Δευτέρα, 23/04/2018


news menu leftnews menu right
Πρωτοσέλιδο Ιωάννινα Μικρό το… «Θαύμα των Χριστουγέννων», για την αγορά
Μικρό το… «Θαύμα των Χριστουγέννων», για την αγορά Εκτύπωση E-mail
Παρασκευή, 05 Ιανουαρίου 2018 13:00

agora5 1 17

Από -1 μέχρι -10% η πτώση της κίνησης στα καταστήματα των Ιωαννίνων, κατά τη διάρκεια των εορτών - Πλέον, οι έμποροι έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους στις χειμερινές εκπτώσεις

Βίκυ Κώστα

Εικόνες με τις εμπορικές οδούς των μεγάλων πόλεων και κυρίως της Ερμού στην Αθήνα, να κατακλύζονται από χιλιάδες ανθρώπους, πέρασαν τις προηγούμενες ημέρες μπροστά από τις οθόνες μας και πολλοί έσπευσαν να μιλήσουν για ανέλπιστη τόνωση της αγοράς.

Ωστόσο, ελάχιστοι πρόσεξαν ότι ούτε ένας στους δέκα από αυτούς, κρατούσε έστω και μια σακούλα, «μάρτυρα» της αγοράς κάποιου δώρου.

Οι γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, είθισται να είναι ημέρες χαράς για τους εμπόρους των Ιωαννίνων, αφού υποτίθεται ότι τέτοια περίοδο τα μαγαζιά θα έχουν πελάτες. Όσο, όμως κι αν η αισιοδοξία κερδίζει στην αρχή, στη συνέχεια έρχεται η πραγματικότητα που αποδεικνύει ότι ούτε οι ημέρες γιορτής είναι ικανές να βγάλουν από την… εντατική τους επιχειρηματίες.

Οι στολισμένες βιτρίνες και τα λαμπιόνια στους δρόμους, πήραν και φέτος την θέση τους και μάλιστα από νωρίς, σε μια προσπάθεια να έρθει και η… χαρά νωρίτερα, ωστόσο τα πορτοφόλια παραμένουν άδεια, ειδικά μετά τις φοροεπιδρομές.

Οι πεζόδρομοι γέμισαν από κόσμο την προηγούμενη εβδομάδα, οι περισσότεροι καταναλωτές όμως, προτίμησαν το… windows shopping, δηλαδή τις διερευνητικές ματιές στις βιτρίνες κι έναν ζεστό καφέ, παρά να ξοδέψουν τον πολύτιμο μισθό και το δώρο τους (όσοι πήραν…) στα καταστήματα της πόλης.

Αυτό αποτυπώνεται και στην έρευνα του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ για την κίνηση των εμπορικών καταστημάτων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου 2017», σύμφωνα με την οποία η πτώση στα Ιωάννινα, άγγιξε το -1 με -10%.

Βέβαια σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή χρονιά, όπου η πτώση άγγιξε το 21 με 30%, η κατάσταση φέτος ήταν καλύτερη και σε αυτό συνέβαλαν και οι επισκέπτες που κατέκλυσαν τα Γιάννενα.

Πάντως, η κρίση υποχρεώνει τους καταναλωτές σε εξαντλητική έρευνα της αγοράς πριν αποφασίσουν, ενώ, κι αυτά που αγοράζουν είναι τα απολύτως απαραίτητα.

Δεν είναι τυχαίο, ότι τα τελευταία χρόνια, επιλέγουν δώρα για τους ίδιους, τα μέλη της οικογένειάς τους ή φίλους, πολύ μικρής αξίας, ακόμη και του ενός ευρώ, με αποτέλεσμα τα ταμεία των εμπόρων να παραμείνουν άδεια.

Η έρευνα

Σύμφωνα με την έρευνα, για πρώτη φορά η αγορά επέστρεψε στην κανονικότητα.

Ειδικότερα, για το 55% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις είτε αυξήθηκαν είτε παρέμειναν στάσιμες, ενώ για το 42% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις μειώθηκαν. Ειδικότερα, σε τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις ο τζίρος κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα από τα αντίστοιχα της προηγούμενης χρονιάς, σε μία στις τρεις παρέμεινε σταθερός και μία στις πέντε πραγματοποίησε μεγαλύτερο όγκο πωλήσεων σε σύγκριση με πέρυσι.

Από τις επιχειρήσεις που δήλωσαν ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν σε σύγκριση με την περυσινή χριστουγεννιάτικη εορταστική περίοδο, μία στις δέκα είχε πτώση πωλήσεων έως και 10%, μία στις τρεις ανέφερε ότι η μείωση κυμάνθηκε μεταξύ 10% με 20%, μία στις τέσσερις μεταξύ 20% με 30%.

