Το δημοτικό συμβούλιο της πόλης θα κληθεί να λάβει την οριστική απόφαση επί της πρότασης που συζητείται κατόπιν σχετικού αιτήματος κατοίκων της περιοχής, στο πλαίσιο όμως και της εκπόνησης του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου όπως και του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ώστε η οδός Κύργιου να μετατραπεί σε πεζόδρομο.
Στη συνεδρίασή του το δημοτικό συμβούλιο στο τέλος Μαΐου συζήτησε το αίτημα περιοίκων, το οποίο όμως αναφέρεται και στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ώστε η οδός Κύργιου και ειδικότερα το τμήμα της από την συμβολή με την Αρχιεπ. Μακαρίου μέχρι την πλατεία της Καλούτσανης να μετατραπεί σε πεζόδρομο και να εξασφαλίσει, όπως αναφέρεται, τη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής σε βραχυπρόθεσμο χρόνο.
Η αρμόδια υπηρεσία του δήμου εισηγείται σχετικά προς το δημοτικό συμβούλιο και αυτό αποφάσισε ομόφωνα να το συζητήσει λεπτομερώς σε επόμενη συνεδρίασή του ώστε η οδός Κύργιου που εμπίπτει στη ζώνη του μητροπολιτικού κέντρου της Λειτουργικής Αστικής Περιοχής του λεκανοπεδίου Ιωαννίνων, να πεζοδρομηθεί.
Το αίτημα ωστόσο μπορεί να αναφέρεται σε πεζοδρόμηση, όμως το δημοτικό συμβούλιο καλείται να εξετάσει όλα τα δεδομένα και τις παραμέτρους και έχει τη δυνατότητα είτε να μην αποδεχθεί την εισήγηση είτε να αποφασίσει θετικά αλλά υπέρ της λύσης της ήπιας πεζοδρόμησης και όχι της καθολικής πεζοδρόμησης, όπως προτείνεται ή έχει εφαρμοστεί κιόλας σε άλλες περιοχές της πόλης όπως στο εμπορικό κέντρο. Μπορεί ακόμη να συζητηθεί και το εύρος της πιθανής εφαρμογής της πρότασης επί της οδού και εάν η όποια απόφαση θα ξεκινά από τη συμβολή των οδών Αρχ. Μακαρίου – Κύργιου ή από τη συμβολή της Κατσάρη με την Κύργιου.
Βασική παράμετρος όμως, για την τελική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου θα είναι η διαδικασία εκπόνησης μελέτης Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου Δήμου Ιωαννιτών (σήμερα βρίσκεται στο στάδιο συμβασιοποίησης της μελέτης από το ΤΕΕ), όπου θα εξεταστεί εκ νέου η πολεοδομική οργάνωση της πόλης, θα καθοριστεί εκ νέου το δίκτυο μεταφορικής υποδομής σε σχέση με τις υφιστάμενες και καθορισμένες χρήσεις γης, την πυκνότητα κατοίκησης των νέων πλέον προσδιοριζόμενων πολεοδομικών ενοτήτων, την ιστορικότητα/πολιτιστική ταυτότητα κάθε πολεοδομικής ενότητας.
«Το γεγονός ότι ο χαρακτηρισμός και η κατασκευή πεζοδρόμων αποτελεί το πρώτο βήμα επανασχεδιασμού των πόλεων και αναδιάταξης των χώρων στοχεύοντας στην ισορροπία μεταξύ της μετακίνησης των πεζών και της κυκλοφορίας των οχημάτων ώστε να ξαναβρούν οι πόλεις τον χαρακτήρα τους η υπηρεσία εισηγείται την εξέταση του αιτήματος κατά τη διαδικασία εκπόνησης της μελέτης ΤΠΣ Ιωαννίνων προκειμένου η αναφερόμενη οδός με τον επικείμενο χαρακτηρισμό της να εξασφαλίσει την βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής σε βραχυπρόθεσμο χρόνο», αναφέρεται στη σχετική εισήγηση.
Το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε ομόφωνα να εξεταστεί το αίτημα κατά τη διαδικασία της εκπόνησης του Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου Ιωαννίνων, θέτοντας τις σχετικές παραμέτρους και όλα τα αιτήματα που υπάρχουν υπόψιν της μελετητικής ομάδας.
Αντίθετες απόψεις
Αξίζει ωστόσο να αναφερθεί, ότι στα σχετικά που πρέπει να λάβει υπόψιν του το δημοτικό συμβούλιο, όπως όμως και η μελετητική ομάδα για το ΤΠΣ, υπάρχουν διαφορετικές μεταξύ τους θέσεις για την υφιστάμενη οδό Κύργιου και τις προτάσεις αξιοποίησής της, τόσο σε σχέση με την ανάπλαση του χώρου των παλαιών Στρατιωτικών Φυλακών, όσο και ενόψει των έργων σύνδεσης της πλατείας Καλούτσανης όπου εκτελούνται εργασίες ανάπλασης στο τζαμί, με την Αγία Μαρίνα, σε μία χάραξη ενιαίας πολιτιστικής διαδρομής.
Το ΓΠΣ ορίζει την οδό Κύργιου ως οδό τοπικής σημασίας, στην οποία σήμερα λειτουργούν καταστήματα εμπορίου, παροχής υπηρεσιών, αναψυχής και διασκέδασης. Από την εγκεκριμένη μελέτη ρυθμίσεων κυκλοφορίας στο δήμο Ιωαννιτών, η οδός καθορίζεται ως μονόδρομος με κατεύθυνση από την οδό Αρχ. Μακαρίου προς την πλατεία Καλούτσανης.
Από τη μελέτη Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του δήμου Ιωαννιτών όμως, η αναφερόμενη οδός προσδιορίζεται ως μονόδρομος με κατεύθυνση από την πλατεία Καλούτσανης στην οδό Αρχ. Μακαρίου. Έτσι, ακόμη και στην περίπτωση που αποφασιστεί η ήπια πεζοδρόμηση που θα επιτρέπει τη χρήση της οδού από τα Ι.Χ θα πρέπει να ληφθεί και οριστική απόφαση αν θα διατηρηθεί η κατεύθυνση κυκλοφορίας ή αν θα αλλάξει και αυτή, με το σκεπτικό ότι ήδη έχουν τεθεί και άλλα ζητήματα στην ευρύτερη περιοχή για αλλαγές σε παρακείμενους δρόμους, όπως στην οδό Γκραμπάλας, για την αντιδρόμησή της, με είσοδο από την οδό Κατσάρη και έξοδο στην οδό Αγίας Μαρίνας.