Στο ζήτημα της αύξησης των τιμολογίων του ΣΥΔΛΙ αναφέρθηκε κατά την προ ημερησίας διατάξεως ενημέρωση του δημοτικού συμβουλίου το απόγευμα της Τετάρτης, ο Δήμαρχος Ιωαννίνων Θωμάς Μπέγκας.
Αξίζει να σημειωθεί, πως η προηγούμενη διοίκηση του Συνδέσμου Ύδρευσης Δήμων Λεκανοπεδίου Ιωαννίνων, δεν είχε προχωρήσει σε αύξηση των τιμολογίων, με το… μπαλάκι να πέφτει στην τωρινή δημοτική αρχή.
Όπως ανέφερε ο κ. Μπέγκας, στις 21/12/2023 το Παρατηρητήριο των ΟΤΑ διετύπωσε τη γνώμη ότι το σχέδιο του προϋπολογισμού είναι ισοσκελισμένο μεν αλλά στις απλήρωτες υποχρεώσεις παρελθόντων οικονομικών ετών εγγράφεται πίστωση μόνο 2,6 εκατ. ευρώ, η οποία υπολείπεται κατά 4,731 εκατ. Στις 5/1/2024 το Υπουργείο Εσωτερικών καλεί το ΣΥΔΛΙ να προβεί σε αλλαγή του προϋπολογισμού του. Ο προϋπολογισμός του ΣΥΔΛΙ ήταν “καταδικασμένος” να μην εγκριθεί αφού δεν είχε συμμορφωθεί με τις υποδείξεις του Παρατηρητηρίου, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μπέγκας, για να καταλογίσει ευθύνες στην προηγούμενη διοίκηση του Συνδέσμου, υπό τον Γιώργο Αρλέτο, δημοτικό σύμβουλο της μείζονος αντιπολίτευσης σήμερα.
«Η προηγούμενη διοίκηση του ΣΥΔΛΙ ήξερε το πρόβλημα ήδη από τα τέλη του 2022 αλλά δεν είχε το πολιτικό θάρρος να πάρει μια απόφαση αύξησης των τελών, όπως εισηγούνταν η υπηρεσία, ούτε όμως προέβη σε κινήσεις για να διασφαλίσει την επιχορήγηση του ΣΥΔΛΙ την οποία προέβαλε ως λύση στο πρόβλημα», είπε ο κ. Μπέγκας και πρόσθεσε:
«Γίνεται κατανοητό κύριοι συνάδελφοι ότι η προχειρότητα και ο επιδερμικός τρόπος με τον οποίο η προηγούμενη διοίκηση διαχειρίστηκε μια σειρά σημαντικών θεμάτων ήταν μια συνειδητή πολιτική στάση και απόφαση την οποία καλείται να πληρώσει σήμερα ο γιαννιώτικος λαός. Η λογική του κρυψίματος των προβλημάτων κάτω από το χαλί, ήταν αυτή που ακολουθήθηκε και στο θέμα της μη σύνταξης του προϋπολογισμού του δήμου στον χρόνο που έπρεπε και είναι η ίδια που οδήγησε το ΣΥΔΛΙ να μην έχει προϋπολογισμό για το 2024. Οι αιρετοί εκλέγονται από τους συμπολίτες τους για να παίρνουν όταν χρειάζεται και δύσκολες αποφάσεις, εμείς δεν φυγομαχήσαμε και δεν θα το κάνουμε ούτε τώρα. Θα αγωνιστούμε για να βρούμε την καλύτερη δυνατή λύση σε έναν ακόμα πολύ δύσκολο γρίφο τον οποίο μας κληροδότησε η προηγούμενη διοίκηση του δήμου», καυτηρίασε ο δήμαρχος.
Απαντήσεις από τον πρώην πρόεδρο
Από τη μεριά του ο πρώην πρόεδρος του Συνδέσμου Γιώργος Αρλέτος, επικαλέστηκε οικονομικά δεδομένα, λέγοντας πως στις 31/12/2019 η προηγούμενη διοίκηση παρέλαβε χρέος της ΔΕΥΑΙ προς το ΣΥΔΛΙ ύψους 6,370 εκατ. ευρώ, χρέος του ΣΥΔΛΙ προς της ΔΕΗ ύψους 1,350 εκατ. ευρώ και οφειλές ιδιωτών στο ΣΥΔΛΙ κοντά στα 600.000 ευρώ, για να σημειώσει πως υπάρχουν δυνατότητες για να λυθεί το ζήτημα.
