Τρίτη, 24/10/2017


news menu leftnews menu right
Πρωτοσέλιδο Ήπειρος Η Ήπειρος της απομόνωσης, βαδίζει στο νέο δρόμο της ανάπτυξης
Η Ήπειρος της απομόνωσης, βαδίζει στο νέο δρόμο της ανάπτυξης Εκτύπωση E-mail
Παρασκευή, 04 Αυγούστου 2017 13:48

ipeiros apomon4 8 17

Παραδόθηκε χθες, το τελευταίο τμήμα της Ιόνιας Οδού, από την Πέρδικα Ιωαννίνων μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο, που ενώνει τον νέο αυτοκινητόδρομο με την Εγνατία Οδό

Επιμέλεια: Βίκυ Κώστα

Νωρίτερα απ’ ό,τι είχε αρχικά προγραμματιστεί, παραδόθηκε χθες Πέμπτη στην κυκλοφορία και το τελευταίο κομμάτι της Ιόνιας Οδού, ώστε να μπορούμε πλέον να μιλάμε για έναν ολοκληρωμένο αυτοκινητόδρομο, που έρχεται να αλλάξει τον «χάρτη» των μετακινήσεων στην Ήπειρο, καθιστώντας τες πιο γρήγορες και ασφαλείς.

Με την παράδοση και αυτού του έργου, ο αυτοκινητόδρομος βρίσκεται στο σύνολο του σε κυκλοφορία πριν την αυστηρή προθεσμία της 31ης Αυγούστου. Τα έργα, πάτησαν «γκάζι» και για ένα επιπλέον λόγο: για να προλάβουν κυβέρνηση και «Νέα Οδός» την μαζική έξοδο του Δεκαπενταύγουστου.

Είναι χαρακτηριστικό, ότι η σήραγγα της Κλόκοβας ολοκληρώθηκε σε χρόνο-ρεκόρ, μόλις 13 μηνών, καθώς τα συνεργεία εργάζονταν ταυτόχρονα σε τέσσερα μέτωπα με τριπλές βάρδιες. Την ίδια στιγμή, μισθώθηκαν περί τις 2.000 στρέμματα γης προκειμένου να αντιμετωπιστεί το γνωστό ζήτημα με τις απαλλοτριώσεις.

Ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, έδωσε στην κυκλοφορία το Τμήμα της Ιόνιας Οδού από Πέρδικα Ιωαννίνων έως Ανισόπεδο Κόμβο ένωσης με την Εγνατία Οδό, μήκους 14 περίπου χιλιομέτρων, σε μια πανηγυρική τελετή στο Αβγό, παρουσία σύσσωμης της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών, βουλευτών, του Περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέξανδρου Καχριμάνη, Δημάρχων και φορέων της περιοχής.

Είχε προηγηθεί, στις 27 Δεκεμβρίου 2016, μετά από σχεδόν 10 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης, η λειτουργία του πρώτου τμήματος του αυτοκινητόδρομου, μήκους 26χλμ από τον Κουβαρά μέχρι την Αμφιλοχία. Στις 22 Φεβρουαρίου 2017 λειτούργησε το δεύτερο τμήμα Καμπή-Πέρδικα μήκους 37χλμ. Στις 12 Απριλίου, ακολούθησε το τμήμα Κλόκοβα-Κεφαλόβρυσο. Την 1η Ιουνίου, δόθηκε στην κυκλοφορία το τμήμα Αντίρριο - Κλόκοβα.

Στις 24 Ιουλίου λειτούργησε το προτελευταίο τμήμα Αμφιλοχία-Σελλάδες και χθες το Πέρδικα-Ιωάννινα. Ο δρόμος των 196χλμ θα μπορεί να καλύπτεται σε μόλις 100 λεπτά, όταν για την ίδια απόσταση μέχρι τον περασμένο Δεκέμβρη απαιτούνταν τουλάχιστον 3 ώρες και 30 λεπτά.

