Τρίτη, 12/12/2017


news menu leftnews menu right
Πρωτοσέλιδο Πρωτοσέλιδα 547 ημέρες, 997 «λουκέτα» στα Γιάννενα
547 ημέρες, 997 «λουκέτα» στα Γιάννενα Εκτύπωση E-mail
Τετάρτη, 27 Ιουλίου 2016 14:00

loyketa

Την ώρα που το υπουργείο Οικονομίας διαψεύδει... τα δικά του στοιχεία για τα «λουκέτα», θέλοντας να μας πείσει ότι η ανάπτυξη έρχεται (κατά το «Η ελπίδα έρχεται»…), η εικόνα της αγοράς, αποδεικνύει ακριβώς το αντίθετο.

Ότι δηλαδή ο αυξανόμενος ρυθμός κλεισίματος των επιχειρήσεων, που καταγράφηκε το 2015, μια χρονιά «πληγή» για το επιχειρείν, λόγω της πολιτικοοικονομικής αστάθειας και των capital controls, συνεχίστηκε και το πρώτο εξάμηνο του 2016.

Μάλιστα, το κυριότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα, είναι η συσσώρευση φορολογικών υποχρεώσεων και το απόθεμα χρεών που δημιουργήθηκε σε συνδυασμό με τα τρέχοντα υψηλά φορολογικά βάρη.

«Χαρτογραφώντας» την κατάσταση στο Νομό Ιωαννίνων, σύμφωνα με τα στοιχεία του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων που έχουν στα χέρια τους τα «Πρωινά Νέα», κατά την περσινή χρονιά, οι διαγραφές επιχειρήσεων και εταιρειών ήταν διπλάσιες σε σχέση με τις εγγραφές και ανήλθαν σε 704. Μέσα σε ένα χρόνο δηλαδή (από την 1η Ιανουαρίου έως την 31η Δεκεμβρίου του 2015), ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων, δεν άντεξε την πίεση, την παρατεταμένη κρίση και τις αυξημένες υποχρεώσεις και οδηγήθηκε σε «λουκέτο», με αποτέλεσμα να βρεθεί εκτός αγοράς εργασίας, κι ένας μεγάλος αριθμός εργαζομένων.

Οι νέοι αυτοί άνεργοι, είναι σχεδόν αδύνατον να απορροφηθούν σε αντίστοιχες θέσεις, μιας και είναι χαρακτηριστικό ότι την ίδια περίοδο οι επιχειρήσεις που εγγράφηκαν στο Επιμελητήριο, ήταν 346, δηλαδή 358 λιγότερες από αυτές που διαγράφηκαν.

Όσον αφορά στο είδος των επιχειρήσεων και των εταιρειών, που άνοιξαν ή έκλεισαν, τη μερίδα του λέοντος και στις δύο κατηγορίες κατέχουν οι Ατομικές Επιχειρήσεις και οι Ομόρρυθμες Εταιρείες. Ειδικότερα, 214 ΑΤΜ άνοιξαν το 2015 και 523 έκλεισαν. Αντίστοιχα, 37 ΟΕ άνοιξαν και 123 έκλεισαν.

Τα «λουκέτα», συμπληρώνουν 19 Ετερόρρυθμες Εταιρείες, 10 υποκαταστήματα Ανώνυμων εταιρειών, 8 υποκαταστήματα Ατομικών Επιχειρήσεων, 6 Ανώνυμες Εταιρείες, 5 Εταιρείες Περιορισμένης Ευθύνης, 4 Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες κ.α.

Στον αντίποδα οι αποκαλούμενες και ως «εταιρείες του ενός ευρώ», που δεν είναι άλλες από τις Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες, φαίνεται ότι αποτελούν «μόδα» και στα Ιωάννινα, καθώς 34 τέτοιες άνοιξαν την περασμένη χρονιά στο Νομό μας.

Η πρακτική δεκαετιών όριζε ότι, για να φτιάξεις εταιρεία, θα έπρεπε να βάλεις «κεφάλαιο» μερικών δεκάδων χιλιάδων ευρώ, πληρώνοντας τους ανάλογους φόρους, να απευθυνθείς υποχρεωτικά σε συμβολαιογράφο για το καταστατικό και να οπλιστείς με υπομονή για να αντεπεξέλθεις στις γραφειοκρατικές διαδικασίες που απαιτούνταν μέχρι να πάρεις τον ΑΦΜ στα χέρια σου. Με το που άλλαξε το νομοθετικό πλαίσιο και προσαρμοστήκαμε -με καθυστέρηση ετών- στα ευρωπαϊκά δεδομένα, η εικόνα άλλαξε. Κανείς πλέον δεν σε κοιτάζει περίεργα αν ζητήσεις να φτιάξεις επιχείρηση χωρίς κεφάλαιο, διότι αυτό πλέον αποτελεί τον κανόνα.

