Προβληματισμός για την πρόσβαση, τις διαβάσεις και τις συνέπειες του νέου έργου στην Εθνική Οδό, εκφράζει το Συμβούλιο της Τ.Κ.
Ήταν αναμενόμενο, λόγω του μεγέθους της παρέμβασης στην Εθνική Ιωαννίνων – Άρτας στο ύψος του Μπιζανίου και του Επισκοπικού, ότι θα προκαλούνταν αντιδράσεις που πλέον αποκτούν και επίσημη μορφή και χαρακτήρα από την τοπική κοινωνία.
Στην πορεία όμως και ενώ η Περιφέρεια προχώρησε κανονικά τη διαδικασία, με το έργο να προβλέπει μεταξύ άλλων την κατασκευή δύο κυκλικών κόμβων, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ο καθένας, με διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού και έργα βελτίωσης στο παράπλευρο δίκτυο, καθώς επίσης και συνοδά τεχνικά έργα, που αυξάνουν κατά πολύ τον προϋπολογισμό, οι αντιδράσεις προήλθαν και από τις τοπικές κοινωνίες, που καταγγέλλουν, ότι ουδέποτε ενημερώθηκαν για το σχεδιασμό και πως – ακόμη χειρότερα – η μελέτη και οι προτάσεις της, τους βρίσκουν κάθετα αντίθετους για μία σειρά λόγων.
Έτσι, με απόφασή του το Συμβούλιο της Τοπικής Κοινότητας Μπιζανίου διατυπώνει μία σειρά ενστάσεων, παρατηρήσεων και προβληματισμών για την καθημερινότητα των κατοίκων και των επισκεπτών, τα οποία δεν έχουν ληφθεί υπόψιν και για τα οποία ζητά άμεσα λύση. Όπως αναφέρεται στον απόφαση με αριθμό 3/2023 και ημερομηνία 09/04/2023 τρόπος κατασκευής του έργου διχοτομεί το χωριό απομονώνοντας από τη μία πλευρά τις κατοικίες, το δημοτικό σχολείο, το δρόμο πρόσβασης για τα οχυρά και τις επιχειρήσεις, από την άλλη πλευρά όπου επίσης υπάρχουν κατοικίες, το Ηρώο Μπιζανομάχων, το Γυμνάσιο, η εκκλησία, το νεκροταφείο και καταστήματα λιανικής, όπως και καλλιεργήσιμα κτήματα.
Στη συζήτηση που έγινε, τονίστηκε επίσης, πως το έργο «κόβει το χωριό στα δύο», αφού δεν υπάρχει πρόβλεψη κατασκευής ασφαλών διαβάσεων για τη σύνδεση ενώ η προτεινόμενη και επιλεγείσα θέση του κυκλικού κόμβου κρίνεται παντελώς ακατάλληλα για μία σειρά λόγων.
Μεταξύ αυτών, ότι θα πρέπει να κατασκευαστούν τοιχία αντιστήριξης μήκους 250 μέτρων και ύψους τριών μέτρων. Επίσης, δεν προβλέπεται η κατασκευή υπόγεια ή υπέργειας διάβασης τόσο για τους κατοίκους, όσο όμως και για τα ζώα. Ο παράδρομος προς το Επισκοπικό στο μισό του μήκος θα είναι διπλής κατεύθυνσης, με πλάτος όμως μικρότερο των τεσσάρων μέτρων ενώ οι παράδρομοι εκατέρωθεν της εθνικής οδού, θα εξυπηρετούν ταυτόχρονα τη διέλευση των Ι.Χ, των φορτηγών, των αγροτικών μηχανημάτων, των ζώων και των κατοίκων, χωρίς καμία πρόβλεψη ασφάλειας.
Ερωτήματα
Στο υπόμνημά των κατοίκων προς το τοπικό συμβούλιο αναφέρεται ότι ένα ιστορικό χωριό, όπως το Μπιζάνι, θα πρέπει να τύχει σεβασμού αντί να κατασκευάζονται έργα με τοιχία αντιστήριξης, τσιμέντα και μπετόν και να «κόβεται στα δύο», ειδικά σε μία περίοδο, που η κίνηση λόγω της Ιόνιας έχει μειωθεί δραματικά. «Περιμένει η Περιφέρεια να αυξηθούν τα
όσο πολύ οι κινήσεις των οχημάτων προς τον κόμβο του Αβγού; Υπάρχει κάποια πρόβλεψη που δείχνει, ότι τα επόμενα χρόνια θα έχουμε τόση μεγάλη αύξηση της κίνησης προς τα Νότια; Γιατί δεν ενημερώθηκαν και δε ρωτήθηκαν έγκαιρα το Τοπικό Συμβούλιο, οι κάτοικοι και ο δήμος Ιωαννιτών;», αναφέρουν οι κάτοικοι.
Τα αιτήματα
Καταλήγοντας το τοπικό συμβούλιο ζητά να μην κατασκευαστεί η δεύτερη λωρίδα και η κεντρική νησίδα που είναι σχεδιασμένες για το εν λόγω τμήμα. Να μετατοπιστεί ο κυκλικός κόμβος από την είσοδο του χωριού σε πιο κατάλληλη θέση, ώστε να μη χρειαστεί ανύψωση της εθνικής οδού και να αποφευχθεί η κατασκευή τοιχίων αντιστήριξης, να δημιουργηθούν δύο διαβάσεις εξυπηρέτησης των κατοίκων, των οχημάτων και των ζώων και τέλος να διαμορφωθούν κατάλληλα οι παράδρομοι.