Τετάρτη, 23/05/2018


news menu leftnews menu right
Πρωτοσέλιδο Ήπειρος Πλήγμα η περικοπή πόρων από το Ταμείο Συνοχής
Πλήγμα η περικοπή πόρων από το Ταμείο Συνοχής Εκτύπωση E-mail
Τετάρτη, 09 Μαΐου 2018 19:55

tameio sinoxis9 5 2018

Το ζήτημα τέθηκε επί τάπητος, στην ευρεία σύσκεψη με θέμα, «Πρόσβαση και συνδεσιμότητα μεταφορών», που διεξήχθη στην Άρτα

Πλήγμα για την Ελλάδα και τις φτωχές Περιφέρειές της, αναμένεται να επιφέρει η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μείωση του προϋπολογισμού της Ε.Ε. στο χρονικό διάστημα 2021-2027, με μεγάλες περικοπές και από το Ταμείο Συνοχής κατά 6%.

Η Ελλάδα έχει λάβει το τρίτο υψηλότερο ποσό από καθαρές εισφορές την περίοδο 2014-2016, που ανερχόταν ετησίως, κατά μέσον όρο, σε 4,8 δισ. ευρώ. Τα κονδύλια από το ΕΣΠΑ (διαρθρωτικά ταμεία και Ταμείο Συνοχής) για την περίοδο 2014-2020 ανέρχονται σε 25,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 20,4 δισ. ευρώ αποτελούν αμιγώς κοινοτική χρηματοδότηση. Από αυτά τα χρήματα έχουν χρηματοδοτηθεί, μεταξύ άλλων, υποδομές και μεγάλες οδικές αρτηρίες. Από το 2010 και μετά και την υπαγωγή της χώρας μας σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής, είναι προφανές ότι τα ποσά που διατίθενται ετησίως από το Ταμείο Συνοχής είναι πολύτιμα, όταν κάθε χρόνο ο προϋπολογισμός προβλέπει δαπάνες από 8 έως 10 δισ. ευρώ για το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων, αλλά το ποσό μειώνεται διαρκώς λόγω έλλειψης πόρων.

Το ζήτημα τέθηκε επί τάπητος, στην ευρεία σύσκεψη με θέμα, «Πρόσβαση και συνδεσιμότητα μεταφορών», που διεξήχθη στην Άρτα με αφορμή την επίσκεψη στην περιοχή επταμελούς αντιπροσωπείας της Επιτροπής Μεταφορών και Υποδομών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, με επικεφαλής την πρόεδρο κ. Karima Delli, με τη συμμετοχή των Χρ. Σπίρτζη, Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Ο. Γεροβασίλη, Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Π. Κουρουμπλή, Υπουργού Ναυτιλίας και εκπροσώπων και στελεχών των Περιφερειών Ηπείρου και Πελοποννήσου.

Παράγοντες της κυβέρνησης, κορυφαίοι υπουργοί και παράγοντες της αυτοδιοίκησης διεμήνυσαν πως εάν δεν μπορεί να αποφευχθεί η μείωση του προϋπολογισμού, θα πρέπει να βρεθεί ένα αντίστοιχο μέτρο εξισορρόπησης των απωλειών.

Χαρακτηριστική ήταν η πρόταση που κατατέθηκε από την περιφερειακή αρχή με τον Αλ. Καχριμάνη και τον Β. Ψαθά να τονίζουν πως η Ε.Ε. θα πρέπει ή να κινηθεί προς την κατεύθυνση να μην αποδεχθεί τις μειώσεις για τις πιο αδύναμες οικονομικά χώρες ή να ενισχύσει τις πιο αδύναμες Περιφέρειες, όπως η Ήπειρος.

Η Ευρωπαία Επίτροπος ξεκαθάρισε πως δε γίνεται να υπάρξει Ευρώπη με περιφέρειες δύο ταχυτήτων, από την άλλη όμως μπορούν να βρεθούν αντίμετρα, ώστε οι περιφέρειες που υστερούν, να ενισχυθούν με επιπλέον κονδύλια.

«Ο προϋπολογισμός στον τομέα των μεταφορών δεν πρόκειται να υποστεί καμία μείωση. Επομένως, χρέος δικό μας είναι σε περίπτωση που υπάρξουν περικοπές από το Ταμείο Συνοχής, να στραφούμε σε άλλες πηγές, όπως το πρόγραμμα μεταφορών, για την χρηματοδότηση έργων», τόνισε η κα Ντέλι.

Στην εκδήλωση παρέστησαν, εκπροσωπώντας την κυβέρνηση οι υπουργοί Χρ. Σπίρτζης, Ολ. Γεροβασίλη και Παν. Κουρουμπλής.

