Σάββατο, 21/04/2018


news menu leftnews menu right
Τονωτικές «ενέσεις» στις φτωχότερες Περιφέρειες Εκτύπωση E-mail
Πέμπτη, 15 Μαρτίου 2018 14:47

eneseis15 3 18

Συνέχιση της στήριξής τους, αποφάσισε η Κομισιόν – Και η Ήπειρος στη λίστα με αυτές που υστερούν και δεν κατάφεραν να «ανανήψουν» λόγω κρίσης

Βίκυ Κώστα

Τις τονωτικές «ενέσεις» στις φτωχότερες Περιφέρειες της Ευρώπης, μεταξύ των οποίων και η Ήπειρος, θα συνεχίζει η Κομισιόν.

Οι Eυρωβουλευτές υπογράμμισαν με ψήφισμά τους την Τρίτη, ότι τα έργα που στηρίζουν τη συνοχή μεταξύ των Περιφερειών της ΕΕ πρέπει να παραμείνουν στο επίκεντρο των επενδυτικών της πολιτικών, παρά τις δημοσιονομικές πιέσεις στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό. To ψήφισμα εγκρίθηκε από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που συνέρχεται στο Στρασβούργο, με 488 ψήφους υπέρ, 90 κατά και 114 αποχές.

Στο ψήφισμα αναφέρεται πως οι «αρνητικές επιπτώσεις της οικονομικής και χρηματοπιστωτικής κρίσης», ειδικά για τις περιοχές με χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, μείωσαν τα περιθώρια των δημοσιονομικών πολιτικών, οδηγώντας σε περικοπές των δημόσιων επενδύσεων.

Πέρα από την επαρκή χρηματοδότηση των έργων, οι Περιφέρειες αυτές χρειάζονται προσαρμοσμένες στρατηγικές που θα μειώσουν τις ανισότητες με τις λοιπές ευρωπαϊκές και θα προσφέρουν δυναμικές προοπτικές στους πληθυσμούς τους.

Πιο αναλυτικά οι Ευρωβουλευτές ζητούν τα εξής για τις Περιφέρεις που παρουσιάζουν χαμηλό εισόδημα ή/και χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, όπως η Ήπειρος:

- προσδιορισμό τους σε επίπεδο NUTS III και καλύτερη στοχοθέτηση της χρηματοδότησής τους

- ενίσχυση της εκπαίδευσης και κατάρτισης για να μειωθεί η ανεργία και να βοηθηθούν οι νέοι να παραμείνουν στις περιοχές αυτές

- εξασφάλιση ευκολότερης πρόσβασης των επιχειρήσεων σε πιστώσεις

- βελτίωση της ποιότητας της διοίκησης και των θεσμικών οργάνων τους

- στήριξη των παραγωγικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, συμπεριλαμβανομένου του βιώσιμου τουρισμού, της κυκλικής οικονομίας και της γεωργίας.

Τα στοιχεία

Δεν είναι τυχαίο, ότι περίπου ένας στους έξι κατοίκους της ΕΕ ζει σε μια περιφέρεια που παρουσιάζει χαμηλή ανάπτυξη ή/και χαμηλό εισόδημα (83 εκατομμύρια κάτοικοι), εκ των οποίων τα 32 εκατομμύρια ζουν σε περιοχές με χαμηλό εισόδημα και τα 51 εκατομμύρια σε περιοχές με χαμηλή ανάπτυξη.

Στη λίστα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με τις Περιφέρειες που υστερούν, καθώς έχουν χαμηλή ανάπτυξη, βρίσκεται η Ήπειρος, αλλά και 10 ακόμη Περιφέρειες της Ελλάδας, από τις 13 συνολικά.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, το ΑΕΠ στην Ήπειρο, κατρακύλησε στο 48% του μέσου κοινοτικού όρου, επιβεβαιώνοντας, ότι παρά τις προσπάθειες που γίνονται από τους τοπικούς φορείς, η ύφεση που βιώνει η ελληνική οικονομία, δεν μπορεί να αφήσει ανεπηρέαστους τους πολίτες στην καθημερινότητά τους, οι οποίοι βλέπουν την αγοραστική τους δύναμη, να συρρικνώνεται χρόνο με το χρόνο.

Από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία, τα οποία αφορούν και στην Ήπειρο, είναι το υψηλό επίπεδο των σπουδαστών των ελληνικών Πανεπιστημίων, οι οποίοι όμως δεν απορροφώνται από την αγορά εργασίας.

Όπως σημειώνεται στην έκθεση, η σημασία της έρευνας για την περιφερειακή οικονομία είναι ασαφής.

«Η αποτελεσματική αλληλεπίδραση, μεταξύ των Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και του παραγωγικού τομέα, βρίσκεται στο επίκεντρο της ανταγωνιστικότητας σε μια οικονομία που βασίζεται στη γνώση.

Σε ελληνικές και ισπανικές Περιφέρειες, και Περιφέρειες που υστερούν, (Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, Δυτική Ελλάδα, Ήπειρος, Ανδαλουσία) οι υψηλές επιδόσεις στα Πανεπιστήμια δεν συνάδουν με την αποτελεσματικότητα της αγοράς εργασίας, καθώς και ο δείκτης της περιφερειακής ανταγωνιστικότητας, δείχνει μια αναντιστοιχία μεταξύ των περιφερειακών Πανεπιστημιακών επιδόσεων και των αναγκών της περιφερειακής οικονομίας.