Ο νυν πρόεδρος με τη σειρά του, απηύθυνε ερώτηση στον κ. Αρλέτο πως από τη στιγμή που υπήρχε πρόβλημα με τα… «κόκκινα» νούμερα, ποιος ήταν ο λόγος που η προηγούμενη δημοτική αρχή δεν προέβη σε αυξήσεις, με τον δήμαρχο να σημειώνει πως το μεγαλύτερο μέρος του χρέους του ΣΥΔΛΙ οφείλεται στο ενεργειακό κόστος, όμως υπάρχουν και άλλες δαπάνες που έγιναν. Στην περίοδο 2014-2019 το πάρα πολύ μεγάλο χρέος της ΔΕΥΑΙ προς το ΣΥΔΛΙ είχε ρυθμιστεί και μειωθεί πάρα πολύ, όπως και το χρέος του ΣΥΔΛΙ προς τρίτους. Τάχτηκε όμως, υπέρ μιας γραμμής άμυνας που θα μπορούσε να αποτελέσει η μικρή έστω αύξηση στο τιμολόγιο του ΣΥΔΛΙ, δείχνοντας προφανώς και τον τρόπο που θα κινηθεί η νέα δημοτική αρχή πάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα.
«Δεμένα» χέρια για το θέμα των led
Τις ευθύνες αλλά και τους λανθασμένους χειρισμούς της προηγούμενης διοίκησης του δήμου σχετικά με το έργο της ενεργειακής αναβάθμισης του οδοφωτισμού ανέδειξε η συζήτηση που διεξήχθη στο δημοτικό συμβούλιο Ιωαννίνων το βράδυ της Τετάρτης, με αφορμή την έγκριση της υπογραφής της σύμβασης μεσεγγύησης και του ανοίγματος ειδικού λογαριασμού (escrowaccount), καθώς και αυτό της υπογραφής της σύμβασης ενεχύρασης και εκχώρησης των απαιτήσεων που είναι απαραίτητες προκειμένου να προχωρήσει η σύμβαση μεταξύ του δήμου Ιωαννιτών και της αναδόχου εταιρίας, με αντικείμενο «την παροχή υπηρεσιών αναβάθμισης της ενεργειακής απόδοσης του συστήματος και των υποδομών του οδικού φωτισμού του δήμου Ιωαννιτών».
Στην εισήγησή του ο δήμαρχος Ιωαννίνων αναφέρθηκε στο ιστορικό της υπόθεσης η οποία ξεκίνησε με την ακύρωση εκ μέρους της προηγούμενης δημοτικής αρχής της ομόφωνης απόφασης του δημοτικού συμβουλίου του δημόσιου διαγωνισμού με αντικείμενο την προμήθεια φωτιστικών σωμάτων τεχνολογίας LED, προϋπολογισμού 3 εκατομμυρίων ευρώ στη λογική πως πρόκειται για μια μικρή παρέμβαση με μεγάλο κόστος.
Ο δήμαρχος θύμισε ότι η δημοτική αρχή της “Νέας Εποχής” αποφάσισε να προχωρήσει στη σύναψη προγραμματικής σύμβασης με την Περιφέρεια Ηπείρου για την αντικατάσταση του συνόλου του οδοφωτισμού του δήμου μεταβιβάζοντας εν λευκώ την όλη διαχείριση ενός έργου αξίας 19 εκ. ευρώ που υποθηκεύει τα ανταποδοτικά τέλη του δήμου για 12 χρόνια σε αυτή, χωρίς μελέτες που όφειλαν να έχουνεκπονηθεί προκειμένου να καθοριστεί με ακρίβεια το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο του έργου.
«Σε ερωτήσεις μας τότε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος απέστειλε ένα ολιγοσέλιδο σημείωμα προερχόμενο από Τεχνικό Σύμβουλο της Περιφέρειας Ηπείρου, το οποίο πολύ απέχει από το να χαρακτηριστεί τεκμηριωμένη μελέτη και εν τέλει το έργο δημοπρατήθηκε από την Περιφέρεια Ηπείρου χωρίς την εκπόνηση όλων των απαραίτητων μελετών, χωρίς τον σαφή καθορισμό του φυσικού και του οικονομικού αντικειμένου, χωρίς τεχνικούς κανόνες και χωρίς οικονομική λογική», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Μπέγκας.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι στις 31.05.2023 υπογράφηκε από τον τότε δήμαρχο η σύμβαση παροχής υπηρεσιών μεταξύ του δήμου Ιωαννιτών και της Κοινοπραξίας αναπόσπαστο μέρος της οποίας αποτελούν τα παραρτήματα, τα οποία διαβιβάστηκαν στο δήμο για υπογραφή και ο οποίος δεν έχει καμία δυνατότητα ελέγχου και μεταβολής ή τροποποίησης αυτών.
