Σάββατο, 21/10/2017


news menu leftnews menu right
Πρωτοσέλιδο Πρωτοσέλιδα Η νέα «Αθηνά» κρατάει ψαλίδι και προκαλεί ανησυχία
Η νέα «Αθηνά» κρατάει ψαλίδι και προκαλεί ανησυχία Εκτύπωση E-mail
Πέμπτη, 02 Ιουνίου 2016 13:29

2-1αααΝ

 

Με το βλέμμα στραμμένο στις επερχόμενες αλλαγές στην Παιδεία και συγκεκριμένα στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και με το ενδεχόμενο ακόμη και για νέες συγχωνεύσεις Τμημάτων να παραμένει ανοιχτό, συνεδριάζουν εκτάκτως αύριο Παρασκευή στις 10 το πρωί στην Αθήνα, οι πρόεδροι των ΤΕΙ πανελλαδικά, παρουσία της αναπληρώτριας υπουργού Παιδείας Σίας Αναγνωστοπούλου.

Αντικείμενο της Συνόδου, θα είναι η λεπτομερής συζήτηση των πορισμάτων της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου, σε ό,τι αφορά στον ενιαίο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης και η διαμόρφωση των προτάσεων των άμεσα εμπλεκόμενων, που δεν είναι άλλες από τις Διοικήσεις.

Θα προηγηθεί συνάντηση των προέδρων όλων των ΤΕΙ της χώρας μια ημέρα νωρίτερα, δηλαδή σήμερα Πέμπτη, στην οποία θα συμμετέχει και ο πρόεδρος του ΤΕΙ Ηπείρου Ευριπίδης Γλαβάς, ο οποίος θα βρίσκεται στην Αθήνα για τη Σύνοδο.

Οι πρόεδροι των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων βρίσκονται σε αναβρασμό καθώς, όπως σημειώνουν κάποια Τμήματα των περιφερειακών Ιδρυμάτων οδηγούνται σε κατάργηση, ενώ ο διάλογος αποδείχτηκε προσχηματικός, καθώς οι θέσεις τους και οι προτάσεις τους δεν εισακούστηκαν. «Ζητήθηκε νέα αξιολόγηση από μια Επιτροπή που θα οριστεί από το υπουργείο με αδιαφανή πιθανότατα κριτήρια, ενώ έχει ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία από την ΑΔΙΠ και μάλιστα με εξαιρετικά αποτελέσματα τόσο για το ΤΕΙ Ηπείρου, όσο και για τα υπόλοιπα Ιδρύματα. Παράλληλα, δίνεται ένα περιθώριο τριών χρόνων ώστε να προσαρμοστούν τα ΤΕΙ σε κάποια ζητούμενα, χωρίς όμως να κάνουν αναφορά στα τεράστια προβλήματα πολλών Τμημάτων με ελάχιστο προσωπικό και χαμηλή χρηματοδότηση, που ειδικότερα στα περιφερειακά τμήματα, τα οποία επιτελούν σημαντικό ρόλο, είναι οξυμμένα», σημείωσε μιλώντας στα «Πρωινά Νέα» ο κ. Γλαβάς.

 

Στο ΤΕΙ Ηπείρου

Οι αλλαγές στην Παιδεία θα έρθουν με τη μορφή πολυνομοσχεδίου, το οποίο σύντομα θα κατατεθεί στη Βουλή και μέσα στο καλοκαίρι θα έχει ψηφιστεί και προχωρήσει. Τα σημεία, με τα οποία διαφωνούν οι πρόεδροι των ΤΕΙ αφορούν στην κατάργηση Τμημάτων ΤΕΙ, στην αλλαγή γνωστικού αντικειμένου ή στη συγχώνευσή τους. Το ΤΕΙ Ηπείρου, έζησε παρόμοια «σκηνικά» και παλαιότερα, με το σχέδιο «Αθηνά», το οποίο επέφερε αλλαγές στον χάρτη της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης στην περιοχή.

