Το Ευρωκοινοβούλιο αποδέχεται την εισήγηση με στόχο τη μείωση των τροχαίων στα αστικά κέντρα
Η μείωση του αριθμού των θανατηφόρων τροχαίων στην Ευρώπη, τουλάχιστον εντός των αστικών οδικών δικτύων, μέχρι το 2050 αποτελεί τον κυρίαρχο στόχο που επιχειρεί να πετύχει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, που προωθεί τη λήψη πιο αυστηρών μέτρων οδικής ασφάλειας.
Οι δύο βασικότερες παρεμβάσεις που συζητούνται από χθες στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και που αναμένεται να ψηφιστούν, έχουν να κάνουν με τη μείωση του ορίου ταχύτητας από τα 50 στα 30 χιλιόμετρα εντός των πόλεων, και στη μηδενική ανοχή για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.
Το όριο των 30 χιλιομέτρων εντός των πόλεων, δεν είναι η πρώτη φορά που αποτελεί θέμα συζήτησης σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όμως αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης εάν τελικά αυτό θα αφορά το σύνολο των κατοικημένων περιοχών ή εάν υπάρχουν κάποιες ζώνες στις οποίες θα ισχύουν διαφορετικά κριτήρια και όρια ταχύτητας.
Σύμφωνα με τον συγκοινωνιολόγο και πρόεδρο της ΕΠΤΑ Ιωαννίνων Κων. Κολοκούρη, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι επιστήμονες συγκοινωνιολόγοι έχουν συμφωνήσει, ότι είναι απαραίτητη η μείωση του ανώτατου ορίου ταχύτητας εντός των πόλεων στα 30 χλμ.
«Με την ταχύτητα των 50 χιλιομέτρων και το χρόνος αντίληψης και αντίδρασης του οδηγού, απαιτείται μία απόσταση 10-15 μέτρων για να σταματήσει το όχημα. Η Ευρώπη όμως έχει ωριμάσει εδώ και πολλά χρόνια στη βιώσιμη κινητικότητα σε αστικά κέντρα, με την εφαρμογή ζωνών περιορισμένης κυκλοφορίας. Στην Ελλάδα ωστόσο βρισκόμαστε ακόμη, στον αστερισμό του κυκλοφοριακού, που δίνει έμφαση όμως στο όχημα και όχι στον πεζό ούτε στα εναλλακτικά μέσα μετακίνησης», ανέφερε αρχικά ο κ. Κολοκούρης, για να προσθέσει πως με βάση την διεθνή και την ελληνική εμπειρία, η εφαρμογή μίας τέτοιας απόφασης στη χώρα, φαντάζει σαν κάτι πολύ μακρινό.
«Θα μπορούσαμε ωστόσο σε πόλεις όπως τα Ιωάννινα, να δημιουργήσουμε πιλοτικά, ζώνες περιορισμένης κυκλοφορίας, χώρο στάθμευσης και εύκολης πρόσβασης στο κέντρο για να αποφορτίσουμε την κυκλοφορία στο κέντρο. Προσωπικά, θεωρώ, ότι το να εφαρμοστεί το όριο των 30 χιλιομέτρων, θα ήταν ένας πραγματικός άθλος. Επομένως, καταλήγουμε στο ότι πρέπει να διατεθούν πόροι για την εκ νέου ιεράρχηση του οδικού δικτύου, αφού η ταχύτητα εξακολουθεί να είναι το ζητούμενο, αλλά με όρους οδικής ασφάλειας», πρόσθεσε ο κ. Κολοκούρης.
Μηδενική ανοχή στο αλκοόλ
Σύμφωνα με μελέτη της αρμόδιας Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εκτιμάται ότι περίπου για το 25% του συνόλου των θανάτων από τροχαία ατυχήματα ευθύνεται το αλκοόλ, ενώ για το 15% η κατανάλωση ουσιών.
Έτσι, προτείνεται ένα όριο μηδενικής ανοχής στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, και να εισαγάγει μια σύσταση της ΕΕ για μηδενική ανοχή όσον αφορά τις παράνομες ψυχοτρόπους ουσίες, καθώς και πρότυπα σχετικά με την οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών.
Επίσης η ΕΕ καλείται να καταρτίσει κατευθυντήριες γραμμές για την επισήμανση των φαρμάκων που επηρεάζουν την ικανότητα των ατόμων να οδηγήσουν ένα όχημα και να δρομολογήσει εκστρατείες ενημέρωσης για την αύξηση της ευαισθητοποίησης σχετικά με τις ιατρικές υπηρεσίες σε αυτό τον τομέα και τους οικογενειακούς γιατρούς.
Προτείνουν ακόμη, την τοποθέτηση συσκευών για την παρεμπόδιση της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος, με ιδιαίτερη έμφαση στους κατ’ επανάληψη παραβάτες, τους πρώτη φορά παραβάτες και όλους τους επαγγελματίες οδηγούς.
Νέα συστήματα ασφάλειας στα οχήματα
Τέλος, είναι γνωστό, ότι με την αναθεώρηση του κανονισμού για τη γενική ασφάλεια από το 2022 θα εφαρμοστούν στην αυτοκινητοβιομηχανία, νέα προηγμένα χαρακτηριστικά ασφάλειας σε οχήματα, όπως ευφυή συστήματα ελέγχου ταχύτητας και συστήματα παραμονής στη λωρίδα κυκλοφορίας.
Επίσης η ΕΕ καλείται να εγκρίνει ένα φιλόδοξο δίκαιο, που θα απαιτήσει να είναι όλα τα νέα οχήματα εξοπλισμένα με ευφυή συστήματα ελέγχου ταχύτητας (ISA) υψηλών επιδόσεων, να εξετάσει την πρακτική εφαρμογή της υποχρέωσης εξοπλισμού των μοτοσικλετών με τα συστήματα αυτά, καθώς και τη σκοπιμότητα, την αποδοχή και τις πιθανές επιπτώσεις για την οδική ασφάλεια του ευφυούς ελέγχου ταχύτητας επόμενης γενιάς για αυτοκίνητα, ημιφορτηγά, φορτηγά και λεωφορεία.