Τρίτη, 24/10/2017

news menu leftnews menu right
Πρωτοσέλιδο Πρωτοσέλιδα Ο κόσμος και η… Ήπειρος κάνουν βήματα μπροστά
Ο κόσμος και η… Ήπειρος κάνουν βήματα μπροστά Εκτύπωση E-mail
Δευτέρα, 09 Μαΐου 2016 15:50

antikarkiniki erevna

Η κατάθεση ψυχής της Αντζελίνα Τζολί πριν από αρκετά χρόνια, ότι υποβλήθηκε σε προληπτική μαστεκτομή, επειδή διαθέτει τα γονίδια που ευθύνονται για την εμφάνιση καρκίνου, άνοιξε ένα μεγάλο κύκλο συζητήσεων σε επίπεδο κοινωνίας, μιας και οι επιστήμονες ασχολούνται εδώ και χρόνια με την ανάλυση του γονιδιώματος του καρκίνου.

Συζητήσεις επί των συζητήσεων (από μη ειδικούς κυρίως) εξακολουθούν να γίνονται στο προσκήνιο, ωστόσο πίσω από τα πολλά φώτα και στο… σκοτάδι του εργαστηρίου, οι επιστήμονες κάνουν βήματα μπροστά, ελπίζοντας ότι θα αποτρέπουν την εμφάνισή του, με στοχευμένες θεραπείες.

Ένα τέτοιο βήμα, αποτελεί μεγάλη πρόσφατη μελέτη του Κέιμπριτζ, η οποία δημοσιεύεται στο επιστημονικό περιοδικό «Nature» και θεωρείται από την επιστημονική κοινότητα ορόσημο που θα μπορέσει να υποδείξει νέους τρόπους για τη θεραπεία αλλά και την πρόληψη του καρκίνου του μαστού.

Η μεγαλύτερη μελέτη του είδους που εκπονήθηκε μέχρι σήμερα, στην πραγματικότητα, αποκαλύπτει τι είναι ακριβώς αυτό που κάνει τους υγιείς ιστούς του μαστού να εξελιχθούν σε καρκινικούς. Προκειμένου οι επιστήμονες, να ανακαλύψουν τα αίτια της νόσου, πρέπει πρωτίστως να κατανοήσουν τι πηγαίνει «στραβά» σε γενετικό επίπεδο, ώστε οι υγιείς ιστοί να γίνουν καρκινικοί.

Η διεθνής ομάδα ερευνητών μελέτησε τρία δισεκατομμύρια γράμματα του γενετικού μας υλικού, χαρτογραφώντας με αυτό τον τρόπο 560 καρκίνους του μαστού. Έτσι, οι ερευνητές ανακάλυψαν 93 «οδηγίες» ή γονίδια τα οποία εφόσον μεταλλαχθούν μπορούν να προκαλέσουν κακοήθη νεοπλάσματα. Κάποια εξ αυτών ήταν γνωστά και από παλαιότερα.

Τώρα, όμως, οι ερευνητές ευελπιστούν ότι αυτή η νέα λίστα με τις καρκινογόνες μεταλλάξεις, είναι οριστική.

Οι μεταλλάξεις αφήνουν πίσω τους μοναδικά ίχνη στο γενετικό μας υλικό, χνάρια τα οποία είναι γνωστά ως «υπογραφές». Αυτές οι «υπογραφές» επέτρεψαν στους ερευνητές να εντοπίσουν δώδεκα ξεχωριστούς τύπους ζημίας που προκαλούν τα μεταλλαγμένα γονίδια στους μαστούς. Κάποιοι από αυτούς τους τύπους συνδέονται με το βεβαρυμένο οικογενειακό ιστορικό και αυξάνουν τις πιθανότητες εμφάνισης καρκίνου του μαστού. Ωστόσο, οι περισσότεροι τύποι γενετικής βλάβης δεν έχουν ακόμα αποκρυπτογραφηθεί. Μία κατηγορία μεταλλάξεων εκπορεύεται από την τάση του οργανισμού να επιτίθεται στους ιούς μεταβάλλοντας τους γενετικούς της κώδικες, πρακτική η οποία, όμως, επιφέρει και ανυπολόγιστες ζημίες. Επί του παρόντος, παραμένει άγνωστο κατά πόσον η συγκεκριμένη διαδικασία μπορεί να αντιστραφεί, αλλά οι ερευνητές ευελπιστούν ότι οι διαπιστώσεις τους θα οδηγήσουν στην ανακάλυψη τελικά τρόπων που θα συμβάλουν στον σημαντικό περιορισμό του κινδύνου εμφάνισης καρκίνου του μαστού.

Τα «Πρωινά Νέα», απευθύνθηκαν στον Αναπληρωτή Καθηγητή Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και Υπεύθυνο της Μονάδας Παθήσεων Μαστού Χαράλαμπο Χαρίση, προκείμενου να αναλύσει τα πλεονεκτήματα της νέας αυτής μελέτης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η ανάλυση 21 γονιδίων του όγκου, έχει μπει στην κλινική ρουτίνα εδώ και τρία χρόνια περίπου, ωστόσο αυτή τη φορά προστέθηκαν 5 νέα γονίδια.

«Ψάχνουμε να βρούμε ποια γονίδια υπερλειτουργούν, ώστε να προβλέψουμε την εξέλιξή της νόσου. Αν λοιπόν, διαφαίνεται ότι ο καρκίνος θα κάνει μεταστάσεις, η γυναίκα που νοσεί θα ακολουθήσει χημειοθεραπεία. Αν είναι χαμηλής επικινδυνότητας, όχι.

