Τετάρτη, 25/04/2018


news menu leftnews menu right
Πρωτοσέλιδο Ήπειρος Προς παραχώρηση η κρουαζιέρα στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας (;)
Προς παραχώρηση η κρουαζιέρα στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας (;) Εκτύπωση E-mail
Τετάρτη, 10 Ιανουαρίου 2018 13:36

igouyme10 1 18

Ψηλά στη λίστα της αξιοποίησης, καθώς θεωρείται ιδιαιτέρως ελκυστικό - Έρχεται στην Ήπειρο το ΤΑΙΠΕΔ, για επαφές

Bίκυ Κώστα

Ψηλά στη λίστα της αξιοποίησης βρίσκεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το οποίο θεωρείται ιδιαιτέρως ελκυστικό, καθώς σε αυτό καταλήγει η Εγνατία Οδός.

Το Ηπειρωτικό λιμάνι, μαζί με εννέα ακόμη που βρίσκονται υπό την διαχείριση του ΤΑΙΠΕΔ παίρνουν σειρά μετά από την πώληση του Οργανισμών Λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης.

Στα γραφεία του Ταμείου βρίσκεται έτοιμη ειδική μελέτη για τις δυνατότητες αξιοποίησης τους και το πρόγραμμα αναμένεται να ξεκινήσει από τα λιμάνια της Αττικής (Λαύριο, Ελευσίνα και Ραφήνα) καθώς όπως εκτιμάται η αύξηση των εργασιών στον Πειραιά θα ανεβάσει την κίνηση και στο υπόλοιπο Αττικό Λιμενικό Σύστημα.

Για την αξιοποίηση των εν λόγω λιμένων (Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας) με τη διαδικασία των παραχωρήσεων, ενημερώθηκε την Τρίτη από την διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας.

Υποστηρίζοντας την περαιτέρω αναπτυξιακή πορεία των 10 Οργανισμών Λιμένων, το ΤΑΙΠΕΔ ανέθεσε σε ανεξάρτητους συμβούλους την εκπόνηση μελέτης για τις δυνατότητες αξιοποίησης τους. Σκοπός της, ήταν να διερευνηθούν και να αναδειχθούν οι δυνατότητες κάθε ενός Οργανισμού Λιμένα, ώστε το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου, να αποφασίσει την στρατηγική και τα επόμενα βήματα ως προς την αξιοποίησή τους.

Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ θα επικοινωνήσει το επόμενο διάστημα τα ευρήματα της μελέτης σε καθένα από τα λιμάνια ξεχωριστά, ενώ θα συνεχιστεί ο κύκλος επαφών και επισκέψεων, με την Ηγουμενίτσα και την Κέρκυρα να είναι οι επόμενοι σταθμοί.

Το σχέδιο αξιοποίησης

Για το «δικό μας» λιμάνι, παρόλο που η κυβέρνηση φαίνεται να καλοέβλεπε την πρόταση για παραχώρηση του συνόλου των δραστηριοτήτων σε ιδιώτη μέσω μακροχρόνιας σύμβασης, πλέον, πιθανότατα εξετάζεται η παραχώρηση μόνο του λιμένα κρουαζιέρας, ενώ το ίδιο σχέδιο προωθείται για τα λιμάνια Κέρκυρας, Καβάλας και Λαυρίου.

Στην ενίσχυση του εν λόγω σεναρίου, συμβάλει και η ισχυρή θέση του λιμανιού στον τομέα της κρουαζιέρας. Δεν είναι τυχαίο, ότι το 2017 στο λιμάνι έφτασαν οκτώ κρουαζιερόπλοια μεταφέροντας συνολικά 9.088 τουρίστες.

Εξάλλου, ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής κατά την παρουσίαση της μελέτης, έστειλε μήνυμα ότι οι αξιοποιήσεις των λιμανιών θα γίνονται με παραχωρήσεις επιμέρους δραστηριοτήτων, για να μην δημιουργούνται μονοπωλιακές καταστάσεις και για να γίνονται οι κατάλληλες επενδύσεις με τον καλύτερο τρόπο, από παραχωρησιούχους που έχουν την τεχνογνωσία και τη διάθεση για να αναπτύξουν συγκεκριμένη δραστηριότητα.

Ο υφυπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός ανέφερε το ενδεχόμενο κάποια δραστηριότητα να αναπτυχθεί υπό τον τύπο «ομπρέλας» που θα καλύψει δύο ή περισσότερα γειτονικά λιμάνια που θα παρουσιάζουν το ίδιο ενδιαφέρον (π.χ. κρουαζιέρα).

Επισημάνθηκε ότι υπάρχουν κοινές ενέργειες και δράσεις μεταξύ των Οργανισμών Λιμένων, για την δημιουργία clustering κρουαζιέρας, αλλά και για κοινή κάθοδό τους σε προγράμματα ΕΣΠΑ, με στόχο την απορρόφηση ευρωπαϊκών κονδυλίων.

