Πέμπτη, 14/12/2017


news menu leftnews menu right
Πρωτοσέλιδο Ελλάδα Συμβατικοί σταθμοί διοδίων, μέχρι να λειτουργήσει το δορυφορικό σύστημα
Συμβατικοί σταθμοί διοδίων, μέχρι να λειτουργήσει το δορυφορικό σύστημα Εκτύπωση E-mail
Σάββατο, 18 Νοεμβρίου 2017 14:03

diodia18 11 17

Στο «σφυρί» η Εγνατία Οδός, από το ΤΑΙΠΕΔ, με «ανοιχτό» το θέμα

Βίκυ Κώστα

Με τοπίο στην ομίχλη, μοιάζει η λειτουργία των διοδίων στην Εγνατία Οδό, ένα θέμα που αφορά άμεσα και την Ήπειρο, στην οποία έχουν «φυτευτεί» πολλοί σταθμοί, μετατρέποντας το κόστος της διέλευσης για τους οδηγούς, σε απαγορευτικό.

Πριν από λίγες ημέρες, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, ανέφερε ότι «Εντός του 2017 το υπουργείο Υποδομών, θα βγάλει το διαγωνισμό για το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων που είναι ένα δίκαιο σύστημα. Επομένως θα έχουμε μέσα στο 2018 την υλοποίηση και την εγκατάσταση. Η Εγνατία Οδός θα είναι η πρώτη όπου θα υλοποιηθεί αυτό το σύστημα, έχουμε όμως και τις δεσμεύσεις στους σταθμούς στους οποίους το ΤΑΙΠΕΔ έχει δεσμευτεί να βάλει διόδια. Επομένως θα μπουν διόδια στους σταθμούς που είναι έτοιμοι, αν θυμάμαι είναι τέσσερις σταθμοί».

Ανάμεσα σε αυτούς και ο σταθμός διοδίων στο Δροσοχώρι.

Ωστόσο, την Παρασκευή, η διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), ανακοινώνοντας την εκκίνηση του διαγωνισμού παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων (Σιάτιστα -Ιεροπηγή/Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα - Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη - Σέρρες -Προμαχώνας), ανέφερε πως μέχρι να λειτουργήσει το ηλεκτρονικό/δορυφορικό σύστημα συλλογής τους, οι οδηγοί θα πληρώνουν σε συμβατικούς σταθμούς διοδίων. Υπενθυμίζεται, πως υπουργική απόφαση προβλέπει τη λειτουργία 38 μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων στην Εγνατία Οδό.

Ειδικότερα, σημειώνεται ότι «Η Εγνατία Οδός Α.Ε. έχει ήδη αναθέσει την κατασκευή πέντε (5) εκ των ανωτέρω ΜΣΔ (Παμβώτιδα, Ιεροπηγή, Μέστη, Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη). Η κατασκευή των ΜΣΔ Παμβώτιδα, Ιεροπηγή, Μέστη και Εύζωνοι έχει ολοκληρωθεί και αυτοί αναμένεται να λειτουργήσουν στο αμέσως προσεχές διάστημα» και ότι «Ειδικά οι σταθμοί διοδίων που αντιστοιχούν στις περιαστικές περιοχές Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Ιωαννίνων, Αλεξανδρούπολης και περιοχής Σιάτιστας, θα λειτουργήσουν σταδιακά με ειδικό σύστημα αναλογικής χρέωσης (rebate), μεθόδου με την οποία η χρέωση των οχημάτων που διαθέτουν πομποδέκτη (ηλεκτρονικοί χρήστες) θα γίνεται απολύτως αναλογικά και οι χρήστες αυτοί θα χρεώνονται μόνο για την απόσταση που διανύουν».

Η πρόσκληση

Οι υποψήφιοι καλούνται να εκδηλώσουν αρχικό, μη δεσμευτικό ενδιαφέρον στις 26 Ιανουαρίου, χωρίς να έχει ξεκαθαριστεί τόσο το θέμα με τα διόδια, όσο και η διάρκεια της παραχώρησης, που αρχικά υπολογίζεται σε 40 χρόνια, κατ’ ανώτατο όριο.

Μέχρι την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης του διαγωνισμού, οπότε και θα υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές, στο ΤΑΙΠΕΔ θεωρούν πως θα έχουν λυθεί όλες οι συγκεκριμένες εκκρεμότητες. Όπως επισημαίνεται στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, «η ακριβής διάρκεια της Σύμβασης Παραχώρησης θα εξειδικευθεί περαιτέρω κατά τη δημοσίευση της Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών». Αναφέρεται, για παράδειγμα, πως «κατά τη διάρκεια του Διαγωνισμού και πάντως πριν από την υποβολή των Δεσμευτικών Προσφορών, το Ταμείο, κατά την απόλυτη διακριτική του ευχέρεια, επιφυλάσσεται του δικαιώματός του να εξαιρέσει τον κάθετο οδικό άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι από το αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης ή/και να συμπεριλάβει στο αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης και την αναβάθμιση οδικών τμημάτων ορισμένων εκ των Καθέτων Αξόνων συνολικού μήκους 54 χιλιομέτρων περίπου».

Ενδιαφέρον για την πολυετή διαχείριση της Εγνατίας Οδού αναμένεται να εκδηλώσουν όλοι οι μεγάλοι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι, ενώ και ευρωπαϊκοί κολοσσοί, όπως η γαλλική Vinci (επικεφαλής των κοινοπραξιών που διαχειρίζονται τη ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου και την Ολυμπία Οδό) έχουν δημοσιοποιήσει το ενδιαφέρον τους. Οι ιδιώτες θα υπογράψουν σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της.

Η Εγνατία Οδός «είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, διαχωρισμένων ρευμάτων κυκλοφορίας, με πλήρη έλεγχο των προσβάσεων. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους (στη συνοριακή πύλη με την Τουρκία) και διέρχεται από τη μητροπολιτική περιοχή Θεσσαλονίκης. Διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας, και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση (ρεύμα κυκλοφορίας) και κεντρική νησίδα. Στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, για οδικό τμήμα 45 χιλιομέτρων, από τον κόμβο Κλειδίου έως τον κόμβο Λαγκαδά, η Εγνατία Οδός διαθέτει τρεις λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση και κεντρική νησίδα.

Συνδέει μεταξύ τους όλες τις μεγάλες πόλεις της βόρειας Ελλάδας, τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης και τα αεροδρόμια Ιωαννίνων, Καστοριάς, Κοζάνης, Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, μέσω 74 ανισόπεδων κόμβων και προσβάσεων.

Ο αυτοκινητόδρομος, αποτελεί τμήμα του διευρωπαϊκού «κεντρικού οδικού δικτύου» (Τrans-European ‘core road network’) και ζωτικό τμήμα του ελληνικού δικτύου αυτοκινητοδρόμων».

Η Εγνατία Οδός, συνδέεται με την Αλβανία, την ΠΓΔΜ, τη Βουλγαρία και την Τουρκία, μέσω έντεκα καθέτων οδικών αξόνων. Τρεις από τους οδικούς αυτούς κάθετους άξονες, με συνολικό μήκος 225 χιλιόμετρα, θα αποτελέσουν μέρος της σύμβασης παραχώρησης. Πρόκειται για τον οδικό άξονα Σιάτιστα -Ιεροπηγή/Κρυσταλλοπηγή, που οδηγεί στην Αλβανία (Kapshtice), τον οδικό άξονα Χαλάστρα - Εύζωνοι, που οδηγεί στην ΠΓΔΜ (Gevgeli) και τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας, που οδηγεί στη Βουλγαρία (Kulata).

 

papastratos300x250