«Έχουμε κακή εμπειρία από την προηγούμενη προσπάθεια αναμόρφωσης του ‘χάρτη’ της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και αυτό που προκύπτει, ανεξαρτήτως κυβέρνησης, είναι ότι οι όποιες αλλαγές γίνονται χωρίς σχέδιο και απουσία των άμεσα εμπλεκόμενων. Είναι χαρακτηριστικό, ότι στην Επιτροπή Διαλόγου, συμμετείχαν μόλις δύο καθηγητές ΤΕΙ» τονίζει ο πρόεδρος του ΤΕΙ Ηπείρου, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι κανένα Τμήμα του «εδώ» Ιδρύματος, δεν θα οδηγηθεί σε «λουκέτο», καθώς όλα διαθέτουν ακαδημαϊκό προφίλ και υψηλό επίπεδο έρευνας, ώστε να μετεξελιχθούν σε πανεπιστημιακά.

Πάντως, στις προτάσεις του καθηγητή Αντώνη Λιακού, περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, η «συγκρότηση μεγάλων περιφερειακών πόλων, οι οποίοι θα ομοσπονδοποιούν ΑΕΙ, ΤΕΙ και Ερευνητικά Ιδρύματα, αναλαμβάνοντας ευρύτερες εκπαιδευτικές λειτουργίες στην περιοχή ευθύνης τους, θα μπορέσει να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητά τους και να τους προσδώσει διεθνή επιφάνεια», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Εναλλακτικοί τρόποι χρηματοδότησης

Ένα ακόμη θέμα που θα συζητηθεί στη Σύνοδο, είναι οι εναλλακτικοί τρόποι χρηματοδότησης της Παιδείας. Όπως είναι γνωστό, από τον τακτικό προϋπολογισμό του κράτους δεν επαρκούν τα κονδύλια για να λειτουργήσουν κανονικά τα Τεχνολογικά Ιδρύματα, την ώρα που προτείνεται πλήρης αποσύνδεσή του.

Υπενθυμίζεται, ότι τα ΤΕΙ είχαν αποχωρήσει στο παρελθόν από τον Εθνικό Διάλογο λόγω της κατανομής των πιστώσεων για μέλη ΔΕΠ, ενώ έχει ήδη προηγηθεί μια επιστολή του κ. Μηρατάκου προς τον κ. Λιάκο, με τον πρώτο να επισημαίνει ότι, αν και κλήθηκε στο διάλογο, καμία από τις προτάσεις του δεν άλλαξε τις αρχικές θέσεις του πορίσματος.

«Πυροσβεστικό» ρόλο σε μια ήδη τεταμένη κατάσταση επιχειρεί να παίξει η αναπληρώτρια υπουργός, η οποία ήδη από την ομιλία της πριν από την κατάθεση του πορίσματος τόνισε ότι «οι εισηγήσεις είναι προς συζήτηση, χρειάζονται όμως πάρα πολλή περίσκεψη για ένα θέμα σύνθετο».

Πλήρης αναμόρφωση

Η πλήρης αναμόρφωση του χώρου των ΤΕΙ, περιλαμβάνει:

- Επανασχεδιασμό, ύστερα από αξιολόγηση. Τίποτα δεν θα είναι το ίδιο στη νέα φάση. Τα πολύ καλά και δημοφιλή τμήματα θα αναβαθμιστούν σε πανεπιστημιακά, τα αδύναμα θα ενταχθούν μεν στα Πανεπιστήμια, αλλά ως τμήματα Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης, ενώ όσα παραμείνουν στον χώρο των ΤΕΙ θα παρέχουν αμιγώς τεχνολογική εκπαίδευση.

- Αλλαγή του θεσμικού πλαισίου των μεταπτυχιακών σπουδών με τη δημιουργία δωρεάν μεταπτυχιακών, περιοδική αξιολόγηση, περιορισμούς στις αμοιβές των διδασκόντων κ.ά.

- Δημιουργία του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας που θα συμβάλει στη χάραξη και κυρίως την άσκηση εθνικής στρατηγικής.