Το πρώτο εξάμηνο του 2016

Από τα στοιχεία, είναι φανερό ότι η όμορφη μέρα, που μας έταξε ο Νίκος Παππάς, στις 27 Ιουνίου 2015, δεν ξημέρωσε ποτέ για τις επιχειρήσεις, ενώ το σκηνικό φαίνεται να επαναλαμβάνεται και το 2016, παρόλο που κάποιοι μιλούν για σταθερότητα και επενδύσεις.

Από 1η Ιανουαρίου έως 30 Ιουνίου του 2016, είχαμε 172 εγγραφές επιχειρήσεων και εταιρειών στο Επιμελητήριο Ιωαννίνων, με τα αντίστοιχα «λουκέτα» να αγγίζουν τα 293!

Δημιουργείται δηλαδή κι εδώ ένα αρνητικό ισοζύγιο, με τις διαγραφές να υπερτερούν κατά 121.

Σε αριθμούς, περισσότερα «ρολά» κατέβασαν οι Ατομικές επιχειρήσεις, καθώς 100 άνοιξαν και 216 έκλεισαν. Επίσης, προστέθηκαν 28 Ομόρρυθμες Εταιρείες, αλλά 49 αποτέλεσαν παρελθόν.

Η κούρσα των «λουκέτων» δεν έχει σταματημό και στο Νομό Ιωαννίνων, σύμφωνα με τον Α’ Αντιπρόεδρο του Επιμελητηρίου Δημήτρη Δημητρίου, καθώς δε φαίνονται προοπτικές ενίσχυσης του επιχειρείν.

«Η κρίση συνεχίζεται με τον ίδιο ακριβώς ρυθμό. Το ανησυχητικό είναι ότι κλείνουν πολλές Ανώνυμες Εταιρείες, οι οποίες απασχολούν πολλά άτομα, προσωπικό το οποίο καταλήγει άνεργο», σημείωσε μιλώντας στα «Πρωινά Νέα», ο κ. Δημητρίου.

Πάνε Αλβανία

Κι ενώ στην περιοχή μας και στην Ελλάδα ευρύτερα, οι επενδύσεις αποτελούν είδος εν ανεπαρκεία και δε λένε με τίποτα να ανακάμψουν, λόγω της συνεχιζόμενης αβεβαιότητας, στη γειτονική Αλβανία οι επενδύσεις ελληνικών επιχειρήσεων αυξάνονται με πρωτόγνωρους ρυθμούς.

Μάλιστα, από τότε που άρχισαν να γίνονται εμφανή τα σημάδια της οικονομικής κρίσης στη χώρα, δηλαδή το 2010, μέχρι και το 2013, διπλασιάστηκαν.

Οι κυριότεροι τομείς στους οποίους δραστηριοποιούνται οι ελληνικών και ομογενειακών συμφερόντων επιχειρήσεις είναι οι τραπεζικές υπηρεσίες, οι κατασκευές, η βιομηχανία γενικότερα, οι υπηρεσίες υγείας, οι τηλεπικοινωνίες, το εμπόριο, η εκπαίδευση, καθώς και άλλες υπηρεσίες.

Μιλώντας στην εφημερίδα μας, άνθρωποι από την Ήπειρο, που δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στη γειτονική χώρα, στάθηκαν στο σημαντικό ρόλο που έχει η γεωγραφική εγγύτητα και το μεταναστευτικό ρεύμα Αλβανών προς την περιοχή μας, όπως και η εξοικείωση των κατοίκων της χώρας με τα τοπικά προϊόντα και τον «δικό μας» τρόπο ζωής. Έτσι, κατά την επιστροφή τους στη χώρα τους, συνεχίζουν να ακολουθούν τα ίδια καταναλωτικά πρότυπα και το ίδιο επίπεδο ζωής.

Ειδικότερα δε στον τομέα των ξένων άμεσων επενδύσεων, η εξοικείωση των Αλβανών πολιτών με την Ελλάδα, λειτουργεί ως ένα επιπλέον κριτήριο, καθώς σημαντικό τμήμα του αλβανικού πληθυσμού έχει κατά καιρούς ζήσει και έχει εργαστεί στην Ελλάδα, αρκετοί μάλιστα έχουν φοιτήσει σε ελληνικά σχολεία και πανεπιστήμια και γνωρίζουν να μιλούν και να γράφουν την ελληνική γλώσσα.

Ένα ακόμη σημαντικό κριτήριο στην επιλογή της Αλβανίας ως υποδοχέα επενδυτικής δραστηριότητας, είναι οι φορολογικοί της συντελεστές.

