Μεγάλη αναστάτωση προκάλεσε η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας για την κατάργηση των Εικαστικών (Καλλιτεχνική Παιδεία, Ελεύθερο και Γραμμικό σχέδιο) από το Γενικό Λύκειο.
Η απόφαση αυτή από την ώρα της γνωστοποίησης έχει προκαλέσει πολλά σχόλια για τον τρόπο που κινείται και αποφασίζει η κυβέρνηση προτάσσοντας σαν δικαιολογία της απόφασης την μικρή συμμετοχή και ανταπόκριση των μαθητών που επιλέγουν αυτά τα μαθήματα κυρίως για να δώσουν εξετάσεις στην Αρχιτεκτονική ή στην Καλών Τεχνών.
Οι αντιδράσεις είναι πολλές εντός και εκτός χώρου ενώ ανησυχία προκαλείται τόσο για τους εκπαιδευτικούς που έχουν οργανική θέση όσο και για τους αναπληρωτές που όπως όλα δείχνουν θα δουν την πόρτα της εξόδου μιας και δεν θα χρειάζονται πια για την κάλυψη των αναγκών των συγκεκριμένων μαθημάτων.
Η ανακοίνωση της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων αλλά και οι δηλώσεις του προέδρου του Σωματείου Γιάννη Ζωγάκη αποτυπώνουν την ανησυχία αλλά και τα όσα αποφασίστηκαν από το Υπουργείο.
«Καταργεί το μάθημα Καλλιτεχνικής Παιδείας στην Α΄ Λυκείου το οποίο είναι βασική επιλογή για αρκετούς μαθητές. Μέσα από τη διαδικασία της δημιουργικής συνεργασίας, αλλά και της θεωρητικής κατάρτισης με τους εικαστικούς εκπαιδευτικούς, αφενός καλλιεργεί την αισθητική, ενδυναμώνει και αξιοποιεί τις εικαστικές εκφραστικές ικανότητες σε ανώτερο επίπεδο από εκείνο του Γυμνασίου, αφετέρου φέρνει σε επαφή τους μαθητές με το εύρος των καλλιτεχνικών σπουδών, που αρκετοί συχνά, ενδιαφέρονται να ακολουθήσουν.
Καταργεί τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα του Ελευθέρου και Γραμμικού Σχεδίου στην Γ΄ Λυκείου στερώντας από τους μαθητές τις γνώσεις που θα τους επιτρέψουν να δώσουν εισαγωγικές εξετάσεις στις Σχολές Καλών Τεχνών, Αρχιτεκτονικής, Γραφιστικής, Διακόσμησης, Συντήρησης Έργων Τέχνης, Πολυμέσων και όλων των Καλλιτεχνικών Ειδικοτήτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Στρέφει τους μαθητές υποχρεωτικά μόνο στα φροντιστήρια και στην παραπαιδεία εγείροντας και θέμα αντισυνταγματικότητας της απόφασης» αναφέρει ο κ. Ζωγάκης που περιγράφει την επόμενη ημέρα από την εφαρμογή αυτής της απόφασης για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Εξίσου σημαντική είναι και η διάσταση που έχει να κάνει με το εργασιακό μέλλον των αναπληρωτών καθώς η απόφαση, σύμφωνα με τον κ. Ζωγάκη, καταργεί οργανικές θέσεις και δημιουργεί αναίτιες υπεραριθμίες και διαθεσιμότητες στους μόνιμους Εικαστικούς εκπαιδευτικούς.
Ο κ. Ζωγάκης ξεκαθαρίζει ότι ΟΛΜΕ, Εικαστικό Επιμελητήριο, Ανώτατες Σχολές Καλών Τεχνών, Αρχιτεκτονικής και Καλλιτεχνικών Σπουδών, Ομοσπονδία Γονέων, συλλόγους καλλιτεχνών θα ενωθούν προκειμένου με κινητοποιήσεις αλλά και προσφυγή στη δικαιοσύνη να πετύχουν ανάκληση αυτής της απόφασης.
Υπουργείο Παιδείας: Fake news ο εξοβελισμός της τέχνης από τα σχολεία
Για «ψευδείς ειδήσεις», σχετικά με την φημολογούμενη κατάργηση των μαθημάτων των καλλιτεχνικών και της μουσικής από τα σχολεία, κάνει λόγο το υπουργείο Παιδείας, με σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε.
