται να έχουν μικρότερες καθυστερήσεις κατά τη λειτουργία τους.
Σύμφωνα με το ΣΒΑΚ, ο προγραμματιζόμενος εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση της λιμναίας συγκοινωνίας στην Παμβώτιδα που παρουσιάζει πολλαπλά οφέλη όπως μείωση της κίνησης.
Αναφορικά με τους ποδηλατοδρόμους, το συνολικό μήκος του βασικού δικτύου ποδηλάτων στην τελική του μορφή, (συμπεριλαμβανομένων των υφιστάμενων ποδηλατοδρόμων) στην έκταση της πόλης θα είναι 47 χλμ (χωρίς να συνυπολογίζονται οι διαδρομές δια μέσω των οδών ήπιας κυκλοφορίας και των τοπικών πεζοδρόμων στις γειτονιές).
Τέλος, για την αντιμετώπιση των διαπιστωμένων προβλημάτων λόγω των υψηλών ταχυτήτων που αναπτύσσονται κατά μήκος της Κενάν Μεσσαρέ το ΣΒΑΚ προτείνει μια σειρά παρεμβάσεων που εκτιμάται πως θα την καταστήσουν πιο ασφαλή για πεζούς και οδηγούς.
Οι θέσεις της αντιπολίτευσης
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του itv, εισηγητής από την Ανεξάρτητη Δημοτική Πρωτοπορία ήταν ο Σπ. Κωνσταντόπουλος που έθεσε το ερώτημα για το πότε πρόκειται να εκπονηθούν οι μελέτες και να εκτελεστούν τα έργα που προτείνονται.
Την απάντηση επέλεξε να δώσει ο ίδιος μέσα από μία εκτίμηση ότι πρόκειται για «Σχέδια επί χάρτου» χωρίς να λαμβάνονται υπόψιν οι ανάγκες της πόλης.
Η παράταξη ψήφισε θετικά, με τον Ν. Γκόντα να τονίζει πως κυρίαρχο ζήτημα είναι η παιδεία και η σωστή ενημέρωση των συμπολιτών. Εξέφρασε ωστόσο σοβαρές επιφυλάξεις για το περιεχόμενο του ΣΒΑΚ.
Ο Λ. Νάτσης στάθηκε θετικά στην πρόταση τονίζοντας πάντως πως απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία υλοποίησης είναι η ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών.
Ο Αρ. Μπαρτζώκας από την πλευρά του άσκησε κριτική στους μελετητές λέγοντας ότι δεν δίνουν πολλές εναλλακτικές, αλλά μόνο δύο βασικές κατευθύνσεις.
Τέλος, ο Β. Καφαράκης υποστήριξε ότι τέτοιες δράσεις και παρεμβάσεις διέπονται από την πολιτική αντίληψη ενίσχυσης του ιδιωτικού κεφαλαίου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΕΛΕΝΗ ΜΑΚΡΟΓΙΑΝΝΗ