- Οριζόντια κινητικότητα μελών ΔΕΠ Πανεπιστημίων, ΤΕΙ και Ερευνητικών Κέντρων (Ε.Κ.).

- Θεσμοθέτηση ενιαίου διοικητικού καθεστώτος των Ε.Κ. κατ’ αντιστοιχία προς το καθεστώς των ΑΕΙ. Βασικό βήμα, η θεσμοθέτηση της Γενικής Συνέλευσης.

- Συγκρότηση Εικονικών Ινστιτούτων (virtual institutes).

Αναλυτικότερα:

Σύμφωνα με την τελική πρόταση που επεξεργάστηκε η επιτροπή ακαδημαϊκών:

- Προτείνεται η διαμόρφωση κριτηρίων αξιολόγησης για την πιστοποίηση του κάθε Τμήματος ως προς την ποιότητα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, την ερευνητική δραστηριότητα του προσωπικού, τον αριθμό του προσωπικού, τις υποδομές και τις αναλογίες μελών ΔΕΠ προς φοιτητές.

- Μία ολιγομελής επιτροπή θα πρέπει να αξιολογήσει τα παραπάνω στοιχεία και εντός προθεσμίας που θα θέσει στα Τμήματα των ΤΕΙ να διαβουλευθεί μαζί τους για το ενδεχόμενο ένταξής τους σε μία από τις εξής κατηγορίες:

α) Αυτά που είναι ήδη (ακαδημαϊκώς) ισοδύναμα με αντίστοιχα πανεπιστημιακά τμήματα ή καλύπτουν επιστημονικά πεδία που δεν θεραπεύονται στα Πανεπιστήμια.

β) Αυτά που δεν πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις, αλλά θα μπορούσαν να τις καλύψουν στη διάρκεια μιας τριετίας (όχι απαραίτητα στο τέλος της).

γ) Αυτά που θα μπορούσαν να συνεχίσουν να υπάρχουν σε ΤΕΙ ως Τμήματα που παρέχουν τεχνολογική εκπαίδευση, περισσότερο συμβατή με τον αρχικό σκοπό ίδρυσης των ΤΕΙ.

δ) Αυτά που λόγω του επιστημονικού αντικειμένου που υπηρετούν αντιστοιχούν κατ’ ουσίαν σε Τμήματα επαγγελματικής κατάρτισης.

Τα Τμήματα που εντάσσονται στην πρώτη κατηγορία (και αυτά της δεύτερης που θα ενταχθούν στη διάρκεια της τριετίας στην πρώτη) θα έχουν άμεσα το δικαίωμα να οργανώσουν σπουδές 3ου κύκλου και να ενταχθούν σε ένα «ομόλογο» πανεπιστημιακό Τμήμα ή να αποτελέσουν ένα αυτοτελές Τμήμα σε ένα Πανεπιστήμιο.

Τα Τμήματα της τέταρτης κατηγορίας θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν τον ρόλο τους, εντασσόμενα στο γεωγραφικά πλησιέστερο Πανεπιστήμιο, στο πλαίσιο μιας Σχολής Επαγγελματικής Κατάρτισης που θα πρέπει να ιδρυθεί σε κάθε πανεπιστημιακό Ιδρυμα.

Τέλος, τα Τμήματα που δεν εντάσσονται στις παραπάνω κατηγορίες θα παραμείνουν στο πλαίσιο των «κλασικών» ΤΕΙ, τα οποία όμως θα πρέπει συνολικά να αναμορφωθούν ανάλογα με το τοπίο που θα προκύψει σε εύρος μιας τριετίας.

Σημειώνεται, ότι «ρυθμίσεις ανάλογες με αυτές που αναφέρθηκαν παραπάνω θα μπορούσαν να ισχύσουν προκειμένου περί πανεπιστημιακών τμημάτων που αντιμετωπίζουν προβλήματα ανάλογα με εκείνα που καταγράφονται στα ΤΕΙ».

 

papastratos300x250