Καταλήγοντας, τόνισε ότι σύμφωνα με το άρθρο 6 της ειδικής συγγραφής υποχρεώσεων που είχε υπογραφή από την προηγούμενη δημοτική αρχή, σε περίπτωση υπαναχώρησης του δήμου, αυτός υποχρεούται να καταβάλει στην ανάδοχο το 80% των μελλοντικών πληρωμών με προεξοφλητικό επιτόκιο 5%.
«Από τη σύντομη αναφορά στο ιστορικό της υπόθεσης και αφού αυτή μελετήθηκε τόσο από τους αρμόδιους υπαλλήλους της τεχνικής υπηρεσίας του δήμου μας, από τη νομική υπηρεσία και τους ειδικούς μου συνεργάτες, διαπιστώσαμε ότι ο δήμος δεν έχει καμία οδό διαφυγής από την παραπάνω σύμβαση στην οποία τον οδήγησε η προηγούμενη δημοτική αρχή και είναι πλέον υποχρεωμένος να προχωρήσει στην ολοκλήρωση των συμβατικών του υποχρεώσεων. Τόσο εγώ ως δήμαρχος όσο και η δημοτική αρχή, αλλά και οι υπηρεσίες του δήμου θα πράξουμε ότι είναι δυνατόν για την παραγωγή του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος προς όφελος του δήμου μας», κατέληξε ο κ. Μπέγκας.
«Πονοκέφαλος» οι αυξήσεις της Εγνατίας
Τον προβληματισμό του σχετικά με την παραχώρηση σε ιδιώτη της Εγνατίας οδού και τις επιπτώσεις που θα έχει αυτή και στην περιοχή μας εξέφρασε στο δημοτικό συμβούλιο Ιωαννίνων ο δήμαρχος Ιωαννίνων Θωμάς Μπέγκας, κάνοντας λόγο για συνέπειες που δεν μπορούν να αφήσουν αδιάφορο το δήμο Ιωαννιτών καθώς ήδη έχουμε την πρώτη αύξηση των διοδίων η οποία δε θα είναι η μόνη, αφού άλλες δύο προβλέπεται να ακολουθήσουν.
«Είτε μιλάμε για τον τουρισμό, είτε για το εμπόριο, είτε και για άλλους οικονομικούς τομείς οι οποίοι ενισχύθηκαν από την κατασκευή και λειτουργία της. Κάτι που φυσικά εντάθηκε και με την ολοκλήρωση της Ιόνιας οδού. Έχοντας λοιπόν έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο που μας έβγαλε από την απομόνωση και μάλιστα με ένα κόστος διέλευσης αρκετά προσιτό τα Γιάννενα και η Ήπειρος άρπαξαν την ευκαιρία και ανοίχτηκαν στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Τώρα αυτό έρχεται να αλλάξει καθώς το κόστος χρήσης της οδού θα εκτοξευτεί και θα φτάσει τα επίπεδα των άλλων αυτοκινητόδρομων που έχουν παραχωρηθεί σε μεγάλες ιδιωτικές εταιρίες κάτι που σίγουρα δεν μπορεί να θεωρηθεί θετικό, ούτε για τους απλούς πολίτες που θέλουν να μετακινηθούν μέσω της Εγνατίας για λόγους αναψυχής, ούτε για τις επιχειρήσεις που μεταφέρουν τα προϊόντα τους. Μιλάμε λοιπόν για μια επιβάρυνση που πιθανά θα πλήξει κύριους κλάδους της οικονομίας μας», ανέφερε αρχικά ο κ. Μπέγκας, ενώ εξέφρασε και την ανησυχία του για μια πιθανή απαγόρευση κυκλοφορίας των φορτηγών από το παράπλευρο δίκτυο της Εγνατίας στα πρότυπα όσων έχουν ήδη γίνει στην εθνική οδό Ιωαννίνων – Άρτας, μετά από ενέργειες του παραχωρησιούχου της Ιόνιας οδού.
Παρέμβαση για τις γυναικοκτονίες
Την οργή από τις γυναικοκτονίες μετά και την άγρια δολοφονία της Κυριακής στους Αγίους Αναργύρους, μετέφερε στο Δημοτικό Συμβούλιο ο Σύλλογος Γυναικών Ιωαννίνων. Η εκπρόσωπος του συλλόγου κατέθεσε την οργή όλων για την ολιγωρία της κρατικής μηχανής στο αίτημα για βοήθεια που διατύπωσε στο αστυνομικό τμήμα η άτυχη κοπέλα.
Παράλληλα καυτηρίασε την έλλειψη δομών και μέτρων στήριξης των γυναικών οι οποίες είναι ουσιαστικά ανυπεράσπιστες. Έφερε ως παράδειγμα πως στην Ήπειρο υπάρχουν μόλις 20 κλίνες για την φιλοξενία κακοποιημένων γυναικών καθώς και των παιδιών τους ενώ δεν υπάρχει στήριξη σε 24ωρη βάση.