Τα επίσημα εγκαίνια του αυτοκινητόδρομου, θα γίνουν, όπως ο ίδιος ο υπουργός επανέλαβε, από τον ίδιο τον Ηπειρώτη Πρωθυπουργό, στις αρχές Σεπτεμβρίου.

Η λειτουργία του νέου αυτοκινητόδρομου θα μεταμορφώσει άμεσα τις οδικές μεταφορές, θα μειώσει γεωμετρικά τις χρονοαποστάσεις και θα αναδείξει περιοχές που μέχρι σήμερα παρέμεναν απομονωμένες.

Η επόμενη ημέρα

Στο σύντομο χαιρετισμό του, ο κ. Σπίρτζης, αφού ευχαρίστησε όλους τους συντελεστές των έργων, ιδιαίτερα τους εργαζόμενους στην κατασκευή του, σημείωσε ότι ολοκλήρωση του, «δεν σημαίνει κάτι για τις θέσεις εργασίας», αλλά σηματοδοτεί το άνοιγμα νέων και διευκρίνισε: «Νέα έργα, νέα μέτωπα, τόσο στον Ε65, όσο στα έργα που ακολουθούν την Εγνατία , δηλαδή συνδέσεις με τα αστικά κέντρα που δεν έχουν ολοκληρωθεί, στην Παραιόνια και βέβαια στην ωρίμανση και στην έναρξη του έργου σύνδεση Ιόνιας και Εγνατίας με την Αλβανία», ενώ πρόσθεσε: «Είναι κάτι που το χρωστάμε και στην Ήπειρο και στην ολοκλήρωση των οδικών αξόνων, που επιτέλους μπορούμε να λέμε σαν χώρα, πως έχουμε ένα στοιχειώδες, ένα ικανό σε εύρος δίκτυο, ώστε να κινούμαστε με ασφάλεια και να αναβαθμίσουμε και τις αστικές και τις εμπορευματικές μεταφορές».

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ευχαρίστησε όλους τους δημόσιους λειτουργούς, τους νομικούς συμβούλους, την υπηρεσία, τους τεχνικούς συμβούλους που συνέβαλαν στην ολοκλήρωση του έργου, αλλά και τους φορείς της πόλης για τη διαχρονική συμβολή τους. «Είναι πολλά στελέχη και της εταιρείας και του ΤΕΕ Ηπείρου, που από άλλες θέσεις που υπηρέτησαν έχουν συμβάλει με τις προτάσεις τους, στον σχεδιασμό και στο να κρατηθούν τα έργα ζωντανά όταν είχαν προβλήματα» ανέφερε.

Από την πλευρά του, ο γενικός γραμματέας Γ. Δέδες, υπογράμμισε ότι καθοριστικής σημασίας για την έναρξη των άλλων έργων οδικών συνδέσεων στη χώρα θα είναι η κατάληξη των συζητήσεων με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Οι συζητήσεις αυτές περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων και τους άξονες Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα και Γιάννενα – Κακαβιά με τον κ. Δέδε να τονίζει πως μέχρι το τέλος του έτους θα έχει ξεκαθαρίσει πλήρως το τοπίο.

«Η Ιόνια Οδός δεν είναι απλά ένας οδικός άξονας. Είναι ο άξονας της αναπτυξιακής απογείωσης της Ηπείρου. Η δυνατότητα πλέον ανήκει στους πολίτες και στους φορείς να δουν και να αξιοποιήσουν τα νέα έργα προς όφελος των τοπικών κοινωνιών και των οικονομιών», τόνισε χαρακτηριστικά.

Τα διόδια

Οι μετωπικοί σταθμοί διοδίων που θα συναντούν οι οδηγοί στην Ιόνια Οδό, στη διαδρομή από Αντίρριο έως Ιωάννινα είναι στην παρούσα φάση δυο: α) Κλόκοβας και β) Αγγελοκάστρου, καθώς επί της ουσίας, έχουν τεθεί σε εφαρμογή οι 2 από τις συνολικά 4 ζώνες χρέωσης του αυτοκινητοδρόμου.

