Πρεμιέρα για τις θερινές εκπτώσεις που ξεκίνησαν στα εμπορικά καταστήματα και θα διαρκέσουν μέχρι το τέλος του καλοκαιριού. Οι καταναλωτές έχουν την ευκαιρία μετά την σχετική έρευνα αγοράς να κάνουν τις αγορές τους.
Οι εκπτώσεις ξεκίνησαν νωρίτερα καθώς έκαναν πρεμιέρα μια εβδομάδα πιο γρήγορα. Η απόφαση αυτή, η οποία ισχύει αποκλειστικά για φέτος, ελήφθη, όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, «λαμβάνοντας υπόψη τις ανησυχίες του εμπορικού κόσμου, την ανάγκη στήριξης της κοινωνίας και της επιχειρηματικότητας, καθώς και τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της αγοράς». Η έναρξη των θερινών εκπτώσεων σημαίνει ότι τα εμπορικά καταστήματα επιτρέπεται να είναι ανοιχτά σε όλη τη χώρα την Κυριακή 11 Ιουλίου.
Ο πρώην πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Γιώργος Νταλαμάγκας ερωτηθείς για το κλίμα στον εμπορικό κόσμο υποστήριξε ότι υπάρχει μια σχετική κίνηση λέγοντας ότι η κυβέρνηση δεν θα έπρεπε να ξεκινά τις εκπτώσεις χωρίς πρώτα να έχει ενημερώσει τους εμπλεκόμενους εμπόρους για την πρόθεση καθώς αυτό δημιουργεί αναταράξεις στον εμπορικό κόσμο που δεν είχε προλάβει να ετοιμαστεί για αυτή την εξέλιξη «δεν βοηθάει κανέναν να γίνονται απροειδοποίητα μια εβδομάδα γρηγορότερα οι εκπτώσεις. Σε κάθε περίπτωση ελπίζουμε να κινηθεί καλύτερα ο κόσμος γιατί υπάρχει μια αγωνία για την κατάσταση και τα καταστήματα χρειάζονται και την κίνηση και τα έσοδα όπως χρειάζονται και την ενίσχυση από την κυβέρνηση και την αλλαγή σε κάποιες συγκεκριμένες ρυθμίσει ώστε να μπορέσουν να επιβιώσουν και να παραμείνουν ανοικτά».
Κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των προϊόντων που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να είναι ακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Κατά την περίοδο των τακτικών εκπτώσεων απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, καθώς σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο της παρ. 1 άρθρου 3 της Υπουργικής Απόφασης 56885/2014, κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης». Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η αναγραφή παλιάς και νέας τιμής είναι επιβεβλημένες, ενώ το ποσοστό έκπτωσης έρχεται συμπληρωματικά και όχι μόνο του.
Επιβάλλεται προσοχή από τους καταστηματάρχες, ώστε να αναγράφουν πρώτα απ’ όλα την παλιά και νέα τιμή των προϊόντων και κατόπιν γενικευμένο ποσοστό έκπτωσης. Σύμφωνα με το άρθρο 21 ν.4177/2013, σε όσους παραβαίνουν τις διατάξεις περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 5.000 ευρώ.
Οι θερινές εκπτώσεις θα διαρκέσουν, όπως κάθε χρόνο, έως τις 31 Αυγούστου.
ΕΛΕΝΑ ΣΤΑΜΟΥ