Οι εκκρεμότητες που αφορούν τους διευρωπαϊκούς άξονες στα όρια της Ηπείρου, συζητήθηκαν εκτενώς σε ευρεία σύσκεψη που έγινε το μεσημέρι της Δευτέρας στο Γραφείο του Προέδρου της Βουλής Κωνσταντίνου Τασούλα, με τη συμμετοχή του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνου Καραμανλή, του Περιφερειάρχη Ηπείρου Αλεξάνδρου Καχριμάνη, του Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Πρέβεζας Στράτου Ιωάννου του Προέδρου της Π.Ε.Δ. Ηπείρου Χρήστου Ντακαλέτση, των βουλευτών της Π.Ε. Ιωαννίνων Στ. Καλογιάννη, Μ. Κεφάλα, Γ. Αμυρά, Μ. Τζούφη, των Δημάρχων Ζίτσας Μιχαήλ Πλιάκου, Ζαγορίου Γεωργίου Σουκουβέλου, Πωγωνίου Κωνστ. Καψάλη, Κόνιτσας Νικολάου Εξάρχου και των Αντιδημάρχων Ιωαννίνων κ. κ. Γεωργίου Αρλέτου -Αριστείδη Παππά και Πρέβεζας κ. Ιωάννη Δαρδαμάνη.
Για τον οδικό άξονα Ιωάννινα- Καλπάκι – Κακαβιά, από τον Υπουργό τονίστηκε ότι την τελευταία πενταετία οι διαδικασίες είχαν παραμείνει στάσιμες. Σύσσωμοι οι παριστάμενοι αιρετοί εκπρόσωποι της Ηπείρου, τόνισαν την κατηγορηματική τους αντίθεση σε κάθε ενδεχόμενο αλλαγής της μελέτης για την κατασκευή του τμήματος από Πεδινή έως Καλπάκι ως δίιχνου, παραθέτοντας σειρά επιχειρημάτων.
Τελικά συμφωνήθηκε:
α) Το έργο να προωθηθεί προς υλοποίηση μέσω Σύμβασης Παραχώρησης, παρά τον υψηλό προϋπολογισμό του.
β) Να εφαρμοστεί η υπάρχουσα μελέτη στο τμήμα Πεδινή – Καλπάκι, που προβλέπει τετράιχνη χάραξη. Από Καλπάκι μέχρι Κακαβιά να κατασκευαστεί τρίιχνος και σε όσα τμήματα απαιτούνται συμπληρωματικές περιβαλλοντικές μελέτες το Υπουργείο Υποδομών να τις προωθήσει προς χρηματοδότηση στο Πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη».
γ) Με την υποβολή της πρότασης από το Υπουργείο στην Ε.Ε., Περιφέρεια, Δήμοι, βουλευτές κ.ά. να τη στηρίξουν με οποιοδήποτε τρόπο θεωρηθεί πρόσφορος.
Η Περιφέρεια δεσμεύτηκε για να διευκολύνει την άμεση προώθηση του έργου να συνδράμει το Υπουργείο Υποδομών, μέσω του Επιχειρησιακού της Προγράμματος «Ήπειρος 2014-2020» με το ποσό των 30 εκ. ευρώ.
Συζήτηση για άλλους άξονες
Για τη σύνδεση Καμπή- Γέφυρα Καλογήρου από τον Περιφερειάρχη έγινε εκτενής ενημέρωση για την εκκρεμότητα που υπάρχει και για τη διάθεση εκ μέρους της Περιφέρειας 35 εκ. ευρώ για την κατασκευή του έργου. Ο Περιφερειάρχης ζήτησε να προωθηθεί το έργο χωρίς νέα γεωτεχνική μελέτη, για την οποία εκ των υστέρων ενημερώθηκε από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών η Περιφέρεια, ζητώντας να ισχύσει η ίδια μελέτη που εφαρμόστηκε και για το έργο της Ιόνιας Οδού στην ίδια περιοχή, με τον Υπουργό να εκφράζεται κατ΄ αρχάς θετικός στην πρόταση.