Μέσα στο επόμενο διάστημα, με τη λειτουργία των μετωπικών σταθμών Μενιδίου και Τερόβου και των πλευρικών Γαβρολίμνης, Άρτας και Γοργόμυλου θα ολοκληρωθεί το σύστημα χρέωσης της Ιόνιας Οδού.

Ο κ. Σπίρτζης σε δηλώσεις του τόνισε πως ισχύουν οι συμφωνίες με τους παραχωρησιούχους και αυτό που έχει προκύψει είναι πως θα ανακοινωθούν ειδικές κατηγορίες χρηστών των οδικών αξόνων που θα έχουν το δικαίωμα δωρεάν διελεύσεων, όπου δεν υπάρχουν εναλλακτικές ασφαλείς οδεύσεις.

Επίσης όμως θα ανακοινωθούν και ειδικά τιμολόγια για καθημερινούς χρήστες των οδικών αξόνων. Σε κάθε περίπτωση όμως η πραγματική λύση θα είναι η εφαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος αναλογικής χρέωσης των διοδίων με τον κ. Σπίρτζη να δεσμεύεται ότι αυτό θα γίνει στο τέλος του 2018.

(σε ράστερ στην 4)

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά

Το τμήμα που παραδόθηκε στην κυκλοφορία διαθέτει ανά κατεύθυνση, όπως και το σύνολο του αυτοκινητοδρόμου της Ιόνιας Οδού,  δυο λωρίδες κυκλοφορίας και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.), ενώ στα σημαντικότερα τεχνικά χαρακτηριστικά του συναντάμε τη δίδυμη σήραγγα της Αμπελιάς μήκους 900 μ., τη Γέφυρα του Κρυβοφού μήκους 280 μ., 11 άνω & κάτω διαβάσεις, καθώς και 51 οχετούς.

Στα 14 αυτά χιλιόμετρα θα λειτουργούν δυο Ανισόπεδοι Κόμβοι: i)  Α/Κ Αβγού στο 192,7ο χλμ. για να  συνδέει την Ιόνια Οδό με τους κύριους οικισμούς στην ευρύτερη περιοχή και ii)  Α/Κ Εγνατίας στο 201ο χλμ. μεταξύ των χωριών Κοσμιρά και Πεδινά, ανατολικά της σήραγγας Δωδώνης της Εγνατίας Οδού. Με την παράδοση τους σε κυκλοφορία, η διάρκεια της διαδρομής από Πέρδικα Ιωαννίνων έως την Εγνατία Οδό στο κόμβο Ιωαννίνων, μειώνεται στο  μισό και δε θα ξεπερνά τα δέκα λεπτά.

Η κατασκευή της Ιόνιας Οδού, πέραν από απαίτηση ετών με στόχο την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής της Δυτικής Ελλάδας και την παύση της απομόνωσης της Ηπείρου, υπήρξε μια τεράστια κατασκευαστική πρόκληση για την ΤΕΡΝΑ, καθώς πρόκειται για έναν αυτοκινητόδρομο εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη, σε ένα περιβάλλον με ιδιαίτερες γεωλογικές συνθήκες, έντονο ανάγλυφο και υψηλές γεωτεχνικές προκλήσεις.

Συνολικά όλος ο αυτοκινητόδρομος των 196 χλμ. περιλαμβάνει ανάμεσα σε άλλα:

- 4 σήραγγες διπλής κατεύθυνσης, συνολικού μήκους 11,2 χλμ.

- 24 γέφυρες, συνολικού μήκους περίπου 7 χλμ.

- 77 κάτω & 24 άνω διαβάσεις

- 3 Κέντρα Λειτουργίας και Συντήρησης

Η Ιόνια Οδός, είναι ένας σύγχρονος, ασφαλής αυτοκινητόδρομος ο οποίος διασχίζει δύο Περιφέρειες και τέσσερις νομούς και με την ολοκλήρωσή του:

- Συνδέει όλη τη Δυτική Ελλάδα, αναβαθμίζοντας σημαντικά αστικά και αγροτικά κέντρα όπως τα Ιωάννινα, την Άρτα και το Αγρίνιο.

