Η ανάδειξη αναδόχου για την επιστημονική υπηρεσία παροχής υπηρεσιών τεχνικού συμβούλου στο πλαίσιο του έργο για την αναβάθμιση των σχολικών αυλών μέσω της συμμετοχικής διαδικασίας επικυρώθηκε με τις ψήφους της πλειοψηφίας στην Δημοτική Επιτροπή του δήμου Ιωαννιτών.
Στόχος του έργου με συνολικό προϋπολογισμό 3 εκατομμύρια ευρώ είναι η βιοκλιματική αναβάθμιση των σχολικών αυλών σε εννέα σχολικά συγκροτήματα του δήμου, μέσω της συμμετοχικής διαδικασίας και της ενεργού συμμετοχής της σχολικής κοινότητας στη διαμόρφωση της τελικής πρότασης.
Ο ανάδοχος πέραν από την οργάνωση των συμμετοχικών διαδικασιών θα συμμετέχει ενεργά και στην εκπόνηση των τελικών μελετών, συνδράμοντας ουσιαστικά τις τεχνικές υπηρεσίες του δήμου. Ο δήμος Ιωαννιτών, όπως εξήγησε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Προγραμματισμού και Ανάπτυξης και πρόεδρος της Επιτροπής Θωμ. Γιωτίτσας μέσα από το πρόγραμμα αυτό, θέλει να υλοποιήσει ένα φιλόδοξο σχέδιο βελτίωσης των σχολικών αυλών και των ευρύτερων γειτονιών τους, που θα αποτελέσει πρότυπο για την Ελλάδα, ενώ θα ενισχύσει τη συνολική στρατηγική του δήμου για την βιώσιμη ανάπτυξη και την κλιματική ουδετερότητα.
Σε ένα δεύτερο επίπεδο υπάρχει και υπηρετείται ένας ακόμη στόχος με παιδαγωγικό και κοινωνικό χαρακτήρα που είναι η άμεση εμπλοκή της σχολικής κοινότητας, μαθητικής και εκπαιδευτικής αντίστοιχα στον σχεδιασμό παρεμβάσεων ανάπλασης των σχολικών αυλών και στη συνέχεια η υποστήριξη στην ωρίμανση των μελετών.
«Συνολικά το πρόγραμμα συμμετοχικού σχεδιασμού και η υπηρεσία αποτελεί μια διαφορετική πρόταση, που ξεφεύγει από τα στενά εκπαιδευτικά όρια, για το πώς θα μπορούσε να γίνεται στο μέλλον η αναβάθμιση των σχολείων λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις των μαθητών, των εκπαιδευτικών και των γονέων», σημείωσε ο κ. Γιωτίτσας.
«Όλο αυτό το εγχείρημα προϋποθέτει κάτι το οποίο η δική μας δημοτική αρχή ήδη από την πρώτη περίοδο που διοικήσαμε το δήμο το εφάρμοσε στην πράξη και δεν είναι άλλο από τη συμμετοχή των πολιτών στο σχεδιασμό του δημόσιου χώρου, μέσω συμμετοχικών διαδικασιών για τη δημιουργία χώρων που ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των χρηστών. Προωθούμε συμμετοχικές διαδικασίες που επιτρέπουν την ενεργή εμπλοκή μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων αλλά και της ευρύτερης κοινότητας εξασφαλίζοντας έτσι ότι οι προτεινόμενες αλλαγές θα είναι αποδεκτές και λειτουργικές. Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι αρχές Φλεβάρη θα ξεκινήσουν τα συμμετοχικά εργαστήρια και μέσα σε 8 μήνες θα έχει ολοκληρωθεί και η οριστική εκπόνηση των μελετών, για να ακολουθήσει μετά η διαδικασία της δημοπράτησης των έργων», σημείωσε μεταξύ άλλων ο κ. Γιωτίτσας.
Ο “αντίλογος”
Στον αντίποδα, η αντιπολίτευση μέσω των δημοτικών συμβούλων καταψήφισαν την πρόταση, εκφράζοντας τις ενστάσεις τους. Ο λόγος δεν ήταν ο στόχος ή η υλοποίηση του έργου αλλά το ύψος της αμοιβής που θα λάβει ο τεχνικός σύμβουλος που θα ξεπερνά τις 260.000 ευρώ. Ο Γιώργος Αρλέτος, από την παράταξη «Ενότητα Πολιτών – Νέα Γιάννενα» υπογράμμισε αρχικά ότι το ποσό της αμοιβής είναι εξαιρετικά μεγάλο για ένα έργο προϋπολογισμού τριών εκατομμυρίων ευρώ και επιπλέον ότι στην προκήρυξη έδειξε “ενδιαφέρον” μόνο μία εταιρεία, η οποία ανέλαβε και το έργο.
