Παρασκευή, 19/01/2018


news menu leftnews menu right
Πρωτοσέλιδο Ήπειρος Σκληρή η στάση των Πρυτάνεων, απέναντι στην «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ
Σκληρή η στάση των Πρυτάνεων, απέναντι στην «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ Εκτύπωση E-mail
Παρασκευή, 05 Ιανουαρίου 2018 14:25

pritaneis5 1 17

Καταγγέλλουν ως πρόχειρη τη δραστική αλλαγή στο «χάρτη» της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και αντιδρούν στην μετατροπή των καθηγητών σε πανεπιστημιακούς, χωρίς καμία αξιολόγηση

Βίκυ Κώστα

Την καθολική στάση που αναμένεται να ακολουθήσουν στην επιχειρούμενη «πανεπιστημοποίηση» των ΤΕΙ, η οποία περιλαμβάνει και την «ακαδημαϊκή ολοκλήρωση» των ΑΕΙ της Ηπείρου όπως τη χαρακτηρίζει το υπουργείο, με συμπράξεις, συγχωνεύσεις και στρατηγικές συνεργασίες του ΤΕΙ Ηπείρου με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, αποκάλυψαν κατά τη χθεσινή έκτακτη Σύνοδό τους, οι Πρυτάνεις των Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων.

Λέγοντας «όχι» στην Ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, ουσιαστικά «μπλοκάρουν» κάθε ανάλογη προσπάθεια, επιβεβαιώνοντας τους ισχυρούς προβληματισμούς που εκφράζονται και σε τοπικό επίπεδο, από τη διοίκηση του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Ειδικότερα, σε Ψήφισμά τους, καταγγέλλουν τη δραστική αλλαγή στο «χάρτη» της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης μέσω της συγχώνευσης των ΤΕΙ για τη δημιουργία Πανεπιστημίου, χωρίς μελέτη, ενώ αντιδρούν στην μετατροπή των καθηγητών των ΤΕΙ σε πανεπιστημιακούς χωρίς καμία αξιολόγηση.

Η Σύνοδος των Πρυτάνεων συνήλθε εκτάκτως για να συζητήσει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας, για την Ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και άλλα θέματα και αποφάσισε ότι: «Με την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και την ταυτόχρονη απορρόφηση από αυτό των ΤΕΙ Πειραιά και ΤΕΙ Αθηνών επέρχεται δραστική αλλαγή στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας. Η σοβαρότητα του εγχειρήματος, ιδίως μάλιστα σε μια περίοδο που οι προϋπολογισμοί των Πανεπιστημίων είναι σταθερά ελλειμματικοί, θα προϋπέθετε ως ελάχιστο αναγκαίο προαπαιτούμενο την εκπόνηση σχετικών μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας. Επιπλέον, θα έπρεπε να συνοδεύεται από ανάλυση των επιπτώσεων αφενός στην απορρόφηση των αποφοίτων του νέου Ιδρύματος από την αγορά εργασίας και αφετέρου στη λειτουργία των άλλων περιφερειακών Πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Ωστόσο, η απουσία τέτοιων μελετών, στη συγκεκριμένη περίπτωση, δυσχεραίνει την κατανόηση των αναγκών που καλούνται να θεραπεύσουν η ίδρυση ενός επιπλέον πανεπιστημίου και η ταυτόχρονη κατάργηση όλων των ΤΕΙ της Αττικής».

Η Σύνοδος επισημαίνει τα παρακάτω κύρια ζητήματα ακαδημαϊκής προσέγγισης του θέματος, τα οποία πρέπει να προβληματίσουν τους συντάκτες του νομοσχεδίου και να επανεξεταστούν, πριν από την ψήφισή του στη Βουλή:

α) Η επιχειρούμενη ίδρυση Τμημάτων, μέσω της συγχώνευσης Τμημάτων ΤΕΙ, συχνά αμφισβητούμενου γνωστικού αντικειμένου για πανεπιστημιακού επιπέδου ίδρυμα, σε συνδυασμό με τα προβλεπόμενα περί προγραμμάτων σπουδών αυτών των Τμημάτων, θέτει σε κίνδυνο την ακαδημαϊκή αξιοπιστία του αποτελέσματος. Επιπλέον, είναι πιθανόν να δημιουργήσει ζητήματα αποκλίσεων από τη διεθνή και ευρωπαϊκή πρακτική, τα οποία θα αμφισβητήσουν το κύρος των παρεχόμενων τίτλων σπουδών από το νέο Ίδρυμα.

β) Προβλέπεται δημιουργία νέων Προγραμμάτων Σπουδών, τετραετούς διάρκειας, χωρίς διαδικασία αξιολόγησης από την ΑΔΙΠ και με αυτόματη πιστοποίηση, ενώ όλα τα υπόλοιπα Ιδρύματα και Τμήματα της χώρας θα πρέπει σύντομα να υποβληθούν στις διαδικασίες πιστοποίησης τίτλων σπουδών. Οι αλλαγές στα Προγράμματα Προπτυχιακών Σπουδών απαιτούν, συνήθως, μακρά και προσεκτική σχεδίαση και εφαρμόζονται σταδιακά με σαφείς και λεπτομερείς προβλέψεις για το μεταβατικό στάδιο. Σε αυτή την περίπτωση δεν έχει προηγηθεί τέτοια διαδικασία.

