Μπαράζ ελέγχων για παραβίαση του πλαφόν στα κέρδη
Μετά από ένα μικρό διάλειμμα λίγων ημερών, η τιμή της αμόλυβδης ξαναπαίρνει από σήμερα τον ανήφορο και παράγοντες της αγοράς δεν αποκλείουν να ξεπεράσει το προηγούμενο ρεκόρ της μέσης τιμής, δηλαδή να πάει πάνω από τα 2,11 ευρώ το λίτρο.
Τα τελευταία στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών, πριν από το εορταστικό τριήμερο, έδειξαν ότι η μέση τιμή Πανελλαδικά διαμορφωνόταν στα 2,044 ευρώ, με την Αττική να ξεπερνά εκ νέου το ψυχολογικό όριο των 2 ευρώ. Όσο για τα νησιά, η κατάσταση παραμένει «εκρηκτική», καθώς στις Κυκλάδες η μέση τιμή βρίσκεται στα 2,28 ευρώ, στα Δωδεκάνησα είναι 2,19 ευρώ, στην Κεφαλλονιά στα 2,16 ευρώ, στη Λευκάδα στα 2,11 ευρώ, ενώ στην Κρήτη ο νομός Ρεθύμνου έχει την υψηλότερη μέση τιμή (2,12 ευρώ).
Αυτό που δεν αλλάζει, είναι η σύνθεση της λιανικής τιμής, δηλαδή το πώς διαμορφώνεται η τιμή στην αντλία που πληρώνουν οι καταναλωτές. Τα τελευταία διαθέσιμα ποιοτικά στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης αποτυπώνουν πλήρως τη ρίζα του προβλήματος, που είναι άλλη από την υψηλή φορολογία. Όπως προκύπτει σαφώς από την ποιοτική ανάλυση, όταν ένας οδηγός πληρώνει 2,061 ευρώ το λίτρο για να γεμίσει το ρεζερβουάρ, πάνω από τα μισά δεν είναι το αντίτιμο του καυσίμου, αλλά φόροι και τέλη που καταλήγουν στα κρατικά ταμεία!
Ειδικότερα, μόλις το 38,5% αφορά στην τιμή διυλιστηρίου, γύρω στα 15 λεπτά είναι το κέρδος που μοιράζονται εταιρίες και πρατηριούχοι, ενώ τα υπόλοιπα 1,116 ευρώ- δηλαδή το 54,15%- είναι φόροι και Τέλη! Φυσικά το φαινόμενο δεν είναι καινούργιο. Το 2001, ο ΕΦΚ στην αμόλυβδη ήταν 296 ευρώ ανά χιλιόλιτρο και μαζί με το ΦΠΑ 18%, αυτό το “πακετάκι” του φόρου πάνω στο φόρο επιβάρυνε το λίτρο με 34,9 λεπτά, χωρίς φυσικά να υπολογίζουμε την επιβάρυνση του ΦΠΑ στο σύνολο της τιμής. Μπαίνοντας στη δεκαετή περιπέτεια των Μνημονίων, αυτό το “πακέτο” φόρων έφτασε στα 81,1 λεπτά το λίτρο, μετά την τελευταία αύξηση ΕΦΚ- ΦΠΑ το 2017 ανέβηκε στα 86,8 λεπτά και πλέον μετά την υποχρεωτική χρήση βιοαιθανόλης, το συνολικό “βάρος” φτάνει στα 92 λεπτά το λίτρο.
Σύμφωνα με την Απόφαση για τον έλεγχο επί των περιθωρίων κέρδους στα καύσιμα, όσοι συμμετέχουν στη διακίνηση και πώληση αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτ., σε όλα τα στάδια διανομής (εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών) ορίζουν τιμή πώλησης τέτοια, ώστε η διαφορά αυτής από την τιμή διυλιστηρίου της ίδιας ημέρας να μην είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη διαφορά που ίσχυε κατά την 31/8/2021. Αντίστοιχα, τα πρατήρια βενζίνης ορίζουν τιμή πώλησης τέτοια ώστε η διαφορά αυτής από την τιμή της τελευταίας προμήθειας, που προκύπτει από το τελευταίο εκδοθέν τιμολόγιο αγοράς του προϊόντος, να μην είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη διαφορά που ίσχυε κατά την 31/8/2021.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι η τιμή του πετρελαίου δεν δείχνει διάθεση… “φρεναρίσματος”. Μέσα σε μια εβδομάδα έγραψε “κέρδη” 10,8%, κλείνοντας μια ανάσα από τα 120 δολάρια. Οι επιθέσεις στις εγκαταστάσεις της Aramco στη Σαουδική Αραβία ήταν απλώς η αφορμή για ένα νέο ράλι, που μένει να διαπιστωθεί αυτήν την εβδομάδα αν θα συνεχιστεί, μετά την απόφαση των Αμερικανών να σφίξουν τον κλοιό των οικονομικών κυρώσεων στη Ρωσία.
Πηγή: economistas.gr