- Προσφέρει επαρκέστερη σύνδεση των λιμανιών Πάτρας, Αστακού και Ηγουμενίτσας.

- Συμβάλλει στην ευρύτερη ανάπτυξη της περιοχής βελτιώνοντας την προσβασιμότητα σε περιοχές με υψηλό τουριστικό και αρχαιολογικό ενδιαφέρον.

Κλείνοντας επισημαίνεται, ότι εξαρχής η «Νέα Οδός» προσφέρει σε κάθε οδηγό, σε όλο το μήκος της Ιόνιας Οδού που βρίσκεται σε κυκλοφορία, μια σειρά υπηρεσιών οδικής ασφάλειας καιεξυπηρέτησης όπως:

Α) 24ωρα Περίπολα Οδικής Ασφάλειας

Β) 4ψήφιο αριθμό Έκτακτης Ανάγκης 24ωρης λειτουργιάς, 1075

Γ) Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελατών στον αριθμό 2641 306 306

Δ) Δωρεάν Οδική Βοήθεια σε περιπτώσεις ακινητοποίησης

(στην 5)

Μια ιστορική ημέρα για όλους

Για μια ιστορική ημέρα, έκαναν λόγο σε δηλώσεις τους, πολιτικοί και αυτοδιοικητικοί.

Γ. Στέφος: «Συνέχιση των έργων υποδομής»

Για την αναγκαιότητα συνέχισης των έργων υποδομής που θα ενισχύσουν τις ήδη υπάρχουσες υποδομές και θα αξιοποιήσουν ακόμη περισσότερο τις πολλαπλές δυνατότητες της Ηπείρου, μίλησε ο βουλευτής Ιωαννίνων του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Στέφος

Μ. Κάτσης: «Ολοκληρώθηκε σε χρόνο ρεκόρ»

Το «παρών» στην εκδήλωση, έδωσε και ο βουλευτής Θεσπρωτίας του ΣΥΡΙΖΑ Μάριος Κάτσης, ο οποίος σε δηλώσεις του μετά το τέλος της εκδήλωσης δήλωσε : «Η Ήπειρος και η Θεσπρωτία βγαίνει σήμερα οριστικά από την απομόνωση και πλέον συνδέεται πλέον με ασφαλείς και σύγχρονους αυτοκινητόδρομους τόσο με το βορά όσο και το νότο της χώρας. Πρόκειται για έργο αναμφισβήτητα αναπτυξιακό που ολοκληρώθηκε σε χρόνο ρεκόρ και εντός χρονοδιαγράμματος, χωρίς να πληρώσει ο ελληνικός λαός τα πανωπροίκια σε εργολάβους ενώ τα έργα ήταν παγωμένα και έκαναν εικονικά εγκαίνια με δανεικές μπουλντόζες. Αυτά πλέον ανήκουν στο παρελθόν, και η χώρα βαδίζει σταδιακά στην ομαλότητα και στην νέα σελίδα της βιώσιμης ανάπτυξης».

ΑΝΕΛ: «Βγαίνει οριστικά από την απομόνωση η Ήπειρος»

Στα εγκαίνια του τελευταίου τμήματος της Ιόνιας Οδού, οι Ανεξάρτητοι Έλληνες εκπροσωπήθηκαν από το Συντονιστή Ιωαννίνων Ευάγγελο Κουτσή και τα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου Ελπινίκη Μπάρκα και Χρήστο Οικονόμου.

Όπως αναφέρουν «Η Ιόνια Οδός ολοκληρωμένη πλέον σε συνάρτηση με την ήδη υπάρχουσα Εγνατία Οδό, παραδίδεται στους πολίτες και βγάζει οριστικά την Ήπειρο και τα Ιωάννινα από την απομόνωση ετών».