γ) Θεσμοθετείται αυτόματη μεταφορά όλων των σημερινών φοιτητών στα νέα Τμήματα Πανεπιστημίου και λήψη πτυχίου πανεπιστημίου με το νέο πρόγραμμα, δηλαδή με αυτόματη «αναγνώριση» των μαθημάτων, που έχουν διδαχθεί στο Τμήμα ΤΕΙ, στο οποίο φοιτούν. Τα νέα προτεινόμενα Τμήματα θα πρέπει να απονέμουν πτυχίο πανεπιστημίου, μόνο στους φοιτητές που θα παρακολουθήσουν τα νέα Πανεπιστημιακά Προγράμματα Σπουδών.

δ) Θεσμοθετείται η αυτόματη μετατροπή των θέσεων όλων των καθηγητών ενδιάμεσων βαθμίδων των δύο ΤΕΙ σε καθηγητές πανεπιστημίου, χωρίς καμία κρίση ή άλλη διαδικασία ελέγχου. Μόνο για τους καθηγητές Α’ βαθμίδας των καταργούμενων ΤΕΙ προβλέπεται ένταξη σε προσωποπαγείς θέσεις και έλεγχος τυπικών προσόντων με συνοπτικές διαδικασίες. Αυτό αποτελεί παραβίαση της ισονομίας, σε σχέση με τους καθηγητές πανεπιστημίων, που έχουν κριθεί και διοριστεί με διαφορετικά ακαδημαϊκά κριτήρια.

Επίσης η Σύνοδος των Πρυτάνεων εκφράζει τις αντιρρήσεις της για τις συνεχείς αλλαγές αναφορικά με τις μετεγγραφές των φοιτητών και ζητάει την πάγια εφαρμογή ενός συστήματος που θα λαμβάνει σοβαρά υπόψη την εκάστοτε κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα, αλλά και θα διασφαλίζει την ποιότητα εκπαίδευσης που οφείλουν να προσφέρουν τα Ιδρύματα της χώρας.

Το γενικότερο πλαίσιο

Σχετικά με το γενικότερο πλαίσιο, η Σύνοδος Πρυτάνεων θεωρεί ότι πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση μετατροπής Τμημάτων ΤΕΙ σε πανεπιστημιακά, προϋποθέτουν την πρότερη θέσπιση ενός ολοκληρωμένου πλαισίου ακαδημαϊκών κριτηρίων, με ιδιαίτερη έμφαση:

- στην ακαδημαϊκή ποιότητα πιστοποιημένων προγραμμάτων προπτυχιακών σπουδών, που αντιστοιχούν σε διεθνώς καθιερωμένα πεδία πανεπιστημιακού επιπέδου,

- στην επάρκεια εργαστηριακών και λοιπών υποδομών για εκπόνηση βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας,

- στα υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκά προσόντα του διδακτικού προσωπικού, με τεκμηριωμένο παραχθέν ερευνητικό έργο διεθνούς αναγνώρισης.

Στην κατεύθυνση αυτή, η θεωρεί αυτονόητο ότι οποιαδήποτε πρωτοβουλία σχεδιασμού ενός πλαισίου μετάβασης σε επόμενη ημέρα για την αναδιαμόρφωση του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα, από την πρώτη στιγμή, όφειλε και οφείλει να περιλαμβάνει την ουσιαστική και θεσμική συμμετοχή των Ελληνικών Πανεπιστημίων.

Σύστημα κατά αντιγραφών στα Πανεπιστήμια

Στο μεταξύ, τα ελληνικά Πανεπιστήμια, σύμφωνα με την «Καθημερινή» απέκτησαν επιτέλους σύστημα κατά της λογοκλοπής από φοιτητές τους, παρότι αυτό είναι διαδεδομένο στα ΑΕΙ της Δύσης. Μετά το σκάνδαλο αντιγραφής της ίδιας εργασίας από 106 φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Πατρών τον περασμένο Μάιο, από φέτος το λογισμικό Turnitin θα περνάει από μικροσκόπιο όλες τις φοιτητικές εργασίες (διπλωματικές και πτυχιακές καθώς και διδακτορικές διατριβές). Το λογισμικό χρησιμοποιείται από το φετινό εξάμηνο και θα λειτουργήσει και προληπτικά, περιορίζοντας την... όρεξη των μελλοντικών αντιγραφέων.

Ειδικότερα, από το τρέχον ακαδημαϊκό έτος τα ιδρύματα απέκτησαν πρόσβαση στο λογισμικό Turnitin. Η διαπραγμάτευση για την απόκτησή του έγινε από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, ύστερα από την εξουσιοδότηση από τη Σύνοδο Πρυτάνεων.

Εδώ και χρόνια τμήματα έχουν συστήματα που ελέγχουν τη λογοκλοπή, ωστόσο γενικεύεται η χρήση ενός προγράμματος σε όλα τα ΑΕΙ. Το Turnitin ελέγχει εάν στην εργασία του φοιτητή υπάρχουν αποσπάσματα από τις πηγές που ο ίδιος παρουσιάζει. Επίσης, το λογισμικό μπορεί να ελέγξει εάν μια πρωτότυπη εργασία, που έχει κατατεθεί από έναν φοιτητή, έχει αντιγραφεί από άλλους φοιτητές. Το Turnitin θα αποφαίνεται για το «ποσοστό συνάφειας» κάθε εργασίας με τις επιστημονικές πηγές και ο διδάσκων θα κρίνει εάν έχει υπάρξει αντιγραφή από τον φοιτητή. Για λόγους ασφάλειας (πατεντών/νέων μεθοδολογιών, ανακαλύψεων κ.λπ.), οι διδακτορικές διατριβές θα μπαίνουν στη βάση μόνο αφού έχουν κατατεθεί δημόσια.

 

papastratos300x250