Τα χαρακτηριστικά του έργου
Μετά και την πρόσφατη ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την έναρξη της προκήρυξης του διαγωνισμού για την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού με το τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά, ξεκίνησε παράλληλα και η κήρυξη των απαλλοτριώσεων.
Μάλιστα το υπουργείο για να τρέξει την διαδικασία προχώρησε με τη μορφή της κατεπείγουσας αναγκαστικής απαλλοτρίωσης των ακινήτων πάνω στα οποία θα διέλθει ο άξονας.
Πιο συγκεκριμένα οι πρώτες αποφάσεις του υπουργείου αφορούν τα τμήματα:
– Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι, υποτμήμα 1.1 : από χ.θ. 4+988,00 έως χ.θ.12+582,38 στις Τ.Κ. Πεδινής ,Τ.Κ. Κοσμηράς και Τ.Κ. Ασβεστοχωρίου της Δ.Ε. Μπιζανίου του Δήμου Ιωαννιτών στην Π.Ε. Ιωαννίνων». Η δαπάνη ανέρχεται σε 4,78 εκατ. ευρώ.
– Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι, υποτμήμα 1.2: από χ.θ. 12+582,38 έως χ.θ. 21+902,30 στις Τ.Κ. Κόντσικας της Δ.Ε. Μπιζανίου του Δήμου Ιωαννίνων και Τ.Κ. Περάτης, Τ.Κ. Πετραλώνων, Τ.Κ. Ζωοδόχου της Δ.Ε. Πασσάρωνος του Δήμου Ζίτσας στην Π.Ε. Ιωαννίνων». Η δαπάνη ανέρχεται σε 5,29 εκατ. ευρώ.
– Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι, υποτμήμα 1.3 : από χ.θ. 23+441,34 έως χ.θ. 29+347,32 στις Τ.Κ. Μεγάλου Γαρδικίου, Τ.Κ. Ροδοτοπίου και Τ.Κ.
– Νεοχωρίου της Δ.Ε. Πασσαρώνος του Δήμου Ζίτσας στην Π.Ε. Ιωαννίνων». Η δαπάνη ανέρχεται σε 1,84 εκατ. ευρώ.
– Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι, υποτμήμα 1.4: από χ.θ. 29+347,32 έως χ.θ. 38+177,14 στις Τ.Κ. Νεοχωρίου της Δ.Ε. Πασσαρώνος, Τ.Κ. Πρωτόπαππα της Δ.Ε Ζίτσας, Τ.Κ. Πετσαλιού και Τ.Κ. Γαβρισίων της Δ.Ε. Εκάλης του Δήμου Ζίτσας και Τ.Κ. Ασπραγγέλων της Δ.Ε. Κεντρικού Ζαγορίου του Δήμου Ζαγορίου στην Π.Ε. Ιωαννίνων». Η δαπάνη ανέρχεται σε 4,73 εκατ. ευρώ.
– Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι, υποτμήμα 1.5 : από χ.θ 38+177,14 έως χ.θ.50+250,00 στις Τ.Κ Γαβρισίων της Δ.Ε. Εκάλης του Δήμου Ζίτσας, Τ.Κ.
– Ασπραγγέλων, Τ.Κ. Άνω Πεδινών και Τ.Κ. Κάτω Πεδινών της Δ.Ε Κεντρικού Ζαγορίου του Δήμου Ζαγορίου, Τ.Κ. Νεγράδων, Τ.Κ Καλπακίου και Τ.Κ. Δολιανών της Δ.Ε Καλπακίου του Δήμου Πωγωνίου στην Π.Ε. Ιωαννίνων». Η δαπάνη ανέρχεται σε 5,85 εκατ. ευρώ.
Η προκήρυξη του έργου
Μετά την πρόσφατη ανακοίνωση βγήκε και απόφαση του υπουργείου ΥΠΟΜΕ για την έγκριση του διαγωνισμού με ποσό 310 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ.
Το αντικείμενο του έργου αφορά την μελέτη και κατασκευή των κάτωθι :
– Ολοκλήρωση του Ανισόπεδου Κόμβου Εγνατίας (Κ0).
– Κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα “Ανισόπεδος κόμβος Ιόνιας Οδού με Εγνατία Οδό έως Ανισόπεδο κόμβο Καλπακίου μήκους 46,4 km (Χ.Θ. 4+800 – Χ.Θ. 51+237,37) με την κατασκευή έξι (6) ανισόπεδων κόμβων:
1. Ανισόπεδος Κόμβος Κοσμηράς – Ασβεστοχωρίου (Κ1).
