Ανάπτυξη 9,3% εμφάνισε ο κλάδος των σούπερ μάρκετ στο πρώτο πεντάμηνο του 2023
Ανάπτυξη 9,3% εμφάνισε ο κλάδος των σούπερ μάρκετ στο πρώτο πεντάμηνο του 2023, με όλες τις κατηγορίες ταχυκίνητων προιόντων (FMCG) σταθερού barcode και επί ζυγίω να καταγράφουν άνοδο, ανέφερε ο Managing Director της Circana, Παναγιώτης Μπορέτος, στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΒΤ.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τα τρόφιμα σημείωσε ότι ο τομέας κατέγραψε ανάπτυξη 8,2% σε αξία, αλλά μικρή πτώση 0,9% σε τεμάχια. Ωστόσο, η πτώση αυτή είναι μεγαλύτερη από τις άλλες δύο κατηγορίες, δηλαδή τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης και τα είδη νοικοκυριού. Η ανάπτυξη αποδίδεται αποκλειστικά στις ανατιμήσεις, οι οποίες διαμορφώθηκαν σε 9,2% ανά τεμάχιο.
Σε επίπεδο mega-κατηγοριών, το μεγαλύτερο ποσοστό ανάπτυξης στο τετράμηνο του 2023 καταγράφηκε στα snacks, τα γαλακτοκομικά, τα κατεψυγμένα τρόφιμα, τα μη αλκοολούχα (8,4%), τα αλκοολούχα (4,1%), τα μαγειρικά βοηθήματα (4,8%) και τα συσκευασμένα τρόφιμα (6,2%).
Οι κατηγορίες με τη μεγαλύτερη αύξηση
Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, στο σύνολο του packaged food το μερίδιό τους αυξήθηκε σε 21,7% από 20,2%, ενώ παρατηρείται σημαντική ανάπτυξη σε πολλές κατηγορίες τροφίμων.
Στο snacking παραμένουν οριακά αυξητικά, σημαντική ανάπτυξη παρουσιάζουν στα γαλακτοκομικά που από 13,4% αύξησαν το ποσοστό τους στο 15,8%, ενώ στα κατεψυγμένα τρόφιμα από 21% το μερίδιο αυξήθηκε στο 22,3%. Επίσης, τα βοηθήματα μαγειρικής και τα αλκοολούχα ποτά τα PL παραμένουν σταθερά, ενώ στα μη αλκοολούχα από 5,8% πήγαν στο 6,7%.
Εάν εξετάσει κανείς την τιμή ανά τεμάχιο, τα γαλακτοκομικά είναι ο… πρωταθλητής στις ανατιμήσεις με 15,7%, με τη μέση τιμή μονάδος να αυξάνεται στα €2,26 από €1,98. Στα κατεψυγμένα τρόφιμα, οι ανατιμήσεις ανήλθαν σε 10%, με τη μέση τιμή μονάδος να αυξάνεται στα €3,5 από €3,2.
Συνολικά, η αγορά αναπτύσσεται χάρη στις ανατιμήσεις, πιέζεται από τεμάχια, ενώ αυξάνονται τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία στο τετράμηνο αύξησαν το μερίδιό τους στο 19,3%. Παρά τη σημαντική ανάπτυξη σημειώνεται ότι στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες η συμμετοχή των PL στον συνολικό τζίρο ξεκινάει από το 25%, γεγονός που σημαίνει ότι υπάρχει χώρος για περαιτέρω ανάπτυξη του PL.
Αναφορικά με τα μερίδια αγοράς των PL ανά giga κατηγορία, όπως είπε, στα τρόφιμα αυξήθηκαν από 15,3% σε 16,4%, στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής από 14,8% σε 17,4% και στα προϊόντα νοικοκυριού από 21,4% σε 23,6%. “Στα τρόφιμα είναι ακόμα χαμηλά αλλά όπως βλέπουμε αρχίζουν και ανεβαίνουν επικίνδυνα”, ανέφερε.
Μεγαλύτερη η ανάπτυξη στα τρόφιμα εντός του καλαθιού
Συγκρίνοντας την κατηγορία τροφίμων συνολικά με βάση τα στοιχεία από το καλάθι του νοικοκυριού, βλέπουμε ότι στο τετράμηνο τα τρόφιμα αναπτύχθηκαν με 19,6% από 17,8% στο ξεκίνημα της πρωτοβουλίας. Όπως είπε ο κ. Μπορέτος, η ανάπτυξη που παρατηρείται εντός καλαθιού είναι σημαντικότερη από το σύνολο της κατηγορίας τροφίμων. Αυτό εξηγείται, καθώς προϊόντα τα οποία ήταν στο καλάθι του νοικοκυριού ήταν κυρίως ιδιωτικής ετικέτας.