Νέα μέτρα στήριξης μαζί με τα εορταστικά καλάθια
Το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα παραμένει η ακρίβεια για την ελληνική κοινωνία και υπάρχουν φόβοι ότι ενδεχομένως το επόμενο χρονικό διάστημα θα υπάρξει ένα νέο κύμα ανατιμήσεων, κάτι στο οποίο συνηγορούν και τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Την προσεχή Τετάρτη, ξεκινάνε την λειτουργία τους τα νέα «καλάθια του νοικοκυριού» που θέτει σε εφαρμογή το υπουργείο Ανάπτυξης με μοναδικό στόχο να περιοριστούν οι επιπτώσεις από τον ακρίβεια και βέβαια να μην υπάρξουν νέες ανατιμήσεις που θα πλήξουν ακόμη περισσότερο τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Ωστόσο ο φόβος υπάρχει στην αγορά και στην κυβέρνηση ότι ενδεχομένως να υπάρξουν και νέες αυξήσεις σε βασικά αγαθά μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα.
Και σε αυτό το συμπέρασμα οδηγεί η ανάλυση των στοιχείων που ανακοινώθηκαν την περασμένη Παρασκευή και αφορούν στην πορεία του πληθωρισμού.
«Φωτιά» τα τρόφιμα
Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία παρά τη μείωση του πληθωρισμού η ακρίβεια καλπάζει καθώς το πρόβλημα διαχέεται με ολοένα και μεγαλύτερη ένταση σε όλη την οικονομία με τις τιμές βασικών τροφίμων να καταγράφουν ετήσια αύξηση από 11,3% έως και 25,3% (ψωμί, δημητριακά, κρέατα, γαλακτοκομικά, έλαια, καφές).
Είναι χαρακτηριστικό ότι η μέση αύξηση τιμών στην ομάδα διατροφή και μη αλκοολούχων ποτών τρέχει αισθητά πάνω από τον μέσο όρο του πληθωρισμού με 15,3% ενώ σημαντικές αυξήσεις εντοπίζονται στα είδη ένδυσης και υπόδησης (10,9%) αλλά και σε έπιπλα και διακοσμητικά είδη (11%).
Έρχεται μηνιαία επιταγή ακρίβειας
Πάντως στην κυβέρνηση βλέπουν την ακρίβεια να μην κάμπτεται και ετοιμάζουν νέο πακέτο παρεμβάσεων, πέρα από την δεύτερη επιταγής ακρίβειας των 250 ευρώ που θα δοθεί πριν τα Χριστούγεννα.
Στα βασικά σενάρια περιλαμβάνεται πρόταση για τη χορήγηση μηνιαίου επιδόματος ακρίβειας στους ευάλωτους με αυστηρά εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια και για όσο διάστημα παραμένει σε υψηλά επίπεδα ο πληθωρισμός. Το ποσό της ενίσχυσης αθροιστικά αναμένεται να κυμανθεί στα 150 – 200 ευρώ.
Προβληματισμένοι οι καταναλωτές
Πάντως οι καταναλωτές δείχνουν να είναι ιδιαίτερα προβληματισμένοι ενόψει των εορτών. Μάλιστα όπως σημειώνει ο Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, Λευτέρης Κιοσές, μιλώντας στο 13ο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ, «τα στοιχεία ενόψει των Χριστουγέννων είναι ανησυχητικά».
Όπως εξήγησε, το 44% των καταναλωτών είναι αγχωμένοι για τα Χριστούγεννα, ενώ παραδοσιακά θα έπρεπε να είναι χαρούμενοι, με μόλις ένα 13% να δηλώνει προσμονή για την εορταστική περίοδο.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία που παρουσίασε ο Λ. Κιοσές, το 85% των καταναλωτών εκτιμά πως θα έρθουν νέες ανατιμήσεις έως τα Χριστούγεννα, καθώς το κόστος έχει εκτοξευθεί στις τιμές των τροφίμων.
Την ίδια στιγμή, μόλις ένα 16% δεν φαίνεται να κοιτάξει τις τιμές κατά τις χριστουγεννιάτικες αγορές του, ενώ η εκτίμηση δείχνει μεν αυξημένη δαπάνη για τα Χριστούγεννα, λόγω ανατιμήσεων δε και όχι λόγω όγκου.
«Ό,τι ανεβαίνει, ποτέ δεν κατεβαίνει. Αυτό μας δείχνει η οικονομική ιστορία», δήλωσε από την πλευρά του και μιλώντας επίσης στο ίδιο συνέδριο ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι καταναλωτές θα δουν μερική εξομάλυνση των τιμών των προϊόντων όταν υπάρξει αποκλιμάκωση του γεωπολιτικού κινδύνου στην Ουκρανία.
Από την Τετάρτη τα νέα καλάθια
Στο μεταξύ, σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, έρχονται στις 14 Δεκεμβρίου το «καλάθι των Χριστουγέννων» και το «καλάθι του Άη Βασίλη», προκειμένου να ανακουφιστούν ενόψει των εορτών οι πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Το μεν καλάθι των Χριστουγέννων θα βρίσκεται σε ισχύ έως και τις 4 Ιανουαρίου, το δε καλάθι του Αϊ-Βασίλη έως και τις 11 Ιανουαρίου.
Το καλάθι του νοικοκυριού θα μετατραπεί προσωρινά σε καλάθι των Χριστουγέννων, προστίθενται η γαλοπούλα, το μοσχάρι, το τσουρέκι ή η βασιλόπιτα και η σοκολάτα, ενώ εκτός του εορταστικού καλαθιού έμειναν τελικά – και μετά από μεγάλη συζήτηση – τα μελομακάρονα και οι κουραμπιέδες, προκειμένου να μην προκληθούν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού προς τους φούρνους και τα ζαχαροπλαστεία, που παραδοσιακά προμηθεύουν τους καταναλωτές με τα συγκεκριμένα προϊόντα κατά το διάστημα των εορτών.