Ενδεχομένως, περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις θα είχαν επιλέξει την Αλβανία για την ανάπτυξη των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων τους, αν υπήρχε βελτίωση σε τομείς όπως οι υποδομές, δικαιώματα ιδιοκτησίας, η λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, η Δικαιοσύνη κ.ά.

Ομοίως, αν είχε σημειωθεί καταπολέμηση των φαινομένων διαφθοράς, καθώς και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της άτυπης οικονομίας και της παραβίασης των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, που οδηγούν σε αθέμιτο ανταγωνισμό. 

Όπως υπογραμμίζεται στην έκδοση υπό τον τίτλο «Οδηγός Επιχειρείν στην Αλβανία» του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών υποθέσεων της πρεσβείας μας στα Τίρανα «Επιχειρηματικές ευκαιρίες και προοπτικές ανάπτυξης των διμερών εμπορικών και επιχειρηματικών σχέσεων της Αλβανίας με την Ελλάδα, ιδίως σε τομείς όπου η χώρα μας διαθέτει συγκριτικό πλεονέκτημα αναμένεται να υπάρξουν, στο άμεσο μέλλον, αρκεί να ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες της αγοράς» και προστίθεται ότι η ευρωπαϊκή προοπτική της Αλβανίας, οι εκτιμήσεις για σταθερή αναπτυξιακή οικονομική πορεία τα επόμενα χρόνια, καθώς και ο σχεδιασμός για ανάπτυξη υποδομών, ενισχύουν τις προσδοκίες στον επιχειρηματικό κόσμο για περαιτέρω ανάπτυξη επιχειρηματικών ευκαιριών.

Υπενθυμίζεται στον οδηγό, ότι το Πρόγραμμα Οικονομικής Μεταρρύθμισης της Αλβανίας για την περίοδο 2016-2018, περιέχει τις βασικές μεταρρυθμίσεις στις οποίες θα επικεντρωθεί η κυβέρνηση όπως, η περαιτέρω απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, η διαφοροποίηση των ενεργειακών πηγών, η εκπόνηση της μελέτης σκοπιμότητας για την κατασκευή και αναβάθμιση του Διαδρόμου Αδριατικής - Ιονίου, η βελτίωση των υποδομών στο λιμάνι του Δυρραχίου, η βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου για τα ευρυζωνικά δίκτυα, ο αναδασμός της γεωργικής γης, η τυποποίηση του τουριστικού τομέα, η εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου για τη μείωση των επισφαλών δανείων στο τραπεζικό σύστημα, η μείωση των εμποδίων για τις επιχειρήσεις και η διευκόλυνση του εμπορίου, η εφαρμογή των πρόσφατων νομικών αλλαγών για την ενθάρρυνση νέων επενδύσεων κ.α.

«Όπως μπορεί να γίνει αντιληπτό, τα προσεχή χρόνια αναμένεται να υλοποιηθούν μεγάλα έργα υποδομής, καλύπτοντας σε σημαντικό βαθμό το έλλειμμα υποδομών της χώρας, καθώς και διάφορα προγράμματα, με τη συγχρηματοδότηση τόσο της ΕΕ, όσο και Διεθνών Οργανισμών, καθώς και λοιπών φορέων Αναπτυξιακής Συνεργασίας, δημιουργώντας παράλληλα αντίστοιχες επιχειρηματικές ευκαιρίες, σε τομείς όπως: κατασκευές, ενέργεια, αγροτικός τομέας, μεταποίηση τροφίμων, ύδρευση, δίκτυα μεταφορών, τουρισμός, περιβάλλον, ψηφιακές τεχνολογίες, εκπαίδευση και άλλα» σημειώνεται σχετικά στον οδηγό.

Όσον αφορά στο προφίλ του Αλβανού καταναλωτή, θα πρέπει να αναφερθεί ότι τα τελευταία χρόνια έχει υπάρξει μια ταχεία αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά του αλβανικού πληθυσμού και του τρόπου ζωής λόγω της οικονομικής ανάπτυξης, της βελτίωσης του βιοτικού επιπέδου, της γρήγορης αστικοποίησης, που συνέβαλε στη δημιουργία καταναλωτών αστικής τάξης μεσαίου εισοδήματος. Ειδικότερα, η σταδιακή ανάπτυξη του λιανικού εμπορίου, η εμφάνιση αλυσίδων μεγάλων σουπερμάρκετ και εμπορικών κέντρων, συνέβαλαν στην αλλαγή καταναλωτικών προτιμήσεων με κριτήριο την ποιότητα και τη μόδα για τα μεσαία εισοδήματα και τη χαμηλή τιμή για τα χαμηλά εισοδήματα.

Βίκυ Κώστα

 

papastratos300x250