Από Περιφερειάρχη και Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Πρέβεζας τέθηκε επίσης το ζήτημα κατασκευής του νέου παραλιακού οδικού άξονα Πρέβεζα- Πάργα – (Ηγουμενίτσα). Ο κ. Στρ. Ιωάννου ανέπτυξε διεξοδικά το ζήτημα με ιδιαίτερη έμφαση στην επικινδυνότητα και τις συνεχείς φθορές που παρουσιάζει, αναφέροντας πως για το μεν τμήμα Πάργα- Μεσοπόταμος η μελέτη είναι ώριμη και απαιτείται χρηματοδότηση από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για το δε τμήμα Πρέβεζα- Μεσοπόταμος απαιτείται η χρηματοδότηση μελέτης από το Υπ. Υποδομών. Τέλος τέθηκε και το κόστος του διοδίου διέλευσης από την υποθαλάσσια ζεύξη Ακτίου- Πρέβεζας για το οποίο Περιφέρεια και Δήμος, ζήτησαν να ισχύει ένα εισιτήριο για μετάβαση- επιστροφή, τονίζοντας πως σήμερα η τιμή του με τη διπλή χρέωση είναι υπέρογκη.
Εκτός αυτών έγινε αναφορά και σε άλλα ζητήματα, όπως της σύνδεσης Εγνατίας με Κήπους Ζαγορίου, της βελτίωσης της Ε.Ο, Καλπάκι- Κόνιτσα αλλά και τη μη υλοποίησης της δέσμευσης του πρώην Υπουργού για χρηματοδότηση του δρόμου προς Πράμαντα.
Νέα συνάντηση
Ο Υπουργός κ. Κωνσταντίνος Καραμανλής άκουσε με ενδιαφέρον όλες τις προτάσεις και τα αιτήματα, τα οποία ζήτησε να συζητηθούν και να εξεταστούν σε νέα συνάντηση με Περιφερειάρχη- Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Πρέβεζας την ερχόμενη εβδομάδα στο Υπουργείο παρουσία των υπηρεσιακών παραγόντων.
Σ. Καλογιάννης: Θετική η σύσκεψη
Μετά τη σύσκεψη με τον Υπουργό Υποδομών κ για την πορεία υλοποίησης του οδικού άξονα Ιωάννινα– Καλπάκι – Κακαβιά, ο Σταύρος Καλογιάννης δήλωσε τα εξής:
«Ήταν θετική η σύσκεψη στη Βουλή για την πορεία υλοποίησης του οδικού άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά.
Λόγω της ωριμότητας που υπάρχει για το τμήμα Ιωάννινα – Καλπάκι με τετράιχνη χάραξη, το Υπουργείο θα διεκδικήσει τη χρηματοδότησή του, από ευρωπαϊκούς πόρους. Για το τμήμα Καλπάκι – Κακαβιά, με επικαιροποίηση των μελετών από το Υπουργείο, μπορεί και αυτό να ολοκληρωθεί, με χάραξη 2+1 λωρίδων, όπως είχε εξ αρχής σχεδιαστεί.
Επιτέλους, μετά από μια πενταετία πλήρους απραξίας για τα έργα υποδομής της Περιφέρειας Ηπείρου, το Υπουργείο Υποδομών δείχνει ουσιαστική κινητικότητα. Θα αναμείνουμε τα αποτελέσματα της πρωτοβουλίας του Υπουργείου, το οποίο θα διερευνήσει επίσης τη δυνατότητα ένταξης του έργου στη σύμβαση παραχώρησης της Ιόνιας οδού.
Από την πλευρά μου, δήλωσα ότι είμαι στη διάθεση του Υπουργείου να συναντηθώ με τα αρμόδια στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, στην κατεύθυνση να κινηθούν οι σχετικές διαδικασίες το συντομότερο δυνατό».
ΤΕΕ/Τμήμα Ηπείρου: Αναγκαία η ολοκλήρωση ως αυτοκινητόδρομος
Η Διοικούσα Επιτροπή του Περιφερειακού Τμήματος Ηπείρου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, συνεδρίασε την περασμένη Παρασκευή με το 2ο θέμα της ημερήσιας διάταξης να αφορά το ζήτημα υποβιβασμού των γεωμετρικών και λειτουργικών χαρακτηριστικών του τμήματος του οδικού δικτύου που απομένει για την ολοκλήρωση της Ιόνιας οδού. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους, που στάλθηκε τη Δευτέρα πριν τη σύσκεψη στην Αθήνα, είναι απαραίτητη η ολοκλήρωση του έργου χωρίς αλλαγή στο αρχικό σχεδιασμό.