Το όφελος της έρευνας, δεν έχει περάσει ακόμη στην κλινική πράξη, ωστόσο διαφωτίζει το θέμα του καρκίνου του μαστού, ώστε στο μέλλον να επωφεληθούν οι ασθενείς».

Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Ότι πολλές γυναίκες, μπορούν να γλιτώσουν τις χημειοθεραπείες.

Παράλληλα, οι επιστήμονες μελέτησαν και τα διάφορα στάδια της «ζωής» του όγκου, μιας και αυτός εξελίσσεται και μεγαλώνει, όπως ακριβώς ένα παιδί.

Ανοίγοντας νέα μονοπάτια στην εξέλιξη αυτή, προσπαθούν με νέα φάρμακα να αναστείλουν την… ενηλικίωσή του.

Τα μεταλλαγμένα γονίδια και οι πρωτεΐνες τους είναι οι στόχοι αυτών των νέων φαρμάκων. Ήδη υπάρχουν πολλά από αυτά τα οποία έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία 15 χρόνια για τους συγκεκριμένους στόχους, φάρμακα τα οποία είναι αποτελεσματικά.

«Πρόκειται για μια περίπλοκη εξέλιξη. Βέβαια, δεν κρύβεται μόνο στα γονίδια το μυστικό, αλλά και στους παράγοντες του περιβάλλοντος που επηρεάζουν τον καρκίνο», σημειώνει ο κ. Χαρίσης.

Η έρευνα στην Ήπειρο

Πέρα από την έρευνα σε διεθνές επίπεδο και σε τοπικό επίπεδο, οι επιστήμονες βάζουν το δικό τους λιθαράκι στην πρόληψη, αλλά και αντιμετώπιση του καρκίνου του μαστού, παρά τις όποιες δυσκολίες, που απορρέουν από το γενικότερο οικονομικό πλαίσιο της χώρας.

Στο πλαίσιο αυτό, η Μονάδα Παθήσεων Μαστού σε συνεργασία με τον Τομέα της Βιοχημείας, έχουν επικεντρωθεί στην έρευνα των καρκινικών βλαστοκυττάρων του μαστού.

Η χημειοθεραπεία, σκοτώνει τους απογόνους των βλαστοκυττάρων, αλλά όχι τα ίδια.

«Αφαιρούμε λοιπόν τον όγκο από τον μαστό, προσπαθούμε να παράγουμε βλαστοκύτταρα και τα αναπαράγουμε στο εργαστήριο, προσδοκώντας ότι θα βρεθεί ένα φάρμακο που θα σκοτώνει τα ίδια και όχι μόνο τους απογόνους τους», μας εξηγεί ο Διευθυντής της Μονάδας.

Η έρευνα αυτή, έχει ξεκινήσει εδώ κι ένα περίπου χρόνο και συνεχίζεται, την ώρα που η πολιτεία στρέφει την πλάτη σε κάθε είδους βήμα μπροστά.

Αύξηση των περιστατικών

Όσο για τα περιστατικά καρκίνου του μαστού, ο αριθμός τους διεθνώς τείνει να σταθεροποιηθεί. Στην Ήπειρο, καταγράφεται αύξηση, η οποία όμως αποδίδεται στην παράλληλη αύξηση των γυναικών ασθενών που απευθύνονται στη Μονάδα Παθήσεων Μαστού της Χειρουργικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, που δέχεται περιστατικά από ολόκληρη τη Βορειοδυτική Ελλάδα, τα Ιόνια Νησιά, ακόμη και από την Σκόπελο.

Ημερίδα στη μνήμη του Χαράλαμπου Μπάτση

Η σύγχρονη διαχείριση του καρκίνου του μαστού, θα τεθεί επί τάπητος στην ημερίδα που διοργανώνει η Μονάδα Παθήσεων Μαστού και είναι αφιερωμένη στη μνήμη του καθηγητή Χαράλαμπου Μπάτση στην οποία άφησε τη «σφραγίδα» του, ως υπεύθυνος επί σειρά πολλών ετών.

Επρόκειτο για έναν άνθρωπο, που αγαπούσε βαθιά την επιστήμη του και διακρίνονταν από το αίσθημα της προσφοράς και της βοήθειας προς τον συνάνθρωπο. Με το ακάματο κλινικό και επιστημονικό του έργο, χάρισε ζωή σε πολλές γυναίκες.

Στην ημερίδα, η οποία θα πραγματοποιηθεί στα Ιωάννινα, το Σάββατο 14 Μαΐου και ώρα 9:30 το πρωί, στο ξενοδοχείο «Du Lac», παρουσία διακεκριμένων ομιλητών, θα τεθεί επί τάπητος η σύγχρονη διαχείριση όλων των σταδίων αντιμετώπισης του καρκίνου του μαστού από την διάγνωση μέχρι και την αποκατάσταση, εστιάζοντας σε θέματα που έχουν αλλάξει τελευταία την κλινική πρακτική, αλλά και σε θέματα που παραμένουν ακόμη αμφιλεγόμενα και που πιθανώς να αλλάξουν την αντιμετώπιση του καρκίνου στο μέλλον.

Απευθύνεται σε όλους τους επαγγελματίες υγείας που ασχολούνται με τον καρκίνο του μαστού, είτε εργάζονται ιδιωτικά είτε στο Εθνικό Σύστημα Υγείας είτε στο Πανεπιστήμιο, δεδομένου ότι ο ρόλος όλων είναι θεμελιώδης για την σωστή αντιμετώπιση κάθε γυναίκας ξεχωριστά. Επίσης, η ημερίδα απευθύνεται στους φοιτητές της Ιατρικής Σχολής, που πάνω τους θα στηριχτούν οι πρόοδοι στις θεραπείες του μέλλοντος.

papastratos300x250