Στ. Καλογιάννης: «Η Ήπειρος θα αλλάξει μορφή»

Ο Χρήστος Σπίρτζης ευχαρίστησε και τον πρώην  αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης και Υποδομών Σταύρο Καλογιάννη που ήταν παρών στην εκδήλωση, για τη συμβολή του στο στάδιο των προτάσεων και της έναρξης του έργου. «Μπορεί να διαφωνούμε στο σύστημα των έργων και σε πολλά πολιτικά» είπε, για να τονίσει: «Τα έργα δεν ανήκουν σε καμία κυβέρνηση, σε κανέναν πρωθυπουργό, σε κανέναν περιφερειάρχη ή δήμαρχο, ανήκουν στον ελληνικό λαό που πληρώνει. Όλοι, όσοι περάσαμε σε αυτές τις θέσεις κρινόμαστε και συμβάλουμε για την ολοκλήρωση των έργων».

Ακολούθως, έδωσε το λόγο και στον κ. Καλογιάννη, ο οποίος συγκινημένος, υπενθύμισε ότι οι βάσεις του έργου τέθηκαν ουσιαστικά την περίοδο 2004 – 2009, επί θητείας του.

Ακολούθως, έκανε μια αναδρομή και στάθηκε στο 2010 και στο 2015, δύο χρονιές που το έργο κινδύνευσε.

«Είμαι ευτυχής που βλέπω αυτό το έργο στο οποίο κι εγώ συνέβαλα, το έργο στο οποίο έβαλα την υπογραφή μου, να παραδίδεται στους συμπολίτες μας.

Είμαι βέβαιος ότι θα απολαύσουν την ποιότητα και την ασφάλεια που παρέχει.

Η Ήπειρος θα αλλάξει μορφή, θα ωφεληθεί τα μέγιστα από τον αυτοκινητόδρομο, παρά τις πολύ δύσκολες ώρες που περνάει», κατέληξε.

Αλ. Καχριμάνης: «Απαραίτητη η συνεργασία»

Ο Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη συνεργασία όλων των φορέων για να επιτευχθεί ο στόχος που ήταν η ολοκλήρωση των οδικών υποδομών, συνεργασία που είναι απαραίτητη για να ξεκινήσουν και να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες και για τα υπόλοιπα οδικά έργα.

«Σήμερα είναι μια άλλη ημέρα για την Ήπειρο που ήταν απομονωμένη. Έγινε η γενναία προσπάθεια με την Εγνατία,, σήμερα γίνεται και με την Ιόνια Οδό», υπογράμμισε ο Περιφερειάρχης.

Ο κ. Καχριμάνης ανέφερε ότι από την πλευρά της Περιφέρειας, έγινε ο, τι ήταν δυνατόν για να μη καθυστερήσει το έργο, προσθέτοντας ότι η συνεργασία με την κατασκευάστρια εταιρία ήταν «άψογη», ευχαριστώντας για αυτή, τη Διοίκηση, τα στελέχη της και όλους όσοι εργάστηκαν για την κατασκευή του σύγχρονου οδικού άξονα. Παράλληλα, ζήτησε να υπάρξει και συνέχεια των έργων: «Εμείς στην Ήπειρο λέμε και σε άλλα με υγεία. Θέλουμε αυτός ο δρόμος να φτάσει μέχρι την Κακαβιά και να ενωθεί με την Πρέβεζα» τόνισε, υπενθυμίζοντας ότι η Περιφέρεια έχει στη διάθεσή της, (από το ΕΣΠΑ), δεσμευμένα κονδύλια για τμήματα των δύο δρόμων.

Ν. Γκόλας: Πλήρης ολοκλήρωση, όταν ο άξονας φτάσει μέχρι την Κακαβιά

«Η Ιόνια Οδός, είναι ένα έργο – αναπτυξιακό εργαλείο για την περιοχή μας και η ολοκλήρωσή της μαζί την παρουσία της Εγνατίας αίρει την οδική απομόνωση της Ηπείρου και φέρνει τα Γιάννενα όλο και πιο κοντά σε μεγάλα αστικά κέντρα», δήλωσε ο αντιδήμαρχος Ιωαννίνων, Νίκος Γκόλας εκπροσωπώντας το Δήμαρχο στην παράδοση του τελευταίου τμήματος της Ιόνιας.