«Ο αυτοκινητόδρομος της Ιόνιας οδού έχει χαρακτηρισθεί ως έργο Εθνικής σημασίας (ΦΕΚ 1339/Β΄/14.09.2006), αποτελεί τμήμα του Δυτικού άξονα (Κακαβιά – Καλαμάτα), εντάσσεται στο κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών –ΤΕΝ (Απόφαση 1692/96/ΕΕ) και ως εκ τούτου είναι απαραίτητος ο σχεδιασμός του με τεχνικά χαρακτηριστικά σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου σε όλο του το μήκος και με υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης (τετράιχνη διατομή, δηλαδή δύο λωρίδες κυκλοφορίας και μια βοηθητική λωρίδα ανά κατεύθυνση με νησίδα ασφαλείας μεταξύ των αντίθετων κατευθύνσεων).
Η ολοκλήρωση του έργου της Ιόνιας οδού -με τα παραπάνω χαρακτηριστικά- μέχρι τα σύνορα της χώρας μας, αυτονόητα, είναι αναγκαία για την περιοχή μας, ενισχύει την περιφερειακή ανάπτυξη, τη συνεκτικότητα του εσωτερικού οδικού δικτύου, τις συνδυασμένες μεταφορές από και προς τις χώρες της Βαλκανικής και της Κεντρικής και Δυτικής Ευρώπης, τη συνδεσιμότητα και την ασφαλή μετακίνηση με ταχύτητα και άνεση», αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΤΕΕ/ΤΗ.
Κ. Γάτσιος: Υποβάθμιση της Ηπείρου η αλλαγή του σχεδιασμού
Θέση για τον οδικό άξονα Ιωάννινα Κακαβιά πήρε και ο πρώην πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και υποψήφιος βουλευτής Ιωαννίνων με το ΚΙΝ.ΑΛ. Κωνσταντίνος Γάτσιος κάνοντας λόγο για εμπαιγμό από την κυβέρνηση και αναπτυξιακή υποβάθμιση της Ηπείρου. Σημειώνεται πως η ανακοίνωσή του στάλθηκε πριν τη συνάντηση.
«Οι κυβερνητικοί σχεδιασμοί για την κατασκευή της οδικής σύνδεσης Ιωαννίνων-Κακαβιάς ως δίιχνου επαρχιακού δρόμου αντί ως τετράιχνου αυτοκινητόδρομου, τμήματος της Ιόνιας Οδού, ακυρώνουν κατ’ ουσία την ίδια την Ιόνια Οδό ως μέρος ενός διευρωπαϊκού δικτύου οδικών αξόνων. Συνιστούν μια πράξη που βρίσκεται σε δυσαρμονία με τους ευρύτερους ευρωπαϊκούς σχεδιασμούς. Και, βεβαίως, μια πράξη παραγωγικής και αναπτυξιακής υποβάθμισης του νομού Ιωαννίνων και της Ηπείρου συνολικότερα, όπως έχει επισημανθεί από όλους τους διοικητικούς και παραγωγικούς φορείς τού τόπου μας.
Συνιστούν όμως, επιπλέον, και μια πράξη πολιτικής ανεντιμότητας εκ μέρους της κυβέρνησης και του κυβερνώντος κόμματος. Ουδέποτε στο παρελθόν, ούτε κατά την πρόσφατη προεκλογική περίοδο, υπήρξε η παραμικρή αναφορά στο ενδεχόμενο μη ολοκλήρωσης της Ιόνιας Οδού μέχρι την Κακαβιά, σύμφωνα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό της. Ουδέποτε! Το ερώτημα που ετίθετο ήταν το πότε θα γίνει το έργο, όχι το εάν. Οι κυβερνητικοί χειρισμοί υποκρισίας και εμπαιγμού προσβάλλουν την Ήπειρο και τους Ηπειρώτες.