Παρασκευή, 20/04/2018


news menu leftnews menu right
Πρωτοσέλιδο Ελλάδα ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ - Μετά από μήνες… κερδίζουν έδαφος
ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ - Μετά από μήνες… κερδίζουν έδαφος Εκτύπωση E-mail
Πέμπτη, 08 Φεβρουαρίου 2018 18:02

super market8 2 18

Ενισχύεται μετά από καιρό ο τζίρος στο λιανεμπόριο

Η σταδιακή ενεργοποίηση του πρώην δικτύου της «Μαρινόπουλος», η επιστροφή καταναλωτών από τα εξειδικευμένα καταστήματα τροφίμων στα οποία είχαν στραφεί σε σημαντικό βαθμό μετά την κατάρρευση της «Μαρινόπουλος», αλλά και η σχετική σταθεροποίηση που παρατηρείται στην ελληνική οικονομία τους τελευταίους μήνες, ενίσχυσαν για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια τον τζίρο των σούπερ μάρκετ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 2,3% το 2017, σε σύγκριση με το 2016.

Μάλιστα, από τα στοιχεία προκύπτει ότι η αύξηση του τζίρου θα ήταν μεγαλύτερη εάν τα σούπερ μάρκετ δεν προχωρούσαν σε εκτεταμένες προσφορές, στο πλαίσιο του έντονου ανταγωνισμού που χαρακτηρίζει πλέον τον εν λόγω κλάδο και οδηγεί σε συνολικότερη πτώση του επιπέδου τιμών και, φυσικά, και των περιθωρίων κέρδους λιανεμπόρων και προμηθευτών. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ανάλυση της IRI, ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε με μεγαλύτερο ρυθμό από αυτόν της αξίας πωλήσεων, κατά 3,4%, όμως οι τιμές ανά μονάδα υποχώρησαν σε ετήσια βάση κατά 1,1%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε βάθος εξαετίας αυτή είναι η πρώτη φορά που ο τζίρος των σούπερ μάρκετ εμφανίζει θετικό πρόσημο για το σύνολο μιας χρονιάς. Το 2016 καταγράφηκε πτώση σε σύγκριση με το 2015 κατά 6,5%, το 2015 η μείωση σε σύγκριση με το 2014 ήταν 2,1%, το 2014 η κάμψη των πωλήσεων είχε περιορισθεί κατά 1,4%, το 2013 ο τζίρος υποχώρησε σε σύγκριση με το 2012 κατά 3,5%, ενώ το 2012 η μείωση ήταν της τάξεως του 3,4% σε σχέση με πριν από έναν χρόνο.

Η βελτίωση των αποτελεσμάτων του κλάδου συνολικά, αλλά την ίδια ώρα, όμως, η καταλυτική επίδραση των προσφορών στον περιορισμό της περαιτέρω ενίσχυσης του τζίρου, είναι ακόμη πιο ευδιάκριτη στα επιμέρους στοιχεία για την εξέλιξη των πωλήσεων στις βασικές κατηγορίες προϊόντων.

Σε σύνολο 11 κατηγοριών, μείωση της αξίας πωλήσεων καταγράφουν μόλις τρεις. Πρόκειται για την κατηγορία των απορρυπαντικών και καθαριστικών (-1,3% σε σύγκριση με το 2016), των ειδών προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς (επίσης μείωση 1,3%) και των ειδών προσωπικής υγιεινής (-1,2%).

Ο όγκος πωλήσεων αυτών των κατηγοριών αυξήθηκε το 2017, σε σύγκριση με το 2016, κατά 0,9%, 2,2% και 2,4%, αντιστοίχως. Η διαφορά αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι πρόκειται για τρεις κατηγορίες όπου πραγματοποιούνται μεγάλες σε έκπτωση και χρονική διάρκεια προσφορές σχεδόν στο σύνολο των ειδών.

Σε ό,τι αφορά τον όγκο πωλήσεων, καταγράφεται αύξηση το 2017 σε σύγκριση με το 2016 σε 10 από τις 11 βασικές κατηγορίες προϊόντων, η οποία κυμαίνεται, αναλόγως της κατηγορίας, από 0,5% έως 11,8%. Αξίζει να σημειωθεί ότι αύξηση τόσο της αξίας όσο και του όγκου πωλήσεων καταγράφεται έπειτα από αρκετό καιρό στα γαλακτοκομικά, 0,6% και 1%, αντιστοίχως. Η μοναδική κατηγορία στην οποία παρατηρείται μείωση του όγκου πωλήσεων, κατά 0,9% σε ετήσια βάση, είναι τα αλκοολούχα ποτά.

Μερίδιο εξακολουθούν να χάνουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τάση που παρατηρείται από το 2015. Ειδικότερα, το 2017 το μερίδιό τους υποχώρησε σε 16,3% από 16,5% το 2016 και 18% το 2015. Ωστόσο, ο τζίρος τους αυξήθηκε κατά 0,7% το 2017 σε σύγκριση με το 2016, ακολουθώντας τη γενικότερη ενίσχυση του τζίρου των σούπερ μάρκετ.