Σε γενικές γραμμές ίδια ήταν και η άποψη του Στέφανου Μάντζιου, από την «Ανεξάρτητη Δημοτική Πρωτοπορία», ο οποίος επισήμανε ότι οι δεν υπάρχει ανάγκη για τον τεχνικό σύμβουλο (και φυσικά για την αμοιβή των 260.000 ευρώ) αφού οι τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου έχουν ήδη “εμπειρία” από το παρελθόν σε αντίστοιχες προσπάθειες ωρίμανσης τέτοιων μελετών.
“Χάος” στη διαχείριση των κληροδοτημάτων
Συνεχίζεται ο χαμός που επικρατεί γύρω από τη διαχείριση των κληροδοτημάτων στον Δήμο Ιωαννιτών, με τις αρμόδιες υπηρεσίες να αδυνατούν να επιβάλλουν έναν αποτελεσματικό και καθημερινό έλεγχο για την τήρηση των συμφωνιών που έχουν γίνει. Μια ακόμη υπόθεση ήρθε στο προσκήνιο, αυτή τη φορά για το κληροδότημα «Ελ. Ζωγράφου», που επανήλθε για τρίτη φορά στην Επιτροπή του Δήμου. Η υπόθεση αφορά αίτημα μίας εταιρείας, η οποία ζητά τη ρύθμιση των οφειλών της απέναντι στον Δήμο Ιωαννιτών, ως διαχειριστή του εν λόγω κληροδοτήματος.
Η υπόθεση του κληροδοτήματος «Ελ. Ζωγράφου» συνεχίζει να προβληματίζει τον Δήμο Ιωαννιτών, με τη διαχείριση της να προκαλεί εντάσεις και καθυστερήσεις. Παρά το γεγονός ότι το θέμα είχε απασχολήσει και προηγούμενες συνεδριάσεις της Δημοτικής Επιτροπής, είχε αποσυρθεί λόγω της έλλειψης μιας εμπεριστατωμένης εισήγησης από την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου. Ωστόσο, η υπόθεση επανήλθε χθες στην Επιτροπή, με την αρμόδια υπηρεσία να καταθέτει τελικά μια εισήγηση, η οποία, παρά την πρόοδο που σημειώθηκε, δεν κατέλυσε σε απαντήσεις για όλα τα αναπάντητα ερωτήματα. Η υπόθεση έρχεται από το παρελθόν και συγκεκριμένα από τον Δεκέμβριο του 2014 όταν ο δήμος Ιωαννιτών με την ιδιότητα του διαχειριστή του Κληροδοτήματος «Ελ. Ζωγράφου εκμίσθωσε στην εταιρεία «… Μονοπρόσωπη ΙΚΕ» ένα ισόγειο κατάστημα εμβαδού 45,47 τ.μ ευρισκόμενο στην οδό Αγ. Κωνσταντίνου στην Αθήνα με πρόσοψη στην πλατεία Ομονοίας και δύο υπόγειους χώρους εμβαδού 69 τ.μ επίσης στην ίδια πολυκατοικία.
Η διάρκεια των μισθώσεων συμφωνήθηκε για 12 χρόνια (άρα λήξη στο τέλος του 2026) και το μηνιαίο μίσθωμα ορίστηκε σε 2.535 ευρώ πλέον του τέλους χαρτοσήμου και για τους τρεις χώρους. Το 2023 όμως ο δήμος Ιωαννιτών συναίνεσε στη μεταβίβαση της μισθωτικής σχέσης που απορρέει από τα δύο μισθωτήρια από την αρχική εταιρεία σε μία άλλη, με την επωνυμία «ΑΚΙΝ.ΠΟΛ. ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ». Στις 31 Δεκεμβρίου του 2024 η εταιρεία όφειλε από τη μη καταβολή μισθωμάτων στον δήμο Ιωαννιτών το ποσό των 72.475 ευρώ και με έγγραφό της – αιτήθηκε προς τον δήμο Ιωαννιτών αφενός τη ρύθμιση της οφειλής σε 12 μηνιαίες ισόποσες δόσεις (ήτοι περίπου 6.000 ευρώ) καταβάλλοντας στις 20 Ιανουαρίου το ποσό των 10.000 ευρώ καθώς και το τρέχον μίσθωμα, και παράλληλα τη μείωση του μισθώματος κατά 30% για την περίοδο της πανδημίας, αν και η ίδια ανέλαβε την ευθύνη της μίσθωσης στο τέλος του 2023, όταν και εξέλιπαν οι λόγοι της πανδημίας.
