Τρίτη, 24/10/2017


news menu leftnews menu right
Πρωτοσέλιδο Πρωτοσέλιδα Θέμα… εμπειρίας η σωστή οδήγηση στην Εγνατία Οδό
Θέμα… εμπειρίας η σωστή οδήγηση στην Εγνατία Οδό Εκτύπωση E-mail
Τετάρτη, 27 Απριλίου 2016 18:53

egnatia 27-4

Στα ίδια επίπεδα παραμένει η επικινδυνότητα του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας οδού τα τελευταία τέσσερα χρόνια, με τους αριθμούς των τροχαίων ατυχημάτων και των θυμάτων σε αυτά, να παραμένουν σταθεροί. Με βάση την καταγραφή των δεικτών οδικής ασφάλειας του δρόμου, στην Εγνατία Οδό, κάθε χρόνο, γίνονται περί τα 500 τροχαία, στα οποία χάνουν τη ζωή τους περί τα 15 άτομα και τραυματίζονται περίπου 200.

Ο επιστημονικός φορέας της «Εγνατίας Οδού Α.Ε.», το «Παρατηρητήριο», απαντά στις απορίες των «Πρωινών Νέων», σημειώνοντας ότι ένας ασφαλής αυτοκινητόδρομος, μπορεί να καταστεί επικίνδυνος, αν δεν τηρείται ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και κυρίως εάν οι οδηγοί δεν αφήνουν το πόδι από το γκάζι, ενώ οι καιρικές συνθήκες και οι σήραγγες αποτελούν τα «κρίσιμα» ζητήματα, στα κομμάτια της Ηπείρου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του «Παρατηρητηρίου» της Εγνατίας Οδού, παρατηρείται μείωση των τροχαίων, αλλά αύξηση των νεκρών το 2015. Που οφείλεται αυτό κατά τη γνώμη σας;

Η λειτουργία της Εγνατίας Οδού έχει τεράστια συνεισφορά στη συνολική μείωση των τροχαίων ατχημάτων στη διαδρομή Ηγουμενίτσα - Κήποι. Η μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, σε σύγκριση με την εποχή πριν την λειτουργία της, ανέρχεται σε 90%.

Μικρές αυξομειώσεις του αριθμού παθόντων προσώπων, λόγω τροχαίων ατυχημάτων δεν οφείλονται αναγκαστικά σε κάποιο συστηματικό αίτιο αλλά σε τυχαία γεγονότα (π.χ. διαφορετική πληρότητα οχημάτων). Για πιο αξιόπιστη σύγκριση των στοιχείων οδικής ασφάλειας μεταξύ διαφορετικών ετών ή διαφορετικών οδικών τμημάτων, είναι σκόπιμο οι απόλυτοι αριθμοί να συσχετίζονται με τους κυκλοφοριακούς φόρτους, δηλαδή να υπολογίζονται οι δείκτες οδικής ασφάλειας (ατυχήματα ή παθόντα πρόσωπα ανά διανυθέντα οχηματοχιλιόμετρα). Στην Εγνατία Οδό, οι συγκεκριμένοι δείκτες οδικής ασφάλειας παρακολουθούνται συστηματικά και κατά τα έτη 2012-2015 είναι σχετικά σταθεροί ενώ σε σχέση με τα προηγούμενα έτη είναι σημαντικά μειωμένοι.

Η κακή οδηγική συμπεριφορά, μπορεί να μετατρέψει έναν ασφαλή δρόμο, σε επικίνδυνο;

Ο σχεδιασμός, η μελέτη και η κατασκευή της Εγνατίας Οδού έχουν ακολουθήσει τις πιο επίκαιρες και ενημερωμένες προδιαγραφές οδικής ασφάλειας. Είναι αποδεδειγμένα ένας από τους ασφαλέστερους οδικούς άξονες της χώρας.

Ωστόσο, στον αυτοκινητόδρομο τα οχήματα αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες. Η προσοχή των οδηγών πρέπει να είναι πάντα αυξημένη για να αποφεύγονται τα ανθρώπινα λάθη κατά την οδήγηση, ως σημαντική αιτία των οδικών ατυχημάτων.

H οδήγηση σε αυτοκινητόδρομους είναι, εξάλλου, μια εμπειρία που δεν υπήρχε, μια εμπειρία που άρχισε να αποκτάται στην πράξη από την εποχή που δόθηκαν σε κυκλοφορία τα πρώτα χιλιόμετρα, στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Είναι μια εμπειρία που αποκτάται με την πρόοδο του χρόνου. Αξίζει να αναφερθούν τα (όχι λίγα) δύσκολα περιστατικά που καταγράφηκαν στα πρώτα χρόνια λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου και αφορούσαν αντίθετη είσοδο, δηλαδή είσοδο στον αντίθετο κλάδο κυκλοφορίας! - παρά την ύπαρξη σήμανσης και τη γεωμετρική χάραξη.