«Με την ολοκλήρωση του μεγάλου αυτού έργου, είναι πια στο χέρι μας να εκμεταλλευτούμε την Ιόνια τόσο σε αναπτυξιακό επίπεδο όσο και σε τουριστικό επίπεδο σε συνδυασμό φυσικά και με άλλες υποδομές, όπως το αεροδρόμιο Ιωαννίνων για το οποίο δίνουμε μάχη προκειμένου να αναβαθμιστεί.

Για εμάς η πλήρης ολοκλήρωση του έργου θα έρθει, όταν ο άξονας φτάσει μέχρι την Κακαβιά.

Ελπίζουμε ότι το Υπουργείο θα έχει σύντομα θετικά νέα τόσο για τον άξονα Γιάννενα - Κακαβιά όσο και για το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων ώστε οι υποδομές στην περιοχή μας να είναι πλέον ολοκληρωμένες και να μπορέσουν να συμβάλουν στην προσπάθεια εξωστρέφειας που κάνουν τα Γιάννενα και ολόκληρη η Ήπειρος.

Σήμερα πάντως είναι μια πολύ σημαντική ημέρα για την περιοχή μας και πρέπει όλοι μαζί να εργαστούμε για την ανάπτυξή της», κατέληξε.

Μ. Γούρζης: «Να ευχαριστήσω όλους όσοι είναι μαζί μας, αλλά και όσους λείπουν»

Από τους αφανείς ανθρώπους της Ιόνιας Οδού, ο αντιπρόεδρος της ΤΕΡΝΑ Μιχάλης Γουρζής, που σε μία σπάνια δημόσια τοποθέτησή του εξέφρασε τις θερμές ευχαριστίες προς το σύνολο των παραγόντων που βοήθησαν για την αντιμετώπιση των προβλημάτων, κυρίως όμως τους εργαζόμενους που όπως είπε έδωσαν ψυχή για να ολοκληρωθεί το έργο.

«Οφείλω να ευχαριστήσω όλους όσους είναι σήμερα μαζί μας, αλλά και όσους λείπουν, γιατί δεν είχαμε δουλειά να τους δώσουμε. Πιστεύω όμως να τους επαναφέρουμε σύντομα», τόνισε με νόημα ο κ. Γουρζής.

Φθηνά διόδια, ζητά ο Δ. Αρταίων

Την ανάγκη για συγκρότηση ενός κοινού μετώπου αποτελούμενο από όλους τους Δημάρχους των περιοχών που διέρχεται η Ιόνια Οδός, ώστε να υπάρξει χαμηλό τέλος διέλευσης από τα διόδια, τόσο της Ιόνιας Οδού, όσο και της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου τονίζει ο Δήμαρχος Αρταίων Χρήστος Τσιρογιάννης.

Με επιστολή του στους Δημάρχους των περιοχών που διασχίζει η Ιόνια Οδός προτείνει την έναρξη ενός διαλόγου με την παραχωρησιούχο εταιρία για το θέμα των διοδίων, ώστε να μην καταστεί η χρήση της Ιόνιας Οδού, άρα και το ταξίδι των επισκεπτών (από και προς τις περιοχές που αυτή διασχίζει) οικονομικά δυσπρόσιτο.

«Με δεδομένο ότι το επόμενο διάστημα επίκειται η επιβολή διοδίων σε ολόκληρη την Ιόνια Οδό και για να μην καταστεί η χρήση της, άρα και το ταξίδι των επισκεπτών (από και προς τις περιοχές μας) οικονομικά δυσπρόσιτο, προτείνω την συγκρότηση ενός κοινού μετώπου αποτελούμενο από όλους τους Δημάρχους των περιοχών που διέρχεται η Ιόνια Οδός, ώστε να προβεί στις απαραίτητες κινήσεις για να επιτύχει την επιβολή χαμηλού τέλους διέλευσης από τα διόδια, τόσο της Ιόνιας Οδού, όσο και της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου» αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στην επιστολή.

 

papastratos300x250