Το βράδυ της Δευτέρας η Γαλλία πάγωσε παρακολουθώντας ξανά μια ανείπωτη τραγωδία. Δεν επρόκειτο για τρομοκρατική επίθεση με δεκάδες νεκρούς όπως έχει «συνηθίσει» τα τελευταία χρόνια, αλλά για την καταστροφή ενός από τα πιο εμβληματικά μνημεία της: της Παναγίας των Παρισίων. Μαζί με τη Γαλλία πάγωσε και η Ευρώπη, ίσως και ολόκληρος ο κόσμος.
Η Παναγία των Παρισίων δεν είναι απλά μια εντυπωσιακή καθολική εκκλησία. Είναι ένα θαύμα της αρχιτεκτονικής, της τέχνης και του πολιτισμού. Η καταστροφή μέρους της και αρκετών κειμηλίων που φυλάσσονταν κάτω από τη στέγη της δεν αποτελεί απώλεια μόνο για τον γαλλικό πολιτισμό ή για την καθολική θρησκευτική τέχνη. Αποτελεί ένα πλήγμα στην παγκόσμια κληρονομιά της ανθρωπότητας.
Μεγάλη εντύπωση προκαλεί ακόμα το πώς ξεκίνησε η πυρκαγιά. Η Παναγία των Παρισίων δεν τυλίχθηκε στις φλόγες από το μένος των τζιχαντιστών ή από το παρανοϊκό ξέσπασμα ενός κληρικού, όπως πολλοί από εμάς είχαμε δει μικροί σε ταινία της Ντίσνεϊ. Η φωτιά φαίνεται να ξεκίνησε κατά τη διάρκεια εργασιών συντήρησης, με τα αίτια να μην έχουν ακόμη εξακριβωθεί. Κάτι ανάλογο θα ήταν αν τμήμα του δικού μας Παρθενώνα κατέρρεε από το λάθος ενός χειριστή γερανού.
Αυτή την καταστροφή έβλεπαν ζωντανά μέσα από τις οθόνες των τηλεοράσεών τους εκατομμύρια τηλεθεατές. Ίσως όχι στην Ελλάδα, εδώ μεγαλύτερη σημασία έχει η υπόθεση Novartisή ένα ριάλιτι επιβίωσης. Όμως τις εξελίξεις μπορούσε να τις παρακολουθήσει οποιοσδήποτε καρέ – καρέ μέσα από την οθόνη του υπολογιστή του ή του κινητού του. Έτσιτην παρακολουθούσαν ακόμα και κάτοικοι του Παρισιού που ήταν παρόντες στο σκηνικό της καταστροφής: μέσα από τις οθόνες των κινητών τους. Δεν είναι μόνο η αντακλαστική αντίδραση ενός σύγχρονου ανθρώπου να προσπαθεί να αποτυπώσει μέσα από έναν φωτογραφικό φακό ό,τι ενδιαφέρον βλέπει για να θρέψει το Εγώ του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Είναι ένας τρόπος να φιλτράρει αυτό που ο νους και τα μάτια του δεν μπορούν…
(Σημείωση: Τη φωτογραφία μας την έστειλε Ελληνίδα που μένει στο Παρίσι)
ΕΛΕΝΗ ΜΑΚΡΟΓΙΑΝΝΗ