Ειδικά στους αυτοκινητόδρομους και στην Εγνατία Οδό τα ζητήματα που απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή και θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως τα πλέον επικίνδυνα λάθη είναι:

- Η στάση στη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης,

- Η μη τήρηση αποστάσεων ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα,

- Η μη τήρηση των ορίων ταχύτητας όταν αυτά είναι μειωμένα και

- Η απρόσεκτη οδήγηση σε συνθήκες έντονων καιρικών φαινομένων.

Εξυπακούεται, ότι σε όλους του δρόμους, συμπεριφορές όπως η υπερβολική ταχύτητα ή η χρήση ηλεκτρονικών συσκευών ενέχουν αυξημένους κινδύνους και αποτελούν το αίτιο πολλών ατυχημάτων.

 

Υπάρχουν λιγότερο ή περισσότερο επικίνδυνα κομμάτια στον αυτοκινητόδρομο;

Ο αυτοκινητόδρομος της Εγνατίας Οδού και οι Κάθετοι Άξονες διασχίζουν περιοχές που είναι διαφορετικές μεταξύ τους, σε στοιχεία που αφορούν το γεωγραφικό ανάγλυφο, τις μετεωρολογικές συνθήκες, τον κυκλοφοριακό φόρτο. Έτσι, τα επί μέρους τμήματα από τα περίπου 1.000 χιλιόμετρα οδικού δικτύου αυτοκινητοδρόμων που διαχειρίζεται η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» παρουσιάζουν χαρακτηριστικά που τα καθιστούν διαφορετικά μεταξύ τους. Αυτό, δεν σημαίνει ότι θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν «λιγότερο ή περισσότερο επικίνδυνα».

Κάθε οδικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου, αναλόγως των χαρακτηριστικών του, έχει κατακόρυφη ρυθμιστική σήμανση που καθορίζει τους κανόνες για την ασφαλή κυκλοφορία. Η μη τήρηση των κανόνων αυξάνει τον κίνδυνο ατυχημάτων. Ο βασικότερος κανόνας που πρέπει να τηρείται στον αυτοκινητόδρομο είναι τα όρια ταχύτητας.

Η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» καταγράφει τα περιστατικά των ατυχημάτων και μελετά τις παραμέτρους που σχετίζονται με αυτά. Από τα στοιχεία που τηρούνται προκύπτει ότι οι περιοχές με τη μεγαλύτερη συγκέντρωση ατυχημάτων είναι οι θέσεις με μειωμένα όρια ταχύτητας, κατά κανόνα οι κλάδοι των ανισόπεδων κόμβων καθώς και λίγα τμήματα τα οποία είχαν σχεδιαστεί στο παρελθόν με δυσμενέστερα γεωμετρικά χαρακτηριστικά όπως π.χ. η παράκαμψη Καβάλας όπου το όριο ταχύτητας είναι 70χλμ/ώρα. Για την πρόληψη των ατυχημάτων στις περιοχές αυτές ενισχύεται η κατακόρυφη σήμανση, ενώ και η Τροχαία διενεργεί συχνότερα ελέγχους παραβάσεων του ΚΟΚ.

 

- Ποια είναι η κατάσταση του αυτοκινητοδρόμου στην Ήπειρο και ποιες ενέργειες γίνονται για την ασφάλεια των οδηγών;

