Σάββατο, 21/10/2017


news menu leftnews menu right
Πρωτοσέλιδο Πρωτοσέλιδα Όνειρο θερινής νυκτός... τα «δίκαια» διόδια
Όνειρο θερινής νυκτός... τα «δίκαια» διόδια Εκτύπωση E-mail
Παρασκευή, 03 Ιουνίου 2016 15:14

3αΑ

 

Μία από τις μάχες που το υπουργείο Υποδομών, με «μπροστάρη» τον Χρήστο Σπίρτζη, επιδίωκε να δώσει ήταν η μη ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού. Τα ετήσια έσοδά της, ύψους 150 εκατ. ευρώ, από διόδια (σε συνδυασμό με τους νέους, υπό κατασκευή, σταθμούς), θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την μείωση των διοδίων στις εθνικές οδικές αρτηρίες. Και, όπως διέρρεαν από το αρμόδιο υπουργείο, μόλις πριν από μερικούς μήνες, στις Βρυξέλλες δεν βλέπουν τόσο αρνητικά την μη παραχώρηση σε ιδιώτες της εταιρείας (Εγνατία Οδός Α.Ε.) που διαχειρίζεται και λειτουργεί τον αυτοκινητόδρομο που εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους του Έβρου.

Εν τέλει, ο... ιερός αυτός στόχος, να μην περάσει η εταιρεία σε ξένα χέρια συμπεριλαμβάνεται, πια, στην μακρά λίστα με τα χαμένα όνειρα κυβέρνησης και υπουργών της. Πλέον, οι τελευταίοι θα πρέπει να κινηθούν γρήγορα, ώστε η ιδιωτικοποίηση να είναι σε θέση να «τρέξει» από το Φθινόπωρο και γι’ αυτό η προώθηση των σχετικών διαδικασιών είναι προϋπόθεση για να εκταμιευθεί η μεγάλη υποδόση.

Στο πλαίσιο αυτό, οποιοδήποτε «εχθρική» προς την ιδιωτικοποίηση διάταξη, όπως αυτή για τα αναλογικά διόδια που είχε ενσωματώσει ο ΥΠΟΜΕΔΙ στο Ν.4388/2016 (για την κύρωση διακρατικής συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας και Ιράκ), δεν στέκει.

Έτσι, με τροπολογία, τροποποιείται και αναιρείται η ισχύς της στο σκέλος που αφορά την μη συμμόρφωσή της με την ΚΥΑ 6686/17.11/2014 των Γ .Χαρδούβελη - Μ. Χρυσοχοϊδη (προβλέπει τοποθέτηση νέων σταθμών διοδίων στον άξονα).

 

Πίεζαν οι θεσμοί

Με λίγα λόγια, εξαιρείται η Εγνατία Οδός της εγκατάστασης και λειτουργίας των αναλογικών διοδίων, η οποία- όπως δήλωσε χθες η υφυπουργός Μεταφορών Μαρίνα Χρυσοβελώνη- έχει στόχο να εξασφαλιστεί καλύτερη διαχείριση του οδικού δικτύου της χώρας, ευνοϊκότερα και δικαιότερα διόδια, κατάργηση των μετωπικών διοδίων, βελτίωση των περιβαλλοντικών δεικτών και της ασφάλειας των πολιτών.

Η κ. Χρυσοβελώνη ανέφερε ότι αυτή η διάταξη επικροτήθηκε από πολλά ευρωπαϊκή κράτη, αλλά δεν είχαν την ίδια άποψη οι θεσμοί, οι οποίοι «αντί να στηρίξουν την όλο πιο γρήγορη εφαρμογή του συστήματος, πιέζουν σθεναρά να εξαιρεθεί από την διάταξη αυτή η Εγνατία και να εφαρμοστεί ΚΥΑ του 2014, που οδηγεί σε απαξίωση ένα πολύ σημαντικό δίκτυο οδικών μεταφορών στην Ελλάδα».

Η υφυπουργός Μεταφορών εξήγησε ότι για να μην υπάρξουν επιπλοκές στην αξιολόγηση και στο μοντέλο αξιοποίησης της Εγνατίας Οδού, η κυβέρνηση φέρνει αυτήν την τροπολογία. Ωστόσο, σημείωσε ότι σε κάθε περίπτωση ισχύει η δέσμευση πως θα προχωρήσει, άμεσα, στην εγκατάσταση αναλογικών διοδίων, ξεκινώντας από την Εγνατία και με στόχο να βελτιωθεί ο υφιστάμενος σχεδιασμός.