Αναλυτικότερα, όσον αφορά στο δημοτικό, το υπουργείο επισημαίνει ότι δεν επήλθε καμία αλλαγή στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Όπως ενημέρωσε, ισχύουν τα εξής: «Σύμφωνα με τον Νόμο 4692, ΦΕΚ Α΄ 111/12.6.2020, τα Εικαστικά (Καλλιτεχνικά) διδάσκονται 2 ώρες εβδομαδιαίως στις Α΄ & Β΄ τάξεις Δημοτικού Σχολείου και 1 ώρα εβδομαδιαίως στις υπόλοιπες τάξεις, ενώ η Μουσική διδάσκεται 1 ώρα εβδομαδιαίως σε κάθε τάξη του Δημοτικού Σχολείου.
Αυτά ακριβώς ίσχυαν και μέχρι τώρα με το ΠΔ 79/2017, ΦΕΚ Α΄ 109/1.8.2017. Επιπλέον, διδάσκεται 1 ώρα εβδομαδιαίως η Θεατρική Αγωγή, στις Α’, Β’ Γ’ και Δ’ τάξεις του Δημοτικού».
Ως προς το γυμνάσιο, το υπουργείο επισημαίνει ότι ούτε εκεί επήλθε κάποια αλλαγή. «Στην ΥΑ 72323/Δ2, ΦΕΚ Β΄ 2265/12.6.2020, ορίζεται ότι και στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου οι μαθητές διδάσκονται 1 ώρα εβδομαδιαίως το μάθημα της Μουσικής και 1 ώρα εβδομαδιαίως το μάθημα των Καλλιτεχνικών, όπως ίσχυε και μέχρι τώρα με την ΥΑ 93381/Δ2, ΦΕΚ Β΄ 1640/09.06.2016», αναφέρει.
Για το ωρολόγιο πρόγραμμα του λυκείου, το υπουργείο ξεκαθαρίζει ότι «η Μουσική και τα Καλλιτεχνικά υπήρχαν ως μάθημα επιλογής στην Α΄ Λυκείου, όπου, σύμφωνα με την ΥΑ 139454/Δ2, ΦΕΚ Β΄ 3807/04.09.2018, οι μαθητές μπορούσαν να παρακολουθήσουν ένα μάθημα επιλογής, το οποίο διδασκόταν 2 ώρες εβδομαδιαίως. Είχε παρατηρηθεί όμως χαμηλή συμμετοχή σε αυτό (στα εικαστικά και τη μουσική αθροιστικά, το έτος 2018-2019, συμμετείχε το 7,9% των μαθητών της Α’ Λυκείου, 9% το έτος 2019-2020), και σποραδικότητα στη διδασκαλία των μαθημάτων αυτών, τα οποία δεν μπορούσαν να υπηρετήσουν το σκοπό τους. Προτάχθηκε η εισαγωγή στο υποχρεωτικό πρόγραμμα των Αγγλικών, ενισχύθηκαν η Πληροφορική και η Φυσική Αγωγή, δόθηκε η δυνατότητα δεύτερης ξένης γλώσσας. Εν ολίγοις, αντικαταστάθηκαν μαθήματα που δεν λάμβαναν χώρα παρά σε περιορισμένο βαθμό από μαθήματα ενταγμένα στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα τα οποία παρακολουθούνται από όλους τους μαθητές».
Τέλος, σχετικά με τη Γ’ Λυκείου, και το θέμα της διδασκαλίας του σχεδίου, το υπουργείο αναφέρει ότι «θίγεται ευρύτερα το ζήτημα της διδασκαλίας πανελλαδικώς εξεταζόμενων ειδικών μαθημάτων, και κυρίως ιταλικά, ισπανικά, αρμονία, έλεγχος μουσικών και ακουστικών ικανοτήτων, μουσική αντίληψη και γνώση, μουσική εκτέλεση και ερμηνεία, κανένα από τα οποία δε διδάσκεται στη Γ’ τάξη Γενικού Λυκείου. Εν προκειμένω, υπήρχε πάλι πολύ χαμηλή συμμετοχή των μαθητών, παραδείγματος χάρη το Γραμμικό Σχέδιο το έτος 2019-2020 επέλεξαν και παρακολούθησαν μόλις 4 στους 100 μαθητές. Στις προθέσεις του Υπουργείου είναι να εξετάσει συνολικά το ζήτημα της διδασκαλίας των ειδικών πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων».
ΕΛΕΝΑ ΣΤΑΜΟΥ