Τετάρτη, 23/05/2018


news menu leftnews menu right
Πρωτοσέλιδο Πολιτισμός Αποτυπώνοντας στα κοσμήματα τη συλλογική αισθητική και την ιστορική μνήμη
Αποτυπώνοντας στα κοσμήματα τη συλλογική αισθητική και την ιστορική μνήμη Εκτύπωση E-mail
Παρασκευή, 27 Απριλίου 2018 13:38

apotiponodas27 4 18

Εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Αργυροτεχνίας, η περιοδεύουσα έκθεση «Οι Αμέτρητες Όψεις του Ωραίου»

Τη συνεχή προσπάθεια του ανθρώπου, στο πέρασμα των αιώνων, να αναζητήσει το Ωραίο και να το εντάξει στην καθημερινότητά του, αποτυπώνοντάς το σε έργα τέχνης, αντικείμενα καλλωπισμού και σκεύη καθημερινής χρήσης, επιδιώκει να καταγράψει η περιοδεύουσα έκθεση «Οι Αμέτρητες Όψεις του Ωραίου» που εγκαινιάστηκε το απόγευμα της Τετάρτης στο Μουσείο Αργυροτεχνίας στα Ιωάννινα.

Πρόκειται για τον δεύτερο σταθμό της περιοδεύουσας έκθεσης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (ΕΑΜ), που παρουσιάζεται σε συνεργασία με το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ).

Η περιοδεύουσα έκθεση ξεκίνησε από τη Σπάρτη και το Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία, καθώς συγκέντρωσε το ενδιαφέρον περίπου 6.500 επισκεπτών. Μετά τα Ιωάννινα, η έκθεση θα μεταφερθεί στο Μουσείο Μαρμαροτεχνίας, στον Πύργο της Τήνου.

Ιδιαίτερη θέση στο Μουσείο Αργυροτεχνίας έχουν τα χρυσά κοσμήματα, κομψοτεχνήματα της αρχαιότητας από τις συλλογές του ΕΑΜ, τα οποία συνδιαλέγονται με ασημένια κοσμήματα και εξαρτήματα ενδυμάτων των νεότερων χρόνων (19ος-20ός αιώνας). Ως προς τα τελευταία, πρόκειται για αντικείμενα που είτε ανήκουν στη συλλογή του Μουσείου Αργυροτεχνίας είτε τα παραχώρησαν στο ΠΙΟΠ, για τις ανάγκες της έκθεσης, το Τμήμα Κληροδοτημάτων του Δήμου Ιωαννιτών, το Δημοτικό Μουσείο Ιωαννίνων, το Μουσείο Αλή Πασά και Επαναστατικής Περιόδου (Συλλογή Φώτη Ραπακούση) και ο ιδιώτης κ. Κωνσταντίνος Ιωαννίδης. Τα περισσότερα από αυτά προέρχονται από τα Ιωάννινα και την ευρύτερη περιοχή της Ηπείρου, ενώ υπάρχουν αντιπροσωπευτικά δείγματα και από άλλες περιοχές της Ελλάδας. Με τεχνικές μορφοποίησης, όπως η σφυρηλάτηση και η χύτευση, και τεχνικές διακόσμησης, όπως η φουσκωτή, το σαβάτι και το σμάλτο, αλλά και με μεικτές τεχνικές, όπως το δημοφιλές φιλιγκράν, οι τεχνίτες αποτυπώνουν στα κοσμήματα τη συλλογική αισθητική, την ιστορική μνήμη, αλλά και την κοινωνική και εθνική ταυτότητα των κατόχων τους. Η ποικιλία τεχνικών κατασκευής και διακόσμησης με τα οποία φιλοτεχνήθηκαν αναδεικνύουν την κληροδοτημένη τεχνογνωσία αλλά και την υψηλή τέχνη και εκλέπτυνση των δημιουργών τους.

Καταλύτης σημαντικών δράσεων το Μουσείο

Στην τελετή των εγκαινίων της έκθεσης παρούσα ήταν η πρόεδρος του ΠΙΟΠ Σοφία Στάικου που αναφέρθηκε στη συνεργασία με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, παράλληλα όμως και στη λειτουργία του Μουσείου Αργυροτεχνίας στα Ιωάννινα.

«Θεωρούμε ότι το Μουσείο είναι ένας καταλύτης σημαντικών δράσεων σε όσους είχαν από την αρχή τη σκέψη τους στραμμένη στην τόνωση της τοπικής οικονομίας.

Πιστεύω, ότι αυτό το έχουμε πετύχει», σημείωσε η κα Στάικου, εκφράζοντας θερμές ευχαριστίες προς το Δήμο Ιωαννιτών για την άριστη συνεργασία.

Ακολούθησε χαιρετισμός εκ μέρους της διευθύντριας του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Μαρίας Λαδογιάννη.

Εκ μέρους του Δήμου Ιωαννιτών, ο αντιδήμαρχος Ν. Γκόλας επανέφερε ένα ζήτημα που έχει διατυπωθεί πολλές φορές στο παρελθόν και σχετίζεται με την τέχνη της αργυροχοΐας στα Γιάννενα.

«Για εμάς η αργυροτεχνία δεν είναι μόνο παρελθόν, αλλά είναι και μέλλον. Απαιτείται όμως κατάρτιση στην τέχνη και στο σύγχρονο ντιζάιν. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο επιζητούμε την ίδρυση μίας σχολής αργυροτεχνίας υψηλού επιπέδου, μία πρόκληση που η δημοτική αρχή έχει διάθεση να υποστηρίξει», τόνισε αρχικά.

Ο αντιδήμαρχος ολοκλήρωσε την ομιλία του, καλώντας τους συναρμόδιους φορείς και τις υπηρεσίες να επανεξετάσουν το αίτημα για το άνοιγμα της Νότιας Πύλης του Κάστρου, που παρέχει ευκολότερη και γρηγορότερη πρόσβαση στην ακρόπολη του Ιτς Καλέ.

 

papastratos300x250