Προκηρύχθηκαν οι τρεις διαγωνισμοί του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση των οργανισμών λιμένων Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α.) και Ηγουμενίτσας (Ο.Λ.ΗΓ.) καθώς και για την 40ετή παραχώρηση του εμπορευματικού προβλήτα του λιμανιού της Καβάλας, με τους υποψηφίους να εκδηλώνουν ενδιαφέρον στις 2 Οκτωβρίου.
Όπως είπε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Άρης Ξενόφος, πρόκειται για το πρώτο κύμα πωλήσεων ή παραχωρήσεων περιφερειακών λιμένων και θα ακολουθήσει στις αρχές του 2021 το δεύτερο, με τα λιμάνια Ηρακλείου και Βόλου.
Για να ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί χρειάστηκε προ ημερών μια ακόμα νομοθετική ρύθμιση που αφορούσε, μεταξύ άλλων, και τη χερσαία ζώνη του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.
Σύμφωνα με τη σχετική προκήρυξη, ο επενδυτής που θα αποκτήσει τουλάχιστον το 67% του Ο.Λ.ΗΓ. θα αναλάβει τη διαχείριση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας και των καταφυγίων Σαγιάδας και Πλαταριάς καθώς και του καταφυγίου τουριστικών σκαφών στα Σύβοτα. Η σύμβαση παραχώρησης των συγκεκριμένων εγκαταστάσεων λήγει στις 3 Φεβρουαρίου του 2062.
Εκτός από τον ιταλικό όμιλο Γκριμάλντι, στον οποίο ανήκει η Minoan Lines, ενδιαφέρον για το λιμάνι Ηγουμενίτσας δείχνει ο γερμανικός όμιλος θαλασσίων μεταφορών Förde Reederei Seetouristik (FRS). Οι Γερμανοί θέλουν να διευρύνουν την παρουσία τους στη Μεσόγειο καθώς είναι ήδη από τους κυρίαρχους ομίλους σε Βόρεια Ευρώπη και την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Η FRS διακινεί ετησίως περισσότερους από 7,6 εκατ. επιβάτες και 2,1 εκατομμύρια οχήματα.
Ο διαγωνισμός τόσο για τον οργανισμό λιμένος της Ηγουμενίτσας, όσο και για της Αλεξανδρούπολης, αλλά και την παραχώρηση του εμπορευματικού προβλήτα της Καβάλας θα διεξαχθεί σε δύο στάδια. Στο πρώτο θα κληθούν να εκδηλώσουν ενδιαφέρον οι υποψήφιοι επενδυτές και όσοι καλύπτουν τα κριτήρια θα προσκληθούν να καταθέσουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές σε δεύτερο χρόνο.
Προωθούνται ταυτόχρονα καθώς δίνεται η δυνατότητα σε ενδιαφερόμενους επενδυτές να υποβάλλουν προσφορές και για τα τρία.
Αξίζει να σημειωθεί πως το λιμάνι οδεύει προς πώληση με «προίκα» τα έργα άνω των 170 εκατομμυρίων που έγιναν ή βρίσκονται σε εξέλιξη αλλά και τα αλιευτικά και τουριστικά καταφύγια Πλαταριάς και Σαγιάδας. Το ΤΑΙΠΕΔ πουλάει το πλειοψηφικό πακέτο, το 67% τουλάχιστον όπως σημειώνεται, ποσοστό που θα επιτρέπει στον ιδιώτη- επενδυτή να λαμβάνει αποφάσεις χωρίς να υπολογίζει το υπόλοιπο ποσοστό που θα παραμείνει πιθανόν στο Ταμείο!
Σύμφωνα με την προκήρυξη ως ζώνη παραχώρησης ορίζεται η ζώνη που προβλέπεται στην από το 2001 απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας με την οποία προσδιορίστηκε η Ζώνη του Λιμένα Ηγουμενίτσας, η οποία συμπίπτει με τις από την περίοδο 1965 – 1968 αποφάσεις Νομάρχη Θεσπρωτίας για τον καθορισμό των Ζωνών Ηγουμενίτσας-Πλαταριάς και Σαγιάδας και την από το 1991 πράξη της Λιμενικής Επιτροπής με την οποία καθορίστηκε η χερσαία ζώνη των Συβότων και η οποία αναμένεται να αναρτηθεί με χάρτες στην αναλυτική προκήρυξη του ΤΑΙΠΕΔ.
Πάντως η απόφαση του Νομάρχη Θεσπρωτίας του 1965-1968 συμπεριλαμβάνει όλα τα παράλια της Ηγουμενίτσας (Δρέπανο – Μακρυγιάλι) και αναμένονται οι χάρτες της αναλυτικής προκήρυξης για να γίνει σαφές τι ακριβώς πωλείται στον ιδιώτη.
Αναφορικά με τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης
Σημειώνεται πως σοβαρό ενδιαφέρον για την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα υπάρχει από αμερικανικούς ομίλους και ήδη κυκλοφορούν φήμες περί υποβολής προσφοράς από την ONEX, η οποία διαχειρίζεται ήδη τα ναυπηγεία Νεωρίου Σύρου και ετοιμάζεται να αναλάβει και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Ενδιαφέρον έχουν δείξει και άλλοι αμερικανικοί όμιλοι σε συνεργασία με ελληνικές εταιρείες ή αυτόνομα, όπως η Black Summit Financial Group.
Τα λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, μαζί με αυτό της Θεσσαλονίκης έχουν ενταχθεί στον ευρύτερο σχεδιασμό ανάπτυξης της σιδηροδρομικής Εγνατίας, έργο που θα προκηρυχθεί προς το τέλος του χρόνου. Προωθείται, έστω και με πολύ αργά βήματα, το σχέδιο διασύνδεσης των τριών λιμανιών με τρία αντίστοιχα της Βουλγαρίας.
Το λιμάνι της Καβάλας είναι το πρώτο που θα αξιοποιηθεί με τη μέθοδο της υπο-παραχώρησης, η οποία έχει κριθεί η πλέον ωφέλιμη λόγω της χωροταξικής ιδιαιτερότητας του (οι υποδομές είναι ανεξάρτητες από τον πυρήνα ζωής της πόλης, σε απόσταση 8 χλμ. ανατολικά της Καβάλας) και του γεγονότος ότι έτσι διασφαλίζεται η βιωσιμότητα των λοιπών δραστηριοτήτων του.