Ειδική συνεδρίαση στο περιφερειακό συμβούλιο για τον απολογισμό των πεπραγμένων της περιφερειακής αρχής.
Η συνεδρίαση ξεκίνησε όπως σχεδόν κάθε φορά με αντεγκλήσεις, τσακωμούς και εντάσεις. Αυτή τη φορά το «κόκκινο πανί» ήταν η εφαρμογή του κανονισμού.
Ο Γιώργος Ζάψας ζήτησε εξαρχής να εφαρμοστεί ο κανονισμός και να ξεκινήσει ο περιφερειάρχης και όχι οι αντιπεριφερειάρχες… Εκεί, υπήρξε μια κόντρα στην οποία ενεπλάκησαν πολλοί.
Ο κ. Ζαψας ξεκαθάρισε ότι εάν δεν εφαρμοστεί ο κανονισμός θα αποχωρήσει -όπως και έκανε- από την διαδικασία, αναφέροντας πως «έχουμε στείλει επιστολή στο παρελθόν , το γνωρίζουν όλοι, εφαρμόστε το 185 και τον κανονισμό», είπε, ενώ περίπου μισής ώρας και ενώ η διαδικασία είχε ξεφύγει εντελώς αποφασίστηκε να μιλήσει ο περιφερειάρχης.
Δύσκολη χρονιά…
Ο κ. Αλέκος Καχριμάνης ξεκίνησε την τοποθέτηση του λέγοντας ότι το 2021 ήταν «μια δύσκολη χρονιά για την περιφέρεια Ηπείρου». Όπως εξήγησε μειώθηκαν οι πόροι καθώς δόθηκαν στην υγεία. «Δεν μείναμε άπραγοι! Σημαντικά έργα υλοποιήθηκαν και αλλά δρομολογήθηκαν ενώ υπήρχαν παρεμβάσεις γενικές και ειδικές. Σήμερα δεχόμαστε πόλεμο χωρίς όρια. Απαντάμε (σ.σ στον πόλεμο) με τα έργα και τις πράξεις μας. Στο τομέα των υποδομών προχωρήσαμε σε εμβληματικά έργα όπως στην οδό Νιάρχου, κάναμε κόμβους οδικής ασφάλειας σε περιφερειακές ενότητες, προωθήσαμε το τουριστικό προϊόν, στηρίξαμε με έργα και πρωτοβουλίες τους αγρότες. Προχωρήσαμε με την Αρχιτεκτονική για το πάρκο στον Κατσίκα», ανέφερε ο περιφερειάρχης.
Επίσης, ανακοίνωσε και το επίπεδο στο οποίο βρίσκονται οι μελέτες για την οδική σύνδεση Κόμβος Καμπής- Ζέφυρο Πρέβεζας, τις οποίες παρέλαβε η Περιφέρεια για να τις ωριμάσει και να εντάξει το έργο στο ΕΣΠΑ.
Ειδικότερα για τον οδικό άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά ο Περιφερειάρχης ανέφερε: «Ως Περιφερειακή Αρχή αναλάβαμε και πρωτοβουλίες για έργα που ανήκουν στο Υπουργείο Υποδομών, καθώς πρόκειται για διευρωπαϊκά οδικά δίκτυα. Άκουσα πολλά για το δρόμο Γιάννενα- Κακαβιά. Όταν είχαμε διαπιστώσει ότι επί πέντε και πλέον χρόνια το έργο παρέμεινε στα «συρτάρια» του υπουργείου ζητήσαμε και πήραμε τη μελέτη για να την ωριμάσουμε. Κάναμε όλες τις βελτιώσεις που χρειάζονταν και όταν από το υπουργείο Υποδομών άλλαξαν στάση, τους παραδώσαμε εκ νέου την τροποποιημένη μελέτη με τους κόμβους κλπ», τόνισε και συμπλήρωσε: «Συγκεκριμένα παραδώσαμε στις 29.4.2021 και στις 10.6.2021 στο υπουργείο Υποδομών τα παρακάτω:
– Συμβατικά τεύχη του τμήματος Ιωάννινα – Καλπάκι
– Εκτίμηση προϋπολογισμού για τη μετατροπή του από τετράιχνο σε τρίιχνο
– Συμβατικά τεύχη για το τμήμα Καλπάκι- Κακαβιά
– Μελέτη οδοποιίας του τμήματος Καλπάκι- Κακαβιά (σε επίπεδο σχεδόν οριστικής), τρίιχνο με 6 ανισόπεδους κόμβους, ένα RA και 15 km παράπλευρο δίκτυο.