 

Τι αλλάζει

Ειδικότερα, η διάταξη (παρ.7) του Ν.4388/2016 (θεσπίστηκε στις 12/5) προέβλεπε ότι:

- για τα οδικά έργα παραχώρησης (μεταξύ των οποίων η προς αποκρατικοποίηση Εγνατία Οδός ) ότι: «Η χρέωση διοδίων εφαρμόζεται, ανά κατηγορία οχήματος: α) αναλογικά ανά χιλιόμετρο χρήσης του δικτύου αρμοδιότητας της υπηρεσίας οδικών τελών και β) αναλογικά ανά χρονική περίοδο χρήσης του δικτύου αρμοδιότητας της Υπηρεσίας ‘Οδικά Τέλη’, με την επιφύλαξη των συμβάσεων παραχώρησης που διέπονται από το π.δ. 60/2007 (Α’ 64), όπως ισχύει».

Σύμφωνα με την τροπολογία, προστίθεται η φράση «με την επιφύλαξη όσων προβλέπονται στα άρθρα 1, 2, 3, 4 και 7 της ΚΥΑ 6686/17.11/2014 (Β’3086)» στις παραπάνω δύο παραγράφους, δηλαδή:

- «χρέωση διοδίων εφαρμόζεται, ανά κατηγορία οχήματος:... που διέπονται από το π.δ. 60/2007 (Α' 64), όπως ισχύει» και

- «Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, απαγορεύεται η εγκατάσταση και λειτουργία νέων μετωπικών σταθμών διοδίων... δίκτυο». Εν προκειμένω, η φράση «με την επιφύλαξη όσων προβλέπονται στα άρθρα 1, 2, 3, 4 και 7 της ΚΥΑ 6686/17.11/2014 (Β’3086)» τοποθετείται μετά τη λέξη «απαγορεύεται» και πριν τη φράση «η εγκατάσταση και λειτουργία νέων μετωπικών σταθμών διοδίων ....κ.λ.π».

Οι τρεις υπουργοί (Τσακαλώτος, Σταθάκης, Παρασκευόπουλος) αποκατέστησαν την αβλεψία (;) του ομολόγου τους, καθώς, όπως ορίζει η αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας τους, «για συμβάσεις παραχώρησης που ήδη έχουν συναφθεί και εκτελούνται, βάσει του Π.δ/γματος 60/2007 και των άρθρων 1, 2, 3, 4 και 7 της ΚΥΑ 6686/17.11.2014, συνεχίζει να εφαρμόζεται για αυτές το δίκαιο, που τις διέπει».

Ως αποτέλεσμα, το προσεχές διάστημα εκτιμάται ότι θα κάνουν την εμφάνισή τους στην Εγνατία Οδό νέοι σταθμοί διοδίων, σύμφωνα με όσα προβλέπει η ΚΥΑ Χαρδούβελη - Χρυσοχοΐδη.

Νέα δεδομένα και σε τοπικό επίπεδο

Η τροπολογία, δημιουργεί νέα δεδομένα και στην Ήπειρο, όπου αναμένεται να ξεκινήσουν άμεσα τη λειτουργία τους τα νέα διόδια στο Δροσοχώρι, ενώ η επιβάρυνση των διερχόμενων οδηγών, δε θα είναι δίκαιη (αναλογικές χρεώσεις» όπως «φωνάζουν» καιρό τώρα οι τοπικοί φορείς.

 

Τα προσκόμματα

Πάντως, το ΤΑΙΠΕΔ, είχε πρόσφατα προκηρύξει διαγωνισμό για την πρόσληψη χρηματοοικονομικού, τεχνικού και νομικού συμβούλου για την ιδιωτικοποίηση (παραχώρηση της λειτουργίας και εκμετάλλευσης) της Εγνατίας, με σκοπό να ξεκινήσει τη διαγωνιστική διαδικασία τον Σεπτέμβριο. Επίσης το Δ.Σ. της εταιρείας έχει λάβει απόφαση για τη δημιουργία των 11 νέων διοδίων που θα καταστήσουν βιώσιμη μια σύμβαση παραχώρησης της συγκεκριμένης οδού. Η απόφαση αυτή, με βάση την διάταξη Σπίρτζη που τροποποιήθηκε, ουσιαστικά ακυρωνόταν και η δημιουργία των νέων σταθμών διοδίων της Εγνατίας Οδού περιερχόταν εκ νέου στη δικαιοδοσία του υπουργού Υποδομών. Τέλος, με βάση την παράγραφο 10 της νέας ρύθμισης, ο κ. Σπίρτζης όριζε ότι αποκτά την αρμοδιότητα της λειτουργίας και συντήρησης της Εγνατίας Οδού, κάτι που το ΤΑΙΠΕΔ μέσω του διαγωνισμού θέλει να εκχωρήσει στον... (ιδιώτη) παραχωρησιούχο.

Εξ ου και οι αλλαγές…

 

papastratos300x250