Τρίτη, 17/10/2017


news menu leftnews menu right
Πρωτοσέλιδο Ελλάδα Νέο σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ
Νέο σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ Εκτύπωση E-mail
Τετάρτη, 30 Αυγούστου 2017 10:03

thrania exetaseis30 8 17

Διπλές Πανελλαδικές Ιανουάριο και Ιούλιο

Αλλάζει ριζικά το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με το νομοσχέδιο που θα τεθεί σύντομα σε διαβούλευση, ενώ ριζικές θα είναι οι αλλαγές και στο Λύκειο.

Σύμφωνα με την πρόταση του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου οι μαθητές της Γ' Λυκείου θα δίνουν εξετάσεις δύο φορές το χρόνο: στα τέλη του Ιανουαρίου (διαγωνίσματα τετραμήνου) και τον Ιούνιο.

Τα διαγωνίσματα του Ιανουαρίου θα συμμετέχουν στον βαθμό πρόσβασης με ένα ποσοστό μόνο αν βελτιώνουν τον βαθμό του Ιουνίου, ενώ σε διαφορετική περίπτωση δεν θα συνυπολογίζονται. Ο στόχος της προτεινόμενης μεταρρύθμισης είναι διπλός: αφενός να δίδεται ένα «μπόνους» στους μαθητές και αφετέρου να «αποδραματοποιούνται» οι τελικές εξετάσεις, όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση.

Η απόδοση του Ιανουαρίου θα συνυπολογίζεται στον τελικό βαθμό μόνον αν βελτιώνει τον βαθμό του Ιουνίου, άρα είναι μία εξέταση που θα λειτουργεί ευνοϊκά για τους μαθητές. Δίνει, δηλαδή, μια ευκαιρία για τη βελτίωση του βαθμού του Ιουνίου, δίνει ένα «μπόνους» που επιτρέπει στους υποψήφιους να μην αντιμετωπίζουν με το σημερινό δέος τη δοκιμασία των τελικών εξετάσεων.

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, τα πλεονεκτήματα του διαγωνίσματος 1ου τετραμήνου (Ιανουάριος) δεν περιορίζονται στην «ελάφρυνση» της αγωνίας των υποψηφίων και την ψυχολογική βοήθεια που αυτή συνεπάγεται. Λειτουργεί, ταυτόχρονα, και ως ένας «αντικειμενικός» δείκτης για την αξιολόγηση του υποψηφίου από τον εκπαιδευτικό, συμβάλλει συνεπώς στην εγκυρότητα της βαθμολογίας του τετραμήνου (όπως και η εκτενής εργασία που θα παραπέμπεται σε εξωτερικό αξιολογητή) και εν τέλει στο κύρος και στην αξιοπιστία του απολυτηρίου.

Επισημαίνει ακόμη, ότι το διαγώνισμα του Ιανουαρίου, για το οποίο επαναλαμβάνει ότι η απόδοσή του δεν θα μετρά αν δεν βελτιώνει το βαθμό του Ιουνίου, βοηθά τους μαθητές/τριες να αντιληφθούν κατά πόσο η προετοιμασία τους βρίσκεται σε σωστή κατεύθυνση, ενώ παράλληλα μειώνει τις πιέσεις των γονιών προς τους/τις εκπαιδευτικούς για υψηλούς βαθμούς που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές επιδόσεις των παιδιών τους.

Ο βαθμός πρόσβασης τώρα, προκύπτει από κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις και από τον βαθμό του απολυτηρίου. Την πρώτη χρονιά εφαρμογής η συμμετοχή του απολυτηρίου στον βαθμό πρόσβασης θα είναι περιορισμένη (μέγιστο 20%) και σταδιακά θα αυξάνεται.

Οι εξετάσεις του Ιουνίου αφορούν τρία μαθήματα. Πλην της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, που είναι μάθημα κοινό για όλους, τα υπόλοιπα δυο είναι μαθήματα εμβάθυνσης που επιλέγει κάθε μαθητής/τρια.