Και μελέτη οδοποιίας (σχεδόν πλήρης) τρίιχνης διατομής με έξι ανισόπεδους κόμβους, ένα ρε και 15 χλμ παράπλευρο δίκτυο.
Εν συνεχεία ο κ. Καχριμάνης ανέφερε πως «χάρη στη δική μας δουλειά το έργο θα μπορέσει να δημοπρατηθεί μέχρι τέλους του χρόνου όπως έχει ανακοινωθεί από τον Πρωθυπουργό. Άρα όσοι λένε ότι η μελέτη «πήγαινε και έρχονταν» από το Υπουργείο στην Περιφέρεια και μιλάνε για «φιάσκο» καλά θα είναι να μη βιάζονται. Και ειδικά εκείνοι που ήταν άφωνοι για το έργο αυτό τα προηγούμενα χρόνια», υπογράμμισε.
Για την οδική σύνδεση Ιόνιας Οδού- Πρέβεζας ο Περιφερειάρχης, μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με τη σύνδεση Ιόνιας – Πρέβεζας και της παραλιακής οδού. Επιτέλους μετά από πολύ «μελάνι» που χύθηκε, τώρα που ανέλαβε την ευθύνη να ωριμάσει τη μελέτη η Περιφέρεια, παραδέχονται και οι επικριτές μας ότι η αρμοδιότητα ανήκει στο Υπουργείο Υποδομών. Δεν περιμέναμε όμως ότι θα δεχόμασταν επικρίσεις και για την πρωτοβουλία μας αυτή που έχει στόχο να προχωρήσουν ταχύτατα οι διαδικασίες και από φορείς ή πρόσωπα που τα προηγούμενα χρόνια έλαμψαν δια της … απραγίας τους. Η Πρέβεζα είναι όντως μια περιοχή η οποία είναι αδικημένη ως προς τους οδικούς άξονες, όμως θα πρέπει να δούμε και τη θετική πλευρά που έχει να κάνει με την επικείμενη ολοκλήρωση της Αμβρακίας οδού, η οποία θα απορροφήσει μεγάλο ποσοστό κίνησης από τη σημερινή εθνική οδό.
Θα σας δώσω τα στοιχεία που βρήκαμε στο Υπουργείο Υποδομών. Αρχικά έγινε μια σύμβαση για 33 χλμ από το κόμβο Καμπής μέχρι τον Άγιο Νικόλαο της Πρέβεζας. Μετά με άλλες αποφάσεις τοποθέτησαν ένα new Jersey στη μέση και πρότειναν δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση μήκους 3,25 η κάθε μία και δύο μέτρα βοηθητική οδό, ήτοι συνολικού πλάτους 18 μέτρα.
Στη συνέχεια, όταν είδαν τις συμβάσεις, «κόψανε» τη μελέτη μέχρι το Ζέφυρο, στο σημείο σήμερα κάνουμε τον κυκλικό κόμβο, συνολικού μήκους 23,8 χλμ.
Με τα ερεθίσματα που δίναμε εμείς εγκατέλειψαν το σχέδιο για πασσαλώσεις στο τμήμα Κόμβος Καμπής- γέφυρα Καλογήρου και προτείνουν τέσσερις εναλλακτικές λύσεις. Έχουν κατεβάσει την «ερυθρά» 50 εκατοστά πάνω από τη ζώνη πλημμύρας του ποταμού Λούρου, προβλέπονται δύο γέφυρες στη Γέφυρα Καλογήρου και στον ποταμό Λούρο, έχουν υπολογίσει ένα κόστος, ενώ έχουν και περιβαλλοντική μελέτη που δεν την έφεραν ποτέ.
Το Γιάννενα- Κακαβιά θα ενταχθεί στο ΕΣΠΑ του Υπουργείου, ενώ το τμήμα Γέφυρα Καμπής- Πρέβεζα και το τμήμα Μεσοπόταμος- Πάργα στο ΕΣΠΑ Περιφέρειας Ηπείρου».
