Και ενώ οι εκλογές πλησιάζουν, και ενώ οι υποσχέσεις διαδέχονται η μια την άλλη, οι πολίτες ζουν την δική τους δύσκολη καθημερινότητα.
Μια καθημερινότητα που έχει ακρίβεια, δυσκολίες και μέτρημα… χρημάτων για να βγει ο μήνας.
Ο μισθός, η σύνταξη το όποιο εισόδημα έχει ο μέσος καταναλωτής εξαφανίζεται μέσα στις πρώτες δεκαπέντε ημέρες, ενώ παράλληλα η ανασφάλεια εδραιώνεται συνεχώς στους περισσότερους καθώς παρά τις προσπάθειες ο μήνας δε βγαίνει.
Η πτώση της κατανάλωσης δεν φαίνεται πια να αποτελεί είδηση για κανέναν… Οι καταναλωτές μειώνουν σταδιακά, σχεδόν καθημερινά, τις ποσότητες που αγοράζουν ενώ επιλέγουν στο σούπερ μάρκετ ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα για να μπορέσουν να εξοικονομήσουν χρήματα.
Οι μειώσεις ακόμη και στην ποσότητα είναι πλέον καθημερινότητα, καθώς από το κρεοπωλείο μέχρι τον φούρνο και την έξοδο σε καφετέριες ή εστιατόρια, που πλέον έχουν κοπεί «μαχαίρι» για τους περισσότερους.
Οι έρευνες που έχουν δημοσιευτεί προσφάτως, επισημαίνουν μεταξύ άλλων ότι παρά το γεγονός ότι το α’ τρίμηνο του 2023 υποχώρησε ο όγκος πωλήσεων, την ίδια ώρα η αξία πωλήσεων ήταν σημαντικά αυξημένη, αύξηση καθαρά πληθωριστική, έχει αρχίσει να διαφαίνεται μία μικρή μείωση της «ψαλίδας» ανάμεσα στα δύο αυτά μεγέθη.
Τον Ιανουάριο του 2023 η αξία πωλήσεων φαίνεται να είχε αυξηθεί κατά 7% και ο όγκος πωλήσεων είχε υποχωρήσει κατά 2,5% και τον Φεβρουάριο η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 16,7% και ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 5,3%.
Τον περασμένο Μάρτιο καταγράφηκε αύξηση της αξίας πωλήσεων κατά 3,6% και μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 5,4%.
Εκτίμηση, πάντως, για το πώς θα κλείσει το 2023 σε τζίρους για τα σούπερ μάρκετ είναι δύσκολο να γίνει.
Η αγορά των δυσκολιών
Η κα Πόπη Μάντη διατηρεί μια από τις μεγαλύτερες αγορές κρέατος. Η κίνηση υπάρχει, αλλά την ίδια ώρα υπάρχει και η γκρίνια για τις τιμές, την ακρίβεια. Οι ποσότητες μειώθηκαν και οι περισσότεροι αγοράζουν αυτό που θα καταναλώσουν και ούτε γραμμάριο παραπάνω… Το κοτόπουλο που ήταν «το κρέας του λαού» πήρε τις περισσότερες αυξήσεις ενώ οι καταναλωτές, όπως μας εξηγεί η κα Μάντη, αναζητούν προσφορές και έτσι κάνουν τα ψώνια τους. «Ψάχνουν να δουν τιμές, ποιότητα αλλά και ποσότητα», μας λέει ενώ σημειώνει ότι ελάχιστοι αγοράζουν κρέας για τον… καταψύκτη.
Την εικόνα της αγοράς και κυρίως της εστίασης δίνει ο πρόεδρος του Σωματείου Χρήστος Τάτσης. Η εστίαση δέχεται και εκείνη ένα μεγάλο πλήγμα καθώς το πρώτο που κόβει κάποιος για να περιορίσει τα έξοδά του, είναι η «έξοδος». Ακόμη και ο καφές δεν είναι πια καθημερινή συνήθεια ενώ μειώθηκαν και οι αφίξεις σε εστιατόρια. Τα καταστήματα ωστόσο κρατιούνται από τα τριήμερα, τις αργίες και όσους έχουν ακόμη την δυνατότητα να βγαίνουν για ποτό ή φαγητό.
Την ίδια ώρα και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, ο τουριστικός κλάδος κάνει μεγάλη προσπάθεια να βρει κόσμο για εργασία. Ο κ. Τάτσης το αποδίδει σε δυο κυρίως λόγους: Αφενός η πανδημία έβγαλε εκτός χώρου πολλούς εργαζόμενους που δεν ξανά μπήκαν στο συγκεκριμένο κλάδο και αφετέρου η φύση της εργασίας στην εστίαση «θεωρώ ότι έφυγαν πολλοί επαγγελματίες του κλάδου και ασχολήθηκαν με άλλα πράγματα και αυτό άφησε πολλά κενά στον συγκεκριμένο χώρο», καταλήγει πιστεύοντας ότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα.
ΕΛΕΝΑ ΣΤΑΜΟΥ