Τρίτη, 12/12/2017


news menu leftnews menu right
Πρωτοσέλιδο Πρωτοσέλιδα Ιστορικότητα, έκταση και μορφολογία στα κριτήρια
Ιστορικότητα, έκταση και μορφολογία στα κριτήρια Εκτύπωση E-mail
Δευτέρα, 30 Μαΐου 2016 15:38

3αα

 

Κερδισμένοι, αναμένεται να βγουν οι Δήμοι της Ηπείρου, μεταξύ των οποίων και ο Δήμος Ιωαννιτών, ο οποίος δεν είναι μέχρι σήμερα ικανοποιημένος από την κατανομή των ΚΑΠ, που βασίζεται μόνο σε πληθυσμιακά κριτήρια, αν εφαρμοστεί στην πράξη η διεύρυνση, που πρότεινε ο υπουργός Εσωτερικών Παναγιώτης Κουρουμπλής, μιλώντας την Πέμπτη στην ΠΕΔ Αν. Μακεδονίας –Θράκης.

Συγκεκριμένα ο κ. Κουρουμπλής πρότεινε στα κριτήρια κατανομής, εκτός από τα πληθυσμιακά να ενταχθούν και εκείνα της έκτασης, της μορφολογίας ή και της ιστορικότητας του κάθε Δήμου.

Είναι προφανές ότι, αν τελικά υιοθετηθεί κι ευδοκιμήσει η πρόταση, η οποία κατατίθεται στο δημόσιο διάλογο σε μια περίοδο που επωάζεται το πλαίσιο ευρέων διαρθρωτικών και θεσμικών αλλαγών στο υφιστάμενο «καλλικρατικό» μοντέλο από έναν Υπουργό με κεντρική θέση στις σχετικές εξελίξεις, θα συμβάλλει σε μη αμελητέο βαθμό στη γενικότερη ανάγκη εξορθολογισμού του πλαισίου, όπως, άλλωστε, έχει δεσμευτεί επανειλημμένα η παρούσα κυβέρνηση.

Παράλληλα θα αποτελέσει μια εξαιρετικής σημασίας είδηση και για τους Δήμους της Ηπείρου, οι οποίοι πληρούν στην πλειοψηφία τους στο έπακρο και τα τρία προαναφερθέντα κριτήρια.

Η Περιφέρειά μας, διαθέτει Δήμους ιστορικούς. Επίσης, η έκταση για παράδειγμα του Δήμου Ιωαννιτών, τον συγκαταλέγει ανάμεσα στους πρώτους σε επίπεδο επικράτειας, ενώ κι η μορφολογία και το ανάγλυφό των περισσότερων Δήμων, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και συναρθρώνονται όγκοι ορεινοί, πεδινοί, αλλά και παραθαλάσσιο μέτωπο, και με όλες τις λειτουργικές δυσχέρειες που προξενούνται από την πραγματικότητα αυτή, υπακούουν κι ευθυγραμμίζονται με την πρόταση Κουρουμπλή.

Φυσικά, το ζήτημα της (υπο)χρηματοδότησης των Δήμων είναι σύνθετο και σχετίζεται αφενός με τη δυσμενή συγκυρία για τα δημόσια οικονομικά, αφετέρου με τη θέση του παρία επί της ουσίας που έχει επιφυλάξει ως τώρα το κεντρικό κράτος στους ΟΤΑ, αναφορικά με τα ζητήματα της απόδοσης προς αυτούς των αναγκαίων πόρων.

Σε κάθε περίπτωση εν τούτοις, η δημόσια διαπίστωση και παραδοχή από τα πλέον αρμόδια χείλη της ανάγκης άρσης των στρεβλώσεων και των σκληρώσεων που παρεμποδίζουν την ανάπτυξη και την ομαλή λειτουργία περιφερειακών Δήμων με πλείστες ιδιαιτερότητες, όπως οι Δήμοι της Ηπείρου, αποτελεί μια καλή αρχή.

