Η επανεκκίνηση των μεγάλων έργων και κυρίως η επίλυση των προβλημάτων που υπάρχουν τόσο στο χρηματοδοτικό όσο και στο τεχνικό κομμάτι.
Πολλά είναι και τα έργα που αφορούν την ενέργεια, τις κτηριακές υποδομές.
Μακράν πρώτο όλων είναι το έργο αξιοποίησης του παλιού αεροδρομίου του Ελληνικού που μπήκε μπροστά καθώς παρουσία του πρωθυπουργού ξεκίνησαν τα έργα κατεδάφισης των παλιών κτηρίων για την έναρξη ενός μεγάλου έργου που αναμένεται να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον και άλλων επενδυτών στη χώρα.
«Η Ελλάδα ξεκίνησε τις εργασίες για ένα έργο ακινήτων που θα μετατρέψει ένα αχρησιμοποίητο αεροδρόμιο στις ακτές της Αθήνας σε ένα από τα μεγαλύτερα τουριστικά θέρετρα της Ευρώπης, τρεις φορές το μέγεθος του Μονακό».
Έτσι, σχολιάζει το Reuters την έναρξη μετά από χρόνια καθυστέρησης της μεγάλης επένδυσης στο Ελληνικό, ένα έργο που εγκαινιάστηκε παρουσία του πρωθυπουργού και κάνει τον γύρο του κόσμου όχι μόνο γιατί θα δημιουργηθεί η αθηναϊκή Ριβιέρα αλλά και γιατί ξεκολλάει μια από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έγιναν ποτέ στην χώρα.
Ο πρόεδρος της Επιτροπής του ΤΕΕ/ Τμήμα Ηπείρου και μηχανικός Αλέξανδρος Λάμπρου υποστήριξε ότι υπάρχει μια αισιοδοξία για τον κλάδο των μηχανικών καθώς μέσα από τέτοιες μεγάλες επενδύσεις θα ανοίξει ο δρόμος και για άλλα έργα ενώ οι επενδυτές βλέπουν το τοπίο να αλλάζει.
«Είναι πολύ σημαντικά τα μεγάλα έργα για την χώρα. Πέραν των θέσεων εργασίας δημιουργούν τις προϋποθέσεις και για άλλα έργα και άλλες επενδύσεις που ενδιαφέρουν τον δικό μας κλάδο και δεκάδες άλλα επαγγέλματα που είναι σχετικά με τα μεγάλα τεχνικά έργα».
Παρουσία του πρωθυπουργού η έναρξη των εργασιών
Ένα πολύ σημαντικό έργο, μία επένδυση ύψους 8 δισ. ευρώ, που εκτιμάται πως θα δημιουργήσει 80.000 νέες θέσεις εργασίας -εκ των οποίων οι 10.000 στη φάση της κατασκευής- και θα προσελκύσει 1.000.000 νέους τουρίστες, συμβάλλοντας στην αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,4%, ξεκίνησε χθες το πρωί στο Ελληνικό, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ο πρωθυπουργός ξεναγήθηκε στον χώρο όπου γίνονται ήδη οι πρόδρομες εργασίες, και κατά τον σύντομο χαιρετισμό του σημείωσε: «Γκρεμίζοντας αυτά τα παλιά, άχρηστα κτήρια του παλιού αεροδρομίου, βάζουμε τα θεμέλια για το νέο Ελληνικό. Ένα από τα μεγαλύτερα, ίσως το μεγαλύτερο έργο στη Μεσόγειο».
Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στις δυσκολίες, οι οποίες ξεπεράστηκαν για να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες και παραδέχθηκε πως «δεν ήταν καθόλου εύκολο να φτάσουμε στο σημείο όπου βρισκόμαστε σήμερα, και όλο το κυβερνητικό επιτελείο εργάστηκε με επιμονή και υπομονή για να ξεπεράσουμε πολλές νομικές και γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που κληρονομήσαμε από το παρελθόν».
Επίσης, εξήρε τη συμβολή των υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη, «ο οποίος είχε και τη συνολική εποπτεία του έργου αυτού», Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα και Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, καθώς και των υφυπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκου Παπαθανάση και Περιβάλλοντος, Δημήτρη Οικονόμου, οι οποίοι -όπως είπε- «συνεργάστηκαν άψογα μαζί με τους γενικούς γραμματείς και όλα τα στελέχη της διοίκησης, για να μπορέσουμε να φτάσουμε σήμερα στο σημείο να έχουν πια για τα καλά ξεκινήσει τα έργα στο Ελληνικό».
Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι το ακίνητο του πρώην αεροδρομίου ήταν αναξιοποίητο επί περίπου 19 χρόνια, ενώ χρειάστηκε μία οκταετία και 52 πράξεις -ανάμεσά τους 18 νομοθετικές παρεμβάσεις- προκειμένου να μπουν μπουλντόζες στο οικόπεδο.
«Μετά τις εκλογές του περυσινού Ιουλίου, η κυβέρνηση κλήθηκε να ψηφίσει πέντε νόμους που τροποποιούσαν τον βασικό νόμο για το Ελληνικό, ενώ και σε άλλα νομοθετήματα εντάχθηκαν ρυθμίσεις που αφορούσαν την επένδυση. Χρειάστηκαν, επίσης, 10 υπουργικές και Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις που διευκόλυναν τη δρομολόγηση των εργασιών, αλλά και τρεις αποφάσεις Κτηματολογίου ώστε να διορθωθούν διάφορα σφάλματα του παρελθόντος», συμπλήρωσε περιγράφοντας αυτά που έπρεπε να γίνουν για να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες και να ξεκινήσει η επένδυση.
Το σχέδιο για την ανάπλαση
Σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη, η ανάπλαση περιστρέφεται γύρω από το Μητροπολιτικό Πάρκο του Ελληνικού, το οποίο θα καταλάβει περισσότερα από 2 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα και θα καλύπτει σχεδόν το ένα τρίτο της συνολικής έκτασης του Ελληνικού. Το Πάρκο θα εκτείνεται από το παραλιακό μέτωπο μέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, παρέχοντας πρόσβαση στην παράκτια ζώνη, στην οποία θα περιλαμβάνεται μία νέα ανοιχτή παραλία μήκους ενός χιλιομέτρου. «Ραχοκοκαλιά» του Πάρκου θα είναι ένα δίκτυο πεζόδρομων, ποδηλατόδρομων και λοιπόν δικτύων μήκους 50 χιλιομέτρων.
Ο χώρος θα λειτουργεί ως «πνεύμονας» πρασίνου για την πρωτεύουσα, προσβάσιμος σε όλους, αλλά και ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα στον Άλιμο, τη Γλυφάδα και την Αργυρούπολη. Ο σχεδιασμός προβλέπει, ακόμη, οικιστικές ζώνες, αθλητικές εγκαταστάσεις και πληθώρα σημαντικών τοπόσημων, όπως το Πολυδύναμο Κέντρο πολλαπλών λειτουργιών που θα συνοδεύεται από Πύργο Παρατήρησης, το Νέο Αστικό και Επιχειρηματικό Κέντρο που θα στεγάζει επιχειρηματικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες, το Ενυδρείο που θα ενισχύσει το υπάρχον Ωκεανογραφικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογίας, η μαρίνα 337 θέσεων που θα διαθέτει δικό της ξενοδοχείο, ένα παραθαλάσσιο ξενοδοχείο και ένα ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα όπου θα ενσωματωθεί το καζίνο.
Στα έργα που προγραμματίζεται να ξεκινήσουν το πρώτο εξάμηνο του 2021 περιλαμβάνονται ειδικό σχολείο για ΑμεΑ και εγκαταστάσεις του αθλητικού συγκροτήματος. Η πρώτη φάση του Μητροπολιτικού Πάρκου προβλέπεται να παραδοθεί κατά το δεύτερο μισό του 2022, ενώ το δεύτερο εξάμηνο του 2023 σχεδιάζεται η παράδοση της επέκτασης του τραμ.
Οι κατεδαφίσεις θα γίνουν με μέριμνα την προστασία της περιοχής και του περιβάλλοντος. Το ταφικό μνημείο και τα γύρω σπίτια δεν θα κινδυνεύσουν χάρη στη χρήση καινοτόμων μεθόδων καταστροφής των παλαιών κτισμάτων, ενώ παράλληλα θα αναγνωριστούν η ρύπανση και η μόλυνση των εδαφών ώστε να μην επηρεάσουν το νέο ανάπτυγμα.
Παρόντες για την έναρξη των έργων, από πλευράς κυβέρνησης, ήταν, επίσης, ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αρμόδιος για τη Βιομηχανία και το Εμπόριο, Νίκος Παπαθανάσης και ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αρμόδιος για Θέματα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Δημήτρης Οικονόμου.
ΕΛΕΝΑ ΣΤΑΜΟΥ