Η καλύτερη περίοδος των εορτών, σύμφωνα με τη γνώμη του εμπορικού κόσμου ήταν η εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα, σε ποσοστό 46%, ενώ το 29% των επιχειρηματιών δήλωσαν ότι η εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και πρωτοχρονιάς υπήρχε εντονότερη αγοραστική κίνηση. Ένας στους τέσσερις επιχειρηματίες δεν διέκρινε κάποια διαφοροποίηση όσον αφορά την αγοραστική κίνησης κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου.

Σαφώς πιο ρεαλιστικός φάνηκε φέτος ο εμπορικός κόσμος όσον αφορά τις προσδοκίες που είχε για τη χριστουγεννιάτικη εορταστική περίοδο. Το 7% των ερωτώμενων ανέμενε υψηλή αγοραστική κίνηση, ποσοστό πολύ μικρότερο από το αντίστοιχο περυσινό που είχε διαμορφωθεί στο 26%. Ένας στους δύο, εκτιμούσε ότι η αγορά θα κινηθεί σε μέτρια επίπεδα και ένας στους πέντε σε χαμηλά επίπεδα. Χαρακτηριστικό είναι ότι το ποσοστό που δεν μπορούσε να προβεί σε κάποια εκτίμηση για την πορεία της αγοράς αυξήθηκε από 3% πέρυσι σε 21% φέτος.

Σχεδόν διπλάσιο βρέθηκε το ποσοστό των επιχειρήσεων που πραγματοποίησαν προσφορές κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, σε σύγκριση με την περσινή έρευνα. Συγκεκριμένα το 57% των επιχειρήσεων διέθεσαν κάποια από τα προϊόντα τους σε χαμηλότερες τιμές ώστε να προσελκύσουν το καταναλωτικό κοινό. Το ύψος των προσφορών για την πλειονότητα των επιχειρήσεων, κυμάνθηκε είτε μεταξύ 10% έως 20%, είτε μεταξύ 20% έως 40%.

Η πλειονότητα των εμπορικών επιχειρήσεων αποφάσισε να λειτουργήσει το κατάστημά τους και τις τρεις Κυριακές κατά τη διάρκεια των εορτών. Ένας στους τρεις άνοιξε την επιχείρησή του δύο από τις τρεις Κυριακές και ένας στους δέκα είτε άνοιξε μία Κυριακή είτε καμία.

Η επιπλέον Κυριακή που μπορούσαν να λειτουργήσουν τα εμπορικά καταστήματα σε σύγκριση με πέρυσι άφησε ανεπηρέαστο το 50% του επιχειρηματικού κόσμου.

Και τώρα εκπτώσεις

Πλέον, οι έμποροι έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους στις χειμερινές εκπτώσεις οι οποίες ξεκινούν την ερχομένη Δευτέρα 8 Ιανουαρίου και θα διαρκέσουν έως και 28 Φεβρουαρίου, ενώ πολλές ήταν οι επιχειρήσεις που πραγματοποίησαν προσφορές και στη διάρκεια των γιορτών. Έτσι, αγορά και καταναλωτές μετρούν αντίστροφα για τις χειμερινές εκπτώσεις, στη διάρκεια των οποίων τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά και την πρώτη Κυριακή στις 14 Ιανουαρίου.

Η ΕΣΕΕ στη σχετική εγκύκλιο επισημαίνει ότι κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό. Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Κατά την διενέργεια των τακτικών εκπτώσεων, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή από τους συναδέλφους, γιατί οι κυρώσεις είναι αυστηρές και δεν επιτρέπεται να επιβάλλονται λόγω λάθους. Γενικά, στους παραβάτες των διατάξεων περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 €. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης. Ειδικότερα, για την περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους, ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή όταν ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσο με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 €, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.

«Στόχος μας, είναι να διατηρήσουμε το ψυχολογικό θετικό πρόσημο των εορτών και στις χειμερινές εκπτώσεις, ξεπερνώντας τον περυσινό τζίρο του πρώτου διμήνου των 5,5 δις ευρώ. Ωστόσο, φέτος κάτι διαφαίνεται να αλλάζει στη ψυχολογία της αγοράς, που μας επιτρέπει να προσδοκούμε σταδιακή αύξηση της κατανάλωσης, καλύτερους τζίρους και μία επιτέλους καλύτερη νέα χρονιά για το εμπόριο» σημείωσε ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης.

 

papastratos300x250