Ο κ. Καχριμάνης, μεταξύ άλλων, επανέλαβε, πως επιθυμία του είναι η Περιφέρεια να απεμπλακεί πλήρως από τη διαχείριση των απορριμμάτων.
Tις δικές του απαντήσεις στο Περιφερειακό Συμβούλιο, τόσο για την Μονάδα ΑΣΑ, όσο και για τους Σταθμούς Μεταφόρτωσης έδωσε μέσα από μια μακροσκελή ενημέρωση, που περιελάμβανε τόσο όλο το ιστορικό, όσο και συγκεκριμένα συμπεράσματα, αλλά και αιχμές για το μείζον ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων, ο Περιφερειάρχης Ηπείρου, Αλέξανδρος Καχριμάνης
Ο κ. Καχριμάνης, μεταξύ άλλων, επανέλαβε, πως επιθυμία του είναι η Περιφέρεια να απεμπλακεί πλήρως από τη διαχείριση των απορριμμάτων. «Αυτό όμως πρέπει να γίνει σύμφωνα με κανόνες και τηρώντας όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες», είπε και πάλι.
«Πριν δύο εβδομάδες ανέλαβα μια ακόμη πρωτοβουλία ώστε να προχωρήσει η δοκιμαστική λειτουργία. Προσκάλεσα Δημάρχους και Διοίκηση ΦΟΔΣΑ να συζητήσουμε το πώς θα γίνει η δοκιμαστική λειτουργία των ΣΜΑ, ξεπερνώντας τα όποια προβλήματα υπάρχουν. Ήταν μια συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων επί της εφαρμογής των Συμβάσεων που έχουν υπογραφεί.
Ανταποκρίθηκε σχεδόν το σύνολο των Δημάρχων, (εκτός 2-3) και του Προεδρείου του ΦΟΔΣΑ και υπήρξε μπορώ να πω ομόθυμη στάση να αρχίσει επιτέλους η δοκιμαστική λειτουργία των Σταθμών Μεταφόρτωσης.
Ήδη στο πλαίσιο των συμφωνηθέντων παραχωρήσαμε προς χρήση δέκα κοντέινερ για τη μεταφορά του υπολείμματος με ευθύνη του ΦΟΔΣΑ. Επίσης συμφωνήθηκε και γίνεται επεξεργασία περιεχομένου προγραμματικών συμβάσεων με συμμετοχή των Δήμων και
του ΦΟΔΣΑ για τη δοκιμαστική λειτουργία των ΣΜΑ, ώστε στη συνέχεια να γίνει οριστική παραλαβή του έργου από την Περιφέρεια και την παράδοση του στο Φορέα», τόνισε ο κ. Καχριμάνης.
Και στη συνέχεια είπε: «η Περιφέρεια έχει αναλάβει και μεγάλο μέρος των λειτουργικών εξόδων της δοκιμαστικής λειτουργίας.
Επίσης, έχει συμφωνηθεί η συγκρότηση τριμελών υπηρεσιακών επιτροπών για διοικητική παραλαβή εγγράφων, λογαριασμών, υπολοίπων κλπ που αφορούν την περίοδο που η Περιφέρεια είχε την ευθύνη λειτουργίας του Εργοστασίου. Το έργο πρέπει να κλείσει από το ΥΜΕΠΕΡΑΑ μέχρι τέλος του 2023 και για αυτό θα γίνει σύσκεψη στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, όπου θα δοθούν οι τελικές κατευθύνσεις».
Το Εργοστάσιο
Στην αρχή της αναλυτικής ενημέρωσής του, ο κ. Καχριμάνης, αναφέρθηκε στο θέμα της Μονάδας ΑΣΑ.
Αφού στάθηκε στο ιστορικό και τη λειτουργία της Μονάδας, και αφού υπενθύμισε τις «τριβές» που είχε με τη διοίκηση της εταιρείας, αναφέρθηκε στο Διαιτητικό Δικαστήριο, υπενθυμίζοντας όλη την υπόθεση, ενώ εκτενώς υπενθύμισε όλα όσα έγιναν, μαζί με τις αποφάσεις των αρμοδίων οργάνων, τους τελευταίους μήνες.
Και καταλήγοντας είπε: «Η κατάσταση δείχνει να είναι στον αέρα με βάση το γράμμα του νόμου. Η Περιφέρεια δεν σκοπεύει να προκαλέσει προβλήματα, αλλά δεν πρόκειται και να νομιμοποιήσει προβληματικές ενέργειες. Ο ΦοΔΣΑ έχει υπεισέλθει ΝΤΕ ΦΑΚΤΟ στη διαχείριση του εργοστασίου και η διοίκησή του έχει αναλάβει τις ευθύνες έναντι όλων. Ακόμα και έναντι της Περιφέρειας για τις οφειλές που αγγίζουν τα πέντε εκατομμύρια ευρώ».
