Υπερψηφίστηκε από τη Βουλή, την Τετάρτη, το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο: «Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις».
Με το σχετικό νομοσχέδιο, το οποίο αποτελεί πλέον νόμο του κράτους, ρυθμίζεται μία σειρά καίριων ζητημάτων που αφορούν στη βελτίωση της λειτουργίας των Δήμων και των Περιφερειών της χώρας, την αναβάθμιση των χερσαίων συνοριακών σταθμών, βάζοντας για πρώτη φορά ρητούς κανόνες για την οργάνωση και τον εκσυγχρονισμό τους, αλλά και θέματα που διευκολύνουν άμεσα την καθημερινότητα των πολιτών.
Σημειώνεται ότι πρόκειται για την τελευταία μείζονα νομοθετική πρωτοβουλία από το Υπουργείο Εσωτερικών που σχετίζεται με τους ΟΤΑ, πριν το εμβληματικό έργο της σύνταξης του Ενιαίου Κώδικα Αυτοδιοίκησης που θα ακολουθήσει και θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή εντός του 2025.
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής, ο Υπουργός Εσωτερικών, κ. Θοδωρής Λιβάνιος, αναφέρθηκε στη σημαντικότητα του νομοσχεδίου κάνοντας ειδική μνεία στις ρυθμίσεις που προβλέπονται για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς της χώρας. «Η τωρινή κατάσταση στους συνοριακούς σταθμούς, δεν αρμόζει σε ένα ευρωπαϊκό κράτος όπως η Ελλάδα. Γι’ αυτό το λόγο, άμεσα, δεσμεύσαμε και θα διατεθούν 6 εκατομμύρια ευρώ με στόχο, κοντά στο Πάσχα του 2025, να υλοποιηθεί το πρώτο βήμα αναβάθμισης του συνοριακού σταθμού στους Κήπους του Έβρου, ενώ θα ακολουθήσουν οι χερσαίοι συνοριακοί σταθμοί στις Καστανιές και τους Ευζώνους», επεσήμανε ο κ. Λιβάνιος, χαρακτηρίζοντας συνολικά το συγκεκριμένο έργο ως υψίστης σημασίας και προτεραιότητας.
Αναφορικά με τις διατάξεις που προβλέπονται για τη βελτίωση της λειτουργίας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, ο Υπουργός Εσωτερικών στάθηκε ιδιαιτέρως στον τριπλασιασμό των προστίμων για την αυθαίρετη χρήση κοινόχρηστων χώρων και την αυστηροποίηση κυρώσεων για τη μη συμμόρφωση των παραβατών στην άρση της παράνομης κατάληψης, τονίζοντας ότι η ρύθμιση αυτή αποσκοπεί στην απελευθέρωση του δημόσιου χώρου και την απρόσκοπτη διέλευση των πεζών και των ατόμων με αναπηρία.
Ο κ. Λιβάνιος αναφέρθηκε και στη διάταξη που δίνει τη δυνατότητα ρύθμισης οφειλών προς τους Δήμους και τα νομικά τους πρόσωπα, με αποπληρωμή έως 60 δόσεις και ειδική μέριμνα για τους ευάλωτους οφειλέτες. «Οι οφειλές προς τους Δήμους και τις ΔΕΥΑ φθάνουν τα 3,6 δισ. ευρώ. Δίνουμε, πλέον, τη δυνατότητα για ρύθμιση έως 60 δόσεις και οι ευάλωτοι οφειλέτες θα μπορούν, με αντικειμενικά κριτήρια, να πετύχουν ακόμα ευνοϊκότερης ρύθμισης», υπογράμμισε.
Καταλήγοντας, επανέλαβε ότι το μεταρρυθμιστικό έργο του Υπουργείου Εσωτερικών θα συνεχιστεί, χαρακτηρίζοντας ως «επόμενο μεγάλο βήμα» τη σύνταξη του νέου, ενιαίου Κώδικα Αυτοδιοίκησης, που θα δώσει όλα τα απαραίτητα εργαλεία στους φορείς για τον εκσυγχρονισμό και την εύρυθμη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με τη δημιουργία -μεταξύ άλλων- μηχανισμών λογοδοσίας και διαφάνειας.
Υπερψηφίστηκε και το ν/σ για τον νέο Κώδικα ΦΠΑ
Από την Ολομέλεια της Βουλής υπερψηφίστηκε και το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που αφορά στην κύρωση του νέου Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ).
Όπως τόνισε κατά την εισήγησή του ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Χρίστος Δήμας, η θέσπιση ενιαίου πλαισίου, το οποίο θα ενσωματώσει εγκυκλίους και Οδηγίες, αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο τόσο για τους φορολογούμενους πολίτες και τις επιχειρήσεις, όσο και για τις φορολογικές υπηρεσίες. Επιπροσθέτως, συμβάλλει στην εμπέδωση ενός κλίματος ασφάλειας των συναλλαγών και εμπιστοσύνης με τις φορολογικές αρχές.
Ειδικότερα, ο Κώδικας ΦΠΑ αποτελεί ουσιαστικά κωδικοποίηση των διατάξεων που διέπουν τον ΦΠΑ ως προς το συνολικό του περιεχόμενο και στοχεύει –μεταξύ άλλων- στα εξής:
α) Αποδίδει τις κωδικοποιούμενες διατάξεις με γλωσσική ομοιομορφία, με κατά το δυνατόν εύληπτο και συστηματοποιημένο τρόπο και με αναμόρφωση, όπου απαιτείται, της δομής των άρθρων, των παραγράφων και των εδαφίων, ώστε να αποδίδουν με σαφή και πιο κατανοητό τρόπο το νόημα των κανόνων που εισάγουν.
β) Προσαρμόζει τον ακολουθούμενο τύπο και τις διαδικασίες στις νέες νομοθετικές συνθήκες που έχουν προκύψει.
γ) Ενσωματώνει στον Κώδικα τον κανονιστικό αντίκτυπο νεότερων ρυθμίσεων της (εθνικής και ενωσιακής) τελωνειακής νομοθεσίας.
δ) Λαμβάνει υπόψη συντελεσθείσες εξελίξεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου.
ε) Παρουσιάζει τις διαδικαστικού περιεχομένου ρυθμίσεις κατά τρόπο, ώστε να διακρίνονται τα ζητήματα που ρυθμίζονται στον ίδιο τον Κώδικα και εκείνα που αφορούν σε συναφή νομοθετήματα, όπως στον νόμο για τα ελληνικά λογιστικά πρότυπα και τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ), είτε παραπέμποντας σε αυτούς είτε κωδικοποιώντας, όπου είναι αναγκαίο, ρυθμίσεις του ΚΦΔ είτε των κατ’ εξουσιοδότηση αυτού κανονιστικών αποφάσεων.