Σε τίποτα σχεδόν… δε συμφωνούν οι περισσότεροι πρυτάνεις των πανεπιστημίων της χώρας με το νέο σχέδιο νόμου της Κυβέρνησης.
Αυτοδιοίκητο, οικονομικά αλλά και αστυνόμευση των πανεπιστημιακών χώρων είναι τα μεγαλύτερα «αγκάθια».
Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Τριαντάφυλλος Αλμπάνης, στο περιθώριο των δηλώσεών του για το συνέδριο που διεξάγεται στα Γιάννενα για τα φυτοφάρμακα, ρωτήθηκε για τις τελευταίες εξελίξεις για να πει ότι «Η Πολιτεία δεν πρέπει να αποποιηθεί των ευθυνών της και των οικονομικών υποχρεώσεών της προς το δημόσιο Πανεπιστήμιο, αλλά, αντίθετα, να εγγυηθεί το δικαίωμα των φοιτητών και φοιτητριών στην εκπαίδευση». Μάλιστα, επεσήμανε ότι οι αλλαγές αυτές που προωθεί η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας θα αλλάξουν εντελώς όλα όσα γνωρίζουμε για την δημόσια πανεπιστημιακή εκπαίδευση.
Ο κ. Αλμπάνης επανέλαβε ότι οι αλλαγές αυτές είναι τέτοιες που υποβαθμίζουν τον ρόλο των δημόσιων πανεπιστημίων. Πρόσφατα στην απόφαση της Συγκλήτου είχε επισημανθεί ότι το σχέδιο αποδεικνύεται «μοναδικά συγκεντρωτικό» στο διεθνές ακαδημαϊκό γίγνεσθαι.
Ουσιαστικά, ο πρύτανης προέταξε τρία συγκεκριμένα πράγματα που έχουν να κάνουν με την διοίκηση, την ποιότητα των σπουδών αλλά και την αστυνόμευση.
Αναλυτικότερα όπως υπογράμμισε εμφαντικά σχεδόν όλες οι διαδικασίες ανάδειξης των οργάνων διοίκησης με εκλογές καταργούνται, περιστέλλεται η δημοκρατική λειτουργία των Πανεπιστημίων, καλλιεργείται η συναλλαγή στον τρόπο εκλογής των εξωτερικών μελών του Συμβουλίου Διοίκησης και στην επιλογή του Πρύτανη και Κοσμητόρων· και αίρεται η νομιμοποίηση των μονοπρόσωπων οργάνων από την ακαδημαϊκή κοινότητα. Ταυτόχρονα, συγκεντρώνονται σημαντικότατες αρμοδιότητες στο Συμβούλιο Διοίκησης εις βάρος της Συγκλήτου, με αποτέλεσμα το Πανεπιστήμιο να λειτουργεί πλέον ερήμην της ακαδημαϊκής κοινότητας.
Η απελευθέρωση των αμοιβών των ΔΕΠ από τη συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα και άλλα έργα, σε συνδυασμό με την αύξηση των ημερών απουσίας από 60 σε 100 ημέρες από τις υποχρεώσεις στο πανεπιστήμιο (1/3 του χρόνου), θα καταστήσει το εκπαιδευτικό έργο στα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών πάρεργο και θα υποβαθμίσει την ποιότητα των σπουδών.
Σε όλα τα παραπάνω, ο κ. Αλμπάνης πρόσθεσε και την υποβάθμιση των Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των ιδιωτικών Κολλεγίων, τη μείωση των εισακτέων στα Τμήματα και την εφαρμογή της ΕΒΕ, δείχνοντας έτσι αφενός την αντίθεση και αφετέρου την αγωνία των πρυτάνεων για την επόμενη μέρα στα Πανεπιστήμια εάν το σχέδιο αποτελέσει νόμο του κράτους.
ΕΛΕΝΑ ΣΤΑΜΟΥ