Μια διαφορετική χρονιά έκλεισε φέτος για το τμήμα Εκπαιδευτικών Δράσεων και Προγραμμάτων της «Βιβλιοθήκης Γνώσης & Συναισθήματος», της Ζωσιμαίας Βιβλιοθήκης για το σχολικό έτος 2019/20.
Το Βιβλιοαυτοκίνητο ταξίδεψε και φέτος σε 212 σχολικές τάξεις των Ιωαννίνων, των περιχώρων και όλης της Περιφέρειας Ηπείρου, με «κυβερνήτη» τον κ. Γιώργο Λάϊο και την υπεύθυνη εκπαιδευτικό κ. Αρετή Λαγού. 3.940 παιδιά συμμετείχαν στις δράσεις, οι οποίες διακόπηκαν λόγω των μέτρων πρόληψης κατά της Covid-19, τον Μάρτιο, ενώ οι υπόλοιπες, περίπου 2.000, προγραμματισμένες επισκέψεις δεν πραγματοποιήθηκαν τελικά, για τον ίδιο λόγο.
Η ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας εναρμονίστηκε άριστα με την έκφραση και ενδυνάμωση των συναισθημάτων των μικρών και μεγαλύτερων φίλων της Βιβλιοθήκης μέσω του νέου προγράμματος «Αν η Αγάπη Δεν είχε λόγια…!». Με αφορμή το παραμύθι «Η αρπαγή της Κότας», της Beatrice Rodriguez, από τις εκδόσεις Ηλίβατον, αντιλήφθηκαν ότι τα πράγματα δεν είναι πάντα όπως φαίνονται και τίποτα δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο. Η αποδοχή της ετερότητας και η αντιμετώπιση της ζωής, με πνεύμα ανοιχτό στο διαφορετικό, έχει κύριο συστατικό την αγάπη. Τα παιδιά έκαναν την προσωπική τους ανάγνωση, μετέφεραν στην ομάδα τις σκέψεις τους και εκφράστηκαν μέσα από τη δραματοποίηση και το μουσικοκινητικό παιχνίδι. Κατέγραψαν τις προσωπικές τους αφηγήσεις σε συνεργασία και δημιούργησαν με εικαστικό τρόπο μία καρδιά, το σύμβολο της αγάπης. Αποτέλεσμα της δράσης είναι μια εκπληκτική σειρά comics που δημιούργησαν οι μαθητές και επιμελήθηκε η εκπαιδευτικός Αρετή Λαγού.
Παράλληλα, συνεχίστηκαν τα σταθερά, γνωστά πλέον προγράμματα, «Γνωριμία με τους 12 θεούς του Ολύμπου – Ο δικός μας Ολύμπος» και «Η ΖΩσιμαία αποκαλύπτεται στα παιδιά». Για το δεύτερο πρόγραμμα, με τη βοήθεια των «έξυπνων γυαλιών» και τη δημιουργία ειδικού προγράμματος «επαυξημένης πραγματικότητας», οι μαθητές περιηγήθηκαν (Virtual Tour 360ο ) σε όλους τους χώρους του σημερινού κτηρίου της Βιβλιοθήκης απομακρυσμένα και γνώρισαν τη Βιβλιοθήκη, τη μακρόχρονη ιστορία της, τις υπηρεσίες της κλπ.
Τα προγράμματα σχεδιάζονται αποκλειστικά από το «Τμήμα Εκπαιδευτικών Δράσεων & Εκδηλώσεων» της Ζωσιμαίας, ακολουθώντας συγκεκριμένους Άξονες και επιταγές, σε διεθνές (UNESCO, IFLA, Λευκή Βίβλος για Βιβλιοθήκες κλπ.) και τοπικό περιβάλλον (Υπουργείο Παιδείας, Ινστιτούτο Εκπ. Πολιτικής κλπ.), ενώ όλα τα έξοδα καλύπτονται αποκλειστικά από ίδιους πόρους του ετήσιου Προϋπολογισμού της Ζωσιμαίας Βιβλιοθήκης.
Οι καλοκαιρινές δράσεις
Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος το καλοκαίρι η Ζωσιμαία είχε προγραμματίσει καλοκαιρινές δράσεις για παιδιά. Δυστυχώς οι οδηγίες που ακολουθούνται από βιβλιοθήκες παγκοσμίως (IFLA) και οι κανόνες τήρησης αποστάσεων σε δημόσιες υπηρεσίες και άλλους χώρους συνάθροισης κοινού στο σύνολο της Επικράτειας, προς περιορισμό της διασποράς του κορωναϊού COVID-19 δεν επιτρέπουν στη βιβλιοθήκη να δεχτεί παιδιά στο χώρο της. Έτσι, ανασχεδιάστηκαν οι δράσεις και με τη βοήθεια της τεχνολογίας, η «Βιβλιοθήκη Γνώσης και Συναισθημάτων» της Ζωσιμαίας Δημόσιας Κεντρικής Ιστορικής Βιβλιοθήκης Ιωαννίνων δημιούργησε για το καλοκαίρι 2020 το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Τι μου λείπει;», διαδικτυακά μέσα από την αξιοποίηση εκπαιδευτικών λογισμικών.
Στο περιβάλλον της ιστοσελίδας της Βιβλιοθήκης, οι μικροί μας φίλοι μπορούν να ακούσουν την αφήγηση του παραμυθιού «Ο μικρός βασιλιάς των λουλουδιών» της Kveta Pacovska και να φτιάξουν παζλ με τους ήρωες του παραμυθιού. Επιμέλεια Εκπαιδευτικοί Αρετή Λαγού και Φοίβη Παπαγεωργίου. Θα ακολουθήσει κουκλοθέατρο, ενώ το εικαστικό εργαστήρι θα γίνει σε απευθείας μετάδοση (live streaming) από το χώρο του παιδικού τμήματος σε ημερομηνίες που θα ανακοινωθούν προσεχώς.
Με αφορμή το παραμύθι και τον ήρωα που «κάτι του λείπει», τα παιδιά μπορούν να ζωγραφίσουν αυτό που τους λείπει και να αφήσουν τη ζωγραφιά τους στη Βιβλιοθήκη ή να τη στείλουν στο e-mail: [email protected])
Παράλληλα, ξεκινά ένας κύκλος αφηγήσεων παραμυθιών για μικρούς και μεγάλους με τίτλο «Όσα τόσα κι αν γενούν, παραμύθια πάντα θ’ αρχινούν». Οι αφηγήσεις θα αναρτώνται στην ιστοσελίδα και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε μορφή βίντεο.