Δύο προγράμματα επιδότησης ηλεκτρικών ταξί και φορτιστών, με κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης, θα προκηρυχτούν έως τα τέλη του έτους.
Ειδικότερα, το πρώτο πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» ύψους 40 εκατ. ευρώ, αφορά στην αντικατάσταση παλαιών, ρυπογόνων οχημάτων ταξί, με νέα, αμιγώς ηλεκτρικά και μηδενικών εκπομπών. Η επιδότηση θα είναι 22.500 ευρώ ανά όχημα και στόχος είναι τα ηλεκτρικά ταξί που θα κυκλοφορούν στους δρόμους της χώρας να φτάσουν τα 2.500.
Πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί»
Στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» η επιδότηση αντικατάστασης κάποιου παλαιού ταξί με ένα ηλεκτρικό μοντέλο επιδοτούνταν με 8.000 ευρώ για την αγορά και 2.500 ευρώ για την απόσυρση του παλαιού οχήματος ενώ με το νέο αυτόνομο πρόγραμμα η απόκτησή τους από τους επαγγελματίες οδηγούς γίνεται πιο δελεαστική καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις το κόστος της επιδότησης φτάνει το 55% του τιμήματος απόκτησης. Το πρόγραμμα για τα «πράσινα» ταξί επικεντρώνεται στην αντικατάσταση των οχημάτων που έχουν υπερβεί το όριο ηλικίας των 18, 21, 24 ετών στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και την υπόλοιπη Ελλάδα αντίστοιχα.
Πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού»
Το δεύτερο πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού», που αφορά στην ενίσχυση ιδιωτικών φορέων, οι οποίοι θα αναλάβουν την προμήθεια, εγκατάσταση και σύνδεση στο ηλεκτρικό δίκτυο δημοσίως προσβάσιμων σημείων ταχείας και υπερταχείας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, σε στρατηγικά σημεία αστικών και περιαστικών περιοχών (σούπερ μάρκετ, πρατήρια καυσίμων, εμπορικά κέντρα κ.ά.), είναι προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την Γενική Γραμματέα Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, το πρώτο βήμα είναι να βγει στον αέρα η πρόσκληση εντός του έτους καθώς αποτελεί ορόσημο του RRF.
Παράλληλα, η Γενική Γραμματέας θεωρεί «άθλο που οι δημοτικές αρχές της χώρας ολοκλήρωσαν 328 Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ)» χωροθετώντας δημοσίως προσβάσιμα σημεία επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων εντός των διοικητικών ορίων του κάθε δήμου. Αφορούν σε περίπου 11.000 διαφορετικά σημεία φόρτισης, μια επένδυση που θα ξεπεράσει συνολικά τα 500 εκατ. ευρώ. Με την ολοκλήρωση των ΣΦΗΟ δημιουργήθηκε ένας GIS χάρτης, οπότε, όπως ανέφερε η κυρία Σδούκου, μιλώντας προσφάτως στο Green Transport Conference, «έχουμε όλη την εικόνα με τις θέσεις και είναι ευκολότερο να δώσουμε τη δυνατότητα στην ιδιωτική αγορά, μέσω των σχετικών παραχωρήσεων, να αναπτύξει φορτιστές σε αυτά τα σημεία».
Στις αρχές του 2023 οι διαγωνισμοί
Επίσης, αναμένεται έως το τέλος του έτους να είναι έτοιμο το σχετικό «εγχειρίδιο» που θα αποσταλεί στους δήμους ώστε οι σχετικοί διαγωνισμοί να προκηρυχτούν στις αρχές του 2023 βάσει ενός κοινού «μοντέλου». Μάλιστα, την προηγούμενη Πέμπτη έγινε σύσκεψη, υπό την κυρία Σδούκου, παρουσία των επικεφαλής της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ), της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) και του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) προκειμένου να κλείσουν τις τελικές λεπτομέρειες. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα μελέτης που είχε αναθέσει το ΥΠΕΝ σε ειδικούς εμπειρογνώμονες, θα απαιτηθούν πάνω από 13.000 δημόσια σημεία φόρτισης έως το 2025 και συνολικά 100.000 έως το 2030.
Πάντως, παρότι η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στην ελληνική αγορά γίνεται κάτω από δυσμενείς συνθήκες, εν μέσω πληθωριστικής κρίσης, με μια αυτοκινητοβιομηχανία που παράγει με αργούς ρυθμούς και καθυστερεί στις παραδόσεις, η κυρία Σδούκου επισημαίνει ότι το ενδιαφέρον είναι φανερό. «Με βάση τις σημερινές επιδόσεις θα ξεπεράσουμε τους στόχους του ΕΣΕΚ. Για το 2022 έχουμε καλύψει το 90% του στόχου και θα υπερβούμε τον στόχο των περίπου 7.500 ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Έχει βοηθήσει το πρόγραμμα «Κινούμε ηλεκτρικά» που βρίσκεται στον δεύτερο κύκλο του», σημειώνει.
Η πορεία του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά»
Στο πεντάμηνο του δεύτερου κύκλου έχουν υποβληθεί 10.000 αιτήσεις και έχουν δεσμευθεί 22 εκατ. ευρώ. Στους 18 μήνες του πρώτου κύκλου είχαν υποβληθεί 18.000 αιτήσεις. «Σε λιγότερο από δύο χρόνια απορροφήσαμε σε δεσμεύσεις 45 εκατ. ευρώ που μεταφράζεται σε έναν τριπλάσιο κύκλο εργασιών στην αγορά. Αυτό φαίνεται από τη ζήτηση στα ηλεκτρικά οχήματα από αυτοκίνητα έως ποδήλατα. Αλλά και από τις αιτήσεις σε φορτιστές, στο πρώτο πεντάμηνο του δεύτερου κύκλου είναι 550, από 300 στον προηγούμενο κύκλο», υπογράμμισε η ίδια στο Green Transport Conference.
Σήμερα, «αν και έχουμε δρόμο να διανύσουμε ακόμη», όπως ανέφερε η κυρία Σδούκου, στην Ελλάδα κυκλοφορούν 17.000 και υπάρχουν εγκατεστημένοι 2.300 φορτιστές, ενώ πριν δύο χρόνια υπήρχαν λιγότερα από 1.000 οχήματα και ούτε 100 φορτιστές. Το 2022 (έως σήμερα), το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στη αγορά ήταν στο 7,4% με 6.745 ταξινομήσεις _ ο περασμένος Οκτώβριος ήταν ο δεύτερος καλύτερος μήνας των τελευταίων δύο ετών με 10,60% των ταξινομήσεων να είναι ηλεκτροκίνητα οχήματα.