Μία νέα σελίδα άνοιξε για το Λύκειο της Ζωσιμαίας Σχολής, που μετατρέπεται σε Πρότυπο Λύκειο, όπως προβλέπεται στο σχέδιο νόμου του υπ. Παιδείας για τις αλλαγές στην εκπαίδευση, το οποίο έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.
Η μετατροπή του Λυκείου της Ζωσιμαίας από Γενικής κατεύθυνσης σε Πρότυπο ικανοποίησε καταρχάς το αίτημα των αποφοίτων της Ζωσιμαίας που προσπαθούν για 25 σχεδόν χρόνια να το πετύχουν, αφετέρου όμως δημιουργεί και ένα πλήθος ερωτημάτων σχετικών με τη διαδικασία επιλογής των μαθητών, αλλά και των εκπαιδευτικών.
Στα ερωτήματα αυτά απαντά στην αιτιολογική του έκθεση το υπ. Παιδείας, ωστόσο αρκετά σημεία κυρίως αυτά που αναφέρονται στην επιλογή του εκπαιδευτικού προσωπικού, θα χρειαστούν ερμηνευτικές διατάξεις και εγκυκλίους.
Καταρχάς για την επιλογή των μαθητών, η εγγραφή τους στα Πρότυπα Λύκεια θα γίνεται με εξετάσεις και εισαγωγικές αλλά και μεταξύ των βαθμίδων. Για το σχολικό έτος μάλιστα 2020-2021, εξετάσεις προβλέπονται μόνο για εισαγωγή στην 1η Γυμνασίου των σημερινών Προτύπων, στα μη συνδεδεμένα Πειραματικά που μετατρέπονται σε Πρότυπα και στο νέο Πρότυπο Λύκειο της Ζωσιμαίας.
Για την εγγραφή στα Πειραματικά Γυμνάσια, θα διενεργείται κλήρωση και κατά την εισαγωγή και μεταξύ των βαθμίδων, εκτός αν είναι συνδεδεμένα.
Ως προς την επιλογή και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών το νομοσχέδιο προβλέπει την επί θητεία τοποθέτηση και όχι οργανικές θέσεις στα Πρότυπα Λύκεια. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται εισαγωγική θητεία ενός έτους, αξιολόγηση και δυνατότητα στη συνέχεια 4ετούς θητείας και πάλι με δυνατότητα ανανέωσής της, μετά από επιτυχή αξιολόγηση χωρίς περιορισμό στον αριθμό των θητειών.
Στα κριτήρια αξιολόγησης προβλέπονται η παιδαγωγική επάρκεια, η επιστημονική και διδακτική επάρκεια και η υπηρεσιακή επάρκεια.
Αναφορικά με την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, αυτή θα είναι και εσωτερική και εξωτερική. Η μεν πρώτη θα διενεργείται στο τέλος του σχολικού έτους από τον διευθυντή σε συνεργασία με τον υποδιευθυντή και το σύλλογο διδασκόντων υπό την καθοδήγηση του προέδρου και του συντονιστή του εκπαιδευτικού έργου. Η αξιολόγηση θα στηρίζεται στον προγραμματισμό δράσεων και εκπαιδευτικών στόχων που τέθηκαν πριν την έναρξη των μαθημάτων. Τέλος, προβλέπεται και εξωτερική αξιολόγηση που θα γίνεται σε συνεργασία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και Πανεπιστήμια.
Ήδη πάντως, έχουν εκδηλωθεί οι πρώτες αντιδράσεις ειδικά από τον εκπαιδευτικό κλάδο, με την ανησυχία να εκφράζεται για την τύχη εκείνων των εκπαιδευτικών που έχουν οργανικές θέσεις σήμερα στα σχολεία που μετατρέπονται σε Πρότυπα όπως ανέφερε σε δηλώσεις του στα τοπικά μέσα την Παρασκευή, ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ιωαννίνων Στεφ. Μιχάλης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