Τι λέει ο οδηγός βουνού Γεώρ. Ροκάς που συμμετείχε στη σύσκεψη υπό τον Πρωθυπουργό Κυρ. Μητσοτάκη
Η πολιτική βούληση του Πρωθυπουργού να λειτουργήσει στη χώρα ένα νέο μοντέλο στην ορεινή διάσωση ατόμων, με αφορμή τα πρόσφατα τραγικά περιστατικά, όπως αποτυπώθηκε στη σύσκεψη που έγινε την Τετάρτη στην Αθήνα, δημιουργεί βάσιμες ελπίδες και γεμίζει με ικανοποίηση και προσδοκίες τους συμμετέχοντες σε αυτήν.
Στην Ήπειρο πρώτα
Όπως ανέφερε στο χθεσινό της φύλλο η «Ε», στη σύσκεψη παρουσιάστηκαν τα μοντέλα λειτουργίας που εφαρμόζονται στην ορεινή διάσωση σε χώρες όπως η Ιταλία, η Αυστρία, η Ελβετία και η Γαλλία, και υποδείχθηκαν από τους εξειδικευμένους γνώστες του αντικειμένου οι καλύτερες μέθοδοι για την πιθανή υιοθέτησή τους και στην Ελλάδα.
Η δέσμευση που ανέλαβε ο Πρωθυπουργός μετά τις τοποθετήσεις και εισηγήσεις ήταν πως η κυβέρνηση θα προχωρήσει στο σχεδιασμό και την έναρξη λειτουργίας τεσσάρων βάσεων για ελικοδιακομιδές, η πρώτη εκ των οποίων θα λειτουργήσει το συντομότερο δυνατό στην Περιφέρεια Ηπείρου, ενώ θα ακολουθήσουν άλλες τρεις σε Κεν. Μακεδονία, Πελοπόννησο και Κρήτη.
Όπως ανέφερε ο Γεώργιος Ροκάς, οδηγός βουνού και διαχειριστής ορεινού καταφυγίου, που μίλησε στο ITV και την «Ε» είναι κοινή η πεποίθηση, ότι υπάρχει ειλικρινές ενδιαφέρον του Πρωθυπουργού για να δοθεί επιτέλους λύση και πως σύντομα η πρώτη βάση ελικοδιακομιδών θα τεθεί σε λειτουργία στην Ήπειρο.
«Εμείς, ως οδηγοί βουνού προτείναμε ώστε η χώρα να προχωρήσει στην ενοικίαση. Να αγοράσουμε δηλαδή την υπηρεσία από εξειδικευμένες εταιρείες στο εξωτερικό, που έχουν την τεχνογνωσία, τις τεχνικές δυνατότητες και το εξειδικευμένο προσωπικό ώστε τουλάχιστον στην Ήπειρο να έρθει άμεσα και από εδώ να λειτουργήσει πιλοτικά για τη συνολικότερη οργάνωση της ορεινής διάσωσης. Δε μιλάμε για ένα απλό ελικόπτερο που νοικιάζει μία εταιρεία, αλλά μιλάμε για ένα ιπτάμενο ασθενοφόρο, με όλες τις παροχές ενός ασθενοφόρου του ΕΚΑΒ και πιθανώς και ακόμη περισσότερες. Λυπάμαι που το λέω, αλλά είναι αλήθεια και το είπαμε και στον Πρωθυπουργό στη συνάντηση, αλλά ακόμη και η φτωχή, γειτονική μας χώρα, η Αλβανία, έχει κατανοήσει ότι ο ορεινός τουρισμός μπορεί να έχει μέλλον, όταν παρέχεται ασφάλεια και διαθέτει ελικοδιάσωση, σε αντίθεση με την Ελλάδα, που είναι η τελευταία χώρα στα Βαλκάνια που δε διαθέτει», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Ροκάς.
Μεγάλη αύξηση επισκεπτών
Στη σύσκεψη της Τετάρτης μετείχε και ο Βασίλης Τζουμάκας διοργανωτής του Zagori Mountain Running και από τους ανθρώπους που ασχολούνται επαγγελματικά στα βουνά της Ηπείρου, με μεγάλη εμπειρία και γνώση, που είπε πως αυτό που φαίνεται πως επιτέλους γίνεται κατανοητό από την Πολιτεία, είναι οι προοπτικές για την άνθηση του ορεινού τουρισμού στην Ελλάδα και η ανάγκη που προκύπτει μέσα από αυτήν για την παροχή της μεγαλύτερης δυνατής ασφάλειας στους επισκέπτες. «Ο αριθμός των επισκεπτών που έρχονται στην Ήπειρο για να ορειβατήσουν ή να πεζοπορήσουν στα βουνά έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια κατά 200% και θα αυξηθεί κι άλλο. Επομένως και μόνο μαθηματικά να το δει κάποιος το ζήτημα, αντιλαμβάνεται, ότι θα έχουμε πολλά παρόμοια περιστατικά έκτακτων αναγκών και γι’ αυτό θα πρέπει να προετοιμαστούμε καλύτερα. Μέχρι σήμερα όλοι μιλούσαν για την Ελλάδα της θάλασσας, όμως η χώρα μας έχει απίστευτες δυνατότητες προσέλκυσης ορεινού τουρισμού, και τότε θα μιλάμε πραγματικά για τουρισμό και τις 365 ημέρες του χρόνου», ανέφερε.
Ενημέρωση από τον Αλ. Καχριμάνη
Στη συνεδρίαση του περιφ. συμβουλίου, ο Αλ. Καχριμάνης απαντώντας σε σχετική ερώτηση για ενημέρωση από τον Ζ. Γαλατά έδωσε το στίγμα της συζήτησης και επιβεβαίωσε πως η Πρωθυπουργική δέσμευση είναι, η πρώτη βάση ελικοπτέρου διάσωσης να γίνει στην Ήπειρο και έπειτα θα ακολουθήσουν και οι άλλες περιοχές.
Διόρθωση – διευκρίνιση
Στο χθεσινό ρεπορτάζ της «Ε» γράψαμε μεταξύ άλλων, πως εξετάστηκε και το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του νέου φορέα, που θα συσταθεί και φυσικά η δυνατότητα ο φορέας αυτός να έχει έσοδα, κάτι όμως που δεν ειπώθηκε στη σύσκεψη, με την έννοια της αναγκαιότητας να υπάρχουν έσοδα για τον φορέα λειτουργίας.
Αντιθέτως, αναφέρθηκε σε ένα ευρύτερο πλαίσιο στη συζήτηση, όπου για παράδειγμα θα μπορούσε μελλοντικά να προβλεφθεί ένα σκέλος του εισιτηρίου (που έχει θεσπιστεί ήδη στο Εθνικό Πάρκο Ολύμπου), να προορίζεται για τον φορέα που θα έχει την αρμοδιότητα της ελικοδιάσωσης ως ασφάλιση για κάθε πολίτη που τυχόν αντιμετωπίσει κάποια έκτακτη ανάγκη. Για το συγκεκριμένο θέμα όμως έγινε μία πολύ αδρή αναφορά και σίγουρα δεν αποτέλεσε το επίκεντρο της συζήτησης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