Λιγότερες οι πλαστικές σακούλες

Εξάλλου, πολύ μεγάλη μείωση της χρήσης πλαστικής σακούλας στα σουπερμάρκετ τον πρώτο μήνα εφαρμογής της νέας σχετικής νομοθεσίας, διαπιστώνει το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών).

Τα στοιχεία καταγράφουν αύξηση στις πωλήσεις τσαντών πολλαπλών χρήσεων άνω του 5.000%. Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, πρακτικά αυτή η αύξηση εκτιμάται ότι σημαίνει περίπου 2,5-3 εκατ. νέες τσάντες πολλαπλών χρήσεων στην αγορά και πάνω από 2 στα 3 νοικοκυριά να επιλέγουν αυτή τη λύση για τις αγορές του, έναντι της πληρωμής για πλαστική σακούλα μίας χρήσης.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, σε σχέση με το κανάλι των σουπερμάρκετ, η εφαρμογή του μέτρου ήταν αυστηρή και καθολική. Τα στοιχεία καταγράφουν τον Ιανουάριο 2018 μία μείωση 75%-80% στη χρήση της πλαστικής σακούλας ελαφρού βάρους σε σχέση με τον Ιανουάριο 2017.

Όσον αφορά στα λοιπά κανάλια εμπορίου-εστίασης καταγράφεται εκτεταμένη εφαρμογή του μέτρου, αλλά με διαφοροποιήσεις ανάλογα με τον κλάδο και την περιοχή. Διαπιστώνεται εκτεταμένη εφαρμογή στο λιανεμπόριο τροφίμων (π.χ. αρτοποιία, κρεοπωλεία) και ειδικά στις οργανωμένες αλυσίδες καταστημάτων.

Σε άλλους κλάδους (π.χ. είδη ένδυσης) διαπιστώνεται κατάργηση και αντικατάσταση της πλαστικής σακούλας από άλλου τύπου σακούλες όπως χάρτινες. Μικρή είναι η εφαρμογή του μέτρου στον κλάδο της εστίασης με εξαίρεση τις οργανωμένες αλυσίδες εστίασης ενώ μεγαλύτερη είναι η εφαρμογή του μέτρου στα αστικά κέντρα συγκριτικά με την επαρχία.

Με βάση τα παραπάνω εκτιμάται ότι η ποσοστιαία μείωση στη χρήση πλαστικής σακούλας στα κανάλια του λιανεμπορίου είναι μικρότερη αυτής στα σουπερμάρκετ με δεδομένο μάλιστα ότι η νομοθεσία εξαιρεί από την επιβολή περιβαλλοντικού τέλους τις λαϊκές αγορές και τα περίπτερα.

Έτσι εκτιμάται ότι η συνολική μείωση στην πλαστικής σακούλας τον Ιανουάριο 2018 σε σχέση με τον Ιανουάριο 2017 είναι μικρότερη αυτής του καναλιού των σουπερμάρκετ και είναι της τάξης 65%-70%.

Σύμφωνα με τις μετρήσεις του ΙΕΛΚΑ ακόμα και στο βέλτιστο σενάριο της 70% μείωσης οδηγεί σε κατανάλωση περίπου 110 σακούλες ανά κάτοικο ανά έτος.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, αν και η μείωση αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική δεν αξιολογείται ως επαρκής καθώς υπάρχουν σημαντικά περιθώρια για περεταίρω μείωση της πλαστικής σακούλας και μεγαλύτερο περιορισμό της ρύπανσης στο περιβάλλον.

Επίσης, έχει καταγραφεί σε άλλες χώρες που εφάρμοσαν αντίστοιχα μέτρα (όπως π.χ. το Ηνωμένο Βασίλειο), ότι η αποδοτικότητα της επιβολής τέλους στην πλαστική σακούλα ναι μεν επιτυγχάνει άμεση και μεγάλη μείωση, αλλά φθίνει όσο περνάει ο χρόνος. Παράλληλα, δεν επιτυγχάνεται ακόμα ο στόχος που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση για 90 λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς κατά κεφαλήν το αργότερο στις 31 Δεκεμβρίου 2019.

Συγκεκριμένα εκτιμάται σύμφωνα με τις μετρήσεις του ΙΕΛΚΑ ότι η μείωση του 70% που καταγράφεται οδηγεί σε κατανάλωση περίπου 110 σακούλες ανά κάτοικο ανά έτος, πάνω δηλαδή από τον στόχο (πρακτικά χρειάζεται η συνολική ετήσια μείωση να ξεπεράσει το 75-80%).

Το ΙΕΛΚΑ εκτιμά ότι θα να συνεχιστεί από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς η ενημέρωση των καταναλωτών. Στο πλαίσιο αυτό, το ΙΕΛΚΑ θα συνεχίσει να συντονίζει ενημερωτικές ενέργειες στο πλαίσιο των δράσεων του «Νοιαζόμαστε Σήμερα – Ζούμε Καλύτερα Αύριο» το οποίο στηρίζεται από μεγάλες αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου με στόχους.

 

papastratos300x250