Τετάρτη, 23/08/2017


news menu leftnews menu right
Πρωτοσέλιδο Πρωτοσέλιδα Επαναφορά του Δημοσίου στην αρμοδιότητα κατάρτισης
Επαναφορά του Δημοσίου στην αρμοδιότητα κατάρτισης Εκτύπωση E-mail
Παρασκευή, 20 Μαΐου 2016 15:17

protiαα

 

Προς τη θετική κατεύθυνση υπό βασικούς όμως όρους, κινείται το Σχέδιο Νόμου για τους δασικούς χάρτες, που κατατέθηκε προς ψήφιση από τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιάννη Τσιρώνη, σύμφωνα με το Παράρτημα Ηπείρου και Νήσων του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

Βασική ρύθμιση, είναι ότι οι δασικές υπηρεσίες θα ερωτώνται αν μπορούν να αναλάβουν εκείνες το έργο και μόνο αν αρνηθούν η υπόθεση θα καταλήγει σε ιδιώτη.

Από το 1978 έως το 1996 οι δασικοί χάρτες υποτίθεται ότι εκπονούνταν από τις δασικές υπηρεσίες, χωρίς αποτέλεσμα. Ό,τι εκπονήθηκε έως σήμερα έγινε στο πλαίσιο του κτηματολογίου.

Το προτεινόμενο Σχέδιο Νόμου, που κατατέθηκε στη Βουλή στις 17 Μαΐου, αποσκοπεί όπως επισημαίνει το υπουργείο, στην επίσπευση των διαδικασιών κατάρτισης, ελέγχου, θεώρησης, ανάρτησης και τελικής κύρωσης των δασικών χαρτών, ούτως ώστε να εναρμονιστούν χρονικά με τις προθεσμίες ολοκλήρωσης της κτηματογράφησης.

Με τον τρόπο αυτό, σύμφωνα με το υπουργείο, θα διασφαλιστεί η προβολή και προάσπιση των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων του Ελληνικού Δημοσίου και μέσω αυτού η αξιοπιστία των στοιχείων της κτηματογράφησης, η προστασία του πολίτη και η ασφάλεια των συναλλαγών.

Ωστόσο, τεχνικοί και επιστημονικοί φορείς προειδοποιούν ότι αν όλοι οι δασικοί χάρτες δεν είναι έστω θεωρημένοι το 2018, τότε υπάρχει ο κίνδυνος το Δημόσιο να μη γνωρίζει τι να δηλώσει στο νέο πρόγραμμα κτηματογράφησης του υπολοίπου 60% της χώρας.

Παράλληλα, για τους δασολόγους - μελετητές, η επιλογή του υπουργείου να επαναφέρει το Δημόσιο στην αρμοδιότητα κατάρτισης των χαρτών θα δημιουργήσει και ποιοτικά ζητήματα.

Τονίζεται ακόμη ότι οι δασικοί χάρτες αποτελούν τη βάση σύνταξης του δασολογίου, κατ’ επιταγή του Συντάγματος, όπως επίσης προϋπόθεση για την αποτελεσματική προστασία και τη βιώσιμη ανάπτυξη των χερσαίων φυσικών οικοσυστημάτων (δασών, δασικών εκτάσεων, χορτολιβαδικών κλπ.).

Τα ανωτέρω επιτυγχάνονται με τη βέλτιστη αξιοποίηση όλων των διοικητικών, οικονομικών και ανθρώπινων πόρων, χάρη και στην επανενεργοποίηση της Δασικής Υπηρεσίας σε όλα τα στάδια κατάρτισης έως την κύρωση των δασικών χαρτών σε συνεργασία με την ΕΚΧΑ Α.Ε. και τις δομές της, προσθέτει το ΥΠΕΝ.

Σε δηλώσεις του, ο κ. Τσιρώνης σημείωσε: «Το νέο σχέδιο νόμου απαντά σε όλες τις παθογένειες του παρελθόντος. Το παλιό θεσμικό πλαίσιο προκαλούσε αδυναμία συνεργασίας μεταξύ ιδιωτών μελετητών και δασικών υπηρεσιών, με αποτέλεσμα μεγάλες καθυστερήσεις στην εκπόνηση και θεώρηση των δασικών χαρτών. Επίσης μειώνει χρονικά τη διαδικασία των επιτροπών αντιρρήσεων και ξεμπλοκάρει τις περιοχές εκείνες για τις οποίες δεν υπήρχαν αντιρρήσεις. Ξεκινάει μια νέα εποχή γιατί τολμήσαμε να αντιμετωπίσουμε ένα χρόνιο πρόβλημα που οι περισσότερες κυβερνήσεις του παρελθόντος έκρυβαν κάτω από το χαλί, φοβούμενοι το πολιτικό κόστος».

Παρατηρήσεις του ΓΕΩΤ.Ε.Ε.

Σχολιάζοντας το σχέδιο νόμου, το ΓΕΩΤ.Τ.Ε. επισημαίνει την γενικότερη θετική κατεύθυνση του ως προς την δυνατότητα επιλογής των αρμόδιων Δασικών Υπηρεσιών (ΔΥ), είτε να αναλάβουν όλες τις σχετικές εργασίες (από την κατάρτιση μέχρι και την κύρωση των δασικών χαρτών), είτε να συνεχίσει η εκπόνησή τους από την ΕΚΧΑ ΑΕ, με την ουσιαστική εποπτεία των ΔΥ.

«Απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση των παραπάνω είναι η ταχεία εξασφάλιση και διάθεση πόρων για την άμεση στελέχωση, κατάρτιση και μηχανοργάνωση των ΔΥ με έμπειρο επιστημονικό προσωπικό τόσο με τον τρόπο που περιγράφεται στην παρ. 8 του Άρθρου 13 όσο και με μόνιμο προσωπικό που θα χρειαστεί για την άρτια στελέχωση των αρμόδιων τμημάτων.

Να τονιστεί επίσης, η ανάγκη ουσιαστικής συνεργασίας των εμπλεκόμενων δημόσιων Υπηρεσιών (αρμόδιες πολεοδομικές υπηρεσίες και Δ/νσεις Πολιτικής Γης), προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν τα σφάλματα στην αποτύπωση των ορίων εποικιστικών εκτάσεων και οικισμών.

Επιπλέον αποτελεί επιτακτική ανάγκη η εξασφάλιση της δυνατότητας διόρθωσης πρόδηλων σφαλμάτων σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας, όπως αναλυτικά αναφέρουμε παρακάτω.

Τέλος θα πρέπει να εξεταστεί ενδελεχώς η πρόταση της Πανελλήνιας Κίνησης Δασολόγων να ‘τρέχει’ η ανάρτηση των δασικών χαρτών παράλληλα με την πρώτη ανάρτηση των κτηματογραφήσεων, έτσι ώστε ο κάθε πολίτης όπως ενημερώνεται ατομικά για τα όρια της ιδιοκτησίας του, να ενημερώνεται ταυτόχρονα και για τον χαρακτήρα αυτής, προκειμένου να μειωθεί το κόστος για το δημόσιο και τον πολίτη», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Τέλος, το Παράρτημα Ηπείρου θέτει τον προβληματισμό του, σχετικά με την εξέταση της δυνατότητας αναμόρφωσης του δασικού χάρτη ανά 15 ή 20 έτη με την προσθήκη ή διαγραφή εκτάσεων που θα υπάγονται ή μη στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας δεδομένης της δυναμικής που έχουν οι χρήσεις γης.