Αυστηρές εντολές προς όλες τις δασικές υπηρεσίες της χώρας απέστειλε προ ημερών ο Γενικός Γραμματέας Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος
Αυστηρές εντολές προς όλες τις δασικές υπηρεσίες της χώρας απέστειλε προ ημερών ο Γενικός Γραμματέας Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), Στάθης Σταθόπουλος ώστε εκτάσεις που έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες, αλλά στους κυρωμένους (μερικώς ή ολικώς) δασικούς χάρτες εμφανίζονται να μην έχουν δασικό χαρακτήρα, να εξαιρούνται υποχρεωτικά από την αναδάσωση.
Ουσιαστικά ο Γενικός Γραμματέας ζητά την εφαρμογή της νομοθεσίας (άρθρο 74 ν. 4986/2022) που είχε ψηφιστεί πριν έναν χρόνο, αλλά δεν εφαρμόζεται, με τους ιδιοκτήτες των επίμαχων ακινήτων να μην μπορούν να αξιοποιήσουν την περιουσία τους. Η σχετική ρύθμιση αρχικά είχε εισαχθεί ως τροπολογία τον Αύγουστο του 2022 στο νομοσχέδιο για τον εθνικό κλιματικό νόμο αλλά τελικά δεν περιελήφθη στο τελικό κείμενο, καθώς υπήρξαν αντιδράσεις. Έτσι, το ΥΠΕΝ επανέφερε τη διάταξη τον Οκτώβριο του 2022 στο νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944, οπότε και ψηφίστηκε.
Ιδιοκτησίες
Η κύρια στόχευση του υπουργείου αφορά στο ξεμπλοκάρισμα πλήθους ιδιοκτησιών οι οποίες, όπως έχει προκύψει από τους κυρωμένους δασικούς χάρτες, δεν μπορεί να διακριβωθεί ότι υπήρξαν ποτέ δασικές και έχουν, εν τούτοις, κηρυχθεί αναδασωτέες. Το πρόβλημα έχει προκύψει διότι συχνά, έπειτα από πυρκαγιές ή για λόγους προστασίας του οικοσυστήματος, κηρύσσεται αναδασωτέα μια ευρύτερη περιοχή που, από λάθος της διοίκησης, ενδέχεται να περιλαμβάνει και μη δασικές εκτάσεις.
Οι συγκεκριμένες ιδιοκτησίες λόγω του αναδασωτέου χαρακτήρα, αφενός δεν μπορούν να αξιοποιηθούν από τους ιδιοκτήτες τους και αφετέρου σε όσες υπάρχουν κατοικίες και κτίσματα έχουν εκδοθεί πρωτόκολλα κατεδαφίσεως. Πρόθεση του ΥΠΕΝ είναι να αποφορτίσει τη διοίκηση από τον έλεγχο πληθώρας μεμονωμένων αιτημάτων άρσης αναδάσωσης, καθώς και από τη διαρκή διόρθωση των δασικών χαρτών που ανακύπτει μετά την εξέτασή τους. Μάλιστα, σύμφωνα με τη νομοθεσία, για τις συγκεκριμένες εκτάσεις _ αφού δεν υπάγονται στις προστατευτικές διατάξεις της δασικής νομοθεσίας _ το Δημόσιο δεν προβάλλει δικαιώματα κυριότητας επ’ αυτών.
Στην πρόσφατη εγκύκλιο του κ. Σταθόπουλου προς τις Δασικές Υπηρεσίες επισημαίνεται η πρόβλεψη της νομοθεσίας για τους ιδιοκτήτες η οποία αφορά στη δυνατότητα αμφισβήτησης ενώπιον των Επιτροπών Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠΕΑ) του δασικού χαρακτήρα εκτάσεων κηρυγμένων ως αναδασωτέων, «εξεταζομένης της τυχόν κήρυξης συγκεκριμένης έκτασης ως αναδασωτέας κατά πλάνη περί τα πράγματα ως προς το δασικό χαρακτήρα αυτής».
Δασικές εκτάσεις
Έτσι, στις περιπτώσεις που οι αποφάσεις των ΕΠΕΑ εξαιρούν την υπαγωγή εκτάσεων στον δασικό χάρτη ως δάση ή δασικές, αυτές πρέπει να γνωστοποιούνται στον αρμόδιο Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης για την ανάκληση της απόφασης αναδάσωσης για πραγματική αιτία, «ήτοι λόγω έκδοσης αυτής κατά πλάνη περί τα πράγματα ως προς το δασικό χαρακτήρα της υπόψη έκτασης», όπως επισημαίνεται στην εγκύκλιο του ΥΠΕΝ.
Επιπλέον, ο κ. Σταθόπουλος υπογραμμίζει τη νομοθετική πρόβλεψη για άμεση συμπερίληψη αυτών των περιπτώσεων στον κυρωμένο δασικό χάρτη, «ώστε να αποφεύγεται η αντίφαση της διατήρησης της αναδασωτέας ιδιότητας εκτάσεων, των οποίων ο μη δασικός χαρακτήρας οριστικοποιείται στο διορθωμένο με βάση τις αποφάσεις των ΕΠΕΑ και κυρωμένο δασικό χάρτη και οι οποίες προβλέπουν την υποχρεωτική ανάκληση ως εκδοθεισών κατά πλάνη περί τα πράγματα αποφάσεων αναδάσωσης εκτάσεων, που στον κυρωμένο δασικό χάρτη εμφαίνονται ως αγροτικές και δεν έχουν έως σήμερα ανακληθεί».