Έτσι, η Δημ. Επιτροπή βρέθηκε μπροστά σε μία περίπτωση που είναι βέβαιο ότι έχει πολλές προεκτάσεις όπως αποδείχθηκε άλλωστε στη συζήτηση, με παραμέτρους για τις οποίες κανείς δε μπορεί να δώσει μία σαφή απάντηση.
Προς την αρμόδια αντιδήμαρχο για θέματα Οικονομικών κα Γιώτη «έπεσαν βροχή» οι ερωτήσεις σχετικά με το αν καταβάλλεται το μηνιαίο μίσθωμα την τρέχουσα περίοδο, αλλά και για το αν ο δήμος Ιωαννιτών ως διαχειριστής του Κληροδοτήματος έχει εικόνα για τα μισθώματα που εισπράττει η συμβαλλόμενη εταιρεία και από τα οποία πρέπει να αποδώσει τα συμφωνηθέντα στον δήμο Ιωαννιτών.
Το γεγονός αυτό αναδεικνύει πέρα από κάθε αμφιβολία ένα σοβαρό «κενό» στη διαδικασία διαχείρισης των κληροδοτημάτων, που αφορά την αδυναμία παρακολούθησης και ελέγχου των οικονομικών συναλλαγών που γίνονται από τους εκμισθωτές. Η σοβαρότητα της κατάστασης επιβεβαιώνεται, όπως ανέφερε η κα Γιώτη στην Επιτροπή, από το γεγονός ότι η ίδια εταιρεία που εκμισθώνει τα ακίνητα του κληροδοτήματος στην περιοχή των Ιωαννίνων, έχει επίσης εκμισθώσει ακίνητο του κληροδοτήματος «Ελ. Ζωγράφου» στην Αγίου Δημητρίου στη Θεσσαλονίκη.
Έτσι, διατυπώθηκαν σοβαρές ενστάσεις τόσο από τους συμβούλους της αντιπολίτευσης όσο και της δημοτικής αρχής με τον κ. Γιωτίτσα να επισημαίνει, ότι η αρμόδια υπηρεσία θα πρέπει να λάβει αποφάσεις ώστε να μην επιτρέπεται στο εξής η υπεκμίσθωση ακινήτων τα οποία διαχειρίζεται ο δήμος. Για ελλιπή εισήγηση έκανε λόγο η κα Ακονίδου ενώ ο κ. Χρυσοστόμου τόνισε, ότι ο δήμος δεν πρέπει να κάνει καμία υποχώρηση και να απαιτήσει από την εν λόγω εταιρεία αλλά και σε κάθε άλλη παρόμοια περίπτωση την πληρωμή των μισθωμάτων και την τακτοποίηση των οφειλών του παρελθόντος. Ο κ. Μάντζιος χαρακτήρισε σοβαρό πρόβλημα για τον δήμο συνολικά και διαχρονικά να εκμεταλλεύονται δικά του ακίνητα, τρίτοι, χωρίς να γνωρίζει ο διαχειριστής του εκάστοτε Κληροδοτήματος πόσα χρήματα εισπράττει σε μηνιαία και ετήσια βάση αντίστοιχα, ενώ πολλές φορές δεν καταβάλλει ούτε τα συμφωνηθέντα στον δήμο Ιωαννιτών.
Η απόφαση τελικά ήταν να γίνει μεν αποδεκτή η αίτηση για τη ρύθμιση της οφειλής σε 12 ισόποσες μηνιαίες δόσεις, παράλληλα όμως με την καταβολή του μηνιαίου μισθώματος και πως σε περίπτωση που υπάρξει καθυστέρηση έστω για ένα μήνα, να ακολουθηθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες για την αποβολή του υπεκμισθωτή από το ακίνητο. Εννοείται επίσης, πως απορρίφθηκε χωρίς δεύτερη συζήτηση το δεύτερο αίτημα περί μείωσης του μισθώματος σε ποσοστό 30% λόγω της πανδημίας…