2. Ανισόπεδος Κόμβος Γραμμενοχωρίων (Κ2).
3. Ανισόπεδος Κόμβος Πασσαρώνος (Κ3) (Προαίρεση 1).
4. Ανισόπεδος Κόμβος Ζίτσας (Κ4).
5. Ανισόπεδος Κόμβος Καρυών (Κ5).
6. Ανισόπεδος Κόμβος Καλπακίου (Κ6).
– Αποκατάσταση του εγκάρσιου και παράπλευρου δικτύου τοπικών οδών, όπου απαιτείται.
– Προαίρεση 2η : Αναβάθμιση του τμήματος Καλπάκι – Κακαβιά, μήκους 23,11 χλμ.
Όπως αναφέρεται στην απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το έργο «Επέκταση Ιόνιας Οδού: τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά» (από το τέλος της παραχώρησης Ιόνιας Οδού έως την Κακαβιά) είναι ζωτικής σημασίας για την Ελλάδα και με την ολοκλήρωσή του αναμένεται να εξοικονομηθεί ο χρόνος μετακίνησης των οχημάτων αλλά και να μειωθεί ο αριθμός των ατυχημάτων.
Η ολοκλήρωση του υπόψη Οδικού Άξονα σε συνδυασμό με την ένωσή του με την Ιόνια Οδό και την Εγνατία Οδό θα προσφέρει τις μέγιστες μεταφορικές δυνατότητες ανθρώπων και αγαθών τόσο στη Ήπειρο όσο και στη λοιπή Ελλάδα ενισχύοντας έτσι την τοπική κοινωνία, καθώς ο νομός Ιωαννίνων έχει έντονη τουριστική και εμπορική δραστηριότητα.
Έργο Εθνικού Επιπέδου
Στο πλαίσιο των μελετών που ολοκληρώθηκαν το 2015 από την Διεύθυνση Οδικών Υποδομών, προβλεπόταν η κατασκευή τετράιχνου αυτοκινητόδρομου από το τέλος του έργου παραχώρησης της Ιόνιας Οδού έως το Καλπάκι, μήκους 46,44 χλμ., ενώ για το τμήμα Καλπάκι – Κακαβιά, προβλεπόταν η βελτίωση της υφιστάμενης οδού συνολικού μήκους 23,38 χλμ,.
Το έργο “Επέκταση Ιόνιας Οδού: Τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά” χαρακτηρίστηκε ως έργο Εθνικού Επιπέδου και εγκρίθηκε η ένταξη του στον προγραμματικό σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (ΦΕΚ 6005 Β’/2021).
Το εν θέματι έργο αποτελεί τμήμα της Ιονίας οδού, που σύμφωνα με το ΦΕΚ 253/ΑΑΠ/2015 έχει χαρακτηριστεί ως αυτοκινητόδρομος με αρίθμηση Α5. Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων Τμήματος Ιόνιας Οδού από Τέλος Παραχώρησης έως Καλπάκι, και Συμπληρωματικό τεύχος αυτής εγκρίθηκε με την ΚΥΑ 145059/30-09-2009 ΕΠΟ. Με τη με αριθμ. πρωτ. ΔΟY/5882/14.12.2015 απόφαση έγινε η Οριστική Παραλαβή της μελέτης.
Για το τμήμα Ιόνιας Οδού με αρχή το τέλος της σύμβασης Παραχώρησης (ΧΘ 4+800) και πέρας το τέλος του Α/Κ Καλπακίου (ΧΘ 51+237,37) στο συμβατικό αντικείμενο που ολοκληρώθηκε και παραλήφθηκε συμπεριλαμβάνεται:
– Η πλήρης κατασκευή αυτοκινητοδρόμου συνολικού μήκους 46,4 χλμ.
– Ειδικότερα ο αυτοκινητόδρομος έχει σχεδιαστεί με ταχύτητα μελέτης 100 km/h και με διατομή που περιλαμβάνει δύο (2) λωρίδες κυκλοφορίας πλάτους 3,50m. και 3,75m η κάθε μία και μία (1) λωρίδα έκτακτης ανάγκης πλάτους 2,30m ανά κατεύθυνση.
H κεντρική νησίδα έχει συνολικό πλάτος 3,15m, συμπεριλαμβανομένων των λωρίδων καθοδήγησης και του αμφίπλευρου στηθαίου ασφαλείας (συνολικό πλάτος του αυτοκινητοδρόμου 22.25m).
*πηγή Ημερησία