Η εξήγηση μπορεί να είναι διττή: Πρώτον, ότι τα Περιφερειακή Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης συμπεριφέρονται ως ‘γυάλινοι πύργοι’: που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας και δεν διεξάγουν έρευνα για την περιφερειακή επιχειρηματική κοινότητα. Το δεύτερο, είναι ότι η αγορά εργασίας δεν έχει την ικανότητα να απορροφά τη γνώση που παράγεται από Πανεπιστήμια. Σε κάθε περίπτωση δεν μπορούν ούτε να αυξηθούν τα επίπεδα απασχόλησης, ούτε της παραγωγικότητας της εργασίας και κατά συνέπεια να επέλθει ανάπτυξη», τονίζεται χαρακτηριστικά.

Πολιτική συνοχής

Η εισηγήτρια Michela GIUFFRIDA (S&D, IT), δήλωσε, μεταξύ άλλων: «Νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίσουμε το ζωτικό ρόλο που διαδραματίζει η πολιτική συνοχής στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Οι συγκεκριμένες περιφέρειες βρίσκονται σε μειονεκτική θέση και η στήριξή τους αποτελεί προτεραιότητα για την Ευρωπαϊκή Ένωση».

Oι προτάσεις για τα «κόκκινα» δάνεια

Προτάσεις για την αποτελεσματικότερη μείωση των «κόκκινων δανείων» στην ΕΕ κατέθεσε την Τετάρτη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ, από τα στοιχεία που παραθέτει, επιβεβαιώνεται ότι το πρόβλημα είναι οξύτερο στην Ελλάδα, την Κύπρο και την Πορτογαλία.

«H Ελλάδα εμφανίζει μακράν το υψηλότερο ποσοστό μη εξυπηρετούμενων δανείων, 46,7% κατά το τρίτο τρίμηνο του 2017» υπογράμμισε ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής Βάλντις Ντομπρόφσκις. Όσον αφορά στους παράγοντες, που οδήγησαν σε αυτό εξήγησε: «Η Ελλάδα πέρασε την πιο βαθιά και μακρά κρίση από όλα τα άλλα κράτη-μέλη...Οι προτάσεις που καταθέσαμε σήμερα αφορούν και την Ελλάδα, κυρίως σε ό,τι αφορά την εξωδικαστική αναγκαστική εκτέλεση εξασφαλίσεων δανείων και τις λεγόμενες προτάσεις δεύτερης ευκαιρίας για την αναδιάρθρωση επιχειρηματικών δανείων».

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής, τα «κόκκινα» δάνεια στην Ελλάδα μειώθηκαν τον τελευταίο χρόνο από 47,4% το τρίτο τρίμηνο του 2016 σε 46,7% το τρίτο τρίμηνο του 2017. Η μεγαλύτερη πτώση των μη εξυπηρετούμενων δανείων κατεγράφη στην Ιταλία (24,9%) και στη Σλοβενία (24,8%).

Η δέσμη μέτρων, που παρουσίασε η Επιτροπή, ορίζει μια ολοκληρωμένη προσέγγιση με μείγμα συμπληρωματικών δράσεων πολιτικής σε τέσσερις βασικούς τομείς:

α) διασφάλιση της δέσμευσης κεφαλαίων από τις τράπεζες για την κάλυψη των κινδύνων που συνδέονται με δάνεια που θα εκδοθούν στο μέλλον και ενδέχεται να μην εξυπηρετηθούν

β) ενθάρρυνση της ανάπτυξης δευτερογενών αγορών στις οποίες οι τράπεζες μπορούν να πωλούν τα NPL τους σε διαχειριστές πιστώσεων και επενδυτές

γ)διευκόλυνση της είσπραξης οφειλών, συμπληρωματικά προς την πρόταση για την αφερεγγυότητα και την αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων που υποβλήθηκε τον Νοέμβριο του 2016 και

δ) παροχή βοήθειας για την αναδιάρθρωση των τραπεζών στα κράτη μέλη που το επιθυμούν, μέσω της παροχής μη δεσμευτικών κατευθυντήριων γραμμών —ενός σχεδίου στρατηγικής— για την ίδρυση εταιρειών διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων (AMCs) ή για τη θέσπιση άλλων μέτρων για τη διαχείριση των NPL.

Όσον αφορά στον πρώτο τομέα, η τροποποίηση του κανονισμού για τις κεφαλαιακές απαιτήσεις θεσπίζει κοινά ελάχιστα επίπεδα κάλυψης για πρόσφατα χορηγηθέντα δάνεια που καθίστανται μη εξυπηρετούμενα. Σε περίπτωση που μια τράπεζα δεν πληροί το εφαρμοστέο ελάχιστο επίπεδο, θα εφαρμόζονται αφαιρέσεις από τα ίδια κεφάλαιά της. Το μέτρο αντιμετωπίζει τον κίνδυνο ανεπάρκειας κεφαλαίων για την κάλυψη ζημιών από μελλοντικά NPL και αποτρέπει τη συσσώρευσή τους.

 

papastratos300x250