Η Εγνατία Οδός στην Ήπειρο διέρχεται από τους Νομούς Θεσπρωτίας και Ιωαννίνων, σε μήκος 110 χλμ από την Ηγουμενίτσα μέχρι το Μέτσοβο. Είναι γνωστό ότι τα συγκεκριμένα οδικά τμήματα ήταν και τα πλέον απαιτητικά από κατασκευαστικής πλευράς λόγω του έντονου ορεινού ανάγλυφου που κατέστησε αναγκαία την κατασκευή πολλών και μεγάλων σηράγγων και γεφυρών. Εξαιτίας των συγκεκριμένων ιδιαιτεροτήτων και για λόγους ασφάλειας, το σύνολο της συγκεκριμένης διαδρομής εποπτεύεται σε 24ωρη βάση από δύο υπερσύγχρονα κέντρα ελέγχου κυκλοφορίας, το πρώτο στην περιοχή του κόμβου Ιωαννίνων και το δεύτερο στην περιοχή του κόμβου Ανηλίου. Το σύνολο τις οδού περιπολείται σε 24ωρη βάση από τις Ομάδες Άμεσης Επέμβασης (ΟΑΕ), οι οποίες είναι ειδικές ομάδες ασφαλείας που συνδράμουν στους χρήστες του αυτοκινητόδρομου και εντοπίζουν και διαχειρίζονται τυχόν έκτακτα συμβάντα σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες. Επίσης, σε ολόκληρη την Εγνατία Οδό λειτουργεί ο τηλεφωνικός αριθμός έκτακτης ανάγκης 1077, στον οποίο οι χρήστες μπορούν να αναφέρουν οποιοδήποτε θέμα σχετικά με την ασφάλεια και την ομαλότητα της κυκλοφορίας.

Ειδικά για την περιοχή της Ηπείρου, λόγω της ιδιαιτερότητας των οδικών τμημάτων, τα πλέον κρίσιμα ζητήματα από πλευράς ασφάλειας είναι η σωστή οδηγική συμπεριφορά σε συνθήκες έντονων καιρικών φαινομένων (χιόνι, βροχή, άνεμος, χαλάζι) καθώς και κατά την οδήγηση εντός σηράγγων (τήρηση αποστάσεων, υποδείξεων ηλεκτρονικής σήμανσης κτλ.).

Τα στοιχεία

Το «Παρατηρητήριο», έχει στοιχεία οδικών τροχαίων στον αυτοκινητόδρομο από το 2000, οπότε αποδόθηκαν τα πρώτα τμήματα του αυτοκινητόδρομου στην κυκλοφορία, μέχρι και το 2015.

Η καταγραφή γίνεται από το προσωπικό λειτουργίας και συντήρησης της οδού, ενώ η επεξεργασία και η ανάλυση των πρωτογενών δεδομένων, όπως και η παρουσίαση των δεικτών οδικής ασφάλειας, πραγματοποιούνται από το τμήμα οδικής ασφάλειας του τομέα λειτουργίας, εκμετάλλευσης και συντήρησης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, κατά το 2012 σημειώθηκαν 118 ατυχήματα με παθόντες, 409 ατυχήματα μόνο με υλικές ζημιές (σύνολο 527), έχασαν τη ζωή τους 15 άτομα και τραυματίστηκαν 203 άτομα. Το 2013 έγιναν 115 ατυχήματα με παθόντες, 424 ατυχήματα μόνο με υλικές ζημιές (σύνολο 539), έχασαν τη ζωή τους 13 άτομα και τραυματίστηκαν 219 άτομα. Το 2014 έγιναν 110 ατυχήματα με παθόντες, 448 ατυχήματα μόνο με υλικές ζημιές (σύνολο 558), έχασαν τη ζωή τους 15 άτομα και τραυματίστηκαν 192 άτομα.

Το 2015 καταγράφηκε αύξηση 20% μόνο του αριθμού των νεκρών. Ειδικότερα, έγιναν 130 ατυχήματα με παθόντες, 429 ατυχήματα μόνο με υλικές ζημιές (σύνολο 559), έχασαν τη ζωή τους 18 άτομα και τραυματίστηκαν 208 άτομα. Στα παραπάνω ατυχήματα του αυτοκινητόδρομου, όπως αναφέρεται σε έκθεση του «Παρατηρητηρίου», συμπεριλαμβάνονται και αυτά που συνέβησαν σε κλάδους των ανισόπεδων κόμβων. Ο κύριος άξονας της Εγνατίας οδού έχει 60 ανισόπεδους κόμβους, οι οποίοι αποτελούνται από 290 συνολικά κλάδους εισόδου και εξόδου, συνολικού μήκους 100 χλμ. Περίπου το 17% των ατυχημάτων συμβαίνουν σε θέσεις επί των κλάδων των κόμβων.

Σε σύγκριση των στοιχείων ατυχημάτων σε σχέση με το σύνολο της ελληνικής επικράτειας, όπως δημοσιεύονται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, προκύπτει ότι κατά τα τελευταία έτη τα παθόντα εξαιτίας τροχαίων στην Εγνατία οδό αποτελούν περίπου το 1,3% του συνόλου της επικράτειας για τους τραυματισμούς και περίπου το 2% για τους θανατηφόρους τραυματισμούς στο οδικό δίκτυο της χώρας.

 

papastratos300x250