Να αποσυρθεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που, μεταξύ άλλων, προβλέπει αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ζητά η Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Ιωαννίνων. Η ΕΛΜΕ ακόμη καταγγέλλει ότι το νέο νομοσχέδιο θα δώσει υπερεξουσία στους διευθυντές και υπογραμμίζει πως για την ουσιαστική αναβάθμιση της εκπαίδευσης απαιτούνται άλλες πρωτοβουλίες, όπως σύγχρονες υποδομές και μαζικές προσλήψεις εκπαιδευτικών.
Στην ανακοίνωση της ΕΛΜΕ επισημαίνονται μεταξύ άλλων τα εξής:
«Μετά από μια σχολική χρονιά με κλειστά σχολεία και όλες τις δυσκολίες που προκάλεσε η πανδημία σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, η υπουργός παιδείας φέρνει μέσα στο καλοκαίρι ένα νομοσχέδιο – «Αναβάθμιση του Σχολείου και Ενδυνάμωση των Εκπαιδευτικών» – που αποτελεί αιτία «πολέμου» για την εκπαιδευτική κοινότητα, ενώ έντονες είναι οι πρώτες αντιδράσεις γονέων και μαθητών.
Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που αποδυναμώνει το ρόλο των συλλογικών οργάνων, όπως τον Σύλλογο Διδασκόντων, αλλά δίνει υπερεξουσίες σε μονοπρόσωπα όργανα, όπως είναι οι διευθυντές των σχολικών μονάδων και τα στελέχη εκπαίδευσης.
Η θητεία των διευθυντών σχολικών μονάδων αυξάνεται από 3 σε 4 χρόνια, ενώ καταργείται και το όριο των δύο συνεχόμενων θητειών στο ίδιο σχολείο. Με το νομοσχέδιο αυτό δίνεται η απόλυτη εξουσία στον διευθυντή, ο οποίος αποκτά υπερεξουσίες και επιβάλλει ακόμα και έγγραφη ποινή επίπληξης.
Ο διευθυντής αποφασίζει μόνος για πλήθος ζητημάτων, από την ανάθεση εξωδιδακτικών καθηκόντων στους εκπαιδευτικούς μέχρι και την πραγματοποίηση πρακτικής άσκησης σπουδαστών ιδιωτικών φορέων μέσα στο δημόσιο σχολείο!
Επίσης με την απειλή της αρνητικής αξιολόγησης, επιχειρείται να παρεμποδιστεί η συνδικαλιστική δράση, αφού η συμμετοχή στις αποφάσεις του σωματείου οδηγεί ρητά στην αρνητική αξιολόγηση «μη ικανοποιητικός», δηλαδή με συμμετοχή σε απεργία-αποχή από την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας καθιστά τον εκπαιδευτικό υπηρεσιακά ανεπαρκή και του στερεί το δικαίωμα να μονιμοποιηθεί, αν είναι δόκιμος ή να διεκδικήσει θέση ευθύνης μέχρι και οκτώ χρόνια.
Με το νομοσχέδιο, προωθείται η «σκληρή» διπλή αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, τόσο από τον σύμβουλο, όσο και από τον διευθυντή του σχολείου.
Σημειώνεται πως η αξιολόγηση θα γίνεται σε 4βαθμη περιγραφική κλίμακα:
1) Μη ικανοποιητικός, 2) Ικανοποιητικός, 3) Πολύ καλός, 4) Εξαιρετικός.
Οι εκπαιδευτικοί των στοιχείων 1 και 2 της κλίμακας θα παραπέμπονται σε επιμόρφωση και βάση του δημόσιο-υπαλληλικού κώδικα σε περίπτωση που δεν φτάσει κάποιος την 3η βαθμίδα δύο φορές, φεύγει από την υπηρεσία.
Αυτότο αυταρχικό κλίμα που δημιουργείται με το φόβο της αξιολόγησης είναι εις βάρος του παιδαγωγικού ρόλου των εκπαιδευτικών και της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου.
Αν θέλουμε βελτίωση της παιδείας και ειδικότερα της Εκπαίδευσης χρειάζονται να γίνουν πολλά άλλα πράγματα όπως: αύξηση της χρηματοδότησης της παιδείας, κάλυψη των 50.000 κενών εκπαιδευτικών, μείωση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα, σύγχρονες κτιριακές υποδομές και όχι κοντέινερ, τεχνολογικό και λοιπό εξοπλισμό, προγράμματα σπουδών σύμφωνα με τις σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές με ανάλογα βιβλία και εποπτικό υλικό, κατάργηση της τράπεζας θεμάτων και μείωση των εξετάσεων που οδηγούν σε στείρα γνώση και ανάγκη παραπαιδείας.
Όσον αφορά την ατομική αξιολόγηση προτάσσουμε το πάγιο αίτημα του κλάδου μας για καθολική, εισαγωγική, περιοδική και ετήσια, επιμόρφωση όπως αυτό αποφασίστηκε στο 8ο Συνέδριο το 1998, το οποίο αποτελεί βασική παράμετρο βελτίωσης των εκπαιδευτικών και του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου.
Με βάση τα παραπάνω σημεία, που δεν είναι μόνο αυτά, απαιτούμε να αποσυρθεί το Νομοσχέδιο αυτό άμεσα αφού με αυτό το ΥΠΑΙΘ δημιουργεί ένα σχολείο από το οποίο «χάνεται πλήρως»η δημοκρατία, η αξιοκρατία, η συλλογικότητα, η συμμετοχή και η συνεργασία, το παιδαγωγικό πλαίσιο και υποκαθίστανται από πελατειακές σχέσεις, αναξιοκρατία, γραφειοκρατία και συγκεντρωτισμό».
Να μην κλείσει η Βελλά
Ακόμη, η ΕΛΜΕ παίρνει θέση και για την επικείμενη κατάργηση του Σχολείου της Βελλάς σημειώνοντας και τα εξής:
«Μετά και την ανακοίνωση της Υπουργού (με βάση το νέο Νομοσχέδιο για την Παιδεία), πως όσα Εκκλησιαστικά σχολεία έχουν μικρότερο αριθμό μαθητών από 120 θα κλείνουν, το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ-Ι καταγγέλλει την απόφαση αυτή κάνοντας γνωστό πως θέση όλων μας είναι, κανένα σχολείο να μην κλείσει.
Επίσης δημιουργείται μεγάλο θέμα με τους συναδέλφους που υπηρετούν εκεί αφού μένουν χωρίς οργανική αλλά και πολλών μαθητών που είχαν ως πρώτη επιλογή την Βελλά.
Υπερασπιζόμαστε τα κατοχυρωμένα δικαιώματα των συναδέλφων και δεν επιτρέπουμε την αδιαφάνεια και αυθαιρεσία στις διαδικασίες τοποθετήσεων των εκπαιδευτικών».