Έντονες ενστάσεις από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Κάθε άλλο παρά ενωμένη βγήκε η Σύνοδος των πρυτάνεων της χώρας από την έκτακτη συνεδρίασή της την Τετάρτη, με αφορμή τη συζήτηση για την επικείμενη ακαδημαϊκή αναδιάρθρωση αφενός και αφετέρου την μοριοδότηση των πανεπιστημίων της χώρας, από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, που είδε το φως της δημοσιότητας.
Θα έλεγε μάλιστα κάποιος, ότι όπως προέκυψε από το κλίμα και την αποτυχία των μελών της Συνόδου να καταλήξουν σε ένα κοινό συμπέρασμα και ψήφισμα, ότι το δεύτερο θέμα με την μοριοδότηση των πανεπιστημίων, είναι αυτό που κινδυνεύει πλέον να μετατρέψει την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας σε πυριτιδαποθήκη, έτοιμη να εκραγεί.
Η Εθνική Αρχή άλλωστε είναι εκείνη που θα εισηγηθεί προς το υπ. Παιδείας και παρά τις διαβεβαιώσεις του προέδρου της, Καθηγητή κ. Μήτκα, ότι η κατάταξη δε συνιστά αξιολόγηση και πως ο πίνακας θα αλλάξει, ξαναγνωρίζοντας, ότι έχουν ληφθεί λανθασμένες παραδοχές, όλοι φοβούνται, ότι αυτό τελικά δε θα αποτυπωθεί και στην πράξη.
Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων είναι μεταξύ των οκτώ της χώρας, που με βάση την συγκεκριμένη κατάταξη υποβαθμίζεται σε σημαντικό βαθμό, κάτι που μακροπρόθεσμα μπορεί να οδηγήσει σε περικοπή της ετήσιας χρηματοδότησης από το κράτος. Οι ενστάσεις του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων για τον τρόπο με τον οποίο έγινε η κατάταξη και από έναν φορέα μάλιστα, που δεν έχει καν την αρμοδιότητα της αξιολόγησης των πανεπιστημίων, ήταν έντονες εξαρχής και όπως ανέφερε και στη Σύνοδο και σε συνέντευξη Τύπου ο πρύτανης κ. Αλμπάνης, δεν πρόκειται να αρκεστούν στις διαβεβαιώσεις περί αποκατάστασης της αδικίας και εφαρμογής νέων κριτηρίων.
«Ακριβώς επειδή με την κατάταξη αυτή, το κύρος του Πανεπιστημίου έχει πληγεί σημαντικά και το ίδρυμα έχει υποστεί σημαντική βλάβη, δε θα το αφήσουμε έτσι και θα απευθυνθούμε στην Ένωση των Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων, όπου ανήκει η ΕΘΑΑΕ, για να διασφαλίσουμε, ότι δε θα κατευθυνθούν σε άλλα πανεπιστήμια, χρήματα που ανήκουν σε εμάς», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Τα «περίεργα» κριτήρια
Σύμφωνα με τον κ. Αλμπάνη, υπάρχουν τρία βασικά λάθη στα κριτήρια, που δε γίνεται να μην διαφοροποιηθούν στην πορεία, γιατί έρχονται σε αντίθεση με στοιχεία και παραμέτρους, ήδη αποδεκτές σε διεθνές επίπεδο.
«Αθροίζονται ανόμοιοι και ακατανόητοι συντελεστές και κριτήρια που δεν έχουν σχέση με την ακαδημαϊκότητα. Υπάρχει αρνητική μοριοδότηση για οκτώ πανεπιστήμια, που ενσωμάτωσαν Τμήματα των πρώην ΤΕΙ, γιατί δεν έχουν πτυχιούχους φοιτητές. Αυτονόητα, δεν έχουν γιατί οι φοιτητές τώρα βρίσκονται στο 4ο έτος σπουδών. Παίρνουν επίσης την ίδια βαθμολογία ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα των πανεπιστημίων, με προγράμματα σεμιναρίων. Και τέλος, η ΕΘΑΑΕ καταβαραθρώνει πανεπιστήμια, όπως των Ιωαννίνων και της Θεσσαλίας, που έχουν υψηλές διεθνείς αξιολογήσεις σε εργασίες των καθηγητών και διεθνείς αναφορές για αυτές. Δε θέλουμε να πιστέψουμε, ότι αυτά έγιναν με σκοπιμότητα, αλλά θα περιμένουμε τις διορθώσεις. Επίσης όμως, θέλουμε να διαχωρίσουμε το συγκεκριμένο ζήτημα της κατανομής χρηματοδότησης, με την ποιότητα του ακαδημαϊκού έργου ενόψει της αναδιάρθρωσης. Και θέλουμε να το κάνουμε ακριβώς επειδή ο ίδιος φορέας θα εισηγηθεί στο υπ. Παιδείας και τις νέες συγχωνεύσεις ή καταργήσεις Τμημάτων», ανέφερε ο κ. Αλμπάνης.
«Εκτός λογικής τα κριτήρια της αναδιάρθρωσης»
Στο άλλο ζήτημα που απασχόλησε τη Σύνοδο ο κ. Αλμπάνης είπε πως η επικείμενη αναδιάρθρωση, η τρίτη κατά σειρά σε διάστημα μίας δεκαετίας, βασίζεται σε τρεις ομάδες κριτηρίων, εκ των οποίων αυτή της βιωσιμότητας, δεν έχει καμία σχέση με την ευρωπαϊκή αντίστοιχη πρακτική. «Στην Ευρώπη αυτό που μετρούν για τη βιωσιμότητα είναι ο αριθμός των φοιτητών, των καθηγητών, οι υποδομές, τα εργαστήρια και το κόστος των σπουδών σε σχέση με το γνωστικό τους αντικείμενο.
Η ΕΘΑΑΕ μετρά ως κριτήρια, τις υποδομές, την επάρκεια καθηγητών, τη διεξαγωγή έρευνας, την υλοποίηση μεταπτυχιακών ή διδακτορικών προγραμμάτων και διατριβών και την πρόσβαση των πτυχιούχων στην αγορά εργασίας. Διαφωνούμε απόλυτα με το κριτήριο της βιωσιμότητας, καθώς τα οκτώ πανεπιστήμια που ενσωμάτωσαν τα πρώην ΤΕΙ, τρία χρόνια μετά δεν έχουν καν πιστοποιημένα προγράμματα σπουδών, μεταπτυχιακά και διδακτορικά», ανέφερε.