Για το κλειστό Ξιφασκίας και το Κέντρο Υψηλής Τεχνολογίας είπε τα εξής:
«Η περιφέρεια δέχεται κριτική για το κλειστό και για το πάρκο τεχνολογίας ..Δύο έργα που προσθέτουν και δεν αφαιρούν . Είναι δύσκολες υποθέσεις αλλά έχουν όλα γίνει με διαφάνεια και έχουν την στήριξη της πολιτείας. Θα έχουμε την ευκαιρία να απαντήσουμε σε πολλά όταν θα παρουσιαστούν οι μελέτες και πρέπει να ακολουθήσουν οι αδειοδοτήσεις.
«Διαλέξτε μέτωπο…»
Αναφορικά με το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων επεσήμανε τα εξής: «Με την εταιρεία έχουμε πρόβλημα στα σκουπίδια. Υπερασπιζόμαστε το δημόσιο συμφέρον και όχι το ιδιωτικό συμφέρον. Κάποιοι δεν κρύβουν τη χαρά τους για το πρόστιμο που επιδικάστηκε. Να στηρίξετε το συμφέρον των πολιτών… όχι εμάς. Και οι ΣΜΑ ότι λένε οι συμβάσεις. Διαλέξτε μέτωπο με το δημόσιο συμφέρον η με το ιδιωτικό . Άλλη οδός δεν υπάρχει …» ανέφερε.
Πυρ ομαδόν από την αντιπολίτευση
Επί όλων των θεμάτων που παρουσιάστηκαν στον απολογισμό της περιφερειακής αρχής τοποθετήθηκαν οι επικεφαλής των περιφερειακών παρατάξεων.
Ο Γιώργος Ζάψας αποχώρησε από την διαδικασία καθώς είχε εξ αρχής διαφωνήσει.
Απουσία του κ. Ζαψα το λόγο πήρε ο Σπύρος Ριζόπουλος, ο οποίος εξαπέλυσε σκληρή κριτική για τα πεπραγμένα της περιφερειακής αρχής θέτοντας το ένα μετά το άλλο τα θέματα για τα οποία δεν υπάρχει ξεκάθαρη τοποθέτηση και δεν έχουν παρουσιαστεί σχέδια και μελέτες. «Η θέση μιας περιφερειακής αρχής είναι να δίνει ένα όραμα και όχι μόνο η διαχείριση της καθημερινότητας», είπε λέγοντας ότι δεν υπάρχει εξωστρέφεια.
Ο Δημήτρης Δημητρίου ξεκαθάρισε ότι πέραν των «ευχαριστιών» μεταξύ των μελών της περιφερειακής αρχής, τίποτα ουσιαστικό δεν ακούστηκε στην συνεδρίαση- εξαίροντας τους κ.κ. Σιαράβα και Γοργόλη που έδωσαν στοιχεία και κατέθεσαν και προτάσεις- υπογράμμισε τις παραλείψεις σε συγκεκριμένα θέματα ασκώντας κριτική στην περιφερειακή αρχή. « Είναι ευχαριστημένοι από τις γενικότητες… γίνονται πολλά έργα, πολλές δράσεις και συνεχίζουμε …» είπε.
Ο Γιώργος Πρέντζας έθεσε πολλά θέματα από την Ιόνια οδό μέχρι το νέο κλειστό.
«… Το κλειστό της ξιφασκίας. Έχουμε καταθέσει ερωτήσεις… αγοράσαμε σίδερα; Που πάμε; Με ποιες άδειες; Δεν μπορεί να έχει καμία σοβαρότητα αυτή η υπόθεση» είπε, ενώ και για το Κέντρο υψηλής τεχνολογίας μίλησε για 40 εκ «δεν ξέρουμε ποιος έχει εμπλακεί και σε τι…» τόνισε.
Ο Ζώης Γαλατάς μίλησε για εκθέσεις ιδεών… «θα θέλαμε», είπε, «συγκεκριμένες απαντήσεις και στοιχεία».
Τέλος, ο κ. Νουτσοπούλος μίλησε και εκείνος για «εκθέσεις ιδεών» ζητώντας απαντήσεις με συγκεκριμένα στοιχεία για την διαχείριση των ζητημάτων της περιφέρεια Ηπείρου.
ΕΛΕΝΑ ΣΤΑΜΟΥ