Εφόσον επιδιώκει την εισαγωγή του/της στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, επιλέγει ζεύγος μαθημάτων που δίνει πρόσβαση σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο.

Για την πρόσβαση και σε άλλο επιστημονικό πεδίο, ή σε περισσότερα τμήματα απαιτείται και ένα 3ο μάθημα εμβάθυνσης, το οποίο:

- είτε επιλέγει μάθημα που συνδυάζεται με κάποιο μάθημα του αρχικού ζεύγους δημιουργώντας νέο ζεύγος, που δίνει πρόσβαση και σε άλλο επιστημονικό πεδίο,

- είτε επιλέγει μάθημα που προαπαιτείται για συγκεκριμένα τμήματα (σε συνδυασμό με το ζεύγος που επέλεξε), δηλ. σχέδιο, ξένες γλώσσες, μουσική,

- είτε απλώς επιλέγει ένα μάθημα που τον ενδιαφέρει.

Ανάμεσα στις βασικές προτάσεις αλλαγών περιλαμβάνονται η σταδιακή επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ο μετασχηματισμός της Γ' Λυκείου σε προπαρασκευαστική τάξη με λιγότερα μαθήματα, αλλά περισσότερες ώρες ανά μάθημα και η σύνδεση των γενικών με τα επαγγελματικά λύκεια με «αλληλοδανεισμό» μαθημάτων.

Η υποχρεωτική εκπαίδευση επεκτείνεται από το 15ο έτος στο 18ο έτος για τη γενιά που ξεκινά το σχολικό έτος 2017-8 την Α΄ Λυκείου.

Η πρόταση

Η πρόταση του υπουργού Παιδείας για το νέο εξεταστικό σύστημα περιγράφεται στα εξής:

- Η ολοκλήρωση των εγκύκλιων σπουδών των μαθητών θα γίνεται στη Β' Τάξη του Λυκείου, ενώ η τελευταία τάξη του Λυκείου θα συνδέεται τυπικά και ουσιαστικά μόνο με την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας.

- Η Α΄ τάξη του Λυκείου αποτελεί συνέχεια του γυμνασίου, δηλαδή σχεδόν όλα τα μαθήματα είναι υποχρεωτικά για όλους.

- Η Β΄ τάξη χαρακτηρίζεται ως μεταβατική (προβλέπονται περισσότερα μαθήματα επιλογής)

- Στην Γ' Τάξη που είναι προπαρασκευαστική είτε για τα ΑΕΙ είτε για την επαγγελματική ζωή μετά το λύκειο, δίνεται έμφαση στα ενδιαφέροντα των μαθητριών και μαθητών, που διαμορφώνουν το προσωπικό τους ωρολόγιο πρόγραμμα, με λίγες διδακτικές ώρες αφιερωμένες στα κοινά για όλους μαθήματα.

Ο βαθμός του απολυτηρίου προκύπτει σε ένα ποσοστό από τους βαθμούς των δύο τετραμήνων (οι οποίοι με τη σειρά τους διαμορφώνονται από τη συνολική συμμετοχή στην τάξη, το διαγώνισμα του 1ου τετραμήνου και μια εκτενή εργασία), και σε έναν βαθμό από τους βαθμούς κεντρικά οργανωμένων εξετάσεων.

Θα λαμβάνεται υπόψη ακόμη μία εργασία που θα πραγματοποιείται για κάθε μάθημα εντός του σχολείου με καθοδήγηση εκπαιδευτικών και θα κατατίθεται σε ειδική πλατφόρμα, όπου θα βαθμολογείται ανώνυμα από αξιολογητές ειδικού μητρώου.

Παράλληλα επιδιώκεται αύξηση των ωρών ανά μάθημα και μείωση των μαθημάτων. Στη Β΄ ΓΕΛ τα περισσότερα μαθήματα θα είναι 4/ωρα και στη Γ΄ ΓΕΛ είναι 6/ωρα.

 

papastratos300x250