Τι είχε προτείνει η ΚΕΔΕ

Το θέμα των κριτηρίων κατανομής των ΚΑΠ έχει απασχολήσει την Τοπική Αυτοδιοίκηση κατά το παρελθόν. Μάλιστα, στο ετήσιο τακτικό συνέδριο της ΚΕΔΕ το 2013, συζητήθηκε το θέμα και επισημάνθηκε ότι ο τρόπος κατανομής που είχε καθιερωθεί προ 15ετίας, πλέον είναι άδικος και αδιαφανής, καθώς είχαν μεσολαβήσει πολλές τροποποιήσεις, αλλά και μεταφορές αρμοδιοτήτων, το πρόγραμμα «Καλλικράτης» και δύο απογραφές πληθυσμού.

Με βάση δε σχετική μελέτη της ΕΕΤΑΑ που είχε γίνει για λογαριασμό της ΚΕΔΕ, προτάθηκε να οριστούν τα εξής κριτήρια:

- Ελάχιστο κόστος λειτουργίας – πληθυσμός: Το ελάχιστο κόστος λειτουργίας των δήμων περιλαμβάνει τις δαπάνες που συνδέονται με την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, με βάση τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και το Ν. 3852/10 «Πρόγραμμα Καλλικράτης. Για τον προσδιορισμό της χρηματοδότησης του ελάχιστου κόστους λειτουργίας δημιουργήθηκε κατηγοριοποίηση των Δήμων σε τρεις μεγάλες κατηγορίες:

Α. Μητροπολιτικές περιοχές – Περιφέρεια Αττικής πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης,

Β. Ηπειρωτικοί δήμοι,

Γ. Νησιωτικοί Δήμοι.

Η κάθε κατηγορία διαχωρίζεται σε υποκατηγορίες ανάλογα με τον πληθυσμό και χρηματοδοτείται με συγκεκριμένο ποσό ανά κάτοικο.

- Έκταση: Η κατανομή στους Δήμους, για το συγκεκριμένο κριτήριο, πραγματοποιείται ανάλογα με τη έκτασή του κάθε Δήμου.

- Διοικητικά – Δημοτική αποκέντρωση: Στο κριτήριο αυτό περιλαμβάνονται: Δημοτικές ενότητες (αριθμός ανά Δήμο), Δημοτικές / τοπικές κοινότητες (αριθμός ανά Δήμο), Οικισμοί (αριθμός ανά Δήμο).

- Διοικητική υποστήριξη: Πρωτεύουσες νομών – επαρχείων – έδρες Ν.Δ.: Το ελάχιστο κόστος λειτουργίας τους, των Δήμων αυτών, παρουσιάζεται αυξημένο λόγω της διοικητικής υποστήριξης που παρέχουν στους άλλους Δήμους και των εξωτερικών επιβαρύνσεων που συνεπάγεται η διοικητική τους θέση. Έγινε ταξινόμηση των Δήμων που ασκούν διοικητική εξυπηρέτηση σε πέντε κατηγορίες, ανάλογα με το επίπεδο της διοικητικής εξυπηρέτησης που παρέχουν.

Η χρηματοδότηση προτείνεται να πραγματοποιηθεί με συγκεκριμένο ποσό, ανάλογα με την κατηγορία για την κάλυψη των γενικών εξόδων και μετακινήσεων.

Προσδιορισμός ορεινότητας: Ο προσδιορισμός της ορεινότητας είναι ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα που το δυσκολεύει ακόμα περισσότερο η πολυνομία που υπάρχει. Προτείνουμε η κατανομή να πραγματοποιηθεί, όπως στην περίπτωση της διοικητικής υποστήριξης, με συγκεκριμένο ποσό ανά κάτοικο του ορεινού διαμερίσματος σε συνάρτηση και με τον συνολικό πληθυσμό του Δήμου.

- Νησιωτικότητα: Η νησιωτικικότητα περιλαμβάνεται στο ελάχιστο κόστος με αυξημένο ποσό ανά κάτοικο. Επιπρόσθετα για τους νησιωτικούς Δήμους κάτω των 6.000 κατοίκων.

 

papastratos300x250