Ο γενικός γραμματέας Λιμένων Χρήστου Λαμπρίδης τόνισε τις σημαντικές προοπτικές που παρουσιάζουν τα λιμάνια και τα πολύ καλά αποτελέσματα που έχουν φέρει στη διαχείριση των λιμανιών οι νέες διοικήσεις, καθώς και τα πλεονεκτήματα που παρουσιάζει η διαδικασία των παραχωρήσεων, συγκεκριμένων δραστηριοτήτων.

Όπως είπε στόχος των επιμέρους παραχωρήσεων είναι να πραγματοποιηθούν επενδύσεις που θα προσδίδουν σημαντική προστιθέμενη αξία στους λιμένες και που δεν μπορούν να υλοποιηθούν από τους Οργανισμούς, ενώ με αυτόν τον τρόπο δύναται να επιτευχθεί η προσέλκυση μεγαλύτερου αριθμού επενδυτών και αντίστοιχων επενδυτικών κεφαλαίων.

Διαχείριση με κυρίαρχο άξονα τις αναπτυξιακές προοπτικές

Σύμφωνα με πληροφορίες, όπως ειπώθηκε κατά την διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης, έχει επιτευχθεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια εξορθολογισμός των δαπανών και βελτίωση των εσόδων.

Από το 2012 το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 100% των μετοχών των εταιριών οι οποίες έχουν την διαχείριση των λιμένων αυτών μέχρι το 2042. Τα κέρδη των δέκα αυτών λιμένων αυξήθηκαν κατά 20% μέσα στο 2015 και 40% το 2014, ενώ κατά τα δύο αυτά χρόνια απέδωσαν μέρισμα στο Δημόσιο που προσεγγίζει τα 5 εκατομμύρια ευρώ.

Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Άρης Ξενόφος και τα στελέχη του Ταμείου παρουσίασαν την πορεία των 10 λιμανιών, στα οποία το ΤΑΙΠΕΔ είναι ο μοναδικός μέτοχος.

Ειδικότερα, επισημάνθηκε ότι:

- Μετά την έναρξη επίβλεψης των Οργανισμών Λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ, όλοι οι Οργανισμοί παρουσιάζουν κερδοφορία.

- Υπάρχει μηδενικός τραπεζικός δανεισμός και παράλληλη αύξηση τζίρου και κερδών.

- Μηδενική επιχορήγηση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.

- Όλα τα λιμάνια διαθέτουν πενταετές επιχειρησιακό σχέδιο.

- Όλα τα λιμάνια διαθέτουν προϋπολογισμούς που παρακολουθούνται μηνιαίως.

- Είναι σε εξέλιξη η τακτοποίηση χρόνιων θεμάτων μεταξύ Δήμων και Οργανισμών Λιμένων, για τον αποχαρακτηρισμό των Χερσαίων Ζωνών τους.

- Συντονίζονται κοινές ενέργειες και δράσεις μεταξύ των Οργανισμών Λιμένων, για την δημιουργία clustering κρουαζιέρας και την κοινή κάθοδο τους σε προγράμματα ΕΣΠΑ-χρηματοδότησης Ευρωπαϊκών κονδυλίων, με αποτέλεσμα την καλύτερη απορρόφηση τους.

- Βρίσκονται σε εξέλιξη έργα συντήρησης των λιμενικών υποδομών σε όλους τους Οργανισμούς Λιμένων.

Τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, κατά τις ίδιες πηγές, υπογράμμισαν ότι η περαιτέρω ενδυνάμωση και η δυναμική των λιμανιών περιορίζεται από την ανάγκη νέων κεφαλαίων για επενδύσεις και διεύρυνση των υποδομών, ενώ τόνισαν ότι επιπλέον είναι αναγκαία μια διαχείριση με κυρίαρχο άξονα τις αναπτυξιακές προοπτικές του κάθε λιμανιού και των τοπικών κοινωνιών παράλληλα. Αυτή είναι μία στρατηγική προσέγγιση που επικροτείται από όλες τις πλευρές.

Στο ίδιο μήκος κύματος και οι πρόεδροι των Οργανισμών, που  τονίζουν  την σημασία που έχει η σύμπλευση των λιμανιών με τις τοπικές κοινωνίες. Εκφράζουν επίσης την ικανοποίησή τους για την πολιτική του υπουργείου να προχωρήσει η αξιοποίηση των λιμανιών με τη διαδικασία των παραχωρήσεων, ενώ επισημαίνουν την ανάγκη να ξεπεραστούν τα όποια γραφειοκρατικά εμπόδια που συχνά δεν επιτρέπουν στους Οργανισμούς να προχωρήσουν σε έργα ή επενδύσεις με στόχο την ανάπτυξη.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι όσα Λιμάνια δεν ιδιωτικοποιηθούν ή μισθωθούν θα περάσουν στην κυριότητα της ΕΔΗΣ, της εταιρείας συμμετοχών του Υπερταμείου Αποκρατικοποιήσεων.

 

papastratos300x250