Οι Σταθμοί Μεταφόρτωσης
Και για το θέμα των Σταθμών Μεταφόρτωσης, ο Περιφερειάρχης, αναφέρθηκε εκτενώς στο ιστορικό, σημειώνοντας μεταξύ άλλων, πως ο διαγωνισμός για την «ανάθεση των ΣΜΑ σε ανάδοχο για δέκα χρόνια με προϋπολογισμό πάνω των 37 εκατομμύρια ευρώ. Όπως είναι γνωστό αυτός ο διαγωνισμός ακυρώθηκε από την Αποκεντρωμένη αυτεπάγγελτα για λόγους δημοσίου συμφέροντος και συγκεκριμένα γιατί οι όροι του και ο προϋπολογισμός του αντέβαιναν τον Εθνικό Σχεδιασμό για την διαχείριση των αποβλήτων. Επαναλαμβάνεται για δεύτερη φορά ο διαγωνισμός με τους ίδιους όρους και άλλαζε μόνο η διάρκεια. Αντί για δέκα χρόνια προκηρύχθηκε για δέκα οκτώ μήνες με τους ίδιους όρους. Ακυρώθηκε από την Αποκεντρωμένη για άλλο λόγο».
Και στη συνέχεια τόνισε: «Η Περιφέρεια όλο αυτό το διάστημα προσπαθεί να τους θέσει σε λειτουργία, τουλάχιστον να γίνει η δοκιμαστική λειτουργία για να τους παραδώσει στον ΦοΔΣΑ. Για το λόγο αυτό προχώρησε σε μνημόνια συνεργασίας με τους περισσότερους Δήμους της Περιφέρειας Ηπείρου που αγωνιούν και αυτοί για τη λειτουργία των ΣΜΑ. Θετικά διακείμενοι στη λειτουργία τους είναι όλοι οι Δήμοι της Περιφέρειας Ηπείρου πλην όσων εξυπηρετούνται από τον ΧΥΤΥ Βλαχέρνας. Η Περιφέρεια Ηπείρου προχώρησε σε Προγραμματικές Συμβάσεις με τους περισσότερους από αυτούς για να ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία. Συγκεκριμένα συμφώνησε με τους Δήμους Ζίτσας, Ζαγορίου, Κόνιτσας, Πωγωνίου, Μετσόβου, Ηγουμενίτσας, Φιλιατών, Σουλίου και Πάργας. Οι Δήμοι προσφέρθηκαν να παραχωρήσουν προσωπικό και η Περιφέρεια να αναλάβει το κόστος των καυσίμων, λιπαντικών και όλων γενικά των εξόδων της δοκιμαστικής λειτουργίας λαμβάνοντας υπόψη τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες. Η Περιφέρεια κάλεσε και τον ΦοΔΣΑ να συμμετάσχει στην Προγραμματική, αλλά αρνήθηκε. Τονίζω πως η Διοίκησή του αρνήθηκε».
Και καταλήγοντας για τους ΣΜΑ, ανέφερε τα εξής: «Δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κάποιος ποιοί δεν επιθυμούν την έναρξη της δοκιμαστικής λειτουργίας των ΣΜΑ. Είναι αυτοί που επωφελούνται από το σημερινό καθεστώς της μη λειτουργίας. Ποιοι είναι αυτοί; Κατά τη γνώμη μου ο οικονομικός φορέας που μεταφέρει τα σκουπίδια των Δήμων απευθείας στο εργοστάσιο, που είναι και μέλος της Κοινοπραξίας προμήθειας του εξοπλισμού και συγκεκριμένες δημοτικές αρχές που μεταφέρουν τα απορρίμματα σε συγκεκριμένο ΧΥΤΥ με την δικαιολογία πως δεν λειτουργούν οι ΣΜΑ. Κανένας ΣΜΑ δεν λειτουργεί για τους λόγους που προανέφερα…
… Το πρόβλημα με συγκεκριμένους Δήμους που δεν ‘είδαν με καλό μάτι’ το νοικοκύρεμα των σκουπιδιών στην Ήπειρο, δεν είναι τωρινό… Τελειώνοντας, θέλω να τονίσω πως το πρόβλημα με τα σκουπίδια στην Ήπειρο είναι πολύ σοβαρό. Η Περιφέρεια δεν έχει να φοβηθεί τίποτα. Η θέση της στο ζήτημα αυτό είναι ‘τζάμι’ και μπορεί να το αποδείξει όποτε και όπου χρειασθεί», κατέληξε.