Δυσοίωνα είναι τα νέα που μεταφέρει το Υπουργείο Υποδομών, για τον δρόμο Ιωάννινα-Κακαβιά και για τον Ε65, σύμφωνα με όσα προκύπτουν από τις δηλώσεις του περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέκου Καχριμάνη.
Τα δυσάρεστα έρχονται μετά τη σύσκεψη που είχε με τον Υπουργό Υποδομών κ. Καραμανλή το απόγευμα της Πέμπτης στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Στη σύσκεψη μετείχαν επίσης ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Πρέβεζας Στράτος Ιωάννου, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης και ο Τεχνικός Σύμβουλος Κων. Παπαπολύζος.
Η σοβαρότερη εμπλοκή είναι ότι τα δυο έργα δεν ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές ικανοποίησης κυκλοφοριακού φόρου που θέτει η Ευρώπη ώστε η κατασκευή τους να γίνει μέσω ευρωπαϊκών πόρων.
Επί τάπητος τέθηκαν όπως ανέφερε ο Αλέκος Καχριμάνης: Η σύνδεση της Ιόνιας Οδού (Καμπή) με γέφυρα Καλογήρου, ο παραλιακός άξονας Πρέβεζα- Ηγουμενίτσα και η επέκταση της Ιόνιας Οδού μέχρι την Κακαβιά.
Σύμφωνα λοιπόν με την ενημέρωση που αναμένεται σύντομα να γίνει και εντός του περιφερειακού συμβουλίου, το βασικότερο πρόβλημα είναι ότι από το 2015, τέθηκαν υψηλότερα όρια κίνησης οχημάτων για εγκρίσεις οδικών αξόνων τετράιχνης διατομής. «Για πέντε χρόνια απεκρύβη η αλήθεια», είπε ο Περιφερειάρχης ρίχνοντας για ακόμη μια φορά τα βάρη στον προηγούμενο υπουργό τον Χρήστο Σπίρτζη.
Αυτή η εξέλιξη είναι σύμφωνα με τον κ. Καχριμάνη «ανυπέρβλητο εμπόδιο για την κατασκευή- με φορέα υλοποίησης το Υπουργείο- της επέκτασης της Ιόνιας Οδού προς Κακαβιά με τετράιχνη διατομή» ενώ όπως είπε «ανάλογο πρόβλημα αντιμετωπίζει το Υπουργείο και για το βόρειο τμήμα του Ε65, για το οποίο θα εκπονηθεί νέα μελέτη για το κυκλοφοριακό φορτίο, ούτως ώστε να διαπιστωθεί αν καλύπτονται τα όρια που θέτει η Ε.Ε. για χρηματοδότηση του έργου».
Εν κατακλείδι, ο Περιφερειάρχης ξεκαθάρισε ότι το θέμα θα τεθεί στο περιφερειακό ώστε εκεί να αναλυθούν όλα τα δεδομένα: «Βέβαια αυτό ξεφεύγει από τις δικές μας δυνατότητες. Θα το θέσω στο Περιφερειακό Συμβούλιο, θα συζητήσω με όλους και τελικά θα πάρουμε απόφαση, αφού ωριμάσουμε και άλλο τις γνώσεις μας σε κάποια πράγματα, τα οποία μας ήρθαν όλα μαζί».
Η συζήτηση ανά έργο
Για την οδική σύνδεση Ιόνιας Οδού – Γέφυρα Καλογήρου, έγινε αναλυτική ενημέρωση για τις διαδικασίες που είχαν ξεκινήσει επί της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου (με τον Υπουργό Χρ. Σπίρτζη) και την απόφαση που είχε ληφθεί για τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης με την Περιφέρεια Ηπείρου, η οποία ωστόσο δεν είχε προχωρήσει εξαιτίας της μετεκλογικής ενημέρωσης που έγινε πως δεν είχε ολοκληρωθεί η γεωλογική μελέτη.
Ο Υπουργός – με δεδομένη τη δέσμευση των 35 εκ. ευρώ από το Ε.Π. «Ήπειρος 2014-2020»- αποδέχθηκε το αίτημα της Περιφερειάρχη να ανατεθεί στην Περιφέρεια η ολοκλήρωση της διαδικασίας εκπόνησης της μελέτης ώστε στη συνέχεια να δημοπρατήσει και το έργο στο πλαίσιο της προγραμματικής σύμβασης.
Για τον παραλιακό άξονα διασταύρωση Πάργας μέχρι Μεσοπόταμο, από Περιφερειάρχη και Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Πρέβεζας, ζητήθηκε η χρηματοδότηση του έργου από το Υπουργείο ή σε διαφορετική περίπτωση να παραδοθεί στην Περιφέρεια η μελέτη- για την οποία οι υπηρεσίες του Υπουργείου διατείνονταν ότι είναι ώριμη- προκειμένου να την υλοποιήσει μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος της. Ο Υπουργός, υποσχέθηκε να εξεταστεί το επίπεδο στο οποίο βρίσκεται η μελέτη και στη συνέχεια να παραδοθεί στην Περιφέρεια.
Για τη σύνδεση Ιόνιας Οδού- Κακαβιά: Όπως δήλωσε ο Περιφερειάρχης: «Με τις υπάρχουσες συνθήκες (όπως ισχύουν μετά το 2015) είναι πολύ δύσκολο να εγκριθεί από την Ε.Ε. η κατασκευή του οδικού άξονα με τετράιχνη διατομή. Εκείνο όμως που μπορεί να γίνει είναι η κατασκευή του μέσω σύμβασης παραχώρησης, με την ευθύνη να αναλαμβάνει η Περιφέρεια. Ο Υπουργός είπε ότι μπορεί να μας διαθέσει από το τομεακό του Υπουργείου για το 2021-2027 50 εκ. ευρώ/ ετησίως για δύο χρόνια, εφόσον πάρει και την ευρωπαϊκή έγκριση. Θα πρέπει όμως να βάλουμε και εμείς από το δικό μας συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα 50 εκ. ευρώ και μετά με τη μέθοδο της παραχώρησης αν μπορέσουμε να φτιάξουμε όλο το δρόμο μέχρι την Κακαβιά. Απαντήσαμε πως θα εξετάσουμε το θέμα με τον τεχνικό σύμβουλο και την παραχωρησιούχο της Ιόνιας Οδού και θα απαντήσουμε οριστικά».
«Από την όλη συζήτηση – συνέχισε- κατάλαβα πως αν δεν ακροβατήσουμε, δεν υπάρχει καμία περίπτωση αυτό το τμήμα να κατασκευαστεί στην επόμενο προγραμματική περίοδο με τέσσερις (δύο +δύο) λωρίδες. Αν μπούμε σε αυτή τη διαδικασία χρειάζεται να γίνουν νέες μελέτες για την κυκλοφοριακή κίνηση, λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι σιγά- σιγά το δίκτυο μέχρι την Τεργέστη γίνεται. Και θα απαιτήσουμε ποσά έξω από τα συγχρηματοδοτούμενα που έχει είτε το τομεακό του Υπουργείου είτε το δικό μας στο 2021-2027».
ΕΛΕΝΑ ΣΤΑΜΟΥ