Πέμπτη, 23/11/2017


news menu leftnews menu right
Πρωτοσέλιδο Ήπειρος Ο «χάρτης» της Ειδικής Αγωγής στην Ήπειρο
Ο «χάρτης» της Ειδικής Αγωγής στην Ήπειρο Εκτύπωση E-mail
Τετάρτη, 01 Νοεμβρίου 2017 14:12

paidi zografiki1 11 17

18 τα σχολεία στην Ήπειρο, 245 οι εγγεγραμμένοι μαθητές, το 2015/2016 και 106 οι εκπαιδευτικοί – Όσο αυξάνονται οι μαθητές, με εκπαιδευτικές ανάγκες, αυξάνονται και οι ανάγκες σε υποδομές και εκπαιδευτικό προσωπικό

Βίκυ Κώστα

Ο «χάρτης» της Ειδικής Αγωγής στην Ήπειρο, αποτυπώνεται σε έρευνα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, η οποία δημοσιεύει για πρώτη φορά τα στοιχεία που αφορούν στις στατιστικές των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης για τα σχολικά έτη 2014/2015 και 2015/2016. Η εν λόγω έρευνα καλύπτει τις διαβαθμισμένες σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, οι οποίες υπάγονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (ΥΠΠΕΘ) και τα προγράμματα Πρώιμης Παρέμβασης της Ελληνικής Εταιρείας Προστασίας και Αποκαταστάσεως Αναπήρων Παίδων (ΕΛΕΠΑΠ). Πιο συγκεκριμένα, περιλαμβάνονται οι σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ειδικά νηπιαγωγεία - ειδικά δημοτικά) και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ειδικά γυμνάσια - ειδικά λύκεια - ειδικά επαγγελματικά γυμνάσια και λύκεια/ΤΕΕ Α’ & Β’ βαθμίδας - Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης/ΕΕΕΕΚ).

Όπως συμπεραίνεται, χρόνο με το χρόνο, αυξάνονται οι μαθητές, με εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως μαθησιακές δυσκολίες, νοητική υστέρηση, αυτισμό, κινητικά προβλήματα, Διαταραχή Ελλειμματικής προσοχής, Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) κ.α. στην Ήπειρο, άρα αυξάνονται και οι ανάγκες σε υποδομές και εκπαιδευτικό προσωπικό.

Παρά το γεγονός, ότι η νέα σχολική χρονιά έχει ξεκινήσει εδώ και πολύ καιρό, σε αρκετές σχολικές μονάδες, συνεχίζουν να καταγράφονται κενά. Ωστόσο, στην Ειδική Αγωγή, λόγω των προσλήψεων που έχουν γίνει, δεν παρατηρείται, στην Περιφέρειά μας, αλλά και πανελλαδικά, ανάλογο φαινόμενο.

Βασική αρχή της Ειδικής Αγωγής είναι ότι όλα τα παιδιά μπορούν και θέλουν να μάθουν. Και όπως φαίνεται, αυτό γίνεται υπό καλές συνθήκες, αν και η χώρα μας θέλει πολύ δρόμο ακόμη, για να φθάσει άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, στο επίπεδο της Ειδικής Αγωγής. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με την ΟΛΜΕ και τη ΔΟΕ, το 80% των εκπαιδευτικών στην ειδική αγωγή είναι αναπληρωτές «που ουσιαστικά κάθε χρόνο αναπληρώνουν τους ίδιους τους τούς εαυτούς. Αυτή η συνεχόμενη αλλαγή και μετακίνηση επηρεάζει και τα ίδια τα παιδιά. Δεν υπάρχει σταθερότητα, με αποτέλεσμα η παιδαγωγική σχέση να διαταράσσεται».

Στα άτομα που έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες παρέχεται ειδική εκπαίδευση, η οποία στο πλαίσιο των σκοπών της πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης επιδιώκει ιδιαίτερα την ολόπλευρη και αρμονική ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους, τη βελτίωση και αξιοποίηση των δυνατοτήτων και των δεξιοτήτων, ώστε να καταστεί δυνατή η ένταξη ή επανένταξη τους στο γενικό σχολείο όπου και όταν αυτό είναι δυνατό, την αντίστοιχη προς τις δυνατότητές τους ένταξη στο εκπαιδευτικό σύστημα, στην κοινωνική ζωή και στην επαγγελματική δραστηριότητα και την αλληλοαποδοχή, την αρμονική συμβίωσή τους με το κοινωνικό σύνολο, την ισότιμη κοινωνική τους εξέλιξη.

Στην Ήπειρο

Στην Περιφέρειά μας, τα σχολικά έτη 2014/2015 και 2015/2016, λειτουργούσαν 18 Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, σε σύνολο 429 και 430 αντίστοιχα.

Όσον αφορά στους εγγεγραμμένους μαθητές, καταγράφεται μια αύξηση της τάξης του 10,4%, καθώς το 2014/2015, ήταν 222 στην Ήπειρο και την επόμενη χρονιά, έγιναν 245. Άρα, η αναλογία του διδακτικού προσωπικού προς τους μαθητές για το τελευταίο σχολικό ήταν 1 εκπαιδευτικός για 2,31 μαθητές.

Στους παραπάνω μαθητές, αντιστοιχούσαν το 2014/2015, 82 εκπαιδευτικοί και το 2015/2016, 106, καταγράφοντας αύξηση 29,3%, τη μεγαλύτερη πανελλαδικά.

Οι μαθητές στα ειδικά Νηπιαγωγεία στην περιοχή μας, ήταν το 2014/2015, μόλις 13 και μία σχολική χρονιά αργότερα, έγιναν 18 (αύξηση 38,5%), ενώ ο αντίστοιχος αριθμός εκπαιδευτικών ήταν 5 και 8 (αύξηση 60%).

Στα Ειδικά Δημοτικά, ο αριθμός των μαθητών, είναι μεγαλύτερος και αγγίζει τους 104 το 2014/2015 και τους 105, το 2015/2016, καταγράφοντας οριακή αύξηση 1%.

Οι εκπαιδευτικοί, ήταν 35 και 44 αντίστοιχα (αύξηση 25,7%).

Στα Ειδικά Γυμνάσια τώρα, ο αριθμός των μαθητών, αγγίζει τους 98 το 2014/2015 και τους 103, το 2015/2016, καταγράφοντας οριακή αύξηση 5,1%.

Αύξηση καταγράφουν και οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι από 42 έγιναν 54 (αύξηση 28,6%).

Τέλος, πολύ μικρός είναι ο αριθμός των εγγεγραμμένων μαθητών στα Ειδικά Λύκεια στην Ήπειρο, αφού το 2014/2015 ήταν μόλις 7 και ένα σχολικό έτος αργότερα έγιναν 19.

Η επικρατέστερη ειδική εκπαιδευτική ανάγκη των εγγεγραμμένων μαθητών ήταν η νοητική υστέρηση σε ποσοστό 37,1% και 37,9% για τα σχολικά έτη 2015/2016 και 2014/2015 αντίστοιχα, και η αμέσως επόμενη ήταν ο αυτισμός σε ποσοστό 28,9% και 26,9% για τα έτη 2015/2016 και 2014/2015 αντίστοιχα.

 

papastratos300x250