Τετάρτη, 23/08/2017


news menu leftnews menu right
Πρωτοσέλιδο Πρωτοσέλιδα Ορόσημο για την αναστήλωση της Γέφυρας Πλάκας
Ορόσημο για την αναστήλωση της Γέφυρας Πλάκας Εκτύπωση E-mail
Παρασκευή, 10 Ιουνίου 2016 14:29

protiααααa

 

Ορόσημο για το επόμενο και ουσιαστικότερο βήμα, της αναστήλωσης της Γέφυρας Πλάκας, αποτέλεσε η χθεσινή κρίσιμη συνεδρίαση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων, που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Πολιτισμού, παρουσία του Περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέξανδρου Καχριμάνη.

Όπως είχαν γράψει τα «Πρωινά Νέα» σε χθεσινό ρεπορτάζ, το οποίο επιβεβαιώθηκε, «άναψε» το «πράσινο φως» για την υλοποίηση του σχεδιασμού του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, με βάση την προκαταρκτική μελέτη που είχε παραδώσει στα μέσα Μαΐου.

Θέμα «μπλοκαρίσματος», δεν υπήρχε περίπτωση να τεθεί, άρα αποφεύγονται και οι όποιες επιπλέον καθυστερήσεις.

Μετά από τη χθεσινή απόφαση, η οποία φαίνεται να κλίνει προς την πρόταση του γνωστού σε όλο το πανελλήνιο για την αναστήλωση του Παρθενώνα και της Ακρόπολης, καθηγητή του ΕΜΠ Μανόλη Κορρέ, το αίτημα για να πάρει ξανά τη θέση της, η «Ακρόπολη» της Ηπείρου, περνά στη φάση των έργων.

Εξάλλου, θα προχωρήσει το ταχύτερο δυνατό, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και με το χαρακτηρισμό ως «ειδικό».

Για τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η αποκατάσταση του σημαντικού αυτού μνημείου- για όλους τους Ηπειρώτες και όχι μόνο- και που θα αποκαλύψει και τον ανάλογο τρόπο χρηματοδότησης του έργου, υπήρξαν διαφορετικές απόψεις κι ενστάσεις.

Ειδικότερα, η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων θα αναλάβει την απόσυρση των δύο μεγάλων τμημάτων του γεφυριού, που θα κριθεί στην πορεία εάν και με ποιον τρόπο θα χρησιμοποιηθούν, καθώς επίσης και την πασσάλωση που απαιτείται κυρίως στα βάθρα.

Σύμφωνα με την εισήγηση της αρμόδιας Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού, που έγινε ομόφωνα δεκτή από τα μέλη του Συμβουλίου, η αποκατάσταση του μνημείου θα πρέπει να βασιστεί σε θεμελιώδεις αρχές, όπως ότι οι μελέτες θα αποδίδουν την αρχική χάραξη και ότι τα σημεία που θα συμπληρωθούν θα διακρίνονται από τα αυθεντικά. Το έργο της συμπλήρωσης των κατεστραμμένων τμημάτων είναι επείγον, τόνισε η προϊσταμένη της Διεύθυνσης, προκειμένου να αποφευχθεί η πιθανότητα κατάρρευσης των σωζόμενων τμημάτων.

«Έγινε αυτό που θέλαμε και λέγαμε όλο το προηγούμενο διάστημα με τις αρχαιολογικές υπηρεσίες και το ΤΕΕ. Πιστεύω ότι θα προχωρήσουμε άμεσα στις μικροπασαλώσεις στα βάθρα, το φετινό καλοκαίρι και το έργο θα προχωρήσει κανονικά στη συνέχεια», τόνισε, μιλώντας στο ITV ο Περιφερειάρχης Ηπείρου.

Όπως έχει ανακοινωθεί από το υπουργείο Πολιτισμού, η υλοποίηση της κατασκευής θα γίνει από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων σε συνδυασμό με την ένταξη του έργου στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία».

 

Τα δύο εναπομείναντα κομμάτια

Η διαχείριση των δύο μεγάλων εναπομεινάντων κομματιών, τα οποία θα πρέπει να ανασυρθούν, απασχολεί ιδιαίτερα τους εμπλεκόμενους. Εδώ, προκύπτει ένα μεγάλο θέμα, καθώς σύμφωνα με τις εκτιμήσεις το ένα μόνο κομμάτι, μπορεί να ξεπερνά τους 200 τόνους και δεν υπάρχει γερανός, που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την ανάσυρσή του, λόγω βάρους.

Σε περίπτωση όμως που τα πέτρινα κομμάτια βγουν, θα πρέπει να αποφασιστεί με ποιον τρόπο θα τα διαχειριστεί το ΕΜΠ: θα μείνουν στην άκρη και θα εκτεθούν σε κάποιο μουσείο που θα δημιουργηθεί για τη Γέφυρα Πλάκας και θα κατασκευαστεί ένα πιστό αντίγραφο με υλικά (κονίαμα) της περιοχής ή θα μπορούσαν στατικά να «συμμετέχουν»;

Όπως εξήγησε η γενική διευθύντρια του υπουργείου Πολιτισμού, Ευγενία Γατοπούλου, η χρήση του αυθεντικού υλικού θα διερευνηθεί αφού συλλεγεί το υλικό και διαπιστωθεί η ποιότητά του και η κατάσταση διατήρησής του. Ο εκπρόσωπος του ΥΠΕΚΑ στο Συμβούλιο, Γεώργιος Γκανασούλης, εξέφρασε τον προβληματισμό ότι μπορεί οι όποιες βλάβες στο αυθεντικό υλικό που βρίσκεται για καιρό στο νερό να έχουν επιδεινωθεί.

 

Κατάρρευση, λόγω διάβρωσης

Όπως αναφέρει το ΑΠΕ, σύμφωνα με την καθηγήτρια του ΕΜΠ και μέλος του ΚΣΝΜ, Ελισσάβετ Βιντζηλαίου, κύριο αίτιο της κατάρρευσης ήταν η διάβρωση που εντοπίστηκε ότι υπήρχε στο ανατολικό βάθρο της γέφυρας, με αποτέλεσμα τα φορτία να μην καταλήγουν ομοιόμορφα σε όλα τα θεμέλια.