Κοινή συνισταμένη των δικών τους τοποθετήσεων και προτάσεων της ελληνικής κυβέρνησης προς την Ε.Ε. ήταν η διαμόρφωση ενός νέου μοντέλου για την υλοποίηση έργων υποδομής, με χαρακτήρα συγχρηματοδότησης, στο οποίο η βιωσιμότητα των τραπεζών, δεν θα αποτελεί το μοναδικό κριτήριο για την σκοπιμότητα χρηματοδότησης και υλοποίησης των έργων.

«Θέλουμε τη θεσμοθέτηση ενός ευρωπαϊκού μοντέλου που θα ενισχύει την κατασκευή εναλλακτικών οδικών δικτύων, τη δωρεάν χρήση των έργων από ειδικές κατηγορίες πολιτών και τον επαναπροσδιορισμό της έννοιας της βιωσιμότητας. Δε γίνεται να συζητάμε μόνο με οικονομικούς δείκτες, αλλά θα πρέπει να συζητάμε για την υγεία, την οδική ασφάλεια και το πως τα έργα βγάζουν από την απομόνωση ολόκληρες περιοχές», τόνισε μεταξύ άλλων ο κ. Σπίρτζης.

Ο υπουργός Ναυτιλίας Παν. Κουρουμπλής αφού ζήτησε να υπάρξει ένα εμπροσθοβαρές πρόγραμμα εδαφικής συνοχής για την ενίσχυση της νησιωτικής Ελλάδας ολοκλήρωσε την ομιλία του λέγοντας πως η Ευρώπη δεν έχει αντιληφθεί ότι η Ελλάδα στο Αιγαίο υπερασπίζεται τα θαλάσσια σύνορά της.

«Εάν η Ευρώπη δεν αντιληφθεί ότι η Ελλάδα σηκώνει ένα δυσανάλογο βάρος εξαιτίας του προσφυγικού και των αλλαγών στη Μέση Ανατολή, τότε η χώρα μας θα συνεχίσει να πληρώνει το κόστος κηρυγμένων και ακήρυχτων πολέμων», σημείωσε ο κ. Κουρουμπλής.

Η Ολ. Γεροβασίλη από την πλευρά της τόνισε πως η κυβέρνηση παραμένει προσηλωμένη στην πρόθεσή της να συνθέσει ένα νέο παραγωγικό μοντέλο δίκαιης ανάπτυξης, που θα στηρίζεται στην ενίσχυση του τουρισμού, της παραγωγής, της εκπαίδευσης και του πολιτισμού.

Τουρισμός και αξιοποίηση των οδικών αξόνων

Από τα Γιάννενα και την Ήπειρο τα μέλη της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού με την πρόεδρό της κα Ντέλι τόνισαν, ότι μία βασική παράμετρος για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, είναι ο τουρισμός και η αξιοποίηση των οδικών αξόνων και των άλλων έργων υποδομής.

«Ο Τουρισμός είναι μία οικονομική ελπίδα για τη συνολική ανάκαμψη της περιοχής και χαιρόμαστε που στην Ήπειρο έχουν προχωρήσει τα έργα σύνδεσης της περιοχής με την Αθήνα. Οι προκλήσεις είναι μπροστά μας και σχετίζονται με την οδική ασφάλεια, την προστασία του περιβάλλοντος και τη μείωση της ηχορύπανσης. Ως Επιτροπή Μεταφορών την επόμενη προγραμματική περίοδο θα επιχειρήσουμε να στηρίξουμε περιοχές όπως η Ήπειρος, ώστε να μην παραμείνουν στην κατηγορία των μειονεκτικών περιφερειών, αλλά ως περιφέρειες – υπόδειγμα για όλη την Ευρώπη», σημείωσε η Ευρωπαία Επίτροπος.

Ο ευρωβουλευτής του Ποταμιού Μιλτιάδης Κύρκος τόνισε από την πλευρά του, ότι οι συνδυασμένες μεταφορές και η προώθηση έργων, όπως ο άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά, και ο Ε65 αποτελούν προτεραιότητες για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το επόμενο διάστημα.

Ο Περιφερειάρχης Αλ. Καχριμάνης είχε την ευκαιρία να συναντηθεί και να συζητήσει με μέλη της Ε.Ε το βράδυ της Δευτέρας για την απόλυτη αναγκαιότητα ενίσχυσης με ευρωπαϊκά κονδύλια της βελτίωσης και των οδικών δικτύων της ενδοχώρας.

Η αντιπροσωπεία της Επιτροπής ενημερώθηκε για τον άξονα της Ιόνιας Οδού από τον γενικό διευθυντή της Νέα Οδός Α.Ε κ. Πενθερουδάκη για την κατασκευή του έργου, αλλά και τα ήδη σημαντικά οφέλη που έχουν προκύψει κατά τη λειτουργία του οδικού άξονα.

 

papastratos300x250